And now for something completely different … stel ik u een Jaguar XF 30d voor.
Laat me eerst duidelijk zijn dat de F31 320d de afgelopen 4 jaar de quasi perfecte dagelijkse metgezel was, zonder twijfel was ik telkens overtuigd dat dit de goede compagnon was om op een comfortabele en toch snelle manier kilometers af te malen. Dit is zeker te merken aan de ondertussen dikke 133.000km die er op minder dan 4 jaar op de teller staan. Echter door een samenloop van omstandigheden, o.a. de 2e auto die stilaan aan vervanging toe is en minder veilig is, en ook bmw-verkopers die je er aan herinneren dat er wat nieuw speelgoed in hun showroom staat, was de ‘goesting’ aangewakkerd om toch eens na te denken over de huidige auto-situatie.
Eerste logische keuze zou een BMW vervanger lijken, dus wat rondgekeken binnen de nieuwe X3 en 5-reeks, maar geen van beide kon me echt overtuigen, vooral ook omdat met de leuke opties in gedachte de prijs wel erg snel omhoog ging. De leuke opties waren dan o.a. memory/confort zetels, adaptive cruise control, adaptieve ophanging, ... Gezien de F11 ondertussen 6 jaar geleden ook wel in de smaak viel dacht ik terug naar deze oude liefde over te gaan, tegelijkertijd leek een X3 ook wel iets. Wederom zou een zoektocht met de juiste hoeveelheid opties geen sinecure blijken en heb ik half Duitsland afgemaild om uiteindelijk niet echt mijn smaak te vinden.
Uiteindelijk ben ik wel eens naar een X3 gaan kijken, maar ik had een deja-vu gevoel, omdat het wat mij betreft een hoge 3-reeks leek te zijn. Dan maar eens wat rondgekeken bij andere merken, en dat Engelse merk stond al langere tijd op mijn short-list, echter was het er nog nooit van gekomen. Na een korte en krachtige zoektocht en het bekijken en lezen van tal van reviews, bleek de XF op niveau van de 5-reeks te staan. Meeste van de reviews geven de XF zelfs de bovenhand als het gaat om sportief rijden, alhoewel dat het verschil minimaal zou zijn. Dus vrij snel tot actie overgegaan en het resultaat is dit topic.
Ten opzichte van BMW is Jaguar een welkome afwisseling, zeker op vlak van interieur is het “hate it or love it”, in mijn geval uiteraard het laatste

Het voelt wat ‘gezelliger’ aan binnenin een Jag, ten opzichte van het koele en moderne BMW interieur van de laatste generaties. Qua rijden was ik ook vrij snel overtuigd, het sturen voelt echt wel directer aan, niet dat ik klagen had van een F11 of F31. Dit heeft misschien ook wel te maken met het feit dat de XF veel aluminium gebruikt, en dus relatief licht aanvoelt met zijn 1750kg. De XF is voorzien van de geweldige ZF automaat, die ook BMW gebruikt, en daarnaast een 3.0 V6 twin turbo die 300pk en 700Nm levert vanaf 2000rpm, zonder moeite bereik je snelheden om je rijbewijs in te leveren. Dus de eerste indrukken zijn zeker positief te noemen, maar voorlopig even genoeg vergelijkingen met het Beierse automerk.
Deze wagen is de Portfolio versie en heeft als buitenkleur Ammonite Gray en een Espresso interieur.
Is redelijk goed uitgerust met o.a. adaptieve ophanging, pano-dak, rij- en parkeergizmo's, HUD, ...
