Auteur Topic: [E46] Trilling stuur bij remmen op hogere snelheid na wissel naar zomerset  (gelezen 1095 keer)

Offline TrapShot

• Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
[E46] Trilling stuur bij remmen op hogere snelheid na wissel naar zomerset
« Gepost op: 13 april 2018, 15:37:41 »
Beste Bimmerboard vriendjes,

Ik heb gisteren mijn winterset eraf gehaald en mijn zomerset erop laten steken. Nu merkte ik bij snelheden vanaf 100 per uur dat mijn stuur lichtjes trilde, en bij het remmen op die snelheid werd het erger. Ik heb vervolgens de banden laten balanceren en nu trilt mijn stuur niet meer op die snelheden. Enkel bij het remmen lijk ik nog wat trillingen te merken.

Nu zit het zo dat mijn voorste remschijven en -blokken nog maar 2 maand geleden zijn vervangen, d.i. ongeveer 2000km geleden. Deze zijn allemaal van Brembo. Het lijkt me zeer sterk dat deze weer krom zouden staan, zeker aangezien ik helemaal geen last van trillingen had met de winterset. Wat er wel gebeurd is met de remklauw rechtsvoor is dat deze is 'hersteld', nadat deze was vast komen te zitten op de vorige remschijf nog. Maar deze werkt tot op heden terug normaal, als ik mag afgaan op de warmte van de remschijven na een tijdje rijden. De warmte is dan namelijk aan beide kanten gevoelsmatig gelijk.

Iemand enig idee wat het probleem is of kan zijn?
2004 - BMW 330Ci

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
Re: Trilling stuur bij remmen op hogere snelheid na wissel naar zomerset
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2018, 20:25:32 »
Zet de winterset  er nog eens terug onder. Als de trillingen weer weg zijn moet je niet verder zoeken dan banden of velgen. Als de trillingen er nog zijn dan is het toeval dat ze er net na de wissel gekomen zijn en kun je aan remmen etc. beginnen denken.

Offline TrapShot

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2018, 14:44:55 »
Ik vraag me dan enkel nog af hoe die zomerset ineens problemen kan geven als die gewoon in ons tuinhuis heeft gestaan en er voor de rest niks mee is gebeurd, terwijl die daarvoor dus geen problemen met zich meebracht.

Spreken we dan trouwens over een kromme velg ofzo, of waaraan zou het in dat geval liggen?
2004 - BMW 330Ci

Offline mega_stihl

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2018, 15:41:51 »
ofwel wat lood eraf gevallen ofzo, ofwel idd een slag in de velg.

edit: zoals b_ken hieronder zegt. Ik heb bv ooit al eens trillingen gehad omdat er een ietsie pietsie beetje vuil aan de binnenkant van de velg zat tussen velg en naaf.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2018, 19:06:07 door mega_stihl »
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2018, 15:55:46 »
Doe dat experiment nu maar eerst.

Velg krom van te liggen lijkt me straf. Dan denk ik eerder dat er met een band iets gebeurd is van liggen of van ouderdom. Ofwel de flenzen van de auto of van de velgen niet proper. Of wielen niet op dezelfde plaats terug gezet zodat de draairichting nu veranderd is ....

Offline TrapShot

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2018, 03:25:40 »
Doe dat experiment nu maar eerst.

Velg krom van te liggen lijkt me straf. Dan denk ik eerder dat er met een band iets gebeurd is van liggen of van ouderdom. Ofwel de flenzen van de auto of van de velgen niet proper. Of wielen niet op dezelfde plaats terug gezet zodat de draairichting nu veranderd is ....
Probleem is dat het best veel moeite is om ze er weer op te zetten. Ik heb nu 2 weken ermee gereden. Ik dacht dat het al bij al uiteindelijk wel meeviel. Daarnet even op de lege baan wat snelheid gemaakt en wat geremd tot de geur van de remblokken in de wagen kwam.

Ik denk dat ik de velgen/banden kan uitsluiten. Ik heb namelijk voorgehad dat mijn stuur enorm hard begon te trillen bij het remmen bij momenten. Wel is het telkens op snelheid (nog steeds), vanaf 110 per uur is het voelbaar. Denk niet dat de symptomen zouden verergeren indien het aan de velgen lag, toch? Toen ik een tijdje later op die snelheid weer remde, was het terug minder erg zoals in het begin.

Het lijkt mij dus dat het aan de remmen ligt. Misschien ook een detail dat ik had moeten vermelden is het volgende. Toen ik mijn remschijven en -blokken liet vervangen heb ik mijn remklauw rechtsvoor laten herstellen. Daar zat veel roest op wegens oxidatie in de remolie. Remolie is toen ook vervangen. Ik vermoed nu dus dat hij: 1. Niet meer zo goed pakt als oorspronkelijk en 2. Dat hij soms mss zelfs blijft vasthangen. Van dit laatste ben ik echter niet zeker.

De vraag is, wat nu? Vervang ik enkel de remklauw door een nieuwe, of zouden er ook nieuwe remschijven terug op moeten (na 3000km ongeveer)? Of toch nog iets anders uitzoeken?
« Laatst bewerkt op: 2 mei 2018, 14:48:08 door TrapShot »
2004 - BMW 330Ci

Offline TrapShot

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2018, 07:09:02 »
Niemand?  :blink:
2004 - BMW 330Ci

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #7 Gepost op: 10 mei 2018, 10:33:14 »
Sommige dingen laten zich niet oplossen vanop afstand.

Offline TrapShot

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2018, 20:06:38 »
Sommige dingen laten zich niet oplossen vanop afstand.
Dat is inderdaad zo :)

Het vermoeden blijft toch dat de schijven krom zijn, op de een of andere manier.
Ik heb al eens gehoord dat je vroeger je remschijven kon laten 'rechtslijpen'. Is dit de dag van vandaag nog mogelijk? En aan te raden of toch beter nieuwe kopen?
Iemand die weet waar ik dit kan doen, liefst in de buurt van Sint-Niklaas?
2004 - BMW 330Ci

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2018, 09:34:38 »
Schijven afdraaien kan. Zo lang je niet onder de minimum dikte gaat. En natuurlijk is de resterende levensduur ineens een heel pak verminderd omdat je wel sneller aan die minimum dikte zal zijn. Doe daarbij de prijs van het afdraaien vs. de prijs van nieuwe schijven en ik denk dat het sop de kool niet waard is.

Als je toch twijfelt aan de schijven zou ik die (laten) controleren en indien ze effectief krom zijn, gewoon vervangen.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2018, 13:18:41 »
Waarom zou je je schijven afdraaien, welke domme vrek heeft dat bedacht? Schijven hebben een bepaalde dikte met een reden, ook qua warmtegeleiding enzovoort.

En inderdaad, de schijven moeten er ook af, wat geld kost. Leg gewoon oem schijven. Via leebmann valt dat zeer goed mee en je kan dan al bepaalde problemen uitsluiten.

Ate is ook zeer goed, maar kost bijna zoveel als oem bij leebmann dus...

Bosch, Brembo (vanop de webshops), valeo, quinten hazel, bölk, etc: het is altijd wel iets.

Maar gezien je aanvankelijk sprak dat je het ook tijdens het rijden hebt, zou ik die remmen durven uitsluiten.

Punt twee, remmen zorgt er ook voor dat bepaalde onbalansen door andere onderdelen gewoon versterkt worden net zoals een draaitafel via de naald de trillingen die “bevroren” zijn in het vinyl versterkt. Daar is dat uiteraard een gewenst effect, maar je snapt het idee wel. Bij het remmen wordt je dus een problematiek gewaar maar daarom is er nog niets mis met je remsysteem.

Ik had ooit gelijkaardige symptomen. Ik had zogezegd kromme schijven en blabla. Op amt had ik gelezen over naafvervuiling. Naaf netjes opgeschuurd en raad eens: het was weg. Had ik de garage geloofd dan was ik flink wat geld kwijt en was het nog niet opgelost.

De e46 is natuurlijk naast roest ook gekend voor zijn draagarmproblematiek. Dat voel je tijdens het rijden, maar zeer zeker ook bij het remmen. Ik ben er dan ook redelijk zeker van dat het bij jou daar niet meer zo fris is en dat dat best de oorzaak kunnen zijn.

In principe zou met een leeftijd van 14 jaar het vervangen van alle draagarmrubbers geen kwaad kunnen om alles terug strakker te krijgen, evt met andere dempers ook mochten het nog de eerste zijn, maar dat kost ook al wat. Dit is een beetje wat ik bedoelde met wagens met ervaring en kosten. Als het echt een hobby is, volg ik de redenering zeer zeker, vooral als je zelf wat handig bent. Indien het je daily is, wordt het mogelijk een dure kwestie als je alle gepensioneerde onderdelen moet vervangen om de palliatieve te vermijden.

