Auteur Topic: [F3X] kloppend geluid ophanging  (gelezen 459 keer)

Offline midas

• Trade Count: (0)
  • World Champion
[F3X] kloppend geluid ophanging
« Gepost op: 14 juli 2018, 09:11:25 »

Reeds een aantal weken heb ik last van een 'bodderend'geluid vooraan bij het rijden over kasseiwegen,mijn wagen is uitgerust met de adaptieve ophanging en is een F80.
De dealer heeft onderussen beide draagarmen/reaktiearmen vervangen en een schokdempertest uitgevoerd maar het euvel blijft aanwezig.
Ik ben nadien beginnen zoeken op internet en blijkbaar is dit een erg gekend probleem!

Wat is hier de oorzaak en een eventuele oplossing voor,en zijn er hier nog personen met deze ervaring?
Het sakhir monster in actie

Offline Pannenkoek

• World Champion
Re: kloppend geluid ophanging
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2018, 13:00:00 »
Bovenaan de schokdemper zit normaal ook een rubber: hebben ze dat ook nagegaan? Heel vaak wordt dat bvb bij een nieuw geplaatste schokdemper niet meevervangen. Ten onrechte, want dat geeft ook vaak van die vage klachten, zelfs al zijn je schokdempers ok. Trouwens: heeft je dealer zo een trilplaat om dempers te testen? De mijne alleszins niet, maar bon. :-)

Bij mij hebben ze die twee veerpootbrugachtige stangen onder de motorkap eens losgemaakt en terug vast gemaakt om “iets uit te proberen” in de zoektocht naar de oplossing van een trilling. Op dikke wegdeknaden gaf dat ook een irritante bonk. Kennelijk hadden ze het niet goed vastgedraaid. Misschien iets gelijkaardig bij jou? Een geluid zoeken is erg moeilijk. Het zouden zelfs de motorsteunrubbers kunnen zijn.

Bij de mijne let ik er ook op dat bij snel genomen haarspeldbochten er ergens diep in het dashboard-motorkant iets kraakt. De dealer vindt ook niets. Ik vermoed dat het vervormingen zijn van het koetswerk tijdens het rijden en die aldus wringkrachten veroorzaken met lawaai tot gevolg. Zou eigenlijk allemaal niet mogen. Sinds dat men volop aluminium is beginnen gebruiken in plaats van ouderwets maar stevig staal is de carrosserie veel gevoeliger voor andermans ver openslaande deuren en lijkt de ganse koets minder rigide dan vroeger.

Die ganse wedijver voor lichtere auto’s mag dus wel eens stoppen. Mij kan het niet schelen dat die een liter meer of minder verbruikt. Een auto hoort een auto te zijn en geen koekenblik...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline midas

• World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2018, 13:20:56 »

update:
uiteindelijk zou het desbetreffende geluid voortkomen van het stuurhuis,dus dit wordt dan vervangen.
Weet iemand wat er gaande is met dergelijke stuurhuizen?

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2018, 14:16:00 »
Een stuurhuis met teveel speling maakt ook een tikkend/bonkend geluid als je stilstaat en het stuur snel heen en weer beweegd. Op het stuurhuis zit een soort moer met 3 gaatjes die bijgeregeld kan worden met een speciale tool.

De adaptieve dempers zijn ook bekend om kloppende geluide te maken. Naast het geluid heeft dit geen negtieve invloed op we werking vd dempers. Maw een schokdempertest brengt geen soelaas.
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2018, 14:21:11 door Boin »

Offline flash

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2018, 11:39:34 »
Op mijn pa zijn F36 hebben ze bij de dealer in garantie 2x de topmounts vervangen. Terwijl we vóór de 2de x duidelijk hadden aangegeven dat het van bij het stuurhuis kwam, had op de brug gestaan bij GDC. 3de x dat hij binnen ging hebben ze dan toch de spoorstangen vervangen en het was gedaan. De oude, zogezegd slechte, topmounts hebben we natuurlijk nooit mogen zien.
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Offline midas

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2018, 12:02:18 »
Op mijn pa zijn F36 hebben ze bij de dealer in garantie 2x de topmounts vervangen. Terwijl we vóór de 2de x duidelijk hadden aangegeven dat het van bij het stuurhuis kwam, had op de brug gestaan bij GDC. 3de x dat hij binnen ging hebben ze dan toch de spoorstangen vervangen en het was gedaan. De oude, zogezegd slechte, topmounts hebben we natuurlijk nooit mogen zien.

Bij mij hebben ze pas het stuurhuis vervangen met de nodige wieluitlijning en ik moet zeggen dat het gebonk verdwenen is,en ik hoop dat het ook zo blijft  :thumbsup:
Met dank aan mijn dealer die alles zeer ter harte nam!

Offline midas

• World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2018, 13:55:57 »
Een stuurhuis met teveel speling maakt ook een tikkend/bonkend geluid als je stilstaat en het stuur snel heen en weer beweegd. Op het stuurhuis zit een soort moer met 3 gaatjes die bijgeregeld kan worden met een speciale tool.

De adaptieve dempers zijn ook bekend om kloppende geluide te maken. Naast het geluid heeft dit geen negtieve invloed op we werking vd dempers. Maw een schokdempertest brengt geen soelaas.

@Boin :
Wim,ook even een feedback naar jou toe met de mededeling dat mijn stuurhuis vervangen werd door een materiaaldefekt en het geklepper gelijk verdwenen is. :thumbsup:

Offline Boostbimmer

• Nieuw
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2018, 22:47:48 »
Bij mij hebben ze pas het stuurhuis vervangen met de nodige wieluitlijning en ik moet zeggen dat het gebonk verdwenen is,en ik hoop dat het ook zo blijft  :thumbsup:
Met dank aan mijn dealer die alles zeer ter harte nam!

Dit is een veel voorkomend probleem bij BMW. Kans is groot dat het gewoon terug komt. Maar voorlopig wrs nog niet