Auteur Topic: [ALG] trekhaak module  (gelezen 494 keer)

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
[ALG] trekhaak module
« Gepost op: 7 juli 2018, 11:28:45 »
Beste BB'ers,

Hopelijk zitten hier wat mensen die wat kaas gegeten hebben van elektronica want ik zit met een probleem.

Toen ik mijn E39 touring kocht werkte de trekhaak verlichting niet. Beginnen uitmeten en de aftermarket trekhaak module bleek de oorzaak te zijn.
Bij het open doen van dat bakje kreeg ik dit zicht te zien:

Goed veel water/vocht schade dus. Na alles gekuist te hebben bleken er enkele baantjes weg gecorodeerd op de printplaat, en enkele beetjes van een IC (ULQ2004A)

Dan maar een nieuwe IC besteld en meteen ook 4 nieuwe relais.
Nieuwe IC gemonteerd, kabeltjes getrokken om de baantjes te vervangen, relais vervangen.

Diodes en weerstanden uitgemeten, die bleken allemaal OK. Alle paden gecheckt en ziet er goed uit.

Nu werkt de trekhaak verlichting terug, en hoor ik de relais schakelen.
MAAR, dit werkt perfect wanneer de motor NIET draait.
Van zodra ik de motor start, werkt alles nog perfect voor ongeveer 30 seconden. Na die periode, beginnen de relais random te schakelen. Eerst traag, maar dan sneller en sneller.
Als ik de motor dan afleg stop het direct. Als ik de motor dan DIRECT terug start, is het al na 5 seconden terug van dat. Als ik langer wacht om de motor terug te starten (enkele minuten), dan duurt het terug een 30 tal seconden voor de relais terug random beginnen te schakelen.

De relais die ik gebruikt heb zijn geen exacte vervanging ((RTB14012 vervangen door RT114012), maar hij had net hetzelfde gedrag voor ik de relais vervangen had (ik dacht eerst dat het aan de relais lag, dus vandaar dat ik die vervangen heb, ook al zagen de originele er nog goed uit).

Iemand een idee wat dit gedrag kan verklaren, en waar het aan zou kunnen liggen?
Enige verschil tussen motor uit of draaiende motor lijkt me 12V of 13.5V voeding te zijn...

Thanks!

Citaat van: Tom
6000 RPM is voor pannekoeken

Offline b_ken

• Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
Re: trekhaak module
« Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2018, 12:05:56 »
Behalve de 13.8V bij draaiende motor is die 13.8 ook niet meer zo "zuiver" dan de 12V die je hebt bij niet draaiende motor. Ik zou het dus eerder zoeken in de richting van storingen die opgepikt worden, of de niet meer zo zuivere DC spanning van zodra de motor draait. In de veronderstelling dat er geen fouten meer in de printplaat of componenten zitten.

De draden waarmee je de printbanen overbrugd hebt zijn wat over bemeten en wat langer dan de originele printbanen. Misschien pikt dat net iets meer storing op dan origineel en is dat een mogelijke oorzaak. Verder zie ik op de printplaat precies een plaats voor een condensator te zetten (die cirkel met + naast). Waarschijnlijk staat die gewoon tussen + en massa om de voeding stabieler te maken.
Heeft daar nooit iets gestaan ?

Zelf zou beginnen met daar een elco in te solderen (vb 220F 16V min lijkt me daar wel te passen), als ie gewoon over de + en massa komt. Dat elimineert dan vrij goed een niet zuivere DC voeding. En misschien de printbanen met dunnere draden, wat dichter bij OEM te herstellen. De printbanen zien er mij niet speciaal breed uit, of over gesoldeerd. Het heeft dan ook geen zin om te overbruggen met draad van een (veel) grotere sectie dan die printbanen.

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2018, 12:40:52 »
Top tips! Ik verander straks de wiring eens.

Condensator zat daar niet op, maar kan ik inderdaad misschien eens voor kijken.

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #3 Gepost op: 7 juli 2018, 13:26:21 »
Wiring aangepast. Dunne draadjes behalve 1 dikke draad, daar waar ook een dik pad getrokken lag op de printplaat en nu lijkt alles prima te werken. Straks eens tegoed testen maar ziet er goed uit!

Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk

Offline FJRdude

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • E93 325i
« Reactie #4 Gepost op: 7 juli 2018, 14:29:27 »
Petje af voor jullie vernuftigheid.

Zoals zovelen zou ik gewoon een ander kaske kopen, jullie niet, en jullie delen de kennis met anderen:  chapeau !   :bow:
Je moet geen grond bezitten om een boer te zijn!