Anyway, check je draagarmen maar (of laat ze checken door mensen die weten wat ze doen).

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2018, 13:34:02 »
Waarom zou je je schijven afdraaien, welke domme vrek heeft dat bedacht? Schijven hebben een bepaalde dikte met een reden, ook qua warmtegeleiding enzovoort.

Bijzonder kortzichtig. De dikte van schijven vermindert elke keer je remt. Als de ingenieurs hun werk gedaan hebben is er geen probleem tot aan de minimum dikte. Of die minimum dikte er nu komt door slijtage of door afdraaien. Vandaar mijn mening:  je kan die probleemloos afdraaien zo lang je boven de minimum dikte blijft, maar of de kosten/baten gunstig zijn is een ander verhaal.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2018, 13:48:06 »
Bijzonder kortzichtig. De dikte van schijven vermindert elke keer je remt. Als de ingenieurs hun werk gedaan hebben is er geen probleem tot aan de minimum dikte. Of die minimum dikte er nu komt door slijtage of door afdraaien. Vandaar mijn mening:  je kan die probleemloos afdraaien zo lang je boven de minimum dikte blijft, maar of de kosten/baten gunstig zijn is een ander verhaal.

Niet zo kortzichtig, dat gewoon remmen waar je van spreekt, laat slechts zeer geleidelijk een slijtage toe. Bij dat afdraaien zal er meteen een slijtage "aangebracht" worden. Het is juist dat er een minimum dikte berekend wordt, maar daarom moet je er nog niet zo snel mogelijk naar toe willen evolueren. Banden hebben ook een minimumprofiel dat zogezegd nog voldoende performantie biedt. Rijdt eens rond met een band die zelfs nog niet eens het minimum bereikt heeft (maar er toch ver tegen zit) in de regen...

Het is niet wijs om iets te willen herstellen door het significant te laten verslijten. Dat zijn methodes waar enkel garages beter van worden. Niets anders dan dat. Overigens wordt bij schijven afdraaien aangeraden om nieuwe blokken te monteren als de gegoogelde bronnen wat kloppen. Die nieuwe blokken zullen dan mss de resterende dikte van de schijf overleven, waardoor je bij de montage van nieuwe schijven, sowieso maar eens nieuwe blokken mag monteren, terwijl de oude nog niet op zijn, maar niets te zoeken hebben bij een nieuwe schijf.

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2018, 15:16:35 »
De vergelijking met de profieldiepte van banden slaat nergens op. Vooral in de regen is de profieldiepte belangrijk waardoor de band minder goed gaat presteren in felle regen bij elke mm die eraf is. Dat is geweten. Een fenomeen dat nergens vergelijkbaar is met remschijven die iets van hun dikte verliezen.

Ik ben (al vanaf mijn eerste reactie) met u eens dat het waarschijnlijk niet zo een goed idee is om schijven af te draaien. Maar er moeten geen redenen aangehaald worden die er geen zijn

Offline TrapShot

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2018, 20:02:39 »
Ik zal er wel terug nieuwe onder steken. Als de prijzen kloppen die ik tegenkom op het internet, dan zou dit makkelijk 40 euro per schijf kosten om af te draaien. Doe er 10-15 bij en je hebt een nieuwe schijf. Dus nieuwe schijven it is
2004 - BMW 330Ci

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #15 Gepost op: 19 mei 2018, 20:35:45 »
Ik zal er wel terug nieuwe onder steken. Als de prijzen kloppen die ik tegenkom op het internet, dan zou dit makkelijk 40 euro per schijf kosten om af te draaien. Doe er 10-15 bij en je hebt een nieuwe schijf. Dus nieuwe schijven it is

Dat was altijd al mijn punt, dat het wel kan maar te duur gaat zijn.
Hopelijk was het een juiste gok en zijn uw problemen weldra van de baan.

Offline TrapShot

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 31 mei 2018, 15:06:54 »
Gisteren vervangen, en de trillingen zijn (voorlopig) weg! *Knock on wood* Nu hopen dat die ook voor altijd wegblijven tot de schijf er helemaal door is...
2004 - BMW 330Ci

Offline TrapShot

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 26 juli 2018, 20:59:01 »
Helaas pindakaas, maar de trillingen zijn dus weer terug. Deze keer heb ik er telkens op gelet dat ik geen verkeerde dingen deed die ervoor zouden kunnen zorgen dat de remschijven weer krom zouden trekken.

Vreemd is dus dat ik na de nieuwe remschijven te plaatsen geen trillingen had, maar nu na alweer rond de 3000 km later trillingen heb.

Ik denk dat ik nu een oorzaak moet zoeken buiten de schijven.

De eerste vraag die in me opkomt is of er elementen zijn aan de auto/ophanging die ervoor kunnen zorgen dat de schijven krom worden? Zo ja, welke? Zo niet, waaraan ligt mijn probleem dan wel?
2004 - BMW 330Ci

Offline mega_stihl

• World Champion
« Reactie #18 Gepost op: 27 juli 2018, 12:26:09 »
het is dus ENKEL bij het remmen, en niet bij gewoon afremmen op de motor, of rijden aan hoge snelheid?

Welk merk van remschijven heb je gestoken als ik mag vragen?

Offline TrapShot

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 27 juli 2018, 13:18:52 »
het is dus ENKEL bij het remmen, en niet bij gewoon afremmen op de motor, of rijden aan hoge snelheid?

Welk merk van remschijven heb je gestoken als ik mag vragen?

Bij het remmen op hogere snelheid, pakweg vanaf 110 tot 140 ofzo. Maar eigenlijk ook als ik niet rem bij die snelheden. Maar het rare is dat de banden zijn wel degelijk goed gebalanceerd nog maar een paar maand geleden. Toen geen last van gehad, maar nu dus wel weer.

Remschijven had ik eerst Brembo, en nu ATE. Dus aan de kwaliteit zou her echt niet mogen liggen. Mijn eigen remgedrag kan het ook echt niet aan liggen. Ook nooit de remschijven nat gemaakt terwijl ze heet stonden ofzo..

Ps: Krijg zo nu en dan wel een geel lichtje van mijn remmen op her dashboard, samen met het lichtje dat de tractiecontrole is uitgeschakeld. Verdwijnt echter vaak wanneer ik de moteur afzet waardoor ik het nog niet heb kunnen uitlezen. Google leerde me dat het om de abs sensor of iets dergelijks zou kunnen gaan. Mss dat dat er iets mee te maken heeft.

Ps2: Heb met mijn eigen wifi toestel proberen uitlezen, maar ik kreeg geen foutcode te lezen.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2018, 15:05:54 door TrapShot »
2004 - BMW 330Ci

Offline mega_stihl

• World Champion
« Reactie #20 Gepost op: 31 juli 2018, 09:33:13 »
Bij het remmen op hogere snelheid, pakweg vanaf 110 tot 140 ofzo. Maar eigenlijk ook als ik niet rem bij die snelheden. Maar het rare is dat de banden zijn wel degelijk goed gebalanceerd nog maar een paar maand geleden. Toen geen last van gehad, maar nu dus wel weer.

Remschijven had ik eerst Brembo, en nu ATE. Dus aan de kwaliteit zou her echt niet mogen liggen. Mijn eigen remgedrag kan het ook echt niet aan liggen. Ook nooit de remschijven nat gemaakt terwijl ze heet stonden ofzo..

Ps: Krijg zo nu en dan wel een geel lichtje van mijn remmen op her dashboard, samen met het lichtje dat de tractiecontrole is uitgeschakeld. Verdwijnt echter vaak wanneer ik de moteur afzet waardoor ik het nog niet heb kunnen uitlezen. Google leerde me dat het om de abs sensor of iets dergelijks zou kunnen gaan. Mss dat dat er iets mee te maken heeft.

Ps2: Heb met mijn eigen wifi toestel proberen uitlezen, maar ik kreeg geen foutcode te lezen.
Niet onbelangrijk ...

Ik denk niet meer in de richting van remmen. Heb je al eens geprobeerd met een andere set velgen? Heb zelf een gelijkaardig probleem, ondanks richten en balanceren toch nog trillingen, afkomstig van velg/band.

