Auteur Topic:  Vreemde vlekken/aanslag op velgen  (gelezen 1192 keer)

Offline Diezelke

• Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • Life is too short to be small.
Vreemde vlekken/aanslag op velgen
« Gepost op: 9 april 2018, 15:08:49 »
Beste allen,

Ik was gisteren mijn 19inch zomerset proper aan het zetten. Gewerkt met HDreiniger, gyeon q2m iron, wheel woolies, en vervolgens met gyeon bathe verdergewassen (niet gekleid dus). Op de foto in bijlage zie je borduurschade maar ook een soort gele aanslag. Je kan het met je nagel niet voelen. Is dat inwerking van strooizout ? Iemand een idee wat dit is ? Krijg ik dit nog weg? En zo ja, hoe ?

Alvast bedankt !
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
Re: Vreemde vlekken/aanslag op velgen
« Reactie #1 Gepost op: 9 april 2018, 15:11:56 »
Op de plaatsen waar er miniscule beschadigingen zijn, oxideert de velg / aluminium.
Is vrij normaal bij gepolijste velgen ...

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 9 april 2018, 19:30:32 »
Ik ben zelf ook fan van iron-x, iron-out en consorten. Ik had dat al veel eerder moeten hebben.

Er is wel een belangrijk iets: naar alle waarschijnlijkheid zijn die producten op basis van diverse zuren waaronder
thioglycolzuur. Dat kleurt metaal ook paars, dus in het geval van onze detailingproducten kleurt dit de ijzerdeeltjes
van het remstof paars en maakt ze ook los van het oppervlak. Je snapt wellicht wel dat dit een vrij agressief proces
is en zeker omdat thioglycolzuur erg corrosief is. Het lijkt me dus niet ideaal om dit vaak op je velgen te gebruiken.

Ik zou voortaan de vloeibare variant niet meer gebruiken, maar wel de pasta van carpro. Die kan je mooi aanbren-
gen op de velg, zo lang laten trekken als je ipv alles na vijf minuten naar beneden te laten lopen en je kunt zo de
gehavende gebieden wat ontzien!

Wat je gele vlekken op je alu betreft zou ik een (oude!) tandenborstel (geen elektrische) nemen en wat cola (ja, in-
derdaad) over de vlekken gieten en schrobben maar! Vervolgens spoelen met water. Zonodig het proces herhalen tot
het er af is.

Als alles zuiver staat, leg er dan wel iets van bescherming op zodat het niet weer begint te oxideren. Desnoods wax
of iets dergelijk tot je de boel weer kan coaten. Voor velgen vind ik coatings wel de beste keuze.

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2018, 01:21:05 »
Het is niet helemaal duidelijk op de foto maar dit lijkt me, zoals dadoke zegt, oxidatie te zijn onder de vernislaag. Weinig aan te doen vrees ik. Daar met een tandenborstel op gaan schrobben gaat in't slechtste geval de vernis verder losmaken...

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2018, 05:40:56 »
Ik ben zelf ook fan van iron-x, iron-out en consorten. Ik had dat al veel eerder moeten hebben.

Er is wel een belangrijk iets: naar alle waarschijnlijkheid zijn die producten op basis van diverse zuren waaronder
thioglycolzuur. Dat kleurt metaal ook paars, dus in het geval van onze detailingproducten kleurt dit de ijzerdeeltjes
van het remstof paars en maakt ze ook los van het oppervlak. Je snapt wellicht wel dat dit een vrij agressief proces
is en zeker omdat thioglycolzuur erg corrosief is. Het lijkt me dus niet ideaal om dit vaak op je velgen te gebruiken.

Ik zou voortaan de vloeibare variant niet meer gebruiken, maar wel de pasta van carpro. Die kan je mooi aanbren-
gen op de velg, zo lang laten trekken als je ipv alles na vijf minuten naar beneden te laten lopen en je kunt zo de

Wat je gele vlekken op je alu betreft zou ik een (oude!) tandenborstel (geen elektrische) nemen en wat cola (ja, in-
derdaad) over de vlekken gieten en schrobben maar! Vervolgens spoelen met water. Zonodig het proces herhalen tot
het er af is.