Hier de volledige uitrustingslijsten (scrollbaar)
Standaarduitrusting: - 12 V-aansluitingen voor en achter
- 8-traps automatische transmissie
- All Surface Progress Control
- Automatische cruise control
- Hillstart-assistentie
- Remblokslijtage-indicator
- Remklauwen in grijs
- Dynamische stabiliteitscontrole (DSC)
- Elektrische parkeerrem (EPB)
- Elektromechanische stuurbekrachtiging (EPAS)
- Jaguar Drive Control
- JaguarDrive selector (alleen automatisch)
- Jaguar Intelligent Stop / Start-systeem
- Torque Vectoring
- EHBO-doos
- Voor- en zijairbags voor bestuurder en voorpassagier
- Bescherming van voetgangers
- Intelligente noodremhulp (AEB)
- ISOFIX-verankering voor kinderzitjes achterin
- Jaguar bandenreparatiesysteem
- Hoofdairbag voor en achter
- Perimetrisch alarmsysteem inclusief immobilisatiesysteem
- Bandenspanningscontrole (TPMS)
- Whiplash-reductiesysteem op de voorstoel
- Lane Keeping Assist
- Gevarendriehoek
- Centrale vergrendeling met radiografische afstandsbediening
- Uitlaatpijpen eenvoudig, rond, rechts en links
- Buitenspiegel in carrosseriekleur, elektrisch verstelbaar en verwarmd
- welkomstlichtje
- Verwarmde achterruit
- Geluidsisolerende gelamineerde voorruit
- Achterlichten gedeeltelijk in LED
- koffertrim in chroom
- Radiatorrooster in glanzend zwart met surround in chroom
- Regensensor
- Luchtuitblaasopeningen in chroom
- Thermische beglazing
- 2 bekerhouders aan de voorkant
- Automatische klimaatregeling met 2 zones
- 12 V-aansluitingen voor en achter
- Dashboardbovenkant in Windsor-leer
- Glazen compartiment in dakconsole
- Roestvrijstalen instaplijsten met Jaguar-logo
- Elektrische ramen
- JaguarSense, binnenverlichting
- Jaguar Smart Key-systeem met Keyless Start
- Combinatie-instrumenten
- Hoofdsteun midden achteraan
- Stuurkolom handmatig verstelbaar
- Achterstoelen met middenarmsteun incl. twee bekerhouders
- Zittingen in geperforeerd Windsor-leer
- Stuurwiel met zacht nerfleder
- Afsluitbaar handschoenenkastje
- Sjorogen in de bagageruimte
- AM / FM-radio
- Bluetooth-enabled telefoonsysteem
- Bluetooth-streaming
- Dynamische volumeregeling
- ECO-gegevensweergave
- InControl Protect
- InControl Touch infotainmentsysteem
- Jaguar 80-Watt geluidsinstallatie met 8 luidsprekers
- USB- en iPod-connectiviteit
- Bi-xenonkoplampen
- Raamlijst rond in chroom
- Sfeervolle binnenverlichting
- Dakbedekking in Morzine in Light Oyster
- vloermatten
- Panelen in glanzend gemarmerd ebbenhout
Extra uitrusting:Uitgebreid parkeerassistentiepakket met surroundcamsysteem
- 360 graden parkeerhulp
- Parkeerhulp achter
- parkeerhulp vooraan
- Parkeerassistent
- Surroundcamerasysteem
Head-up Display Pakket
- Infraroodglas voor voorruit
- Head-up display
InControl Connect-pakket
- InControl-apps
- InControl Remote Premium
- Wi-Fi-hotspot
Comfortpakket
- Elektrische achterklep
- 12 V-aansluiting (1x aan de achterzijde / 1x in de kofferbak)
- Keyless Entry
Winterpakket
- Verwarmd voorscherm met verwarmd Voorruit sproeikoppen
- Verwarmde voor- en achterstoelen
- Verwarmd, lederen lederen stuur
Adaptive Dynamics met configureerbare dynamische modus
Ammonite Gray
Baanassistent met attentieassistent
Buitenspiegel, elektrisch inklapbaar, verstelbaar en verwarmd en dimbaar
Elektrisch panoramisch schuifdak
LED-koplampen D90T met dagrijlichten en hoeklichten, bochtenverlichting en grootlicht
Soft Close Automatic
Dode hoek waarschuwingssysteem met naderingssensor
14/14-weg verstelbare stoel, elektrisch verstelbaar
Binnenuitkijkspiegel dimt automatisch
Stuurkolom elektrisch verstelbaar
Geheugenfunctie voor bestuurder en voorpassagier
Achterstoelen afzonderlijk opvouwbaar
InControl Touch SD-kaartnavigatiesysteem incl. Jaguar Voice 8 inch
Touch screen kleurenscherm
Meridiaan 380 watt Premium geluidssysteem
20 Inch Design Star in zilver
Voorlopig gaat er weinig gebeuren aan de wagen vermoed ik, mogelijk wel de achterste ramen een tint geven, en waarschijnlijk ook wel downgraden naar een kleinere velgmaat.
20" oogt mooi, maar ik denk dat een maat kleiner op vele vlakken beter gaan zijn, dus ik hoop weldra iets op ebay-uk te scoren gezien het aanbod in BE beperkt is.
En tot slot uiteraard wat plaatjes!