Nu, trillingen die beginnen vanaf 100 km/h vooral bij het remmen kunnen ook afkomstig zijn van speling op het één of ander. Heb zelf eens bij een E46 lichte trillingen gehad vanaf 100 km/h die erger werden bij het remmen, door een mini beetje speling op mijn spoorstangen.

Over welke wagen gaat het trouwens?

Offline TrapShot

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 31 juli 2018, 21:59:12 »
Niet onbelangrijk ...

Ik denk niet meer in de richting van remmen. Heb je al eens geprobeerd met een andere set velgen? Heb zelf een gelijkaardig probleem, ondanks richten en balanceren toch nog trillingen, afkomstig van velg/band.

Nu, trillingen die beginnen vanaf 100 km/h vooral bij het remmen kunnen ook afkomstig zijn van speling op het één of ander. Heb zelf eens bij een E46 lichte trillingen gehad vanaf 100 km/h die erger werden bij het remmen, door een mini beetje speling op mijn spoorstangen.

Over welke wagen gaat het trouwens?
Het gaat over mijn enige wagen, namelijk een E46 330ci.

Ik snap dat er twijfel is over mijn velgen, maar het zit zo: eens ik nieuwe remschijven had geplaatst, waren de trillingen er niet (meer). Het is nu na een 2 a 3000km verder dat de trillingen plots weer terug zijn.

De afwijking in de balancering (als die er effectief is) zorgt misschien voor hele lichte trillingen. Maar bij het remmen werd het niet erger initieel. Maar nu heb ik dus dat remmen effectief zorgt voor veel meer trillingen.

Ik heb vandaag de wagen laten uitlezen ivm het branden van het lichtje van de tractiecontrole en de handrem. Daaruit bleek dat de wielsensor linksvoor en rechtsvoor een foutmelding geven. Ik heb geen idee of dit ook een oorzaak zou kunnen zijn van trillingen, of eventueel zelfs een oorzaak voor kromme remschijven?
2004 - BMW 330Ci

Offline TrapShot

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 9 augustus 2018, 05:49:26 »
Nog steeds niet opgelost  :-\
2004 - BMW 330Ci

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #23 Gepost op: 9 augustus 2018, 12:55:46 »
Kijk de draagarmen, stuurstangen ed. maar na. Zal wel ergens speling op zitten.

Offline vinox

• World Champion
« Reactie #24 Gepost op: 9 augustus 2018, 14:24:47 »
Ik heb bv ooit al eens trillingen gehad omdat er een ietsie pietsie beetje vuil aan de binnenkant van de velg zat tussen velg en naaf.

The fuck.

Offline mega_stihl

• World Champion

Offline vinox

• World Champion
« Reactie #26 Gepost op: 14 augustus 2018, 03:27:18 »
wat?

Dat ge van zoiets trillingen kunt hebben, da's gewoon echt maf!

Offline b_ken

• Moderator
  • Race Legend
« Reactie #27 Gepost op: 14 augustus 2018, 11:09:32 »
Dat ge van zoiets trillingen kunt hebben, da's gewoon echt maf!
Als uw velg niet overal mooi aansluit op de naaf, omdat er vuil tussen zit, gaat dat wiel slingeren. Niet zo veel als de versleten kar van de boer, maar veel moet het niet zijn om trillingen te voelen.
Niet zo maf eigenlijk.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #28 Gepost op: 14 augustus 2018, 12:13:14 »
Zelfs een klein beetje roest op de naaf kan al voor trillingen zorgen, zeker weten, al zelf meegemaakt.

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2011/02/schone-wielnaaf-geeft-minder-trilling-10120003?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.3211065.807456149.1534241497-1110806899.1532167136

Kijk nu zoals eerder al gezegd ook die draagarmen eens na. Ook dit kan vage klachten geven als trillingen bij remmen.

Offline Fiets

• World Champion
« Reactie #29 Gepost op: 14 augustus 2018, 13:56:45 »
hebt ge uw banden nu al terug gewisseld?

Met ons moeder haar wagen ook aan de hand gehad na de winter. Ik leg de zomervelgen er terug op en boven de 90 km/u een hoop lawaai en trillingen in het stuur.
Andere banden gelegd en alles was terug in orde.
Mini F56 Cooper SD - Geleverd @ 04-06-2015 | Daily - BMW F20 120dA - Sold - BMW E82 1M Coupé - BMW E89 Z4 sDrive23i - Sold - BMW E87 120dA - Sold