Bij deze stel ik mijn nieuwe aanwinst/daily voor
Mensen die me wat kennen weten dat ik graag nog écht rijdt maar, mede door de regering die plots diesel met de vinger wijst en mede door de eenheidsworst die auto's geworden zijn, is het een serieuze zoektocht geweest. Een ding was zeker: geen automaat of milieutroep in mijn handen!
Een hot hatch spreekt natuurlijk altijd tot de verbeelding. Maar een M140i is net te duur, een RS3 en A45 AMG eveneens en deze laatste zijn dan geen manueel [update topic: ondertussen, sinds juni 2018, is de M140i ook niet meer met manueel te verkrijgen]. Dus aan het kijken naar andere wagens die in het budget vallen. Dus leek me een Seat Leon Cupra wel iets. Op verschillende fora wat aan het lezen en reageren ivm hot hatches. Maar in Frankfurt op de IAA had ik dan de Hyundai I30N zien staan en die beviel me ook wel. Toen deze op de markt kwam direct een proefrit gaan doen en kon me wel bekoren. Ook veel YouTube afgeschuimd en info vergaard.
Bij BMW gaan horen, maar een 125i, 125d, 225d, 220i en 230i waren enkel met automaat te verkrijgen. Je zit dan ook al met een aanzienlijke nieuwprijs in tegenstelling tot een optie rijke i30N of Cupra maar hebt wel RWD. Ook geïnformeerd via een BMW kopen in de UK topic hier op het forum en de UK dealer aangeschreven maar dan nog was de M140i best prijzig!
Dan toch maar wat aan het kijken voor een 2e hands BMW want manueel en achterwielaandrijving blijven toch wel iets aparts. Dus toch maar een dikke diesel of dikke benzine touring zodat deze lichte vracht kon gemaakt worden??? Maar dat zet je aan het denken, om op budget te blijven heb je een wagen met wel wat kilometers op de klok en herstellingen of slijtages die je dan direct moet bekostigen zitten er aan te komen...Aan de andere kant via reviews en info hoor je dan dat een i30N veel verbruikt, geen RWD heeft én geen mogelijkheid voor lichte vracht ombouw toelaat [update topic: sinds juni 2018 zou een 1 serie ook niet meer kunnen omgebouwd worden naar LV] en de M-lite evenveel of mss zelfs minder verbruikt toch maar beginnen zoeken achter een M140i of M135i. En zodus met verschillende gereden. Een M140i in Duitsland, maar achteraf via het BMW Contact center te weten gekomen dat deze al perto was verklaard... en dan in België met een xdrive met automaat versie gereden welke ook wel subliem is maar uiteindelijk, opnieuw in België, een M135i 3 deurs manueel tegengekomen die dik voorzien was van opties. Zijn onderhoud had gehad bij een BMW dealer en reed en eruit zag alsof het een nieuwe was.
Voornaamste opties:- Lederen interieur met elektrisch regelbare stoelen met geheugen en verwarming
- Comfort toegang
- donkere achterruiten
- parkeersensoren rondom
- Navigation Professional
- Harman Kardon audiosysteem
- LED koplampen
- lichtpakket (en regen&licht sensor)
- Elektrisch schuif/kanteldak
- Elektrisch inklapbare buitenspiegels
- Cruise Control
- automatische dual zone airco
- ...
Reeds aangepast:* LV ombouw
* kentekens/monogrammen verwijderd
* navigatiekaarten geüpdatet naar 2018/2 via BMW Connected portaal
* software/firmware geüpdatet via update van bmw.com/update site
* handschoenkastje voorzien van LED (zo stom van BMW

)
* dashcams geplaatst
* 17" style 379 velgen met winterset en Nankang NS2-R [zie foto's meer naar onder in topic]
* 18" JR-wheels met Nankang AR1's [zie foto's meer naar onder in topic]
* airbag stickers zonneklep verwijderd [zie foto's meer naar onder in topic]
* opties bij gecodeerd en/of uit of aan geschakeld met BimmerCode (start/stop uit, spiegels inklappen bij sluiten, etc) [zie voor info meer naar onder in topic]
* einddemper aangepast - MPE mod [zie foto's en info meer naar onder in topic]
* remblokken vooraan waren OEM, dan Endless MX72 maar nu van Hawk Performance, de DTC-70 en achteraan van OEM naar HPS5.0 van Hawk [zie foto's en info meer naar onder in topic]
* remschijven veranderd naar de BMW Performance schijven, dus met groeven en putjes [zie foto's meer naar onder in topic]
* stalen remleidingen geplaatst, remolie naar DOT4 vervangen
* alle oliën en filters van de wagen ververst en/of vervangen
* charge pipe/boost pipe vervangen naar duurzame aluminium versie van FTP [zie foto's en info meer naar onder in topic]
* stage 2 tune/flash via BootMod3
* Wagner catless downpipe geplaatst [zie foto's en info meer naar onder in topic]
* CSF Intercooler geplaatst [zie foto's en info meer naar onder in topic]
Wat nog te doen:° BMW ConnectedDrive en RemoteServices aanschaffen of vinden jullie dit niet echt de moeite?

° eventuele easy retrofits
° spiegelkappen veranderen naar koetswerkkleur (nog meer sleeperlook)

° zaken zoals een sper ga ik (nog) niet doen, eerst kijken hoe het zo rijdt
° sportieve uitlijning
° stock bussen van subframe vervangen met PowerFlex polyurethaan bussen
° NGK bougies, koudere bougies plaatsen
Spritmonitor.de link:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/921078.htmlEnkele foto's: