Auteur Topic: [E34] Elektrisch probleem - ruitenwissers / boordcomputer / ramen / sloten / radio  (gelezen 361 keer)

Offline fsadones

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
Sinds vorige week heb ik een probleem met mijn E34.

Tijdens het rijden valt soms ineens de boordcomputer en radio uit, ik kan dan ook mijn ramen niet meer elektrisch opendoen/sluiten en mijn ruitenwissers werken op dat ogenblik ook niet meer.
Na een variabele tijd (enkele minuten) schiet dan alles terug in gang.
Dit fenomeen herhaalt zich meerdere keren tijdens een rit.

Gisteren werkte ineens mijn sloten ook niet meer, als ik terug toegang wou tot de wagen.
Ik kan dan met de sleutel de bestuurdersdeur opendoen en starten, al de andere aangehaalde elementen werkten op dat ogenblik ook niet.
Tijdens het rijden ging alles terug werken.

Dit is best verveld, zeker als je je raam beetje openzet en het dan niet kan sluiten als je stopt.

Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken?

Ik heb de zekeringsbox onder de motorkap kant bestuurder al gecontroleerd, geen waterinsijpeling of defecte zekeringen op te merken.

Alvast bedankt voor tips
'10 E91 325dA M
'02 E46 320dA Touring - sold -
'90 E34 525i

Offline Phantom Five

• Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
Hebt ge de zekering kast die onder de achterbank zit ook al eens nagekeken of daar alles in orde is?
Daar zitten 2 grote sturingsdozen op die onder andere de sloten bedienen en dergelijke.
I REALLY DON'T CARE WHAT OTHER PEOPLE THINK OF ME.

Offline fsadones

• Qualifying
Ik heb daar inderdaad ook eens naar gekeken, maar hoe merk je dat er met die 2 grote dozen een probleem is?
Betreft module A1 en A5, resp. 'General Module' & 'Relay Module'

Alle overige kleine zekeringen waren nog in orde.
Er zaten ook 3 grotere (gele) zekeringen op de doos onder de achterbank, daarvan waren telkens 2 aansluitingen precies beetje 'verbrand', maar ze hadden dit alledrie (zie foto in bijlage)

Ik merk voor de rest niet veel, geen water of andere zichtbare problemen.

Wat ik wel ook al enige tijd had:

- bij het starten van de motor gaan de ruitenwissers soms aan zonder aan de hendel te komen; kan ze dan enkel afzetten door eens aan de hendel te duwen

- bij afsluiten auto via de bestuurderskant: auto sluit, maar slot gaat 2 seconden erna vanzelf terug open. Als ik dan een 2de maal sluit, blijft hij toe. Slot van de koffer gaat niet mee als ik aan bestuurderskant sluit, met slot van de koffer kan ik wel alles sluiten en dan is probleem van 'direct terug openen na sluiten weg' --> maar ik kan toch niet altijd mijn auto langs de koffer gaan toedoen

Iemand ervaring hiermee, of mogelijke link met ander probleem?
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2018, 13:58:47 door fsadones »
'10 E91 325dA M
'90 E34 525i

Online beemerbuddy

• Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
Ik heb daar inderdaad ook eens naar gekeken, maar hoe merk je dat er met die 2 grote dozen een probleem is?

Alle zekeringen waren nog in orde.
Er zaten ook 3 grotere (gele) zekeringen op de doos onder de achterbank, daarvan waren telkens 2 aansluitingen precies beetje 'verbrand', maar ze hadden dit alledrie (zie foto in bijlage)

Ik merk voor de rest niet veel, geen water of andere zichtbare problemen.

Hoi, ik vermoed dan dat je van ergens/iemand 2 andere stuurdozen 'probeert' en dan kom je er wel achter of daar (en welke) het probleem geeft  :iono:... Je komt toch naar de Exx-meet nu Zondag, misschien daar dit probleem aankaarten en evt. uitproberen :thinking:...  Tot dan  ;)
2016 Peugeot Expert 2.0 HDI (working guy)SOLD - 1983 E28 525i Bahama-Blues - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1996 E36 320i Techno-Touring

Offline Phantom Five

• Premium Member
  • World Champion
Die gele dingen op de foto zijn geen zekeringen hoor.
Dat is een relais.

Offline fsadones

• Qualifying
Ik ga morgen inderdaad eens proberen met 2 andere stuurdozen en anders idd zondag ff checken.
'10 E91 325dA M
'90 E34 525i

Offline Robin-H

• Qualifying
Zou wel eens kunnen dat een of meerdere van die relais versleten zijn en vanbinnen slecht contact vormen. Dit kan door schakelen van grotere vermogens waarbij zich soms een vonk kan vormen. Contacten worden daardoor zwart en de mogelijkheid op slecht contact of het aaneenlassen ervan verhoogt.

Zulke relais zijn goedkoop, maar als je eens langs een autokerkhof gaat, mag je ze meestal gratis meenemen.

Het probleem kan natuurlijk ook ergens anders liggen, maar omdat het zich "soms" voordoet zou dit wel eens kunnen.
Veel succes ermee!   :thumbsup:
BMW F20 114I

Offline stef63

• Nieuw
  • *
over welke e 34 speken we hier ?
is het eentje met de batterij bij de motor en niet onder de achterbank?
dan zit bij de batterij een voedingskabel  met zekering van 80 a in een kastje die defect is , kan je maar zien als je die los maakt met 2 boutjes van m6  gr

Offline Robin-H

• Qualifying
over welke e 34 speken we hier ?
is het eentje met de batterij bij de motor en niet onder de achterbank?
dan zit bij de batterij een voedingskabel  met zekering van 80 a in een kastje die defect is , kan je maar zien als je die los maakt met 2 boutjes van m6  gr

Ik zou toch denken dat, wanneer een zekering doorgebrand is, er niets meer werkt, nooit niet. :jpshakehead: 
Een zekering kan niet soms wel en soms niet geleiden.
BMW F20 114I

Offline BIG charlie

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
Kontaktslot nog ok ? :iono:
F21 116 ede lci Mineral Grau.
Suzuki Burgman 650 Executive

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i

Offline fsadones

• Qualifying
Bedankt @stef63!

Het was inderdaad die 80A fuse die gebroken was in doosje naast batterij. We hadden die al eens gecheckt, maar het barstje was zo minuscuul dat we er over gekeken hadden.

Aangezien we gisteren de rondrit hadden, heb ik in nog wat liggen rondbellen en uiteindelijk bij Elie Vellemans in St.-Pieters-Leeuw nog zo'n fuse kunnen gaan afhalen.

Alles werkt terug OK nu!
'10 E91 325dA M
'90 E34 525i

Offline stef63

• Nieuw
  • *
graag gedaan , geen dank  :bow:

Offline Phantom Five

• Premium Member
  • World Champion
Super dat het terug hersteld is en vooral dat het gewoon aan die zekering lag  :thumbsup:
Fijn om dat hier dan ook te melden  ;)