E93 - 325i  || F48 - 18d   ||  FJR 1300 RP13

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #5 Gepost op: 7 juli 2018, 14:58:39 »
Damn, net nog eens getest maar dit keer langer.
Wanneer ik verlichting, en pinkers en alles trigger, is het terug prijs na een ongeveer een minuut. Het is duidelijk al beter (minder snel) dan voordien, maar nog niet volledig weg.
Het lijkt dus wel degelijk op ruis door de kabeltjes die als antenne gaan werken?

Vervang ik die 1 dikke draad ook nog door een dunne? (maar die is was oorspronkelijk wel verbonden met een dik pad op de print)
Of nog andere tips?

@b_ken waartussen zou je die elco solderen? De massa en voeding die rechtstreeks van de batterij komt, of een van de signalen?

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #6 Gepost op: 7 juli 2018, 15:04:51 »
Elco tussen massa en + batterij, wat waarschijnlijk wel het geval is als je hem op de voorziene plaats op de print zet.

Bedrading had ik nog dunner genomen en gewoon op de originele printbanen gelegd.

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #7 Gepost op: 7 juli 2018, 15:06:54 »
Elco tussen massa en + batterij, wat waarschijnlijk wel het geval is als je hem op de voorziene plaats op de print zet.

Bedrading had ik nog dunner genomen en gewoon op de originele printbanen gelegd.
Probleem is dat ik van de bovenkant van de printplaat naar de onderkant van de printplaat moet gaan.
De soldeerpunten aan de onderkant van de printplaat, ter hoogte van de IC zijn het probleem. Door de corrosie wilt soldeersel daar absoluut niet meer aan hechten. Vandaar dat ik kabeltjes getrokken heb van de IC benen (nieuw, dus daar hecht soldeersel wel prima aan) naar de benen van de relais (ook nieuw, dus ook prima hechting)

Wat bedoel jij met voorziene plaats? Daar waar die C1 staat? Maar dat is met niets verbonden. Net zoals heel die andere reeks daar van boven (R5, D7, R7, R8, D5, R6 en connector INPL)
« Laatst bewerkt op: 7 juli 2018, 15:08:57 door jan.van.gent »

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #8 Gepost op: 7 juli 2018, 15:13:25 »
Massa zit op connector INVT, plus zit op INRD1

« Laatst bewerkt op: 7 juli 2018, 15:17:29 door jan.van.gent »

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #9 Gepost op: 7 juli 2018, 15:19:10 »
Vermits er een nieuw ic in zit wat met zijn pootjes doorheen de printplaat zit, zou ik verwachten dat je daar wel aan kan solderen, en dus de verbindingen herstellen zonder van de ene naar de andere kant te gaan van de printplaat.

De plaats waar de cirkel en C1 afgebeeld is zie ik ook geen verbindingen vertrekken, maar hoogstwaarschijnlijk dan wel aan de onderkant. Dus gaatjes open solderen, condensator erdoor steken en onderaan vast solderen lijkt me.

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #10 Gepost op: 7 juli 2018, 15:21:59 »
Vermits er een nieuw ic in zit wat met zijn pootjes doorheen de printplaat zit, zou ik verwachten dat je daar wel aan kan solderen, en dus de verbindingen herstellen zonder van de ene naar de andere kant te gaan van de printplaat.
Die beentjes zijn zo fragiel aan de onderkant, dat die zo afknakken. Eens die door de printplaat steken worden die zo dun. Ik had dat eerst zo gedaan maar brak vrij snel af, doordat een kabel zit te trekken aan dat dunne stokje.

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #11 Gepost op: 7 juli 2018, 15:26:00 »
Toch ook wel omdat de draad die je in eerste instantie een beetje oversized was. Dan begrijp ik dat die pootjes iets te fragiel waren.

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #12 Gepost op: 7 juli 2018, 15:26:57 »
We wonen nu net iets te ver van elkaar, anders mocht je gerust even afkomen op dat te fiksen.

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #13 Gepost op: 7 juli 2018, 15:30:12 »
Toch ook wel omdat de draad die je in eerste instantie een beetje oversized was. Dan begrijp ik dat die pootjes iets te fragiel waren.
Daar heb je een punt. Zal er later vandaag eens een nieuwe IC in solderen met de draadjes langs 1 kant.

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #14 Gepost op: 7 juli 2018, 15:30:41 »
Hier zie je aangeduid waar die C1 op uitkomt aan de achterkant. 1 kant is dus met niets verbonden

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #15 Gepost op: 7 juli 2018, 15:45:12 »
Toch wel verbonden he. De bovenkant vertrekt een tamelijk breed spoor zowel naar links als naar rechts. Dat zal wel ergens bij de massa aansluiting voorbij komen.

De onderste aansluiting vertrekt ook een dunner spoor naar rechts naar de weerstanden. Blijf dit volgen, zal soms misschien naar de bovenzijde springen en je gaat zo goed als zeker wel bij de + komen.

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #16 Gepost op: 7 juli 2018, 16:18:35 »
Herstellingen van printbanen doe ik met dit soort draadjes:

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #17 Gepost op: 7 juli 2018, 16:19:56 »
Een herstelling kan er dan zo ongeveer uitzien:

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #18 Gepost op: 7 juli 2018, 16:29:07 »
De massa is inderdaad duidelijk verbonden met de C1 locatie.
De plus is minder duidelijk. Is semi-rechtstreeks aangesloten op INRD (signaal draad, ik denk rem) en via enkele weerstanden en diodes (die niet aanwezig zijn, wel locatie voorzien daar bovenaan) met de plus INRD1.

Maar goed, stel dat ik nu zelf een elco wil toevoegen, is die dan gewoon te solderen tussen INRD1 (voeding plus) en INVT (massa), rechtstreeks, zonder bijkomende weerstanden en diodes?

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #19 Gepost op: 7 juli 2018, 16:35:53 »
Idd. een elco toevoegen is die rechtstreeks op + en massa verbinden, zonder extra componenten. + en - van de elco respecteren, zorgen dat je eentje hebt die toch minstens tegen 16V bestand is, (meer is beter) en ik zou minstens een 220F nemen.
Lijm die desnoods met hot glue op de print, waar plaats is, en soldeer er 2 draden aan.

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #20 Gepost op: 7 juli 2018, 17:56:16 »
Bekabeling opgekuist. Nog steeds zelfde probleem. Zal maandag eens een elco toevoegen, hopelijk daarmee opgelost. Vraag me wel af waarom, want origineel moet dat toch zo gewerkt hebben...

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #21 Gepost op: 7 juli 2018, 18:03:56 »
Bedrading is nu netjes. Dat zal geen oorzaak meer zijn. En het is idd. een sterk argument dat het vroeger ook gewerkt heeft zonder extra condensator. Waardoor het ook geen garantie is dat dat de redding gaat brengen.

Het is nu eenmaal geen heel erg duidelijk probleem zodat er ook geen sluitende oplossing kan voorspeld worden.

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #22 Gepost op: 7 juli 2018, 18:18:45 »
Deze had mijn pa nog liggen. Is dat bruikbaar of moeten het die specs zijn die je opnoemt?

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #23 Gepost op: 7 juli 2018, 18:32:17 »
Hebben allemaal nog betere spec's dan wat ik opsomde dus kunnen allemaal een verbetering zijn. Neem de blauwe maar. Is de grootste capaciteit, voldoende spanning en ziet er mij ook nog de nieuwste uit want elektrolieten drogen uit van ouderdom en dan zijn ze niet veel meer waard.

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #24 Gepost op: 8 juli 2018, 16:04:50 »
Net geprobeerd met zowel de blauwe als met deze capaciteit. Geen effect.
Wel niet zeker of ze nog OK zijn, ik kan ze niet nameten gezien mijn multimeter maar tot 20 microfarad kan meten

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #25 Gepost op: 8 juli 2018, 20:53:05 »
Bon, dan hebben we lang genoeg de vijand "storingen door draaiende motor" in het visier gehad  en gaan we in een andere richting moeten denken.
Ofwel is de printplaat toch nog niet helemaal hersteld van de corrosieschade, is er toch nog ergens een verbinding verbroken of maakt er eentje slecht contact.
Ofwel zijn de onderdelen die vervangen zijn net niet de juiste spec.
Of ten slotte: de oorzaak zit niet in dit printplaatje.

Blijft natuurlijk een moeilijk defect om te vinden. Veel makkelijker zijn de dingen die helemaal dood geven, altijd in alle omstandigheden.
« Laatst bewerkt op: 8 juli 2018, 21:29:50 door b_ken »

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #26 Gepost op: 8 juli 2018, 21:07:40 »
Inderdaad, goed kapot is makkelijker te ontcijferen dan dit.
Ik heb de batterij spanning eens gemeten bij draaiende motor en die is 14.5V (leek me wel vrij hoog, is dat normaal niet eerder 13.8V ofzo?). Deze is wel mooi stabiel als ik gas geef, dus spanningsregulator lijkt me wel OK.
Heb ook eens de AC spanning gemeten en die is 0.01, en normaal zou dit moeten aantonen dat de gelijkrichter OK is.

Ik denk dat ik het maar op geef en meteen een 13 polige kabelset bestel, wat toch beter is voor de caravan dan deze 7 polige.

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #27 Gepost op: 10 juli 2018, 08:28:29 »
Ben je zeker dat de andere banen nog ok zijn die van het IC vertrekken ? Die zien er ook niet zo fris uit.
Pre-LCI 2007 E61 525dA