Auteur Topic: [E46] Testen lucht massa meter (LMM)  (gelezen 432 keer)

Offline TrapShot

• Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
[E46] Testen lucht massa meter (LMM)
« Gepost op: 28 juni 2018, 00:47:36 »
Ik kwam een video tegen op youtube waarbij wordt beweerd dat je je luchtmassameter kan testen door hem uit te schakelen door de stekker eruit te trekken. Als je motor dan blijft draaien, dan zou er wat schelen aan je luchtmassameter.

Iemand die weet of dit effectief zo is? Ik heb de proef op de som genomen, en mijn auto hield een fractie van een seconde in alsof hij zou stilvallen op het moment dat ik de LMM afkoppelde, maar daarna draaide hij weer terug normaal. Als ik uitga van de uitleg in de video, dan zou mijn LMM dus niet goed werken, wat best mogelijk is. Mijn auto heeft de afgelopen 2 maanden twee keer een moment gehad waarbij ik gas gaf, maar hij eerst inhield. Daarnaast heb ik ook wel eens last van schommelende toeren in neutraal als de motor nog niet op temperatuur is.

Hier de link naar de video:
2004 - BMW 330Ci

Offline mx81

• Pre-Qualifying
  • **
Re: Testen lucht massa meter (LMM)
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2018, 03:29:04 »
waardes kunnen gecontrolleerd worden..
toeren schommelen bij koude motor 9/10 opkomend vanos probleeem. dit kan ook verklaren dat deze soms inhoud en daarna terug aanpakt..
aan de computer hangen, kan je direct zien of de lmm waarde juist is, maar deze gaan normaal niet zo snel stuk, eerder krukas/nokkenassensor problemen en vooral vanosproblemen...

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2018, 14:39:27 »
Als je de LMM los koppelt gaat de motor in een soort van noodloop. Motor loopt dan niet optimaal.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline happydude

• Qualifying
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2018, 14:57:43 »
Als hij echt stuk krijg je er een foutmelding van
En motor zal rare toerenwissels hebben.
Als je hem dan uittrekt
Zal hij beter draaien
Zo weet je dat hij stuk is.

Kleine schommelingen
Heb ik al heel veel gezien
Als alles goed werkt gewoon afblijven.
Mijn e46 had dat ook
Plus foutmeldig
En het was de carter ventilatie

Offline ThomasD

• Pole Position
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2018, 15:54:23 »
N55's rijden er veel mafless rond ,
een slechte Lambasonde kan ook een oorzaak zijn dat ie of slechter loopt of stilvalt etc .
Zit zoveel elektronica op de autos tegenwoordig , dat moet dan ook nog allemaal prettig samenwerken
of er valt niet meer met te rijden  >:D

Offline TrapShot

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2018, 00:08:24 »
Wel de lambda sensor (post-cat) geeft reeds een tijdje een foutmelding. Maar mij was gezegd dat die normaal geen invloed heeft op de werking van de motor omdat die tweede sensor enkel controleert ofzoiets?
2004 - BMW 330Ci

Offline mx81

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2018, 01:51:07 »
post cat controleerd enkel of de catalysator zijn werk doet, dit veranderd niets aan de injectie.(bij bmw toch, ik heb wagens gehad die hierdoor wel in noodloop gaan)
lambda sonde pre cat gaat normaal ook niet snel stuk, en deze zijn trouwens te controleren met een multimeter, en als deze stuk is zal je zeer snel foutcodes krijgen van te arm of te rijk rijden..
begin inderdaad met de carterventilatie, gaat het goedkoopste zijn, maar aangezien het maar 2x is gebeurd in 2 maanden en je toerental enkel schommeld bij koude motor vermoed ik toch vroege symptomen van de vanos die zijn werk niet meer doet...

wat misschien kan helpen (heeft bij mijn m52tub25 geholpen) is een oil flush additief gebruiken. ik heb die van wynns gebruikt toen, en na de oliewissel waren mijn symptomen van de vanos weg, enkel bij vriesweer had ik enkele minuten last van het schommelen van het toerental.

welke olie gebruik je?

Offline happydude

• Qualifying
« Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2018, 11:39:30 »
Zo een flush hebben er toch al veel afgeraden
Is toch nie zo goed ?

Offline TrapShot

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2018, 23:23:24 »
post cat controleerd enkel of de catalysator zijn werk doet, dit veranderd niets aan de injectie.(bij bmw toch, ik heb wagens gehad die hierdoor wel in noodloop gaan)
lambda sonde pre cat gaat normaal ook niet snel stuk, en deze zijn trouwens te controleren met een multimeter, en als deze stuk is zal je zeer snel foutcodes krijgen van te arm of te rijk rijden..
begin inderdaad met de carterventilatie, gaat het goedkoopste zijn, maar aangezien het maar 2x is gebeurd in 2 maanden en je toerental enkel schommeld bij koude motor vermoed ik toch vroege symptomen van de vanos die zijn werk niet meer doet...

wat misschien kan helpen (heeft bij mijn m52tub25 geholpen) is een oil flush additief gebruiken. ik heb die van wynns gebruikt toen, en na de oliewissel waren mijn symptomen van de vanos weg, enkel bij vriesweer had ik enkele minuten last van het schommelen van het toerental.

welke olie gebruik je?
Nu je over te rijk of te arm begint. Had een maand geleden eens de auto uitgelezen, kwam op volgende foutcodes uit (waarvan ik dacht dat ze dus aan de post-cat lambdasonde te wijten waren):
P2271 O2 sensor signal stuck rich
P0138 O2 sensor circuit high voltage

Wijst dit op andere problemen?

PS: opkomende VANOS is goed mogelijk, want hoor de auto soms precies rare geluiden maken. Hoeveel kost zo een herstelkit? En hoeveel uur doet een garagist er normaal over?
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2018, 23:25:18 door TrapShot »
2004 - BMW 330Ci

Offline mx81

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2018, 02:48:46 »
Zo een flush hebben er toch al veel afgeraden
Is toch nie zo goed ?

geloof mij, ik gebruik zulke flush producten op regelmatige basis (zeker bij wagens met variabele nokkenassen) en dit kan soms echt wonderen doen.
het is inderdaad niet optimaal voor o.a. de klepseals e.d. , maar die van bmw zijn sinds 2005 toch niets meer waard  :iono:

bij een bmw om de 3-4 smeringen een flush, om alle vanoskanalen leeg te krijgen, kan zeker geen kwaad  :wiggleyes:

trapshot, P2271 bank 1 sensor 2 dus post cat .
p0138 ook bank 1 sensor 2 , weer post cat

de eerste fout wijst op een te rijke afstelling tijdens de test van de lambda sensor( deze word elke rit getest)
de tweede fout wijst op een te hoge spanningswaarde (+999mV) dit wijst ofwel draadbreuk aan de sensor (kortsluiting) of een kapotte sensor
deze 2 fouten gaan niets te maken hebben met u symptomen, je kan deze lambdasensor vervangen, maar ik vind het geldverspilling.. :iono:
 vanos revisie weet ik niet wat dit gaat kosten, ik doe deze zaken allemaal zelf, maar vermoedelijk zijn enkel u actuators aan vervanging toe..

flush uw systeem eerst, dit zal al wel helpen..  :thumbsup:

Offline TrapShot

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 5 juli 2018, 18:38:24 »
Probleem zou ergens in de luchtleidingen moeten liggen. Heb de auto laten uitlezen en daaruit bleek dat de luchtwaarden niet klopten (of iets dergelijks, weet niet meer wat er letterlijk stond).

Garagist zei dus dat er moet gezocht worden naar rubbers die scheurtjes hadden of wat versleten waren. Hij zei meteen ook dat dit tijdrovend kan zijn.

Nu vroeg ik mij af of al die rubbers veel kosten? Anders kan ik die misschien ineens allemaal laten vervangen?

En zou ik daarbij ineens ook andere zaken preventief vervangen? Zo dacht ik aan de leidingen van het koelsysteem, die het na een tijdje ook begeven bij de E46.
2004 - BMW 330Ci