Auteur Topic: [F07,F10,F11] Materiaal om zelf velgen te wisselen - pneumatische slagmoersleutel? Krik ? EDIT  (gelezen 2345 keer)

Offline Diezelke

• Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • Life is too short to be small.
[F07,F10,F11] Materiaal om zelf velgen te wisselen - pneumatische slagmoersleutel? Krik ? EDIT
« Gepost op: 13 maart 2018, 12:22:41 »
Beste allen,

Ik heb twee sets van banden op velgen, zoals de meesten van jullie, 1 volledige set zomerbanden op velg en 1 volledige set winterbanden op velg.

Ik liet dit gebruikelijk bij de bandencentrale wisselen (maar sloeg de set wel thuis op).

Wat me stoort is dat ik wanneer de winter zijn intrede doet, ik nooit onmiddellijk een afspraak kan krijgen om de winterbanden op te leggen. In de zomer een gelijkaardig probleem.

Ik ben dus vanaf nu van plan het zelf te doen. Het kost me vermoedelijk minder tijd om het zelf te doen mits ik het juiste materiaal heb.

Ik beschik reeds over een luchtdrukcompressor van 200l (aangeschaft om de Tornador van Wax-it aan te drijven).

Mijn vraag nu: welke slagmoersleutel op luchtdruk kan ik aanschaffen en welke soort krik (mag ook op luchtdruk of andere methode) kan ik aanschaffen om de velgenwissel vlot te laten verlopen ?

Mijn wagen heeft volgens mij geen krik.

Ik doe dit louter voor mij alleen, dus het moet geen professioneel materiaal zijn. Echter, goedkoop is slechte koop, dus ik investeer liever in goed materiaal, geen brol.

Ik had graag jullie suggesties ontvangen omtrent welk materiaal ik moet aanschaffen ?

Alvast bedankt !

Gr

Diezelke
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2018, 14:43:57 door Diezelke »
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline vinox

• World Champion
Re: Materiaal om zelf velgen te wisselen - pneumatische momentsleutel? Krik ?
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2018, 12:29:34 »
Ik heb mij 7 jaar geleden een krik gekocht bij den Auto 5 en doe elke winter en zomer twee auto's van mezelf en ook twee van mijn schoonouders, waaronder ne Chrysler Voyager en ne Volvo V70. Dat ding doet het prima en heeft samen met een momentsleutel net geen 100e gekost. Ik kan het maar meegeven he :)

Offline Gré E36

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2018, 15:30:23 »
Zelfde hier zoals Vinox..

Ik doe onze beide wagens, die van de schoonouders en mijn moeder.

3maal per jaar gaan van onze beide wagens de wielen eraf om alles binnenin eens extra proper te zetten ook.
E87/E61

Online beemerbuddy

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2018, 17:17:39 »
Hoi, in elke Auto-5 achtige automaterialenzaak hebben ze wel een gamma professionele (à la Compac) en minder professionele (lees occasioneel gebruik : à la KS-tools, Rodac) autokrikken, slagmoersleutels, en andere momentsleutels... Ikzelf heb eens ergens een setje gekocht van KS-tools voor de bandenwissel (hydraulische slagmoer- en gewone momentsleutel, voor een kleine 200 euro, en een aluminium 1,8T krik van Rodac... Die laatste ga ik binnenkort vervangen door een zwaardere, want dit is toch te licht voor m'n zware E31 en E32 :-[  Vergeet echter vooral niet te vragen naar van die beschermende tools (die de lichtmetalen velgen beschermen) om de wielbouten los te draaien ;)

Alvast suc6 met de komende werkzaamheden...
1983 E28 525i Bahama-Blues - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands - 1996 E36 320i Techno-Touring

Offline Diezelke

• Grand Prix Winner
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2018, 21:15:08 »
Bedankt voor de tips alvast. Zal eens kijken bij Auto 5.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2018, 23:34:49 »
Bedankt voor de tips alvast. Zal eens kijken bij Auto 5.

Als dat gewoon is om velgen te verwisselen, heb je toch genoeg aan een krik en aan een wielmoersleutel? En een momentsleutel had
je wellicht toch hier of daar liggen. Een slagmoersleutel is niet echt nodig, vind ik. Bandencentrales gebruiken dat ook, maar spannen
dan niets meer na, met evt een momentsleutel.

Kijk liever naar een opzetstuk voor op je schroefmachine om de naven te kuisen. Een klein laagje oppervlakkige roest kan zorgen
voor trillingen: http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2011/2/schone-wielnaaf-geeft-minder-trilling-10120003

Offline Janske21

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • Grts
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2018, 00:38:07 »
Als dat gewoon is om velgen te verwisselen, heb je toch genoeg aan een krik en aan een wielmoersleutel? En een momentsleutel had
je wellicht toch hier of daar liggen. Een slagmoersleutel is niet echt nodig, vind ik. Bandencentrales gebruiken dat ook, maar spannen

Kijk liever naar een opzetstuk voor op je schroefmachine om de naven te kuisen. Een klein laagje oppervlakkige roest kan zorgen
voor trillingen: http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2011/2/schone-wielnaaf-geeft-minder-trilling-10120003

+1
Een krik en een moersleutel. Gewoon vast zetten, vast is vast waarmee ik bedoel dat je niet alle kracht moet gebruiken
om je bouten vast te zetten. Draaien tot ze vast staan en dan eventueel eens een klein knikje meer, meer hoeft dat niet te zijn.
Vindt een momentsleutel te zot om die 2x per jaar te gebruiken.

Wel opletten met een krik en zeker als je je wagen gaat verlagen/verlaagd is, er zijn krikken die nogal hoog zijn en die niet
onder de wagen kunnen in hun kleinste stand.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2018, 17:15:50 »
Ik doe m'n wielwissels altijd zelf. Gewoon simpel krikje en een ratelsleutel met dop. Om de boel vast te zetten gebruik ik wel een zeskantige wielsleutel ipv de twaalfkantige dop op de ratelsleutel. Kwestie van een goede krachtverdeling op de bout te bekomen. Vastzetten doe ik altijd op 't gevoel volgens het principe: vast is vast. Nog nooit problemen mee gehad. Doe bij montage ook een beetje vet op de draad van de bout. Zo gaat het terug losdraaien wat makkelijker zonder gekraak en schokken.
Alle vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Offline Diezelke

• Grand Prix Winner
« Reactie #8 Gepost op: 14 maart 2018, 17:34:02 »
thx voor de tips!

Offline Diezelke

• Grand Prix Winner
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2018, 17:38:03 »

Nee, ik heb niets van dat alles liggen :) Ben niet zo een technische jongen :) Maar wel altijd bereid bij te leren.

Dus ik moet echt naar een winkel waar men mij zegt welke sleutel en krik etc ik moet kopen of ik kom thuis met een krik voor een fiets (ik overdrijf een klein beetje :))

Offline Diezelke

• Grand Prix Winner
« Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2018, 17:38:45 »
Ik heb mij 7 jaar geleden een krik gekocht bij den Auto 5 en doe elke winter en zomer twee auto's van mezelf en ook twee van mijn schoonouders, waaronder ne Chrysler Voyager en ne Volvo V70. Dat ding doet het prima en heeft samen met een momentsleutel net geen 100e gekost. Ik kan het maar meegeven he :)

Merci Vinox, heb eens gekeken op de site van auto 5 maar moest even zoeken voor een krik die bijna 3ton kan opkrikken.

Offline Diezelke

• Grand Prix Winner
« Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2018, 17:41:19 »
@Gré E36
@beemerbuddy
@Pannenkoek
@Janske21
@F31J

Merci voor de tips mannen.

Ik zal eens rondkijken en laten weten wat ik heb aangeschaft.

Enige punt, aangezien nu de velgen/banden op mijn wagens het laatst vastgezet zijn door de bandenboer, met van die momentsleutels op luchtdruk, ga ik die dan de eerste keer loskrijgen met eenvoudig gereedschap zoals jullie voorstellen ?

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2018, 19:42:29 »

Enige punt, aangezien nu de velgen/banden op mijn wagens het laatst vastgezet zijn door de bandenboer, met van die momentsleutels op luchtdruk, ga ik die dan de eerste keer loskrijgen met eenvoudig gereedschap zoals jullie voorstellen ?

Tuurlijk dat. En als 't niet lukt, een buis over uw sleutel om de hefboom te vergroten.

Kleine tip. Omwikkel je (dop)sleutel met enkele omwentelingen tape. Moest je van de bout schieten, dan beschadig je de lak van je velg niet.
Alle vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Offline Grote Smurf

• Trade Count: (+6)
  • Crashed!
« Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2018, 20:07:03 »
Tuurlijk dat. En als 't niet lukt, een buis over uw sleutel om de hefboom te vergroten.

Kleine tip. Omwikkel je (dop)sleutel met enkele omwentelingen tape. Moest je van de bout schieten, dan beschadig je de lak van je velg niet.
Goeie tip !

Offline Diezelke

• Grand Prix Winner
« Reactie #14 Gepost op: 14 maart 2018, 20:31:10 »

Super !

En daarom zijn we lid van Bimmerboard he :)

Jammer dat uit ervaring gebleken is dat niet alle bandenboeren dezelfde vooruitziendheid of voorzichtigheid aan de dag leggen. Nochtans een makkelijk uit te voeren tip, die tape.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #15 Gepost op: 15 maart 2018, 00:46:32 »
Investeer vooral in een goede wielmoersleutel en momentsleutel. Ja, het kan soms wat vast zitten, dan kan je die wat los schoppen. Dus sleutel netjes op de bout en vervolgens een tikje geven met de voet op het uiteinde van de sleutel. Dan geef je net genoeg kracht om de bout te doen verschieten en haal je die los. Ik doe dat al jaren zo, als het toch vast zou zitten door de bandencentrale.

Het hefboomprincipe met een lange buis is allemaal goed en wel, maar voor diegenen die nog een reservewiel hebben, heb je meestal geen lange buis mee in de auto om in the middle of nowhere, 's nachts in de gietende regen je bouten los te krijgen.

Vergeet vooral niet je naaf proper te maken en je bouten kun je best invetten (op de schroefdraad, he) zodat die in het vervolg iets makkelijker loskomen.

In het slechtste geval kan de velg ook vast zitten op de naaf, hoewel je er al alle bouten uitgedraaid hebt. Komt weinig voor, maar het kan. Is ook altijd lachen.

Offline denkris

• World Champion
  • f32 428i
« Reactie #16 Gepost op: 15 maart 2018, 06:53:23 »
Zou toch een deftige rolkrik aanschaffen ,als ik die krikskes van den aldi en lidl zie ....ja .Ze zien er toch wat fragiel zeker als ik die vergelijk met wat ik heb aangekocht .Niet den duurste maar wel  degelijk. Zelf heb ik een momentsleutel aangekocht  heel  makkelijk in gebruik en nadien krijg je ze los zonder breekwerk .Is het noodzakelijk bwa ,zelf weet ik dan zeker dat de bouten vast zitten op de nodige aantrekkracht .Voor het losmaken van de bouten gebruik ik een een set dopsleutels van Force .Gebruikte vroeger zo eentje van auto 5 denk iets van 5 a 10 euro ,die zo wat half gebogen staat en uitschuifbaar . :jpshakehead:
Wel kan u zeggen tis de grootste rommel die er bestaat ,zeker als je wat korte bouten  hebt ,bedoel dan niet de draad maar de zeskant zelf .Kreeg de bouten niet los omdat je daar geen kracht kan op zetten door de gebogen nek .

Hopelijk heb je er iets aan succes .
f 32 428i - Suzuki bandit 600
e92 320i sold - w 203 sport coupe c220D sold - Seat toledo 19 tdi sold - Seat toledo 19 td sold - Peugeot 305 1500 sr sold

Offline Diezelke

• Grand Prix Winner
« Reactie #17 Gepost op: 15 maart 2018, 15:56:30 »
Thx !

Offline denkris

• World Champion
  • f32 428i
« Reactie #18 Gepost op: 16 maart 2018, 07:00:57 »
astublieft greets

pm send check
e92 320i sold - w 203 sport coupe c220D sold - Seat toledo 19 tdi sold - Seat toledo 19 td sold - Peugeot 305 1500 sr sold

Offline Diezelke

• Grand Prix Winner
« Reactie #19 Gepost op: 16 maart 2018, 10:48:39 »
astublieft greets

pm send check

Bedankt Denkris,

dit lijkt me exact wat ik nodig heb.

Offline henotteke

• World Champion
  • Alpina D4 Biturbo / Alpina B10 / VM77
    • IT-firma
« Reactie #20 Gepost op: 16 maart 2018, 13:40:41 »
neem eens een kijkje op https://www.datona.nl/
degelijk materiaal voor een schappelijke prijs, niet voor prof gebruik, maar wel voor de hobbyman
en superservice!

Offline Diezelke

• Grand Prix Winner
« Reactie #21 Gepost op: 16 maart 2018, 14:01:41 »
@henotteke : merci man !

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #22 Gepost op: 16 maart 2018, 14:09:24 »
neem eens een kijkje op https://www.datona.nl/
degelijk materiaal voor een schappelijke prijs, niet voor prof gebruik, maar wel voor de hobbyman
en superservice!
Klopt!
Een wringijzer is ook leuk, om niet de momentsleutel te 'misbruiken'.

Offline henotteke

• World Champion
    • IT-firma
« Reactie #23 Gepost op: 16 maart 2018, 14:32:32 »
Klopt!
Een wringijzer is ook leuk, om niet de momentsleutel te 'misbruiken'.
als we dan toch bezig zijn, deze vind ik ook een aanrader: https://www.datona.nl/krachtdoppenset-met-teflonbescherming.html

Offline busman

• Warming Up
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 17 maart 2018, 08:51:23 »
Alu krik raad ik af ! Heb er namelijk ook zo'n 2 (rode van Rodac) , zag er mooi uit en was qua gewicht interessant , maar na enkele jaren heb ik deze toch vervangen door beter materiaal ! Die ALU krikken zijn misschien goed voor BMW 1 , misschien max BMW 3 ! Als hobbyist heb ik natuurlijk ook geen topmateriaal , maar qua prijs/kwaliteit zit ik wel goed nu :)
Qua gereedschap van Force , dit heb ik ook , ben ik wel tevreden  ! Heb ook Beta en daar ben ik ook tevreden van !
De kirkken die ik nu gebruik zijn van winntec  ...
Heb ook nog een verplaatsbare brug van Quickjack , dit is ook wel handig maar voor enkel wielenwissel een zotte kost ;)

Online beemerbuddy

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #25 Gepost op: 17 maart 2018, 10:55:21 »
Alu krik raad ik af ! Heb er namelijk ook zo'n 2 (rode van Rodac) , zag er mooi uit en was qua gewicht interessant , maar na enkele jaren heb ik deze toch vervangen door beter materiaal ! Die ALU krikken zijn misschien goed voor BMW 1 , misschien max BMW 3 ! Als hobbyist heb ik natuurlijk ook geen topmateriaal , maar qua prijs/kwaliteit zit ik wel goed nu :)
Qua gereedschap van Force , dit heb ik ook , ben ik wel tevreden  ! Heb ook Beta en daar ben ik ook tevreden van !
De kirkken die ik nu gebruik zijn van winntec  ...
Heb ook nog een verplaatsbare brug van Quickjack , dit is ook wel handig maar voor enkel wielenwissel een zotte kost ;)

Ook toevallig, heb hetzelfde aan de hand... 2 jaar geleden zo'n 1.8T Alu Rodac aangeschaft met zo'n 'rolletje' vooraan ipv 2 wieltjes :jpshakehead: Inderdaad goed voor eens een keer een 1-reeks te heffen, maar mijn bijna 2T wegende E31 en E32 zijn blijkbaar een maatje teveel... Het feit dat hiermee ondertussen ook een 10-tal zomer/winterwissels mee gebeuren, zal er ook geen goed aan doen :wiggleyes: Deze week gemerkt dat de Rodac 'overleden' was en heb dan op aanraden van mijn garagist toch eens geïnformeerd voor een Compac (volgens hem de beste), maar na een bezoek aan de autoshop ook teruggekeerd met precies dezelfde Winntec, voor de helft van de prijs (155 euro) van een Compac (325 euro)... Heb 'm nog niet gebruikt, maar lijkt me voor hobby-matig gebruik inderdaad méér dan voldoende  :thumbsup: Die Alu krikken zijn imo ook alleen maar goed waarvoor ze moeten dienen door het geringere eigengewicht, nl. transportabel zijn en op locatie kunnen gebruikt worden, of 1 à 2 wissels per jaar...
1983 E28 525i Bahama-Blues - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands - 1996 E36 320i Techno-Touring

Offline henotteke

• World Champion
    • IT-firma
« Reactie #26 Gepost op: 17 maart 2018, 13:24:10 »
Ook toevallig, heb hetzelfde aan de hand... 2 jaar geleden zo'n 1.8T Alu Rodac aangeschaft met zo'n 'rolletje' vooraan ipv 2 wieltjes :jpshakehead: Inderdaad goed voor eens een keer een 1-reeks te heffen, maar mijn bijna 2T wegende E31 en E32 zijn blijkbaar een maatje teveel... Het feit dat hiermee ondertussen ook een 10-tal zomer/winterwissels mee gebeuren, zal er ook geen goed aan doen :wiggleyes: Deze week gemerkt dat de Rodac 'overleden' was en heb dan op aanraden van mijn garagist toch eens geïnformeerd voor een Compac (volgens hem de beste), maar na een bezoek aan de autoshop ook teruggekeerd met precies dezelfde Winntec, voor de helft van de prijs (155 euro) van een Compac (325 euro)... Heb 'm nog niet gebruikt, maar lijkt me voor hobby-matig gebruik inderdaad méér dan voldoende  :thumbsup: Die Alu krikken zijn imo ook alleen maar goed waarvoor ze moeten dienen door het geringere eigengewicht, nl. transportabel zijn en op locatie kunnen gebruikt worden, of 1 à 2 wissels per jaar...

dat ligt toch helemaal niet aan het feit of dat nu een alu of een stalen krik is?  :thinking: :thinking:
dat ligt toch gewoon aan het binnenwerk van de krik, nl de pomp! een slechte stalen krik gaat niet beter zijn dan een goede alu!
heb met mijn alu krik nog nooit problemen gehad, gebruik die zowel voor de D4 als de B10 en nu de VM77

Offline denkris

• World Champion
  • f32 428i
« Reactie #27 Gepost op: 17 maart 2018, 16:19:35 »
dat ligt toch helemaal niet aan het feit of dat nu een alu of een stalen krik is?  :thinking: :thinking:
dat ligt toch gewoon aan het binnenwerk van de krik, nl de pomp! een slechte stalen krik gaat niet beter zijn dan een goede alu!
heb met mijn alu krik nog nooit problemen gehad, gebruik die zowel voor de D4 als de B10 en nu de VM77
Wel heb die zelf nu ook al een 4 tal jaar ,is ook een alu krik zo een licht gewicht jack .Eigenlijk niks op aan te merken, aangekocht in een speciaal zaak .Doet wat het moet geeft geen krimp bij het liften. :iono:
Dus mijn gedacht was ,dat zal wel beter zijn dan die krikskes van 40 eurootjes .Soit Nen bmw is nu ook niet onfeilbaar.....

Offline busman

• Warming Up
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 17 maart 2018, 17:16:53 »
Alu krik is z'n geld niet waard ... heb er 2 ... zwenkwieltje stuk , lekkende pomp , en niet geschikt voor krikken van 5-reeks ... (lukt wel maar is eigenlijk te zwaar).
Dus beter een ijzeren (2T of 3T) ivm algemene sterkte van de constructie ... Heb zelf uit m'n fouten moeten leren , dus geef de tip maar mee ;)

Offline Diezelke

• Grand Prix Winner
« Reactie #29 Gepost op: 17 maart 2018, 22:48:12 »
Thx !