Auteur Topic: [E46] Roest op vervelende plekken  (gelezen 1861 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline TrapShot

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 86
[E46] Roest op vervelende plekken
« Gepost op: 29 april 2018, 20:42:09 »
Op onderstaande foto's kun je twee roestplekken zien op mijn auto. De roest zit tussen de voorwielen en de voordeur, voor alle duidelijkheid. Hoewel het een klein stuk is, denk ik dat het verbonden is met een heel groot deel van de wagen. Nu vroeg ik mij dus af of die roestplekken behandeld kunnen worden zonder de helft van mijn auto opnieuw te moeten spuiten en mss zelfs nieuwe 'zijpanelen' te moeten kopen voor die kleine plekjes.

Misschien dat hier al mensen hetzelfde probleem hebben voorgehad? Had eventueel ook graag geweten welke kosten ik hierbij zou kunnen verwachten.

Edit: wegens problemen met uploaden via BimmerBoard:


« Laatst bewerkt op: 29 april 2018, 20:51:16 door TrapShot »
2004 - BMW 330Ci

Offline TrapShot

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 86
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #1 Gepost op: 29 april 2018, 20:44:05 »
Foutje  :off_topic:
« Laatst bewerkt op: 29 april 2018, 20:56:11 door TrapShot »
2004 - BMW 330Ci

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2590
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2018, 09:32:47 »
Ik heb zoal veel e46 gezien met roest op die plaatsen. Teveel om nog te kunnen stellen dat het om toeval gaat of om steenslag.

Alles kan hersteld worden. Nieuw plaatwerk er in lassen, herlakken, het kan allemaal, maar het zal wel iets van geld kosten. Een dorpel spuiten vraagt men, niet bij Bmw, 250-300 voor, maal twee, plus inlassen van nieuw staal. Zou het lukken voor 800?

De vraag is of die auto het nog waard is. Wat is het volgende? Ook de achterste wielbogen durven al eens verrotten. Niet zo vaak, maar gezien het bij jou ook al langs voor zit.

Men zegt vaak al lachen dat eens dr roestduivel er in zit, je die er niet meer uitkrijgt. Ik ben geneigd om hen te geloven.

Kennis had mooie Mercedes oldtimer. Flink wat herstellingswerken laten doen, nieuwe bodemplaat en al. Paar jaar later waren er weer rotte plekken. Het zal wellicht wel afhangen van carrossier tot carrossier, maar er is een tijd van komen en een tijd van gaan.

Ik weet niet hoe oud de jouwe is, ik vermoed vanaf 2002, dus mss wel 16 jaar oud? Tenzij je die wil houden als oldtimer later of puur omdat je er dan ook eens echt helemaal zot van bent, zou ik me goed overdenken. Voor hetzelfde geld komen er nog allerlei ouderdomskwalen uit de mouw en zit je voor je het weet aan een bedrag waar je stilaan een recentere e92 mee kon kopen.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Hyy

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 543
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2018, 09:54:47 »
Inderdaad wat Pannenkoek zegt.
2013 F06 640i Gran Coupe

Offline TrapShot

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 86
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2018, 14:14:14 »
Het is mijn eerste wagen, bouwjaar 2004. Ben echt wel zot van de E46 coupe. Mijn idee is dus hem te houden zolang het mogelijk en misschien verantwoord is. Ik had gehoopt dat je dus niet bijna heel de zijkant moest vervangen en laten herspuiten.
2004 - BMW 330Ci

Offline Boele

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 707
  • Trying to learn
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2018, 14:50:40 »
Ik heb ook een E46 coupe gehad. Die had ook beetje vliegroest aan de achterste spatborden.
Toen er bewust voor gekozen om dat niet onmiddellijk aan te pakken voor dezelfde reden als Pannenkoek hierboven schreef.

Het is en blijft een 'oudere' wagen. Moest ik toen alles perfect willen hebben had dat een smak geld gekost.
Eens je met zulke werken begint is het moeilijk om het klein te houden ... Ik had ook een kras die ik wegwou en wat steenslag, een ditje hier en een datje daar...

Alles is mogelijk, maar zo'n zaken kosten al snel veel geld...
Het kan goed zijn dat je die plekken laat aanpakken en 3 maand later ontdek je ergens anders een plekje...
BMW E36 - 318tds - 1996 - SOLD (2x)
Toyota TA22 - Celica GT - 1974 - SOLD
BMW E90 - 325d - 2008 - SOLD
BMW E46 - 320ci - 2004 - Imolarot II - SOLD
Next - In progress

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10353
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2018, 19:15:28 »
Ik vind dat er mogelijk wat over gereageerd wordt op zo een streepje roest.
Ik ken een e46 niet zo goed (wie wel mag mij slimmer maken). Waar hoort dat streepje roest eigenlijk bij ? Het lijkt me tussen het spatbord en de dorpel in te zitten, maar waar hoort het nu bij ? . Misschien hoort het bij de dorpel en zit er nog veel meer roest achter de dorpelbekleding, misschien is het maar net hetgeen je ziet. Zo lang je geen zicht hebt op de echte en gehele roestplek zijn alle inschattingen van de hoeveelheid  werk en kosten, onbetrouwbaar.
Ik zou eens advies gaan vragen bij een carrossier met ervaring en die de auto ook eens grondiger kan inspecteren dan wij die het met een paar foto's moeten doen.

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2590
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2018, 19:48:33 »
Ik vind dat er mogelijk wat over gereageerd wordt op zo een streepje roest.
Ik ken een e46 niet zo goed (wie wel mag mij slimmer maken). Waar hoort dat streepje roest eigenlijk bij ? Het lijkt me tussen het spatbord en de dorpel in te zitten, maar waar hoort het nu bij ? . Misschien hoort het bij de dorpel en zit er nog veel meer roest achter de dorpelbekleding, misschien is het maar net hetgeen je ziet. Zo lang je geen zicht hebt op de echte en gehele roestplek zijn alle inschattingen van de hoeveelheid  werk en kosten, onbetrouwbaar.
Ik zou eens advies gaan vragen bij een carrossier met ervaring en die de auto ook eens grondiger kan inspecteren dan wij die het met een paar foto's moeten doen.

