Ik ben heel sceptisch he

... Ivm die opwarming geloof ik wel dat er momenteel een opwarming gaande is. Maar.... in welke mate wij als mens dit kunnen tegen houden is een andere vraag.
Ik zal het anders stellen, neem nu dat men zich baseert op statistieken sinds deze werden bij gehouden. 150 jaar ?
Het is algemeen geweten dat er vroeger ook klimaatschommelingen waren, tot zelfs in extremen toe. Waardoor continenten volledig veranderden, sommige verdwenen, andere ontstonden, dieren stierven uit enz... Net hetgene waarvoor men nu vreest. De extreme klimaatschommelingen gebeurden uiteraard in periodes dat de mens er geen enkele invloed kon op hebben.
Dan vraag ik me af hoe men ten eerste een lange tijdsvoorspelling kan doen en ten tweede of men de natuurlijke gang van zaken kan tegen houden. Misschien is de natuurlijke gang van zaken veel extremer dan de invloed die de mens erop heeft.
Dat er iets moet gebeuren wil ik best geloven. Maar wereldwijd dan. Het gaat niet op dat wij extreme veranderingen moeten doen aan onze woonsten, verplaatsingen tot zelfs etensgewoonten terwijl er veel grotere delen op aarde een enorme vervuiling veroorzaken.
Dan lijkt het me eerlijker dat bij ons een soort van uitdovingsbeleid gevoerd wordt in plaats van een bestraffingsbeleid en dat wij als rijke landen de armere landen gaan ondersteunen in hun milieubeleid ipv die landen nu te gebruiken als stortplaats voor ons afval (wat echt zo is, denk aan die afgedankte schepen).
Daar betaal ik veel liever voor ipv een onbezonnen beleid te steunen dat als doel heeft enkel het begrotingstekort te vullen.
Dat zou eerlijk zijn, die landen die momenteel onze goedkope spulletjes produceren en waar de mensen met onze afdankers rondrijden, helpen en tegelijk een veel grote winst creeeren voor het milieu. Dan zouden onze centen pas goed gebruikt worden... Mar hoe sociaal de groene partijen zich ook willen voordoen, het is en blijft een ik-beleid.