Auteur Topic: [F2X] DIY Retrofit DEPO Angel Eye Koplampen  (gelezen 421 keer)

Offline Robin-H

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • Sheer Driving Pleasure
[F2X] DIY Retrofit DEPO Angel Eye Koplampen
« Gepost op: 18 juli 2018, 22:15:23 »
Dag forumleden,

Ik maak deze topic aan voor mensen die geïnteresseerd zijn in de installatie, eindresultaat en vergelijking met voor en na van een set DEPO koplampen voor op de BMW F2x.

Opgelet: Deze set koplampen is enkel geschikt voor F2x’s met af fabriek GEEN xenon verlichting. Ook is ze niet geschikt voor de F2x LCI.

Toch nog even vermelden waar je zo’n set kan verkrijgen. Ik kocht de mijne op:
https://www.ad-tuning.de/Scheinwerfer-Set-f--r-1er-BMW-F20-F21-in-Xenon-Look.html
(omdat er hier nog 1 setje beschikbaar was en ik anders moest wachten tot augustus)

Maar je kan ze ook op andere sites in Nederland verkrijgen zoals:
https://www.hlautomotive.com/bmw-onderdelen/angel-eyes-koplampen/led-angel-eyes-koplampen-h7-bmw-f20-f21/

Goed, nu al die informatie vermeld is, kunnen we beginnen aan de installatie! :blah: Voor de installatie was ik uiteraard niet alleen. Ik kreeg hulp van 2 goede vrienden. Om een referentie te hebben hoe het er voordien uitzag:

Eerst en vooral begonnen we met de plastiek in de wielkasten te verwijderen. Dit was vrij gemakkelijk en konden we doen zonder de wielen eraf te halen. In het totaal waren er hiervoor aan beide zijden 9 schroeven (8mm) los te draaien.

Vervolgens moest de voorbumper eraf. Dit ging door het rubber aan de bovenzijde te verwijderen en de schroeven (Torx T30) los te draaien. Ook aan de onderkant moest dit gebeuren, maar hier zaten ook plastieke “pop rivets”. Ook de schroeven die de bumper met de spatborden verbinden moesten uiteraard ook los. Nu kon de bumper weggehaald worden.

Dit ziet er misschien intimiderend uit, maar al bij al valt het goed mee.
Na de bumper konden we eindelijk de oude koplampen verwijderen. Dit ging minder goed omdat de vierkante moeren meedraaiden met de schroeven. Iemand moest dus de moer met een sleutel vasthouden en iemand anders de schroef losdraaien.  Na het verwijderen van de koplampen zag het er zo uit:

Voordat we de nieuwe koplampen konden installeren, dienden alle lampen erin gestoken te worden. Dit zijn dus de pinkers en dimlichten. Geen faren, want hiervoor is er een klepje voorzien dat open gaat bij het aansteken van de faren en op die manier meer licht van het dimlicht doorlaat. (dit werkt eigenlijk verrassend goed) Ook heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om leds te installeren in mijn mistlichten. Op die manier is alles vooraan mooi wit.

Het fitten van de koplampen op de wagen is volgens mij het moeilijkste deel. We hebben eerst alle schroeven er losjes ingedraaid zodat de koplamp nog lichtjes kon bewegen. Daarna hebben we de bumper er terug op gezet zodat we de “panel gaps” overal gelijk konden krijgen. Wanneer dit allemaal in orde was, konden we de plastiek in de wielkast terug installeren.

Voilà, klaar! Ah nee toch niet. ;D Bij het starten kregen we een mooie flikkershow te zien. Natuurlijk moesten alle cold & warm monitoring van de koplampen en mistlichten uitgezet worden. Dit waren die van de dimlichten, dagrijlichten, faren, parkeerlichten, mistlichten en niet te vergeten de pinkers. De pinkers, hoewel dit gewoon halogeens zijn. Dit komt omdat bij de monitoring de lichtmodule een pulsje stuurt naar de pinkers, maar dit pulsje wordt ontvangen door de elektronica in de koplamp en doet (net zoals bij het gebruiken van de pinker) het dagrijlicht dimmen. Dit willen we niet, dus wegcoderen die handel!  ;)

Vanaf hier is de installatie compleet. Ik ben er zelf heel blij mee. :exited: Je kan eigenlijk niet zien dat dit geen originele xenon’s zijn. Foto’s van de lichten in actie volgen hopelijk morgen. :razz:

« Laatst bewerkt op: 19 juli 2018, 20:07:11 door Robin-H »
BMW F20 114I

Offline Robin-H

• Qualifying
  • Sheer Driving Pleasure
Re: DIY Retrofit DEPO Angel Eye Koplampen
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2018, 22:19:06 »
Meer foto's van de installatie
BMW F20 114I

Offline Robin-H

• Qualifying
  • Sheer Driving Pleasure
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2018, 22:19:31 »
- Voorbehouden voor foto's -

*Bijlage enkel om nieuwe avatar te kunnen instellen.
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2018, 21:53:35 door Robin-H »
BMW F20 114I

Offline Dilyra

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2018, 23:26:35 »
Neus ziet er meteen een pak beter uit!

Dus als ik het goed begrijp heb je nu "xenon look" koplampen (door de lens), maar heb je nog steeds halogeen licht?

Een HID setje installeren geen optie?
BMW geschiedenis:BMW E90 318d(Sold), E93 320i(Sold), E60 525d(Sold), E61 525d(Sold), F11 520d(Sold), F07 535i(Sold), E92 320d(Sold), E91 335Da (Sold). Heden -> F30 316d *If God doesn't drive BMW, then why is the sky white and blue?* (ook nog gehad: Seat ibiza fr, Alfa Romeo Mito QV, Alfa Romeo 159 ti, VW Passat break 2013, Audi A6 break 2013)

Offline Robin-H

• Qualifying
  • Sheer Driving Pleasure
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2018, 19:25:59 »
Neus ziet er meteen een pak beter uit!

Dus als ik het goed begrijp heb je nu "xenon look" koplampen (door de lens), maar heb je nog steeds halogeen licht?

Een HID setje installeren geen optie?

HID zou nog kunnen in de toekomst, maar voorlopig heb ik een LED - setje erin zitten. Geeft veel meer licht als oude halogeen en vooral mooi wit. Meer foto's volgen vanavond of ten laatste morgen  :wiggleyes:
BMW F20 114I

Offline Robin-H

• Qualifying
  • Sheer Driving Pleasure
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2018, 21:56:55 »
Zoals beloofd nog wat foto's!  :clap:

Op onderstaande foto kan je de angel eyes zien in parking lights mode. DRL mode was te fel om in het donker vast te kunnen leggen op camera  >:D

Voorbeeldje van de LED dimlichten:

LED mistlichten erbij....:

Kon het niet laten om ook nog enkele close-ups van de led achterlichten erbij te gooien ;) :

Vind het zelf zeer geslaagde upgrades en ben qua prijs-kwaliteitverhouding uitermate tevreden!!!
BMW F20 114I