Als alles zuiver staat, leg er dan wel iets van bescherming op zodat het niet weer begint te oxideren. Desnoods wax
of iets dergelijk tot je de boel weer kan coaten. Voor velgen vind ik coatings wel de beste keuze.
Iron out is perfect veilig voor gepolijste velgen,had advies gevraagd bij wax-it voor velgenreiniger want had gezien dat er bij de velgenreiniger die ik vroeger gebruikte(auto finesse imperial wheel cleaner) bijstond "niet geschikt voor gepolierde velgen".De imperial wheel cleaner was volgens hun inderdaad niet aan te raden voor gepolierde velgen,heb dan gevraagd wat ze wel konden aanraden hiervoor en onder andere iron out zou wel geschikt zijn.Ik heb nog eens gedubbelchecked want het leek me ook een aggresief proces,is volgens hun perfect veilig(ph neutraal).

Offline Pannenkoek

• World Champion
Vreemde vlekken/aanslag op velgen
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2018, 07:36:06 »
Schrobben moet je natuurlijk ook niet met alle geweld gaan doen. Daarmee dat ik ook schreef een oude tandenborstel (waarvan de haren zacht geworden zijn.) Kan geen kwaad.

Wat wax it betreft. Heel soms slaan ze de bal aardig mis. Zo beweerden ze ooit dat je geen Dreft mocht gebruiken op een wagen omwille van de abrasieve  werking van de zouten. Onzin in het kwadraat, Dreft werkt totaal niet op die manier en is een zeer veilige milde stripper.

Dat de iron producten ph neutraal zijn klopt al helemaal niet! Ik ken de talrijke reclamepraatjes ook, maar als we gaan kijken in de veiligheidsfiches waarmee ze niet te koop lopen, maar wel aanwezig moeten zijn, dan zien w dat het mengsel alkalisch is met ph 8,5. Dat is niet ph neutraal en maakt wax it en andere ofwel onwetenden ofwel leugenaars.

Die hogere ph waarde komt door de ethanol die er in gebruikt wordt. Dat verlaagt de oppervlaktespanning en dergelijke. Echter bij contact met de buitenlucht, verdampt de ethanol en blijven de zuren zoals thioglycolzuur over. Waar denk je dat die indringende geur vandaan komt? Als je het kan ruiken is het aanwezig. Dat is dat zuur en de ph daarvan is 1. Wetend dat de ph in werkelijkheid tot min twee gaat, is dat spul vrij zuur.

Als je dat dan nog eens gaat gebruiken op gehavende velgen...

Trouwens: heeft wax it er ook bijgezegd dat hun neutrale ph waarde in werkelijkheid in 8 uur een nitril handschoen (de sterkere ivg met vinyl en latex) begint op te lossen? Dat zegt Gyeon ook niet op zijn site, wel op zijn datafiches. Als ik diezelfde handschoen in een mengsel met ph neurale zeep leg zal daar niets aankomen. Zo vriendelijk is dat spul zeker niet. Daar zal wax it wellicht even overgekeken hebben.

Ik ben wel degelijk fan van iron out etc, maar ik vertrouw vooral op de werkelijke bewezen feiten als die voorhanden zijn. :-)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Cedric

• * Board Sponsor *
  • World Champion
    • Automotive Repair
« Reactie #6 Gepost op: 10 april 2018, 17:18:49 »
Schrobben moet je natuurlijk ook niet met alle geweld gaan doen. Daarmee dat ik ook schreef een oude tandenborstel (waarvan de haren zacht geworden zijn.) Kan geen kwaad.

Nee, dat kan geen kwaad maar zal verder ook niets verhelpen. In dit geval is het enkel te herstellen door de vernis af te wrijven, polieren/afdraaien en nieuwe vernis. Maar binnen een jaar of 2-3 heb je weer hetzelfde resultaat.

Carrosserie - Garage - Velgen & Herstelling - Polieren & Reinigen - LED Upgrades

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #7 Gepost op: 10 april 2018, 20:53:04 »
Als het over dat geoxideerde dan wel afgeschuurd deel gaat, dan zal dit er inderdaad niet meer afgaan. Weg is weg.

Maar had hij het niet over een gele aanslag die je niet kan voelen? Ik zie het in ieder geval niet direct. Eens proberen het er af te krijgen moet geen kwaad kunnen.

Het M logo is er ook afgevallen? Al was dat de vraag niet.

De velg herstellen zal natuurlijk ook geen kwaad kunnen zeker met die borduurschade, maar waarom zou dat over twee drie jaar weer van dat zijn? Als je op een kersverse velg dan wel herstelde velg meteen een coating legt, oplet van borduren en er altijd bij bent als ze banden wisselen, dan komen er ook geen beschadigingen op waardoor je blaren krijgt, of krijg je ook minder makkelijk ingebakken remstof wanneer je ze regelmatig grondig meepakt.

Offline Cedric

• * Board Sponsor *
  • World Champion
    • Automotive Repair
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2018, 08:47:17 »
Als het over dat geoxideerde dan wel afgeschuurd deel gaat, dan zal dit er inderdaad niet meer afgaan. Weg is weg.

Maar had hij het niet over een gele aanslag die je niet kan voelen? Ik zie het in ieder geval niet direct. Eens proberen het er af te krijgen moet geen kwaad kunnen.

De velg herstellen zal natuurlijk ook geen kwaad kunnen zeker met die borduurschade, maar waarom zou dat over twee drie jaar weer van dat zijn? Als je op een kersverse velg dan wel herstelde velg meteen een coating legt, oplet van borduren en er altijd bij bent als ze banden wisselen, dan komen er ook geen beschadigingen op waardoor je blaren krijgt, of krijg je ook minder makkelijk ingebakken remstof wanneer je ze regelmatig grondig meepakt.

Omdat het herstellen geen definitieve oplossing is. Enkel lakken in een kleur zorgt voor een langere levensduur. Vanaf er nog maar steenslag op is zal kort nadien de boel gaan oxideren. Dat heb je veel minder met een gelakte velg. Waarom weet ik dat? Omdat ik al bijna 10 jaar velgen herstel.

Carrosserie - Garage - Velgen & Herstelling - Polieren & Reinigen - LED Upgrades

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2018, 09:36:35 »
Ik heb er in ieder geval geen last van. Als je oplet, je velgen vaak wast en er een coating opligt (een wax of sealant smelt er met warme temperaturen zo af), dan blijft de boel beschermd.

Er heeft veel te maken met het onderhoud. Als je dan al eens een defect hebt, als zeg ik wel daar er nog geen enkele van mijn velgen steenslag heeft, bescherm het dan. Velen gaan bvb nog steeds naar carwashes met zeer agressieve zepen. Mijn e60 had nooit last van geoxideerde spiegelhouders, terwijl ik er genoeg zag waar het zwart er af bladderde door oa die vretende producten die niet grondig afgespoeld raken. Tja, ... Alles kan kapot.

Offline Cedric

• * Board Sponsor *
  • World Champion
    • Automotive Repair
« Reactie #10 Gepost op: 11 april 2018, 10:49:26 »
Ik heb er in ieder geval geen last van. Als je oplet, je velgen vaak wast en er een coating opligt (een wax of sealant smelt er met warme temperaturen zo af), dan blijft de boel beschermd.

Er heeft veel te maken met het onderhoud. Als je dan al eens een defect hebt, als zeg ik wel daar er nog geen enkele van mijn velgen steenslag heeft, bescherm het dan. Velen gaan bvb nog steeds naar carwashes met zeer agressieve zepen. Mijn e60 had nooit last van geoxideerde spiegelhouders, terwijl ik er genoeg zag waar het zwart er af bladderde door oa die vretende producten die niet grondig afgespoeld raken. Tja, ... Alles kan kapot.

Daar heb je 100% gelijk in.

Offline Brasseur

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 5 juni 2018, 18:41:06 »
Ben ook slachtoffer van oxidatie op men winterset, weinig aan te doen. Gewoon voldoende poetsen en niets agressief gebruiken om dit zoveel mogelijk te vermijden...

Offline Diezelke

• Grand Prix Winner
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2018, 20:41:37 »

@Pannenkoek : nee, ik haal de wielen van de wagen om proper te maken en dan haal ik ook het logo eruit :)

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2018, 00:06:32 »
@Pannenkoek : nee, ik haal de wielen van de wagen om proper te maken en dan haal ik ook het logo eruit :)

Ah, ok! Ik dacht al, waar is dat naartoe... Je hebt gelijk dat je het zo doet, het is maar zodat je overal eigenlijk grondig aankan.  :thumbsup:

Offline Diezelke

• Grand Prix Winner
« Reactie #14 Gepost op: 11 maart 2019, 14:42:18 »

het er af is.

@Pannenkoek : Thx ! zodra het wat mooier weer is zet ik ze proper !