Hetgeen je ziet is inderdaad nogal beperkt, maar het aparte is wel dat het aan beide zijden zit, dus het is geen alleenstaande gebeurtenis en wellicht zit het al overal. Voeg daaraan toe dat elke e46 die niet netjes binnensliep, bijna altijd last krijgt van roest. Let er maar eens op, diegene die het niet hebben, zijn vaak al herspoten geweest (en dus ook hersteld).

Bij de E46 zijn ze ook gevoelig aan de wielboog achteraan, vooral waar die beneden richting dorpel gaat.

Die auto is van 2004 ofwel 14 jaar oud. Als je er echt aan verknocht ben en/of een en ander zelf kan, kun je daar kosten aan doen. Iets zegt mij dat dat niet helemaal het geval is en het gevolg is gewoon dat die jongen mss geld zal uitgeven en zich alleen maar kan afvragen wat het volgende zal zijn. Ook technisch kan er nog van alles stuk, waarbij de kans veel groter is dan bvb bij eentje van 8 acht jaar om maar iets te zeggen.

We moeten daar realistisch in durven zijn. Ik kijk vaak eens naar Klokje Rond en inderdaad, met wat goede wil kun je flink wat km uit een wagen persen. Maar daar zal altijd een financiele keerzijde aan zijn. Op het einde van de rit, zal die wagen nog steeds geen cent méér (in de zin van: surplus) waard zijn en zal zijn eventuele spaarpotje voor een andere recentere dan wel nieuwe auto niet aangroeien.

Iedere autoliefhebber heeft moeite met afstand nemen van zijn geliefkoosde wagen. Maar soms moet je het verstand laten primeren.

Overigens is dit ook niet in een paar maanden tijd gebeurd. Wellicht zit het er al in kleine mate in sinds een twee jaar en was het dus ook zichtbaar. Was de wagen toen binnengeweest in corrosiegarantie, dan was het opgelost (of op zijn minst cosmetisch verbeterd) bij BMW.

Nogmaals: zoek eens op e46 en roest (of rust in het engels): het is echt een fundamenteel probleem bij die wagens. Zelfs een e36 bracht het er beter van af.



Offline TrapShot

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 86
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2018, 15:16:19 »
Het zat er inderdaad al op bij de aankoop bijna 2 jaar geleden inmiddels. Ik weet niet in hoeverre het dieper in de wagen ook aanwezig is. Denk dat ik je inderdaad moet volgen wat betreft het verstand.

Is roest eigenlijk enkel 'hinderlijk' wegens het esthetische ervan, of tast het ook de stabiliteit etc van de wagen aan?
2004 - BMW 330Ci

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2590
Roest op vervelende plekken
« Reactie #9 Gepost op: 1 mei 2018, 17:14:32 »
Roest op carrosseriedelen is in lichte mate niet gevaarlijk, in grote mate mijne inziens wel omdat bij een aanrijding toch een deel van de manier hoe die hoort in te deuken verloren gaat.

Roest hoort op een chassis niet thuis. In de keuring wordt dat afkeur wat ook logisch is. Een deel wordt daardoor verzwakt en ik ben ervan overtuigd dat dat chassis toch ook een zekere minieme metaalmoeheid op zich geniet.   Die combi kan niet gezond zijn. Was het ook niet de e46 die uitscheurende achterframes had?

Het is een auto van veertien jaar. Gedurende lange tijd werd een auto van 12 gezien als eigenlijk “op” en de auto’s zijn er qua levensduur allesbehalve op verbeterd.

Ik zou er mee blijven rijden om er de laatste sleet uit te persen voor bvb nog een jaartje en ondertussen - ik hoef jouw rekening niet te maken - te sparen en uitkijken voor iets anders.

Als het een auto is waarvan je wil dat die koste wat kost moet blijven rijden, kun je daar geld tegengooien.

Maar wat ga je doen na deze herstelling? Nog een volgende carrosserieherstelling? Een nieuwe koppeling, versnellingsbak en differentieel? Alternator, aircopomp, servopomp, een module hier en daar? Dat kost allemaal behoorlijk veel geld en ik zou er eerder van verschieten dat het niet stuk gaat dan wel.

Op het einde van de rit, heb je flink wat geld betaald voor een auto van 14,15,16 jaar die nog steeds zal rijden als een auto van die leeftijd tenzij je ook nog eens de ophanging gaat vervangen (hoewel dat dat ook maar gerommel in de marge is) maar dan zitten we al aan bedragen die totaal niet meer in proportie zijn.

Het is geen Mercedes van 30 jaar geleden die je richting de 2 miljoen km zal brengen. Ook Bmw is zijn pluimen op dat vlak al lang kwijt.

Liefhebbersauto voor op zondag: tot daar aan toe. Dan is het een hobby die wat mag kosten. Maar als daily wordt dat gewoon een stofzuiger voor je portefeuille als je niet heel veel zelf kan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6301
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #10 Gepost op: 7 mei 2018, 14:44:17 »
Ik volg b_ken. Er word hier zwaar overgereageerd over een paar streepjes roest. Je gaat toch uw auto niet weg doen voor wat roest. Mijne heeft ook een klein roestplekje onder de nummerplaat omwille van de nummerplaathouder van de vorige eigenaar die daar de hele tijd heeft liggen tegen schuren. Moet ik die nu weg doen..?

De auto ziet er me verder nog in goede staat uit. Als je daar nog een paar jaar wil mee rijden kan dat gerust. Laat gewoon die roest herstellen en je bent weer een tijdje gerust. Roest aan de voorzijde van de dorpel is een beetje een ziekte bij de E46. Ik heb er zo al een aantal zien passeren bij mijn kameraad. Voor een paar honderd euro is dit gemaakt. Verder kan er nog roest optreden achteraan onder de koffer en rond de achterste wielbogen maar als je daar op tijd bij bent is dit voor weinig geld en moeite terug in orde gezet. Voor de rest is een E46 redelijk stevig qua carrosserie. Moest je een Mercedes hebben van die leeftijd, zeker de C en E klasse, dan waren alle 4 uw wielbogen en instaplijsten nu doorgerot. Dat zijn pas roestbakken.

Een nieuwe (recentere) auto kopen is ook geen garantie op het wegblijven van kosten. Ik heb ooit een E34 gehad die 22 jaar was toen ik hem verkocht. Ik heb daar 4 jaar dagelijks mee gereden en buiten olie inkappen en filters wisselen heb ik daar geen problemen mee gehad. Een paar jaar later kocht ik dan een 5 jaar oude E61 en daar was elke week wel iets aan... ::)

Als het voor de rest een goede, probleemloze auto is en je ziet geen nood een andere te kopen, laat dan gewoon die roest wegwerken en laat u niet bang maken door mensen die om de 5 jaar een nieuwe auto kopen en voor wie al wat ouder is een wrak is... :wiggleyes:
« Laatst bewerkt op: 7 mei 2018, 14:47:24 door Bimmerstyle »

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2590
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #11 Gepost op: 7 mei 2018, 17:03:51 »
Ik zeg niet dat die om de vijf jaar een nieuwe auto moet kopen...

Feit is dat die auto 14 jaar oud is. Het is erg naïef om te denken dat daar geen significante kosten zullen aankomen en als je niets zelf er aan kan doen, wordt dat erg duur voor nog steeds een auto van 14 jaar.

Ik wil ook graag de carrosserie kennen die dat - voor een niet-goede-vriend- zijnde - voor een paar 100 euro dit allemaal in orde maakt. Als ik rond vraag in gewone carrosserien en meld dat er zijn die bumpers herspuiten voor 250-300, wordt er eens goed gelachen door die mannen en sta je voor aap. Carrosseriewerk is nergens nog goedkoop. En goed eigenlijk ook niet. Ik ben geen kenner, maar ik heb het gevoel dat het reliëf vroeger zuiverder was dan wat er nu aan de auto’s hangt, zowel affabriek als vanuit carrosserien.

Dat hij nog een jaar uit die auto perst en hem dan weg doet en bvb iets recenter koopt. Stel dat hij bij garages gedurende twee a drie jaar bvb 6000 euro kosten wegens breuk of ouderdom moet doen (zit je gauw aan als je begint te tellen wat facturen kosten). Ophangingsonderdelen, koppeling, alternator en airco systeem, differentieel, boite en nog zoveel meer. Zelfs als je niet bij Bmw langs gaat, kost dit vrij veel. Je hebt dan nog steeds een oude auto. Extra windgeruis door minder wordende deurrubbers, doorzetten zetel, alles dat wat stroever loopt etc. Ik win er niets bij als hij een andere auto koopt, maar moet je een wellicht jonge gast zijn laatste cent (bij wijze van spreken, ik weet niet wat die heeft en moet het ook niet weten) in een oude auto stoppen?

14 jaar is geen kattenpis... En een E34 is een monument op zich, dat was tenminste bouwkwaliteit. En men had toen nog geen windtunnels, autocad en verouderingsmachines in labo’s om onderdelen te testen. Van dan af aan tot nu is het gewoon minder en minder geworden. Bmw inspecteur heeft me zelf nog gezegd dat het bij BMW zo is dat een BMW van 150.000 eigenlijk al flink verzwakt is. Levensduur is zeer slecht geworden.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10353
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #12 Gepost op: 7 mei 2018, 17:39:12 »
Dit kan een vele pagina tellende discussie gaan worden die uiteindelijk altijd neer komt op 'persoonlijke voorkeur'.

Ok, aan een oudere auto kunnen dingen stuk gaan die aan een jonge auto misschien niet stuk gaan. Maar iedereen weet dat je voor de afschrijvingskost van een jonge auto, al veel kan herstellen aan een oudere auto. Dat wordt precies vergeten.  Bovendien kun je een oudere auto met een defect waarschijnlijk veel goedkoper herstellen dan een recente. (Technologie is bekend, after market onderdelen beschikbaar ... ) Straks gaat hier nog beweerd worden dat met een nieuwe auto rijden goedkoper uitkomt dan met eentje van 14 jaar.

Wat de roest plek betreft moet ik herhalen dat het onmogelijk is om dat correct te beoordelen en een prijs voor herstelling op te plakken ahv. een paar foto's. Ik dacht gelezen te hebben dat de roest er al een paar jaar is. (Waarom is dat toan al niet aangepakt ?) Een auto wordt afgekeurd voor rotte dorpels en dat is dan blijkbaar toch ook niet gebeurd. Zo erg zal het dus wel niet zijn. De auto vervangen omwille van dit gaat in de richting van vervangen omdat de tapijten vuil zijn.

Verder lees ik dat de kwaliteit van BMW achteruit gegaan is vanaf e34. Een e46 leunt veel dichter aan bij die e34 dan een fxx. Om uzelf niet tegen te spreken zou je hem moeten aanraden die e46 te koesteren.
« Laatst bewerkt op: 7 mei 2018, 18:33:01 door b_ken »

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2590
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #13 Gepost op: 7 mei 2018, 19:31:01 »
Het blijft een auto van 14 jaar. Zoals ik al zei: als het een hobbyauto is of het heeft een grote sentimentele waarde: houden en verzorgen. Volledig mee akkoord met het bovenstaand geschrevene in dat geval.

Nu, wat betreft het duurder zijn van een nieuwe dan eentje van veertien: daar moet je nog van uitkijken. Het is de Total cost of ownership die telt. En dat kan hoog oplopen bij een ouder voertuig.

Voor 199 euro per maand kun je een auto leasen all in behalve brandstof. Bvb een Opel Adam. All in, he, zelfs met omnium en al, onderhoud, garantie, taks, blabla...

Voor dat geld kun jij met de beste wil van de wereld geen oude Corsa rijdende houden met alles er op en eraan.

Jouw dochter kocht bvb een Premium selection. Ja, ze zal dat model dat ze kocht graag gezien hebben of er zal wellicht een emotionele reden meegespeeld hebben. Maar ze zal ook gedacht hebben: waarom een oude 325i kopen bvb waar ik kosten aan kan hebben waar je niet weet waar het eindigt en noem maar op.

Ook zij zal wellicht liever iets gehad hebben waar ze troublefree mee kon rondkarren. Evt met een omnium er op, zodat het geen financieel fiasco wordt als er even een seconde niet wordt opgelet.

Ik heb niets tegen oudere auto’s, integendeel. Ik kijk daar heel graag naar zelfs, maar ik vind het niet wijs om centen te pompen (straatje zonder einde) in een auto die daardoor geen cent meer waard wordt. Als plots de motor het begeeft, sta je daar. Met moeite nog de waarde van het oud ijzer en wat stukken apart en mag die alsnog iets nieuw kopen. Laat hem er de laatste sleet uitrijden met enkel het strikt nodige aan kosten en hem dan iets anders kopen waar hij even mee door kan.

Hoeft geen nieuwe te zijn, een Premium selection kan, een tweedehands van particulieren kan, mogelijkheden te over.

Zelfs mensen die totaal niet autominded zijn, kopen na ongeveer 10-12,13 jaar een andere auto. Als je niets zelf kan, wordt dat een bodemloze put...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6301
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #14 Gepost op: 7 mei 2018, 19:48:34 »
Sorry hoor maar als je nog nooit met een oudere auto gereden hebt dan weet je niet waarover je spreekt. 200€ per maand uitgeven aan een oude Corsa...? :o

Ons bomma had een oude Corsa. Dat ding kostte haar nog geen 200€ per jaar. Die auto'tjes zijn sterk. Daar komt niks aan. Als er dan al eens remblokjes moesten vervangen worden kostte haar dat 25€. Gemonteerd in een niet-officiële garage kost dat 50€. Een set voorste schokdempers kosten 75€ of zo en die steken daar op een uur onder. Nieuwe banden voor dat ding kostten de helft voor een ganse set van wat ik betaal voor 1 band... Onderdelen voor zo'n auto zijn spotgoedkoop en het zijn poepsimpele auto's om aan te werken dus zelfs al kan je niet alles zelf dan betaal je bijna geen werkuren bij een onafhankelijke garage. En voor de taks of verzekering moet je het ook niet laten. Dat kostte samen minder dan 250€ per jaar...

Ben jij nu echt van mening dat een nieuwe auto goedkoper is dan een oude? Dan vraag ik me af waarom niet elke marginaal met een spiksplinternieuwe geleasde kar rond bolt ipv een oud en doorleefd exemplaar...?

En nee, een auto van 15 jaar oud valt ook niet in stukken uit mekaar. Zoals ik al zei, je kan een pak meer tegenslag hebben met een recente auto uit garantie want die zijn bijlange niet meer zo betrouwbaar en stukken zijn doorgaans een heel stuk duurder. Een M47, wat vermoedelijk in de TS zijn auto zit, is redelijk bulletproof. Laat hem anders een E92 kopen en binnen een maand zijn ketting erdoor trekken of zijn iDrive die de geest laat. Ja, dan is hij beter af... ::)
« Laatst bewerkt op: 7 mei 2018, 19:54:53 door Bimmerstyle »

Offline -Laurens-

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1165
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #15 Gepost op: 7 mei 2018, 20:33:10 »
TS haalt aan dat hij gehecht is aan de auto en er zo lang mogelijk mee wil rijden. Ik denk niet dat hij zit te wachten op het antwoord ‘koop u een recente wagen’. Gemakkelijker gezegd als gedaan, niet iedereen heeft het budget om een recente wagen te kopen. Er zijn wel goedkopere wagens, maar als je de kwaliteit en rijeigenschappen van een BMW gewoon bent, wil je echt geen stadsautootje (persoonlijke mening).

Zelf ken ik de e46 modellen niet zo goed. Ik denk dat je best de zijlijst er eens afhaalt om te kijken hoe ver de roest doorloopt.

Ik heb mijn e36 van ‘94 volledig roestvrij laten maken en volledig herspuiten. Waarom? Omdat het dat waard was voor mij en dat m’n hobbykar is. In sommigen hun ogen had ik dan de wagen gewoon moeten wegdoen?

Dit lijkt mij goed te herstellen door de dorpels roestvrij te maken, te behandelen en opnieuw te spuiten. Prijzen zal van carosserier afhangen 😉
2013 BMW f30 320d M Sport
1994 BMW e36 318is/4 ClassII (Procar)
1990 BMW e34 525i Aerodynamic

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2590
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #16 Gepost op: 7 mei 2018, 20:57:58 »
Sorry hoor maar als je nog nooit met een oudere auto gereden hebt dan weet je niet waarover je spreekt. 200€ per maand uitgeven aan een oude Corsa...? :o

Ons bomma had een oude Corsa. Dat ding kostte haar nog geen 200€ per jaar. Die auto'tjes zijn sterk. Daar komt niks aan. Als er dan al eens remblokjes moesten vervangen worden kostte haar dat 25€. Gemonteerd in een niet-officiële garage kost dat 50€. Een set voorste schokdempers kosten 75€ of zo en die steken daar op een uur onder. Nieuwe banden voor dat ding kostten de helft voor een ganse set van wat ik betaal voor 1 band... Onderdelen voor zo'n auto zijn spotgoedkoop en het zijn poepsimpele auto's om aan te werken dus zelfs al kan je niet alles zelf dan betaal je bijna geen werkuren bij een onafhankelijke garage. En voor de taks of verzekering moet je het ook niet laten. Dat kostte samen minder dan 250€ per jaar...

Ben jij nu echt van mening dat een nieuwe auto goedkoper is dan een oude? Dan vraag ik me af waarom niet elke marginaal met een spiksplinternieuwe geleasde kar rond bolt ipv een oud en doorleefd exemplaar...?

En nee, een auto van 15 jaar oud valt ook niet in stukken uit mekaar. Zoals ik al zei, je kan een pak meer tegenslag hebben met een recente auto uit garantie want die zijn bijlange niet meer zo betrouwbaar en stukken zijn doorgaans een heel stuk duurder. Een M47, wat vermoedelijk in de TS zijn auto zit, is redelijk bulletproof. Laat hem anders een E92 kopen en binnen een maand zijn ketting erdoor trekken of zijn iDrive die de geest laat. Ja, dan is hij beter af... ::)




Die 199 euro is wel all in, he. Reken maar eens de aankoop van die oude Corsa, vervolgens de BIV en de verkeersbelasting, onderhoud en herstellingen en de verzekering BA, een Omnium zal helaas niet lukken waardoor alle kosten bij stomheden door anderen die op je auto rijden, voor jezelf zijn.

Serieus: voor een jonge gast zal de verzekering wellicht al (zonder omnium) 60 euro per maand zijn voor die oude Corsa, dan 25 per maand voor belastingen, 3,3 voor de keuring, onderhoud: 16 euro per maand, herstellingen wegens slijtage of breuk: 58 per maand (het ene jaar gaat de rembekrachtiger en riemen stuk , het jaar erop de alternator en de koppeling, etc, het jaar daarop de schokdempers en staatspotten en werk... dan lijkt 696 euro/jaar me nog erg optimistisch gerekend). We zitten al aan 162 euro per maand en dan reken ik de aankoopprijs en BiV voor die oude Corsa nog niet, maar voor 36,7 euro meer rijd je met een splinternieuw stadswagen voorzien van alle moderne comfort rond. Zou het nog steeds niet goedkoper zijn?  ;)

En die e92 is maar een voorbeeld, al zal die ook wel in benzinevariant bestaan op de tweedehandsmarkt. Van iDrive systemen die falen heb ik persoonlijk nog nooit last gehad. Er gaan daar veel horrorverhalen de ronde over, maar als er wel iets is waar ik zeer tevreden van ben, is het dat.

Hij moet van mij niets anders kopen. Ik versta hem tenslotte ergens wel. Afscheid nemen van je eerste (goede) wagen, het is en blijft iets moeilijk en daarom alleen zou je uit pure nostalgie er blijven moeite en/of geld inpompen. Ik zou het gewoon jammer vinden dat hij er een financiele kater aan over houdt. Ik moet zijn rekening niet maken, zoals ik dat zelf eerder ook duidelijk heb aangegeven, maar enig stof tot nadenken kan nooit kwaad.

Wat die roest betreft: ja, ik vraag me af waarom het niet eerder aangepakt is, dat is niet van amper zes maand ver ofzo. Zelfs al was het maar erg miniem twee jaar terug, ik had hem binnen gestopt bij BMW en ze hadden het daar mogen oplossen onder de corrosiegarantie.
« Laatst bewerkt op: 7 mei 2018, 21:06:32 door Pannenkoek »

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2590
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #17 Gepost op: 7 mei 2018, 21:01:55 »
TS haalt aan dat hij gehecht is aan de auto en er zo lang mogelijk mee wil rijden. Ik denk niet dat hij zit te wachten op het antwoord ‘koop u een recente wagen’. Gemakkelijker gezegd als gedaan, niet iedereen heeft het budget om een recente wagen te kopen. Er zijn wel goedkopere wagens, maar als je de kwaliteit en rijeigenschappen van een BMW gewoon bent, wil je echt geen stadsautootje (persoonlijke mening).

Zelf ken ik de e46 modellen niet zo goed. Ik denk dat je best de zijlijst er eens afhaalt om te kijken hoe ver de roest doorloopt.

Ik heb mijn e36 van ‘94 volledig roestvrij laten maken en volledig herspuiten. Waarom? Omdat het dat waard was voor mij en dat m’n hobbykar is. In sommigen hun ogen had ik dan de wagen gewoon moeten wegdoen?

Dit lijkt mij goed te herstellen door de dorpels roestvrij te maken, te behandelen en opnieuw te spuiten. Prijzen zal van carosserier afhangen 😉


Alles kan hersteld worden en zoals ik al zei: als het echt belangrijk voor je is dat die wagen blijft rijden, dan moet je dat vooral doen. Ik ben niet tegenstrijdig daarin.

Ik zeg hem gewoon, met de beste bedoelingen daar ik geen procentje krijg als hij iets nieuw of anders koopt, om toch goed na te denken. Ik zag al te vaak dat mensen in hun oudere wagen nog veel centen pompen en er dan toch nog ernstig iets gebeurt waardoor alles voor niets is geweest. Dat is dan erg jammer en zonde van zijn geld. Als je alles zelf kan, dan is het maar de prijs van de stukken. Inderdaad, who cares... Maar als je alles moet uitbesteden, wordt dat een dure aangelegenheid.

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6064
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #18 Gepost op: 7 mei 2018, 21:51:32 »
Het is toch een 2004 330ci. Veel beter wordt het niet voor een jonge gast. Mijn eerste wagen was een Fiesta 900 :greddy:
Herstellen die handel als het nog niet te ver zit.
Volgende keer sneller werk van maken. Kosten uitstellen = groter maken.

