Auteur Topic:  1990 - E30 - 318i Cabriolet Brilliantrot  (gelezen 1258 keer)

Offline Pjetar

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
1990 - E30 - 318i Cabriolet Brilliantrot
« Gepost op: 1 mei 2018, 19:53:56 »
Aangezien ik al sinds kindsbeen af gefascineerd ben door alles wat wielen en een motor heeft, was de keus voor een BMW E30 een logische.
EÚn van de meest iconische wagens waardoor ik altijd al ge´nteresseerd ben.

Toen ik vorige zomer bij het warme weer in mijn tuin zat, dacht ik bij mezelf: 'Wat zit ik hier thuis te doen?'
Deze lente heb ik me herpakt en dus de keus gemaakt om een cabrio aan te schaffen zodat ik nu op verschillende locaties kan genieten van het lekker weertje. De zoektocht begon naar een BMW E30 318i Cabriolet. Na enkele weken zoeken, ben ik op een advertentie terecht gekomen met heel slechte foto's en zeer korte beschrijving. De persoon opgebeld en de dag zelf nog naar de auto gaan kijken. Een auto met nog hier en daar wat werk aan voor een relatief mooie prijs. Binnen de week de wagen beslist te kopen en opgehaald.
Onderstaand de foto's van de wagen toen ik hem aankocht.

Merk: BMW
Type: 3-serie 318i E30
Model: Cabriolet
Vermogen: 113 PK
Kleur: 308 - Brilliantrot
Bekleding: Zwart Leder - Sportzetels
Bouwjaar: 1990
Kilometerstand op 1/05/2018: 144 120 km

De auto was voorzien van de volgende opties:
- S215 Powersteering
- S219 Met leder bekleed sportstuur 3-spaak
- S288 BMW Aluminium Spaakvelgen 15 inch
- S300 Centrale vergrendeling
- S314 Verwarmde bestuurdersspiegel en deurslot
- S350 Hittewerend glas
- S370 Softtop in zwart
- S380 Hardtop voorbereiding
- S428 Gevarendriehoek en EHBO-kit
- S494 Verwarmde bestuurder- en passagierszetel
- S510 Koplampen met hoogteregeling
- S556 Buitenboord thermometer
- S652 Radio Bavaria CII
- S675 Sound System
- S680 Radio Antenne
- S690 Cassettehouder
- L801 Versie Duitsland/Oostenrijk

Het is mijn bedoeling van de wagen volledig terug in orde te zetten en om te bouwen naar origineel.
De vorige eigenaar was volop bezig met de wagen te marginaliseren. (ongewenste M-logo's, booskijkers, belachelijk uitlaatopzetstukje, 17-inch velgen...)
Heb tot op vandaag al alle accessoires die ikzelf niet graag zie er af kunnen halen. Heb een set 15' BMW honingraat velgen op de kop kunnen tikken en een setje originele koplichten.

Enkele van de dingen die nog heel dringend zullen aangepakt worden zijn:
- Set banden 205/55R15 monteren  :thumbsup:
- Remschijven en blokken voor- en achteraan vervangen
- Groot onderhoud + opties bekijken om tikkende nokkenas/klepstoters te verminderen
- Kilometerteller repareren  :thumbsup:
- Motorsteunen vervangen
- Lakschades retoucheren,

Enkele zaken die pas voor winterperiode zullen zijn:
- Herspuiten motorkap
- Roestbubbeltjes aan linker wielkast en deur uitslijpen en nieuwe stukken inlassen
- Zwarte sierstukken opnieuw lakken, bumpers herspuiten. Auto is slecht herspoten geweest en verf laat los aan wielranden en bumpers

Momenteel bevindt de wagen zich in deze toestand.

Ziezo, laten we deze post zien als een soort startpunt van de werkzaamheden. Ik zal geregeld proberen een update te plaatsen omtrent de gebeurtenissen en of werkjes die gebeuren.

« Laatst bewerkt op: 22 mei 2018, 18:25:46 door Pjetar »

Offline Pjetar

• Nieuw
  • *
Re: 1990 - E30 - 318i Cabriolet Brilliantrot
« Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2018, 20:09:17 »
Al direct enkele vragen waarmee jullie me misschien kunnen helpen.

Zou graag mijn originele lichten installeren maar heb gemerkt dat de vorige persoon die de angel eye lichten plaatste blijkbaar de fiches voor de standlichten afgeknipt hebben. Kan je deze apart bestellen via BMW?

PS. De lichten werken! Hoera  :exited: Nu nog een setje clips bestellen om de lampen in de reeds ge´nstalleerde raamwerken te plaatsen.

Eveneens problemen met mijn kilometerteller. De vorige eigenaar heeft nog speciaal de sensor op de differentieel laten vervangen vooraleer te verkopen aan me. Deze is aangesloten zoals op onderstaande foto. Niet met de juiste stekker. Kan dit type stekker ook verkregen worden via BMW of is dit direct een nieuwe kabelboom van tellerbak naar differentieel?

