Auteur Topic: [F3X] kloppend geluid ophanging  (gelezen 78 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline midas

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2608
[F3X] kloppend geluid ophanging
« Gepost op: 14 juli 2018, 09:11:25 »

Reeds een aantal weken heb ik last van een 'bodderend'geluid vooraan bij het rijden over kasseiwegen,mijn wagen is uitgerust met de adaptieve ophanging en is een F80.
De dealer heeft onderussen beide draagarmen/reaktiearmen vervangen en een schokdempertest uitgevoerd maar het euvel blijft aanwezig.
Ik ben nadien beginnen zoeken op internet en blijkbaar is dit een erg gekend probleem!

Wat is hier de oorzaak en een eventuele oplossing voor,en zijn er hier nog personen met deze ervaring?
Het sakhir monster in actie

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1503
Re: kloppend geluid ophanging
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2018, 13:00:00 »
Bovenaan de schokdemper zit normaal ook een rubber: hebben ze dat ook nagegaan? Heel vaak wordt dat bvb bij een nieuw geplaatste schokdemper niet meevervangen. Ten onrechte, want dat geeft ook vaak van die vage klachten, zelfs al zijn je schokdempers ok. Trouwens: heeft je dealer zo een trilplaat om dempers te testen? De mijne alleszins niet, maar bon. :-)

Bij mij hebben ze die twee veerpootbrugachtige stangen onder de motorkap eens losgemaakt en terug vast gemaakt om “iets uit te proberen” in de zoektocht naar de oplossing van een trilling. Op dikke wegdeknaden gaf dat ook een irritante bonk. Kennelijk hadden ze het niet goed vastgedraaid. Misschien iets gelijkaardig bij jou? Een geluid zoeken is erg moeilijk. Het zouden zelfs de motorsteunrubbers kunnen zijn.

Bij de mijne let ik er ook op dat bij snel genomen haarspeldbochten er ergens diep in het dashboard-motorkant iets kraakt. De dealer vindt ook niets. Ik vermoed dat het vervormingen zijn van het koetswerk tijdens het rijden en die aldus wringkrachten veroorzaken met lawaai tot gevolg. Zou eigenlijk allemaal niet mogen. Sinds dat men volop aluminium is beginnen gebruiken in plaats van ouderwets maar stevig staal is de carrosserie veel gevoeliger voor andermans ver openslaande deuren en lijkt de ganse koets minder rigide dan vroeger.

Die ganse wedijver voor lichtere auto’s mag dus wel eens stoppen. Mij kan het niet schelen dat die een liter meer of minder verbruikt. Een auto hoort een auto te zijn en geen koekenblik...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk