Auteur Topic:  Droogblazer  (gelezen 5866 keer)

Offline Danny65

• Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
Re: Droogblazer
« Reactie #30 Gepost op: 27 februari 2018, 12:26:52 »
Zoals hierboven vermeld,regenwater is perfect  :thumbsup:
Was honderden auto's hiermee af,dat samen met goeie schampoo,maakt het supermakkelijk om de resterende druppelkes af te drogen met goeie doek van AF.
Nooit geen problemen,zelfs niet in de zon...Voor mij geen droogblazer dus ;)

Offline Trotterke

• Pole Position
  • Loving my beemer
« Reactie #31 Gepost op: 27 februari 2018, 15:27:31 »
Hoe kan je naast de overduidelijke sarcastische doch humoristische toon van onze “pannenkoeken vriend” kijken. Hij probeert alleen maar op licht filosofische wijze te wijzen op hoe hij de dingen bekijkt, terwijl hij het palletabel maakt voor de minder belezen mens onder die ook wel eens monty python geniet... noem mij desnoods Incontinentia Buttox maar het op de man spelen omdat je ergens weet dat de man een punt heeft, getuigt niet bepaald van welwillendheid en respect. Als we het dan toch over meerwaarden hebben...

Verder kunnen we de wijsheid aanhalen waar 90% van onze geliefde discussies op uitdraait... laat iedere maar gewoon zijn zin doen, op zich is dat ook tof

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

+1

Sent from my iPhone using Tapatalk
Trotterke: - Mini Cooper S Cabrio (R53)
Before:X5 m50d (E70) / 535d (E61) - 525d (E39) Touring

Offline Eri///M4

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #32 Gepost op: 27 februari 2018, 21:14:29 »
Jaguar F-Type R V8
BMW M4(sold)
BMW X5 45E keukenmixer
Tesla S PLAID uberduperkeukenmixer

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #33 Gepost op: 27 februari 2018, 22:35:17 »
Hoe kan je naast de overduidelijke sarcastische doch humoristische toon van onze “pannenkoeken vriend” kijken. Hij probeert alleen maar op licht filosofische wijze te wijzen op hoe hij de dingen bekijkt, terwijl hij het palletabel maakt voor de minder belezen mens onder die ook wel eens monty python geniet... noem mij desnoods Incontinentia Buttox maar het op de man spelen omdat je ergens weet dat de man een punt heeft, getuigt niet bepaald van welwillendheid en respect. Als we het dan toch over meerwaarden hebben...

Verder kunnen we de wijsheid aanhalen waar 90% van onze geliefde discussies op uitdraait... laat iedere maar gewoon zijn zin doen, op zich is dat ook tof

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Finally... an argument! Ja, ik verwachtte ook geen Spaanse inquisitie met mijn post, maar kom. Toch fijn om te lezen dat er mensen zijn die Monty python nog kennen. Dat was tenminste nog humor van de bovenste plank.  :)

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #34 Gepost op: 27 februari 2018, 23:00:29 »
Ik lees hier dat sommigen hun auto's wassen en spoelen met regenwater. Uiteraard is dat beter dan dat soms erg kalkrijk leidingwater. Als je trouwens helemaal het summum wil, moet je gaan voor reverse osmosis water. Heb ik zelf ook niet, hoor, maar ik zou zo een apparaat nog willen aanschaffen. In theorie zou dat perfect streeploos moeten opdrogen.

Wat het drogen met een compressor betreft: ik heb dat zelf ook nog gedaan. Dat is vooral handig om een vochtige spleet terug droog te zetten (best opletten waar je het gebruikt dus), maar is niet zo geschikt voor grotere oppervlakten. De "luchtstraal" van dat pistool is te smal, waardoor een motorkap een eeuwigheid duurt. Overigens heb je soms wel eens last van meegeblazen vocht, een waterafscheider is dus zeker geen overbodige luxe.
Ook niet te onderschatten is de grootte van het buffervat van de compressor. Met een gewone huis, tuin en keukencompressor ga je niet minutenlang full blast kunnen geven.