Eveneens ben ik op de uitkijk om de ophanging van mijn wagen wat aan te passen. Momenteel staat de wagen vooraan zeer laag. De veren zijn me nog niet duidelijk welke het zijn. De schokdempers zijn zoals de onderstaande foto een soort van BMW Performance shocks? Heb dit nog niet eerder gezien. Iemand info hierover? BMW 810HA 17-10 Performance

Offline Machiel

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 1 mei 2018, 22:41:57 »
Ik persoonlijk heb geen antwoord op je technische vragen, maar kan wel zeggen dat mij een zeer propere basis lijkt om er te beginnen! Knap
1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked) - E39 520D 2000 (sold) - E39 525D 2003 (sold) - E91 320D 2011 (current) - Honda VFR 750 1995 (current bike)

Offline Phantom Five

• Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • Race Legend
« Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2018, 02:32:53 »
Proficiat met deze mooie E30 cabrio die blijkbaar inderdaad een zeer mooie basis is om er terug een mooie wagen van te maken.
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Offline henotteke

• Premium Member
  • World Champion
  • Jaguar F-Pace / BMW Z4 E89 35iS / Alpina B10
    • IT-firma
« Reactie #4 Gepost op: 2 mei 2018, 07:17:36 »
mooie aankoop!
ziet er nog zeer goed uit.

die willen we zeker eens van dichterbij bekijken, indien interesse in onze meeting op 27/5: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=65685.0

Offline MrpBen

• Qualifying
« Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2018, 16:22:28 »
Aha Pieter op Bimmerboard! Welkom vriend en proficiat met je E30  ;)
Moeten dringend eens afspreken zodat ik deze in het echt eens kan zien  ;D
2011 Mercedes C63 PP W204: Daily
2003 Bmw E46 325ti Compact: Tracktoy

Offline Pjetar

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2018, 20:42:39 »
Update 2:

Ziezo de zoektocht van onderdelen gaat verder. Gisteren een setje wieldoppen voor mijn 15 inch velgen kunnen op de kop tikken.
Nu nog zoek naar de logo's en we kunnen verder.

Heb ondertussen de BMW nummers van de stekker voor op de achteras kunnen bemachtigen. De stekkertjes van de standlichten nog vinden en dan bestelling plaatsen.

De schokdempers zijn blijkbaar een soort van originele Bilstein dempers die op bmw werd geplaatst. Kan iemand dit confirmeren? Als het blijkt dat deze origineel zijn, zou ik ze in de toekomst graag combineren met originele veren.
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2018, 20:44:50 door Pjetar »

Offline bostonvert

• Grand Prix Winner
« Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2018, 21:22:32 »
Leuke cabrio, mis mijn exemplaar ontzettend hard de laatste weken!

Bilsteins zijn super, heb ze op al mijn BMW's al gehad en staan er zelf op mijn Land Rover, is kwaliteit
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline Pjetar

• Nieuw
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2018, 19:16:35 »
Goedenavond,

Nieuwe update van kleine werkjes en dingen die gebeurd zijn aan de auto.

Vorige weekends en feestdagen al serieus genot gehad van mijn cabrio.
Onderstaand enkele foto's om het te bewijzen.  :thumbsup:

Bovenstaande foto is op de 'Zeeland Classic'-rit die georganiseerd werd door mede-bimmerboarder Pieter-Jan van Openroads.be die oa. de ardennenrit organiseerd. Ondanks het slechte weer voor een cabriolet heb ik me toch goed geamuseerd.

Heb gisterenavond de juiste bandenmaat geplaatst op mijn auto namelijk 205/55R15. Voorheen zat ik met 195/50 vooraan en 195/65 achteraan. Dit vond ik zelf heel erg lelijk en doordat mijn auto zowiezo al met zijn neus wat lager ligt dan achteraan werd dit nog extra benadrukt. Nu met zelfde bandenmaat voor en achter is het een hele verbetering.

Onderstaand foto met oude banden.

VS. (foto met nieuwe banden)

Daarnaast heb ik ook mijn originele Hella koplampen kunnen monteren in de plaats van de Angel Eye lichten die op de wagen zaten. Weer een stapje dichter bij de OEM look. Angels eyes staan te koop momenteel.

Kilometerteller is ook reeds gefixt door nieuwe stekker en kabels te monteren aan mijn achteras.  :clap:

Logo stickers voor mijn wielen zijn onderweg en eveneens ook een nieuw logo voor op de motorkap/koffer besteld.
In de nabije toekomst zou ik graag ook nog een setje oranje pinkerglazen inbouwen. Dus iemand die deze liggen heeft voor een prikje mag het altijd laten weten. Ruil kan ook natuurlijk.

Binnen enkele weken ben ik ook gepland om naar de E30/classic BMW meet te gaan in Nazareth. Eerste echte BMW-meet waar ik zal aan deelnemen.  :exited: