Auteur Topic: [F2X] Wastegate Rattle Fix (Ghetto style)  (gelezen 500 keer)

Offline Robin-H

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
[F2X] Wastegate Rattle Fix (Ghetto style)
« Gepost op: 27 juli 2018, 22:11:34 »
Dag iedereen,

Ik ben de eigenaar van een 6 jaar oude BMW 114i met ongeveer 55000 km op de teller. Ik heb nu al een jaar last van gerammel in de motorkap bij het "koud" opstaren van de motor. Dit voor ongeveer 30 seconden lang. In het begin was het maar heel soms, maar tegenwoordig was het elke keer bij het starten en werd het luider en luider.
Als ik wat met de stang van de wastegate van de turbo rammelde, hoorde ik ongeveer hetzelfde geluid. Het moest dus 'Wastegate Rattle' zijn.  :thumbdwn:

Omdat BMW "ER NIETS AAN KAN DOEN" besloot ik zelf maar actie te ondernemen  >:D

Vorige week een speciale sleutel besteld om de lambda sonde los te kunnen schroeven. Op die manier kon ik het hitteschild over de turbo ook verwijderen. Vanaf dit moment kon ik de stang die de wastegate bedient tegoei bekijken. Hier zat inderdaad enorm veel speling op. Misschien wel meer dan 1mm.  :jpshakehead:

Ik heb lang nagedacht over een oplossing. Ik weet dat er mensen zijn die de stang meer aanspannen door de moer erop verder aan te draaien, maar de speling zit em niet in die richting.

Ik besloot om een stuk ijzer te nemen en hieruit een armpje te maken dat een lagertje langs de stang laat rollen. Dit lagertje duwt lichtjes tegen de stang, waardoor de speling opgevangen wordt. Op die manier kan de het mechanisme niet meer ratelen.

Dit onderdeel heb ik gemonteerd met een bestaand bevestigingspunt van de turbo. Er wordt dus nergens aan de wagen iets aangepast wat niet omgekeerd/verwijderd kan worden.

Dit is nu allemaal wat ghetto style, maar het werkt wel. Ik vraag me wel af of deze lager het gaat uithouden onder hoge temperaturen. Het is er eentje zonder plastieke delen, maar misschien bestel ik nog een hittebestendige lager.
Ook heb ik het armpje geverfd in zilvere hittebestendige verf. Roesten zal het dus al niet.

Ik zal af en toe posten hoe goed het onderdeel stand houdt. Voorlopig ben ik er blij mee.  :clap:

BMW F20 114I

Offline Zorro

• World Champion
Re: Wastegate Rattle Fix (Ghetto style)
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2018, 00:30:44 »
 :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Offline ThomasD

• Pole Position
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2018, 01:16:16 »
Kan het ook niet de wastegate klep zelf zijn in de turbo , die los gaat zitten
op 1 of andere manier ?

Offline Robin-H

• Qualifying
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2018, 11:41:45 »
Kan het ook niet de wastegate klep zelf zijn in de turbo , die los gaat zitten
op 1 of andere manier ?

Ja, dat is bij mij ook nog het geval denk ik. Daar kan ik zelf helaas niets aan doen. Als dat tť erg wordt, zit er niets anders op dan een nieuwe turbo te laten steken, vrees ik.
BMW F20 114I

Offline Jean

• Qualifying
« Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2018, 09:59:13 »
Als ik me niet vergis hebben ze destijds softwareupdates doorgevoerd om die ratel te verminderen. Zou dit nog eens moeten opzoeken..

Offline Robin-H

• Qualifying
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2018, 11:48:20 »
Als ik me niet vergis hebben ze destijds softwareupdates doorgevoerd om die ratel te verminderen. Zou dit nog eens moeten opzoeken..

Als je dat nog ergens zou kunnen vinden, zou fijn zijn.
Ik veronderstel dat ze dan de wastegate gesloten coderen bij starten? Of gewoon geen cold-start meer misschien?

Ik denk dat ik heel Google gezien heb ivm wastegate rattle, maar ik ga toch nog eens rondzoeken achter die software update.

Volgens mij wordt door die rattle mijn verbruik er ook niet beter op. Ik zit nu op  7,5L.
BMW F20 114I

Online Boin

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2018, 09:11:09 »
Komt ook vaak voor bij VAG, daar hebben ze een oplossing voor, origineel audi onderdeel..
https://www.ecstuning.com/b-genuine-volkswagen-audi-parts/wastegate-actuator-rod-rattle-clip/06j145220a/

Mss kan je die proberen?

Offline flash

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2018, 22:03:46 »
Mooie fix als je het mij vraagt.
Misschien kan je uw support iets breder maken aan de bevestiging en een sleufgat in frezen? Of uw excentrisch maken op de as. Kwestie van finetuning :)
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 CitroŽn Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Offline Robin-H

• Qualifying
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2018, 21:28:48 »
Komt ook vaak voor bij VAG, daar hebben ze een oplossing voor, origineel audi onderdeel..
https://www.ecstuning.com/b-genuine-volkswagen-audi-parts/wastegate-actuator-rod-rattle-clip/06j145220a/

Mss kan je die proberen?

Zou ik zeker eens kunnen proberen, maar die prijs voor dat onderdeel vind ik wel hilarisch!!  :wow:
Hoe dan ook, bedankt voor de suggestie, en misschien zet ik er zo wel iets op.

Mooie fix als je het mij vraagt.
Misschien kan je uw support iets breder maken aan de bevestiging en een sleufgat in frezen? Of uw excentrisch maken op de as. Kwestie van finetuning :)

Inderdaad, dat zou iets breder mogen zijn. Het onderdeel is wel gemaakt uit staal. Geen aluminium. Daardoor is het volgens mij wel voldoende sterk.

Bedankt voor de feedback!!!
BMW F20 114I

Online Vanber

• Grand Prix Winner
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2018, 22:40:38 »
Heel proper gefixt  :thumbsup: