Ik ga niet zeggen dat er helemaal géén waarheid in uw mening zit maar echt, het is zwaar overdreven wat je zegt. Uw auto wordt misschien, om het met uw woorden te zeggen, wel wat "gezandstraald" tijdens het rijden. Maar...
Ten eerste gebeurt dat na verloop van vele, vele kilometers. Op een auto met 10.000km ga je weinig schade zien ondanks het feit dat deze op dat moment ook al uren aan een stuk de elementen heeft moeten weerstaan. Niet enkel wind maar ook regen, hagel, sneeuw en weet ik veel wat. Je mag al elke week uw auto 20 minuten droogblazen, dan nog ga je lang bezig zijn om dezelfde tijd te bekomen als 10.000km rijden.
Ten tweede is de grootste oorzaak van dit "zandstralen" opgeworpen zand en steentjes van uw voorliggers. Niet het soort stof wat achter in uw hof vrij rondvliegt. Dit zijn enkel lichte (anders vlogen ze niet vrij rond) en zachte dingen zoals pollen, vezeltjes, pluisjes,... Die zijn niet hard, zwaar of sterk genoeg om schade te berokkenen aan autolakken.
Je spreekt van stofdeeltjes in de carrosserie. Dit zijn twee soorten stof waar ze daar last van hebben. Eén: stof wat vrij rondvliegt in de lucht zoals die pluisjes en dergelijke en ten tweede, stof wat ergens op de auto hangt en ergens tussenuit geblazen wordt en zo in de lak belandt. En dat brengt me bij het volgende:
Je bent zo aan't freaken op die kleine, lichte dingen die in de lucht rondvliegen maar als er al schade wordt berokkend dan is het gewoon door vuiligheid wat al tussen kieren en spleten op de auto hangt wat je dan verder gaat rondblazen over de auto uit. En of je nu een bladblazer gebruikt of één of ander specifiek toestel met verwarmde, gefilterde en geïoniseerde lucht, als je zand van de auto los blaast maakt het niet uit met wat je aan't blazen bent...
PS: Hij heeft ondertussen een witte. 
Vanaf 26 minuten ongeveer...
Ik volg je redering. Ook ga ik zeker niet gaan beweren dat een bladblazer schade zal toebrengen waarvan elk normaal mens dat als schade zal
kwalificeren. Zoals ik al zei: sommige mensen vinden hun lak keihard blinken terwijl die vol diepe waskrassen en ander leuks staat... In die op-
tiek is mijn uitleg inderdaad overdreven.
Maar het gaat nog steeds over detailing en hoewel ik ook wel fan ben van overkillmachines (zo een bladblazer heeft toch een motortje van
een 3000 watt), vind ik dat hier voor de veeleisende gebruiker niet dé oplossing. Ok, gewoon stof zal inderdaad geen schade aanbrengen, anders
zou menig vrouw door haar haardroger alleen al wellicht verwondingen hebben, maar als ik soms merk wat er allemaal rondvliegt dan lijkt me dat
toch ook niet wenselijk dat dat tegen je lak versneld wordt.
Wat ook niet te onderschatten is, is dat zo een bladblazer een relatief brede luchtstroom heeft. Ideaal voor bladeren natuurlijk, maar als je meer
de onderkant van je wagen wil droogblazen (eventueel de kier tussen deur en dorpel) dan komt er vaak onvermijdelijk stof van op de grond omhooggeslagen tegen je carrosserie. Op zich zal dat nog niet veel kwaad kunnen, maar een beetje detailer legt meestal nog eens vlug iets van Quick detailer over de lak als bescherming voor de bescherming (raar, ik weet het, maar Gyeon raadt bvb Cure aan) of voor wat extra glans. Zo wrijf je natuurlijk stof over je lak en dat geeft gegarandeerd swirls. Nogmaals, de meeste mensen geven daar geen jota om, maar als je gaat voor een sublieme afwerking, dan is dat toch ook wel een beetje jammer. Zo een droogblazer heeft dan weer diverse nozzles, waarbij je het omhoogblazen van grondstof goed kunt vermijden.
Is zo een droogblazer de heilige graal? Nee, ook niet. Het is evengoed lawaaierig. Je moet al zelf een standaard maken zodat het niet omkwakkelt. Maar als je dan toch van geblazen lucht gebruik wil maken, vind ik dit de beste oplossing ofwel de minst slechte.
Ik hoop in de toekomst ook dat blazen achterwege te kunnen laten daar het nog steeds tijd kost, door te spoelen met osmosewater. Al moet ik daarvoor nog iets vinden dat kwalitatief de nodige tijd meegaat in plaats van de 39 euro kostende prullen van .nl ...