Auteur Topic:  DCBS  (gelezen 1091 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Draje

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2688
    • BelleVue
DCBS
« Gepost op: 25 juli 2018, 15:53:27 »
Iemand hier ervaring met DCBS (Dual Combined Brake System) van Honda ?


Het principe snap ik, maar graag eens polsen of er mensen ervaring mee hebben.

Offline FJRdude

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1964
  • E93 325i
    • Freude Am Fahren
Re: DCBS
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2018, 06:51:54 »
De precieze werking ken ik niet (ben gene techneut) maar dit systeem van Honda,  heb ik op de VFR ervaren alszijnde beestig goed,  beter dan het remsysteem van m'n FJR (en dat is ook goed).
Ik weet niet of dit nog op de recente modellen van Honda zit....
Je moet geen grond bezitten om een boer te zijn!


E93 - 325i  || F48 - 18d   ||  FJR 1300 RP13

Online BIG charlie

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1494
Re: DCBS
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2018, 07:42:54 »
Hier een zeer duidelijke uitleg over de werking ervan...
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dual_Combined_Brake_System
Heb dit vroeger op mijn CB 1300 gehad en ervaarde dit als zeer goed eigenlijk.
Het zorgt er oa voor dat bij hevig remmen de motorfiets veel minder in zijn voorvork "duikt".
Of dit nu op de recente motors nog gemonteerd is weet ik niet  :iono:
F45 218D Active Tourer Arktikgrau
Suzuki Burgman 650 Executive

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i - F21Lci-116Ed

Offline Draje

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2688
    • BelleVue
Re: DCBS
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2018, 09:08:24 »
De precieze werking ken ik niet (ben gene techneut) maar dit systeem van Honda,  heb ik op de VFR ervaren alszijnde beestig goed,  beter dan het remsysteem van m'n FJR (en dat is ook goed).
Ik weet niet of dit nog op de recente modellen van Honda zit....

Hier een zeer duidelijke uitleg over de werking ervan...
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dual_Combined_Brake_System
Heb dit vroeger op mijn CB 1300 gehad en ervaarde dit als zeer goed eigenlijk.
Het zorgt er oa voor dat bij hevig remmen de motorfiets veel minder in zijn voorvork "duikt".
Of dit nu op de recente motors nog gemonteerd is weet ik niet  :iono:


Super recente motor is het niet, maar ik zou gaan kijken naar enkele vfr 800.
Eerst schrikte mij dit af vanwege geen ABS, maar dan wat verder gezocht en opgemerkt dat dit op die VFR zit.

Offline FJRdude

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1964
  • E93 325i
    • Freude Am Fahren
Re: DCBS
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2018, 13:52:53 »

Super recente motor is het niet, maar ik zou gaan kijken naar enkele vfr 800.
Eerst schrikte mij dit af vanwege geen ABS, maar dan wat verder gezocht en opgemerkt dat dit op die VFR zit.

Welke VFR?  VTEC of non-VTEC.
Ik reed met de 800 non VTEC, de modellen van vr 2001.  Leuke motor, moet je wel op toeren houden, maar eens je het karakter van de motor kent - ZAALIG !

Bij m'n FJR gaat er vooraan 1 van de twee rechtse pistons bijremmen vanaf een bepaalde remdruk achteraan (ik schat vanaf 40% maar ik kan ook fout zijn).
Dit merk je heel goed. Andersom werkt het niet,  rem ik enkel vooraan gaat de achterrem niet mee.
Bij DCBS is dat wel zo, en die doseert dat ook veel beter dan bij m'n FJR.  Ik vind het allesinds een zeer deugdelijk systeem.

Let wel op,  de onderhoudskosten van een VFR swingen de pan uit,  zeker bij de VTEC modellen......   tenzij je er zelf aan kan werken moet je hiermee toch rekening houden.
Je moet geen grond bezitten om een boer te zijn!


E93 - 325i  || F48 - 18d   ||  FJR 1300 RP13

Offline Draje

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2688
    • BelleVue
Re: DCBS
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2018, 15:32:32 »
Welke VFR?  VTEC of non-VTEC.
Ik reed met de 800 non VTEC, de modellen van vr 2001.  Leuke motor, moet je wel op toeren houden, maar eens je het karakter van de motor kent - ZAALIG !

Bij m'n FJR gaat er vooraan 1 van de twee rechtse pistons bijremmen vanaf een bepaalde remdruk achteraan (ik schat vanaf 40% maar ik kan ook fout zijn).
Dit merk je heel goed. Andersom werkt het niet,  rem ik enkel vooraan gaat de achterrem niet mee.
Bij DCBS is dat wel zo, en die doseert dat ook veel beter dan bij m'n FJR.  Ik vind het allesinds een zeer deugdelijk systeem.

Let wel op,  de onderhoudskosten van een VFR swingen de pan uit,  zeker bij de VTEC modellen......   tenzij je er zelf aan kan werken moet je hiermee toch rekening houden.

Eentje van 2005, dus met vtec.

De onderhoudskosten zouden iets duurder zijn gezien je de kleppen op 24 a 25k ongeveer moet bijstellen en dat die vtec met speicaal gereedsschap moet. En op nederlandse fora al gelezen dat er een paar dokters daaromtrendt zijn.

Net zoals je een suzuki dokter hebt in munsterbilzenbij Jacqmaer en triumph voor promotor in Aalst.


Maar er is interesse, ik moet er nog naartoe geraken en testritje doen.

Offline arbe

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 983
Re: DCBS
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2018, 15:33:58 »
Ge moogt toch gene zonder ABS meer nemen, wat is dat nu.
Ge zijt al op uw doos gegaan, doe dat toch niet :)
2018 K1600GTL "Spezial".
2018 Tesla Model X 100D.

Offline Draje

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2688
    • BelleVue
Re: DCBS
« Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2018, 15:38:43 »
Ge moogt toch gene zonder ABS meer nemen, wat is dat nu.
Ge zijt al op uw doos gegaan, doe dat toch niet :)

Die ABS heeft niet geholpen toen, want ik had toch geen tijd  :)

Daarmee dat ik altijd opzoek naar eentje met ABS, maar had er eentje gezien met ABS en DCBS ( lichte beschadiging op de achterkuip (scheurtje)) En dan verder gezocht en eentje met enkel die DCBS gevonden in de prachtkleur en uitvoering.

Offline arbe

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 983
Re: DCBS
« Reactie #8 Gepost op: 26 juli 2018, 15:42:49 »
Verder zoeken :) .
En anders ne schone BMW, voor jaren gerust :)
2018 K1600GTL "Spezial".
2018 Tesla Model X 100D.

Offline Draje

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2688
    • BelleVue
Re: DCBS
« Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2018, 15:45:14 »
Verder zoeken :) .
En anders ne schone BMW, voor jaren gerust :)

Van BMW ben ik gedegouteerd, mijn GS heeft mij veel poen gekost en ik vind niet de modellen die mij aanstaan. Enkel de R nineT, maar die kost nog goud.

Offline FJRdude

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1964
  • E93 325i
    • Freude Am Fahren
Re: DCBS
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2018, 17:43:59 »
Verder zoeken :) .
En anders ne schone BMW, voor jaren gerust :)

Schoon zijn ze,  maar of ge jaren gerust zijt?   :toofunny: :toofunny:
Ik zit in een club en als er iemand in panne staat,  is het 9/10 ne Bayer....
Ze hebben in Munchen kilometers achterstand op de Jappen,  that's a fact.
Ik vind die modellen echt mooi,  en ik zou de stal hier graag met een Beemer vervolledigen,  maar na wat ik de afgelopen 10j zag weet ik heel goed waar ik m'n pollen van moet afhouden.
En het strafste is,  dat er mensen zijn die ne moto van 5j met weinig km's waarmee ze ne hoop miserie mee hebben, weer inruilen voor ne BMW.
Ik weet beter (en ik weet ook dat ik op zere tenen ga staan van de BMWrijders,  maar dat boeit me geen hol.)
Je moet geen grond bezitten om een boer te zijn!


E93 - 325i  || F48 - 18d   ||  FJR 1300 RP13

Offline BimmerFan

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1358
Re: DCBS
« Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2018, 19:30:58 »
FJR heeft gelijk op 2fast4u was een test van de Amerikanen en Bmw scoorde het slechtste op betrouwbaarheid , Ducati etc scoorde beter.

Ik zou een GSXR kopen lol

Offline Draje

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2688
    • BelleVue
Re: DCBS
« Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2018, 23:54:14 »
Schoon zijn ze,  maar of ge jaren gerust zijt?   :toofunny: :toofunny:
Ik zit in een club en als er iemand in panne staat,  is het 9/10 ne Bayer....
Ze hebben in Munchen kilometers achterstand op de Jappen,  that's a fact.
Ik vind die modellen echt mooi,  en ik zou de stal hier graag met een Beemer vervolledigen,  maar na wat ik de afgelopen 10j zag weet ik heel goed waar ik m'n pollen van moet afhouden.
En het strafste is,  dat er mensen zijn die ne moto van 5j met weinig km's waarmee ze ne hoop miserie mee hebben, weer inruilen voor ne BMW.
Ik weet beter (en ik weet ook dat ik op zere tenen ga staan van de BMWrijders,  maar dat boeit me geen hol.)

Dat is omdat je op een bmw forum zit en hier meestal maar naar een richting gekeken wordt.
Al velen hebben hier ook gezegd ivm mijn GS dat ik een slecht geval had.. Maar telkens ik naar die garage ging om mijn portemonne weer te moeten leegmaken voor zo een bak, stond dat vol met moto's met problemen..

Ookal zit ik hier op het  bimmerforum, ik zit hier voor de berichten en de mensen en de discussies te bekijken, maar er komt bij mij geen BMW meer binnen. Noch een moto waar constant kosten aan gedaan moeten worden om hem uit de voorizene pannes te houden, noch een auto. Boeit mij ook niet dat ik hierdoor enorm weinig reacties krijg op topics of dat mensen hun bmw-mening neerpennen, me no care :)

Offline Draje

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2688
    • BelleVue
Re: DCBS
« Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2018, 23:54:42 »
FJR heeft gelijk op 2fast4u was een test van de Amerikanen en Bmw scoorde het slechtste op betrouwbaarheid , Ducati etc scoorde beter.

Ik zou een GSXR kopen lol

Volgende week naar een GSF terug gaan kijken, denk dat die het zal worden.

Offline FJRdude

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1964
  • E93 325i
    • Freude Am Fahren
Re: DCBS
« Reactie #14 Gepost op: 27 juli 2018, 06:06:07 »
Dat is omdat je op een bmw forum zit en hier meestal maar naar een richting gekeken wordt.
Al velen hebben hier ook gezegd ivm mijn GS dat ik een slecht geval had.. Maar telkens ik naar die garage ging om mijn portemonne weer te moeten leegmaken voor zo een bak, stond dat vol met moto's met problemen..

Ookal zit ik hier op het  bimmerforum, ik zit hier voor de berichten en de mensen en de discussies te bekijken, maar er komt bij mij geen BMW meer binnen. Noch een moto waar constant kosten aan gedaan moeten worden om hem uit de voorizene pannes te houden, noch een auto. Boeit mij ook niet dat ik hierdoor enorm weinig reacties krijg op topics of dat mensen hun bmw-mening neerpennen, me no care :)

Je moet objectief blijven.  Elk merk heeft wel iets, zo simpel is dat. M'n FJR heeft ook z'n gebreken hoor (gelukkig geen zaken waarmee je in panne valt).
Veel succes met de zoektocht.

Je moet geen grond bezitten om een boer te zijn!


E93 - 325i  || F48 - 18d   ||  FJR 1300 RP13

Offline arbe

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 983
Re: DCBS
« Reactie #15 Gepost op: 27 juli 2018, 09:31:23 »
Ik heb 1 probleem moto gehad, voor de rest niks issues. Rij toch al 7j 35000km/j door weer en wind.

De BMW's zijn natuurlijk oververtegenwoordigd, ge ziet nauwelijks iets anders bij de veelrijders. Als ze zo slecht waren zouden ze (aan de zware prijzen) aan de straatstenen niet kwijtraken :) .
2018 K1600GTL "Spezial".
2018 Tesla Model X 100D.

Offline BimmerFan

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1358
Re: DCBS
« Reactie #16 Gepost op: 27 juli 2018, 19:44:01 »
Citaat
Ookal zit ik hier op het  bimmerforum, ik zit hier voor de berichten en de mensen en de discussies te bekijken, maar er komt bij mij geen BMW meer binnen. Noch een moto waar constant kosten aan gedaan moeten worden om hem uit de voorizene pannes te houden, noch een auto. Boeit mij ook niet dat ik hierdoor enorm weinig reacties krijg op topics of dat mensen hun bmw-mening neerpennen, me no care :)

Gij zij niet den enige hahah  :thumbsup:

Ik kom hier voor die liefhebbers zoals streetscraper hun autos te bekijken en nog vele anderen natuurlijk , dat is zalig om te volgen die topics , maar ik heb persoonlijk haat liefde verhouding met het Merk Bmw en tis vooral haat , spijtig vind ik zelf maar het is nu
eenmaal zo  >:D

Offline Draje

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2688
    • BelleVue
Re: DCBS
« Reactie #17 Gepost op: 28 juli 2018, 18:03:38 »
Ik heb 1 probleem moto gehad, voor de rest niks issues. Rij toch al 7j 35000km/j door weer en wind.

De BMW's zijn natuurlijk oververtegenwoordigd, ge ziet nauwelijks iets anders bij de veelrijders. Als ze zo slecht waren zouden ze (aan de zware prijzen) aan de straatstenen niet kwijtraken :) .

Je ziet inderdaad voor 80% GS rondrijden in het straatbeeld, dus ze zullen wel iets goed hebben :)

Maar zoals jij zegt, ik weet ook waar ik afblijf :)

Offline Draje

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2688
    • BelleVue
Re: DCBS
« Reactie #18 Gepost op: 28 juli 2018, 18:04:20 »
Gij zij niet den enige hahah  :thumbsup:

Ik kom hier voor die liefhebbers zoals streetscraper hun autos te bekijken en nog vele anderen natuurlijk , dat is zalig om te volgen die topics , maar ik heb persoonlijk haat liefde verhouding met het Merk Bmw en tis vooral haat , spijtig vind ik zelf maar het is nu
eenmaal zo  >:D

Suzuki fora van motoren vind ik zelf niet, toch geen actieve :)

Offline BimmerFan

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1358
Re: DCBS
« Reactie #19 Gepost op: 28 juli 2018, 21:59:30 »
Suzuki fora van motoren vind ik zelf niet, toch geen actieve :)

Eigenlijk nog nooit achter gezocht lol

Ik zou mij moeten schamen  :-[


Offline FJRdude

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1964
  • E93 325i
    • Freude Am Fahren
Re: DCBS
« Reactie #20 Gepost op: 29 juli 2018, 22:28:00 »
Nu,  diegenen die al eens met ne BMW gereden hebben,  weten dat het enorm goed rijdt he.
De nieuwe GS,  topmachien!   De K1600....  pure porno  (heb m in Itali getest, en op de Stelvio kreeg ik zowaar ne strakke plasser van dat masjien)

Dus,  ik ben zeker niet anti BMW moto's,  en ja,  je ziet er veel dus is het logisch dat je er sneller ene op ne takelwagen ziet,  want van de andere merken rijden er nog niet de helft.

Ik zeg gewoon wat ik in onze club gezien heb, en dat schrikt mij een beetje af.....   :-\
Je moet geen grond bezitten om een boer te zijn!


E93 - 325i  || F48 - 18d   ||  FJR 1300 RP13

Offline arbe

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 983
Re: DCBS
« Reactie #21 Gepost op: 30 juli 2018, 08:46:46 »
Ik heb nu de 1600GTL met Akra. Die strakke plasser wordt pijnlijk na een tijdje :p
2018 K1600GTL "Spezial".
2018 Tesla Model X 100D.

Offline Blue

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3687
Re: DCBS
« Reactie #22 Gepost op: 30 juli 2018, 14:51:45 »
Zal ook wel pijn gedaan hebben op de Stelvio.
Altijd van de ene kant naar de andere kant over die naftbak :).

Voel je op de nieuwe BMWs nu nog altijd zo hevig de boxer?
Heb ooit eens testgereden met een RxxxxRT en het stoorde mij toch wel dat je de moto echt heen en weer voelde gaan.
(Was wel in 2010 ofzo dus al paar modellen terug)

Offline arbe

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 983
Re: DCBS
« Reactie #23 Gepost op: 30 juli 2018, 14:54:05 »
De RT schudt beduidend minder als vroeger maar voor mij toch teveel om de 6-in-lijn in te ruilen. Collega's zweren er echter bij, is dus heel persoonlijk.
2018 K1600GTL "Spezial".
2018 Tesla Model X 100D.

Offline Blue

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3687
Re: DCBS
« Reactie #24 Gepost op: 30 juli 2018, 14:56:47 »
Ja waarschijnlijk is niet iedereen er even gevoelig aan.
Was ook niet superfel maar genoeg om mij na 5min testrit een streep eronder te laten trekken.

Offline arbe

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 983
Re: DCBS
« Reactie #25 Gepost op: 30 juli 2018, 15:06:18 »
De nieuwe voor 2019 zou ook weer een paar pk erbij hebben (11tal dacht ik) maar ne racer gaat het imo nooit worden.
2018 K1600GTL "Spezial".
2018 Tesla Model X 100D.

Offline FJRdude

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1964
  • E93 325i
    • Freude Am Fahren
Re: DCBS
« Reactie #26 Gepost op: 30 juli 2018, 19:31:40 »
Ik heb nu de 1600GTL met Akra. Die strakke plasser wordt pijnlijk na een tijdje :p

met akra's is 'm 2x zo strak !

Zal ook wel pijn gedaan hebben op de Stelvio.
Altijd van de ene kant naar de andere kant over die naftbak :).

Voel je op de nieuwe BMWs nu nog altijd zo hevig de boxer?
Heb ooit eens testgereden met een RxxxxRT en het stoorde mij toch wel dat je de moto echt heen en weer voelde gaan.
(Was wel in 2010 ofzo dus al paar modellen terug)

Ik vond 'm op de vorige GS en RT minder hard 'schudden' als op de vloeistofgekoelde.
Als je doortrekt en je schakelt voel je dat wel,  maar volgens mij zijt ge da snel gewend.
Ik vond de nieuwe GS bijzonder vlot rijden (sleurhok!)
Op de RT had ik dat gevoel minder,  waarschijnlijk omdat je door de windbescherming minder rijwind voelt.
Je moet geen grond bezitten om een boer te zijn!


E93 - 325i  || F48 - 18d   ||  FJR 1300 RP13

Offline Draje

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2688
    • BelleVue
Re: DCBS
« Reactie #27 Gepost op: 30 juli 2018, 20:40:40 »
Geen ervaring met die modellen, toch niet de nieuwe.

Binnen een paar jaar misschien eens gaan testrijden met een GS om eentje nieuw aan te schaffen voor in Hongarije :P