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10353
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #19 Gepost op: 7 mei 2018, 22:09:03 »
Dus ... Leasingbedrijven kunnen u een nieuwe auto aanbieden, goedkoper als wat het uzelf zou kosten om met een oudere te rijden ... En daar nog winst op maken ook.  :thinking:
Nuff said.  ::)

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2590
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #20 Gepost op: 7 mei 2018, 22:15:16 »
Dus ... Leasingbedrijven kunnen u een nieuwe auto aanbieden, goedkoper als wat het uzelf zou kosten om met een oudere te rijden ... En daar nog winst op maken ook.  :thinking:
Nuff said.  ::)

Wel, wat klopt er niet aan? Je mag het gerust narekenen, hoor. Als er rekenfouten in zitten, hoor ik het graag.

Hier is nog zo een voorbeeldje: 10.000 km per jaar: 140 euro per maand alles inbegrepen. Enkel brandstof is zelf te bekostigen, logisch ook.

https://www.myprivatelease.be/nl/aanbod/peugeot-208-active/

Of stel dat je zoals de meesten een 10.000 km per jaar aflegt en je dat graag in een ordinaire Mercedes CLA 180 zou doen, dan kost dat je 418 euro per maand:https://www.myprivatelease.be/nl/aanbod/mercedes-cla-sportsedan


Dat kan veel lijken, maar stel dat je zelf een tweede hands mercedes zou kopen van 4 jaar oud voor 18.000 euro en je zou er graag nog 8 jaar mee rondkarren.

Dan kost die auto je 135 euro per maand aan aankoop (reeds min de restwaarde die je nog krijgt als je die verkoopt), 100 euro aan BA, bestuurdersverzekering, rechtsbijstand, omnium, 16,6 aan pechhulp, 42 euro aan onderhoud, dan nog weinig gerekend doch gemiddeld over de ganse levensduur gezien 58 euro per maand voor slijtageonderdelen en breuk of 696 euro per jaar wat niet in de onderhoudsprijzen inbegrepen zit, BIV: 5,2 euro, verkeersbelasting: 33 euro.

We zitten al aan 389 euro per maand en het mag dan nog niet tegenvallen. Voor 418 euro per maand heb je een nagelnieuwe, heb je het comfort en het gevoel van een nieuwe. Na vijf jaar ding buiten en weer een nieuwe wagen. Voor 29 euro per maand meer zou ik niet sukkelen als ik bvb met het beoogde rijprofiel mijn zinnen op bvb zo een wagen zou gezet hebben.

Je moet echt eens uitrekenen wat een wagen je allemaal kost. Je zou ervan schrikken hoeveel geld dat eigenlijk opslorpt. Ik vind dat niet erg (ik word er ook niet blij van), maar objectief bekeken is dit helaas zo.
« Laatst bewerkt op: 7 mei 2018, 22:36:56 door Pannenkoek »

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10353
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #21 Gepost op: 7 mei 2018, 22:36:40 »
Omdat ik weet dat dat gewoon niet kan doe ik zelfs geen moeite om dat in detail uit te zoeken.

In een oogopslag zie ik wel al dat er staat "vanaf". Dat wil zeggen dat je uiteindelijk een pak meer gaat betalen.
Er staat ook een knop "offerte aanvragen". Als het echt zou blijven bij 140€ all in, dan was dat de offerte. Ik zie trouwens nergens staan "alles inbegrepen". Er staat enkel BTW in.  Als ik ernaast kijk dan mag je mij tonen waar het staat.
Als ik dan toch nog de moeite doe om eens te kijken bij de productbeschrijving dan zie ik al meteen staan "1e huur 2800€".

Wie denkt dat hij daar met een nieuwe Peugeot gaat buiten rijden met enkel 140€ per maand over te maken moet echt wel in sinterklaas geloven.

Edit: mijn reactie slaat op de advertentie van de Peugeot aan 140€:maand. Het voorbeeld met de uit de lucht gegrepen getallen mbt. de mercedes stond er nog niet.
« Laatst bewerkt op: 7 mei 2018, 22:39:22 door b_ken »

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2590
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #22 Gepost op: 7 mei 2018, 22:39:43 »
Omdat ik weet dat dat gewoon niet kan doe ik zelfs geen moeite om dat in detail uit te zoeken.

In een oogopslag zie ik wel al dat er staat "vanaf". Dat wil zeggen dat je uiteindelijk een pak meer gaat betalen.
Er staat ook een knop "offerte aanvragen". Als het echt zou blijven bij 140€ all in, dan was dat de offerte. Ik zie trouwens nergens staan "alles inbegrepen". Er staat enkel BTW in.  Als ik ernaast kijk dan mag je mij tonen waar het staat.
Als ik dan toch nog de moeite doe om eens te kijken bij de productbeschrijving dan zie ik al meteen staan "1e huur 2800€".

Wie denkt dat hij daar met een nieuwe Peugeot gaat buiten rijden met enkel 140€ per maand over te maken moet echt wel in sinterklaas geloven.

Inderdaad, bij die Peugeot zie ik het nu ook, maar die mercedes en die fiat 500 voor 199 euro staat er nergens eerste huur bij. 199 euro is nog steeds niet veel en 418 euro voor die mercedes klopt ook nog steeds.

En die actie van Media Markt en Gamma: 199 euro voor een Opel was zeker weten zonder eerste huur.

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2590
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #23 Gepost op: 7 mei 2018, 22:42:05 »
Omdat ik weet dat dat gewoon niet kan doe ik zelfs geen moeite om dat in detail uit te zoeken.

In een oogopslag zie ik wel al dat er staat "vanaf". Dat wil zeggen dat je uiteindelijk een pak meer gaat betalen.
Er staat ook een knop "offerte aanvragen". Als het echt zou blijven bij 140€ all in, dan was dat de offerte. Ik zie trouwens nergens staan "alles inbegrepen". Er staat enkel BTW in.  Als ik ernaast kijk dan mag je mij tonen waar het staat.
Als ik dan toch nog de moeite doe om eens te kijken bij de productbeschrijving dan zie ik al meteen staan "1e huur 2800€".

Wie denkt dat hij daar met een nieuwe Peugeot gaat buiten rijden met enkel 140€ per maand over te maken moet echt wel in sinterklaas geloven.

Edit: mijn reactie slaat op de advertentie van de Peugeot aan 140€:maand. Het voorbeeld met de uit de lucht gegrepen getallen mbt. de mercedes stond er nog niet.

Wat die Mercedes betreft: je kan zelf de prijzen van die wagens terugvinden en als je eens uitrekent wat een wagen zo allemaal kost, dan zijn we er ver zeker.

Dit is van MediaMarkt indertijd, meer bepaald via Leaseplan:

Wat er in zit: https://www.leaseplan.be/nl/privatelease?utm_source=mediamarkt&utm_medium=landingspage&utm_content=nl_owned&utm_campaign=privateleasewave2

Wat het kost: https://www.mediamarkt.be/nl/shop/lease_car.html
« Laatst bewerkt op: 7 mei 2018, 22:44:57 door Pannenkoek »

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6301
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #24 Gepost op: 7 mei 2018, 23:28:19 »
Wa's dat hier allemaal geworden op een paar uur tijd. Van twee roestplekken naar een vergelijkende studie tussen leaseformules..? :thinking:

Ik heb het eens nagevraagd. Is zoals ik zei een gekend probleem. Voor 500€ zijn beide plekjes hersteld met garantie dat het niet meer terug komt. Als dat dan een reden is om een nieuwe auto te kopen (of leasen blijkbaar), so be it...

Offline TrapShot

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 86
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #25 Gepost op: 8 mei 2018, 01:01:55 »
Wa's dat hier allemaal geworden op een paar uur tijd. Van twee roestplekken naar een vergelijkende studie tussen leaseformules..? :thinking:

Ik heb het eens nagevraagd. Is zoals ik zei een gekend probleem. Voor 500€ zijn beide plekjes hersteld met garantie dat het niet meer terug komt. Als dat dan een reden is om een nieuwe auto te kopen (of leasen blijkbaar), so be it...

Mag ik vragen waar u dat heeft gehoord? Misschien dat ik daar dan eens langsga :)

Voor het overige. Dit is mijn eerste wagen, die ik deels zelf heb betaald, en voor de rest nog een lening voor heb lopen bij mijn ouders. Het zijn nu mijn laatste maandjes als student, vanaf september heb ik een vaste job. Ik onderhoud de wagen met mijn weekendjob als student.

De keuze voor de E46 330ci was een beredeneerde keuze, in die zin dat ik veel had gelezen over de kwaliteit van het M54 blok. Daarnaast stond wat power ook hoog op de verlanglijst, zeker na enkele ritten met de M3 E46 van mijn oom, die momenteel niet betaalbaar is voor mij.

De wagen werd 2 jaar geleden (juni ‘16) overgekocht. Toen waren die plekken inderdaad al aanwezig, en heb ik 250 euro van de prijs voor kunnen afpingelen. Maar ik heb nooit echt stilgestaan of het iets kleins was, of iets groots. Nu ik ietsje meer op mijn bankrekening heb staan wou ik al eens horen wat het mij zou kosten. De auto is van april 2004, dus toen ik hem kocht was die garantie inmiddels verlopen. Daarnaast had ik totaal geen kennis van die garantie, en ik vermoed de vorige eigenaar dus ook niet.

Op de twee jaar die ik hem heb vielen de kosten al bij al wel mee. Een extreem geval was een lek in de uitlaat aan de pakking. Reparatie was niet zo mega duur. Voor het overige gewoon onderhoud, en 3 bobines die ik heb moeten vervangen.

Ik ga deze week normaal langs bij de keuring, maar denk niet dat ze iets zullen zeggen over de roest, of het moet ineens een pak erger zijn geworden.
2004 - BMW 330Ci

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6301
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #26 Gepost op: 8 mei 2018, 01:20:19 »
Prijzen zijn bij mijn kameraad die carrossier is. Is wel in de omgeving van Aarschot, een stukje rijden dus voor u. Indien interesse mag je altijd een PM sturen. ;)

Offline Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2590
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #27 Gepost op: 8 mei 2018, 06:29:27 »
Wa's dat hier allemaal geworden op een paar uur tijd. Van twee roestplekken naar een vergelijkende studie tussen leaseformules..? :thinking:

Ik heb het eens nagevraagd. Is zoals ik zei een gekend probleem. Voor 500€ zijn beide plekjes hersteld met garantie dat het niet meer terug komt. Als dat dan een reden is om een nieuwe auto te kopen (of leasen blijkbaar), so be it...

Ik heb niet gezegd dat er een nieuwe auto moet gekocht worden omwille van de roest. Ik heb wel gezegd dat er goed nagedacht moeten worden. 14 jaar is niet niks en dat mag je dan bedekken met de mantel der liefde zoveel je wil.

Het leasen werd gewoon aangehaald om aan te tonen dat je de totale kost over de ganse levensduur moet bekijken en dat dat verrassend kan uitpakken.

Je verkocht zelf je e61, je schreef dat er wel elke week iets aan was. Dat zal ook wel met een korreltje zout genomen moeten worden, maar dan zou sowieso zowat alles aan die auto moeten vervangen zijn en er dus weer even tegen kunnen. In principe had je ook nog even met die auto kunnen doorrijden.  ;)

Als je op het forum rondkijkt, dan zie je vaak genoeg dat het de auto's met ervaring zijn die van alles voorhebben en vaak ook flink wat geld kunnen kosten.

Alle gekheid op een stokje, iedereen koopt wat die wil en wanneer die maar wil, maar de meeste mensen

Offline Bimmerstyle

  • Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6301
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #28 Gepost op: 8 mei 2018, 07:55:10 »
Aan die E61 was idd zowat alles vervangen buiten de aandrijving. En wat betreft elke week, met zo'n grote korrel zout moet dat niet genomen worden hoor. Motorsturing verzopen dit samen met een stuk opgefikte kabelboom, alle gloeiers + gloeimodule vervangen. Inlaatcollector gescheurd, uitlaatcollector gescheurd, beide intercoolerleidingen gescheurd, compressor van de luchtvering gesneuveld, alle parkeersensoren buiten eentje vervangen, kabelbreuk in de koffer, ontvangstmodule in de koffer verzopen, airbag in de rechtse deur die te pas en te onpas foutmeldingen gaf, CCC die crashte, zetelverwarming die niet meer bolde, achterraam wat niet meer open ging, aircocompressor kapot... en ik vergeet waarschijnlijk nog wel wat zaken. Weet dan dat de meeste van die voorvallen zijn gebeurd tussen zijn zesde en negende jaar, op drie jaar tijd dus. Dan kan je wel stilaan beginnen stellen dat het wel elke week iets was. Moest ik hiermee telkens naar BMW zijn gebold dan woonde ik nu in een kartonnen doos ergens onder een brug. Voor die motorsturing en kabelboom alleen al vroegen die gekken 5000€...

Toen ik hem verkocht was dan nog zijn stuurhuis kapot en die rechtse airbag speelde ook nog steeds parten. Ik had die dingen ook kunnen vervangen en er nog wat mee verder rijden maar ik was het eigenlijk grondig beu. Wat ging het volgende zijn...? Turbo, blok, koppeling en boite waren nog niet open geweest dus zo lang gingen die het waarschijnlijk ook niet meer trekken. Verder lag die auto op H&R veren en aangezien ik na een verhuis elke dag 20km betonplaten baan moest doen tot aan mijn werk was mijn rug het ook stilaan beu.

Dit was de meest recente auto met de laagste km-stand die ik ooit gekocht heb en 't is de enige waar ik zoveel ellende mee gehad heb. Alles wat ik daarvoor gekocht had had minstens 200.000km en was minstens 8  jaar oud bij aankoop. Met geen enkele van die auto's heb ik ooit veel miserie gehad. Om nogmaals te zeggen dat een recentere auto geen zekerheid is op gemoedsrust.

Als deze auto weinig problemen heeft op zijn 14 jaar dan is't een goeie en dan is er geen reden om deze te vervangen door iets anders omwille van wat roestplekken zoals je in't begin aanhaalde.

Wat betreft die leasingvoorbeelden, wel een beetje appelen met appelen vergelijken hè. TS heeft blijkbaar bewust een 330ci gekocht. En met reden. Dit is zowat de leukst rijdende auto uit het gamma van destijds, de M3 buiten beschouwing gelaten. Deze dan gaan inruilen met een nieuwe zielloze cla180 met 122pk zonder opties die dan uiteindelijk nog steeds meer gaat kosten per maand is dan niet echt een valabel alternatief als je het mij vraagt.

Verder volg ik ook hier b_ken weer wanneer hij zegt dat ik dat allemaal eerst eens moet zien. Sixt verhuurt ook goedkope auto's tot je in Hamburg op de luchthaven staat en je er ineens best nog een verzekeringetje bij neemt ter waarde van 1/3 van de verhuurprijs of anders dien je alle schade die je eventueel moest rijden uit eigen zak te betalen. Het staat nergens beschreven bij de info wanneer je die bestelt en je bent niet verplicht deze te nemen maar echt op uw gemak voel je u dan ineens ook niet meer.

Ik ben vrij zeker dat als hij daar aankomt en zegt dat hij maar 24 jaar is zijn maandelijks bedrag al met minstens 50€ omhoog gaat. Als een persoonlijke verzekering duurder is voor risicogevallen dan gaat dat bij de leasing niet anders zijn. Voorts heb je voor dat geld dus een instapmodel en die dingen hebben nog niet eens navigatie. Als je een iets of wat deftig uitgerust exemplaar wil zal uw maandbedrag al eerder rond de 6 a 700€ gaan liggen. Wil je dan eentje met toch wat meer vermogen dan die 122 ezels dan gaat ook de verzekering nog omhoog en dan ga je waarschijnlijk al richting de 1000€ en da's al andere koek dan de pakweg 3 a 400€ die zijn auto hem nu per maand kost en die laatste rijdt naar alle waarschijnlijkheid een stuk leuker dan zo'n vanvoor trekkende mini Mercedes met 1.6l koffiemolen erin...

Stel dat hij iets nieuw wil wat vergelijkbaar is met wat hij nu heeft en hij gaat dit leasen dan komt hij er bijlange niet met 1000€ en da's al het drievoud van wat hij nu op doet. Da's de realiteit...
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2018, 08:30:25 door Bimmerstyle »

Offline b_ken

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10353
Re: Roest op vervelende plekken
« Reactie #29 Gepost op: 8 mei 2018, 08:57:37 »
Zoals je aanhaalt bij het korte termijn huren van een auto wordt de prijs nog wat opgedreven door extra verzekeringen.
Hier staat ook dat een aansprakelijkheidsverzekering inbegrepen is. Dat is geen omnium, die je natuurlijk op een nieuwe auto wil hebben.
Verder zijn alle bedragen berekend op een abnormaal lage km-stand. Wie haalt een nieuwe Mercedes in huis om 10.000km per jaar te rijden. Wedden dat er een pak zal bijkomen als je daarover wil gaan.

Nee, de oefening van hoeveel een auto exact kost, zal door niemand beter gemaakt zijn dan door de leasingbedrijven. Tel er hun marge nog bij en dan heb je het bedrag dat je hun gaat betalen.

Allemaal off topic. Omdat on-topic alles gezegd is. Houden en onderhouden die zalige 330i. Zal qua rijplezier vs. kosten moeilijk te kloppen zijn.