Ik heb met veel aandacht het in dit topic vermeldde youtubeclipje bekeken, maar ik vind het eerder teleurstellend. Waarom? Wel, er wordt eigenlijk heel veel gepraat, maar helaas niets gedemonstreerd op de auto zelf. Verder steekt die heel kort zijn apparaat eens aan en houdt die er een A4'tje er tegenaan. Dat vind ik nu echt geen test. Het was vooral zijn bedoeling om aan te tonen dat zijn benzinegevoede blazer geen uitlaatdeeltjes en oliespatten afgaf. Partikels en dergelijke zullen niet worden vastgehouden door dat papier, maar ketsen daarop af. Er wordt daar dus niets aangetoond behalve dat die een bladblazer heeft en een blauwe Porsche die hij kennelijk niet live durfde te drogen.

Men beweert ook dat er geen noemenswaardig stof in de lucht zit. Nochtans is dat erg gehaat in carrosserieën bijvoorbeeld. Los daarvan, zuigt die bladblazer alles aan uit de lucht en daar bevindt zich ook zand of op zijn minst andere partikels in. Soms kun je dat zien als het in voldoende concentratie voorkomt als een neerdalende stoflaag over je auto in droog weer. Die door de blaadblazer aangezogen dingen worden vervolgens aan 300 km tegen je lak gekwakt. Je kan dan wel zeggen: ik zie geen krassen. Tuurlijk zie je daar geen krassen van, maar net zoals auto's vooraan er altijd slechter uitzien (ook diegenen zonder steenslag) dan achteraan omdat door de rijwind er ook een soort van zandstraling plaats vindt.

Als je overigens kijkt naar de echte detailers, ik denk dan aan een Larry Kosilla of onze eigenste exboardsponsoren Wax-it en D-Force dan gebruiken zij dat ook niet tijdens hun eigen detailwerken. Zouden dat dan zo een kiekens zijn dat ze het zich moeilijker maken dan nodig? Uiteindelijk moeten zij gedurende een detailbehandeling de auto's tussenin wassen om alles te ontdoen van polijstresidu en polijststoffen en van enig hydrofobisch effect is dan nog geen sprake waardoor een degelijke droogmethode zich opdringt. Waar gebruiken ze bij Wax-it wel een compressor voor? Voor de reiniging van de pads.

Offline Bimmerstyle

• Premium Member
  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
« Reactie #35 Gepost op: 28 februari 2018, 00:18:09 »
Ik ga niet zeggen dat er helemaal géén waarheid in uw mening zit maar echt, het is zwaar overdreven wat je zegt. Uw auto wordt misschien, om het met uw woorden te zeggen, wel wat "gezandstraald" tijdens het rijden. Maar...

Ten eerste gebeurt dat na verloop van vele, vele kilometers. Op een auto met 10.000km ga je weinig schade zien ondanks het feit dat deze op dat moment ook al uren aan een stuk de elementen heeft moeten weerstaan. Niet enkel wind maar ook regen, hagel, sneeuw en weet ik veel wat. Je mag al elke week uw auto 20 minuten droogblazen, dan nog ga je lang bezig zijn om dezelfde tijd te bekomen als 10.000km rijden.

Ten tweede is de grootste oorzaak van dit "zandstralen" opgeworpen zand en steentjes van uw voorliggers. Niet het soort stof wat achter in uw hof vrij rondvliegt. Dit zijn enkel lichte (anders vlogen ze niet vrij rond) en zachte dingen zoals pollen, vezeltjes, pluisjes,... Die zijn niet hard, zwaar of sterk genoeg om schade te berokkenen aan autolakken.

Je spreekt van stofdeeltjes in de carrosserie. Dit zijn twee soorten stof waar ze daar last van hebben. Eén: stof wat vrij rondvliegt in de lucht zoals die pluisjes en dergelijke en ten tweede, stof wat ergens op de auto hangt en ergens tussenuit geblazen wordt en zo in de lak belandt. En dat brengt me bij het volgende:

Je bent zo aan't freaken op die kleine, lichte dingen die in de lucht rondvliegen maar als er al schade wordt berokkend dan is het gewoon door vuiligheid wat al tussen kieren en spleten op de auto hangt wat je dan verder gaat rondblazen over de auto uit. En of je nu een bladblazer gebruikt of één of ander specifiek toestel met verwarmde, gefilterde en geïoniseerde lucht, als je zand van de auto los blaast maakt het niet uit met wat je aan't blazen bent...

PS: Hij heeft ondertussen een witte. ;)

Vanaf 26 minuten ongeveer...
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2018, 00:40:24 door Bimmerstyle »

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #36 Gepost op: 28 februari 2018, 01:13:03 »
Ik ga niet zeggen dat er helemaal géén waarheid in uw mening zit maar echt, het is zwaar overdreven wat je zegt. Uw auto wordt misschien, om het met uw woorden te zeggen, wel wat "gezandstraald" tijdens het rijden. Maar...

Ten eerste gebeurt dat na verloop van vele, vele kilometers. Op een auto met 10.000km ga je weinig schade zien ondanks het feit dat deze op dat moment ook al uren aan een stuk de elementen heeft moeten weerstaan. Niet enkel wind maar ook regen, hagel, sneeuw en weet ik veel wat. Je mag al elke week uw auto 20 minuten droogblazen, dan nog ga je lang bezig zijn om dezelfde tijd te bekomen als 10.000km rijden.

Ten tweede is de grootste oorzaak van dit "zandstralen" opgeworpen zand en steentjes van uw voorliggers. Niet het soort stof wat achter in uw hof vrij rondvliegt. Dit zijn enkel lichte (anders vlogen ze niet vrij rond) en zachte dingen zoals pollen, vezeltjes, pluisjes,... Die zijn niet hard, zwaar of sterk genoeg om schade te berokkenen aan autolakken.

Je spreekt van stofdeeltjes in de carrosserie. Dit zijn twee soorten stof waar ze daar last van hebben. Eén: stof wat vrij rondvliegt in de lucht zoals die pluisjes en dergelijke en ten tweede, stof wat ergens op de auto hangt en ergens tussenuit geblazen wordt en zo in de lak belandt. En dat brengt me bij het volgende:

Je bent zo aan't freaken op die kleine, lichte dingen die in de lucht rondvliegen maar als er al schade wordt berokkend dan is het gewoon door vuiligheid wat al tussen kieren en spleten op de auto hangt wat je dan verder gaat rondblazen over de auto uit. En of je nu een bladblazer gebruikt of één of ander specifiek toestel met verwarmde, gefilterde en geïoniseerde lucht, als je zand van de auto los blaast maakt het niet uit met wat je aan't blazen bent...

PS: Hij heeft ondertussen een witte. ;)

Vanaf 26 minuten ongeveer...

Ik volg je redering. Ook ga ik zeker niet gaan beweren dat een bladblazer schade zal toebrengen waarvan elk normaal mens dat als schade zal
kwalificeren. Zoals ik al zei: sommige mensen vinden hun lak keihard blinken terwijl die vol diepe waskrassen en ander leuks staat... In die op-
tiek is mijn uitleg inderdaad overdreven.

Maar het gaat nog steeds over detailing en hoewel ik ook wel fan ben van overkillmachines (zo een bladblazer heeft toch een motortje van
een 3000 watt), vind ik dat hier voor de veeleisende gebruiker niet dé oplossing. Ok, gewoon stof zal inderdaad geen schade aanbrengen, anders
zou menig vrouw door haar haardroger alleen al wellicht verwondingen hebben, maar als ik soms merk wat er allemaal rondvliegt dan lijkt me dat
toch ook niet wenselijk dat dat tegen je lak versneld wordt.

Wat ook niet te onderschatten is, is dat zo een bladblazer een relatief brede luchtstroom heeft. Ideaal voor bladeren natuurlijk, maar als je meer
de onderkant van je wagen wil droogblazen (eventueel de kier tussen deur en dorpel) dan komt er vaak onvermijdelijk stof van op de grond omhooggeslagen tegen je carrosserie. Op zich zal dat nog niet veel kwaad kunnen, maar een beetje detailer legt meestal nog eens vlug iets van Quick detailer over de lak als bescherming voor de bescherming (raar, ik weet het, maar Gyeon raadt bvb Cure aan) of voor wat extra glans. Zo wrijf je natuurlijk stof over je lak en dat geeft gegarandeerd swirls. Nogmaals, de meeste mensen geven daar geen jota om, maar als je gaat voor een sublieme afwerking, dan is dat toch ook wel een beetje jammer. Zo een droogblazer heeft dan weer diverse nozzles, waarbij je het omhoogblazen van grondstof goed kunt vermijden.

Is zo een droogblazer de heilige graal? Nee, ook niet. Het is evengoed lawaaierig. Je moet al zelf een standaard maken zodat het niet omkwakkelt. Maar als je dan toch van geblazen lucht gebruik wil maken, vind ik dit de beste oplossing ofwel de minst slechte.

Ik hoop in de toekomst ook dat blazen achterwege te kunnen laten daar het nog steeds tijd kost, door te spoelen met osmosewater. Al moet ik daarvoor nog iets vinden dat kwalitatief de nodige tijd meegaat in plaats van de 39 euro kostende prullen van .nl ...

Offline integrale

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #37 Gepost op: 28 februari 2018, 11:13:13 »
Finally... an argument! Ja, ik verwachtte ook geen Spaanse inquisitie met mijn post, maar kom. Toch fijn om te lezen dat er mensen zijn die Monty python nog kennen. Dat was tenminste nog humor van de bovenste plank.  :)

Ik was initiëel van plan om er iets à la "Throw the holy handgrenate" te posten maar ben maar braaf geweest.

:ontopic:
zelf gebruik ik de droogblazer van de selfwash als ik heel eerlijk ben, op zich weinig mis mee (denk/hoop ik). Er is ongetwijfeld beter en meer geschikt materiaal op de markt zijn maar aangezien ik momenteel nog in een appartement woon en niet de mogelijkheid heb om m'n karretje thuis te wassen, zal het toch zo blijven geschieden tot de aanschaf van een eigen stek met garage en uitgebreide detailcorner (man, dat gaat me nog geld kosten... ::))
“I think that cars today are almost the exact equivalent of the great Gothic cathedrals; I mean the supreme creation of an era, conceived with passion by unknown artists, and consumed in image if not in usage by a whole population which appropriates them as a purely magical object.”
― Roland Barthes

Offline Diezelke

• Premium Member
  • Grand Prix Winner
  • Life is too short to be small.
« Reactie #38 Gepost op: 24 augustus 2018, 20:44:29 »
beetje off topic, maar kan je met een professionele droogblazer echt de wagen volledig droogblazen ?

Ik heb er namelijk al gezien die dan toch nog de hele wagen nawrijven.

Tsja, dan kan ik even goed verder doen zoals ik doe (heb zo een superdoek Madness of zoiets ? Met 1 doek droog je de hele wagen).

Gr

Diezelke
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline Eri///M4

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #39 Gepost op: 24 augustus 2018, 21:52:06 »
beetje off topic, maar kan je met een professionele droogblazer echt de wagen volledig droogblazen ?

Tsja, dan kan ik even goed verder doen zoals ik doe (heb zo een superdoek Madness of zoiets ? Met 1 doek droog je de hele wagen).

Gr

Diezelke

Ja tuurlijk wel. Max 5 min doe ik erover
Jaguar F-Type R V8
BMW M4(sold)
BMW X5 45E keukenmixer
Tesla S PLAID uberduperkeukenmixer

Offline gfk807

• Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #40 Gepost op: 24 augustus 2018, 21:54:20 »

Gr

Diezelke

Eerlijk, ik kocht de 8HP en idd je moet zowiezo nog droog wrijven ook en zoals,reeds geschreven hierboven je zou eigenlijk best al iets op je oren zetten om ze te beschermen  8)

Ik heb de mijne na 1x te gebruiken verkocht , was totaal niet mijn ding  :jpshakehead:

Offline Diezelke

• Premium Member
  • Grand Prix Winner
« Reactie #41 Gepost op: 24 augustus 2018, 23:11:15 »

We are the knights that say NI !!!

Offline Diezelke

• Premium Member
  • Grand Prix Winner
« Reactie #42 Gepost op: 24 augustus 2018, 23:12:14 »

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #43 Gepost op: 24 augustus 2018, 23:57:12 »

Gr

Diezelke

Een occasioneel overgebleven druppeltje of vlekje wegwrijven zal wel nodig blijven, maar... het gaat niet alleen maar over het carrosserieoppervlak. Ik denk bvb aan al het water dat zich ophoopt in kieren en spleten tussen de carroseriedelen, lichtblokken, spiegels, raamomlijstingen, tankdeksel, etc.

Je zou er van verschieten wat daar nog allemaal uitkomt, iets wat anders slechts langzaam zou uitlekken en sporen nalaten of eventueel door de rijwind sporen nalaat bij het weggeblazen worden.

Een waterafstotende lakbescherming blijft wel aangewezen.

Kijk eigenlijk kun je twee dingen doen als je niet eindeloos wil drogen met een doek, want dat blijft een rotklus:

- ofwel gebruik je een droogblazer
- ofwel spoel je na het gewone spoelen na met osmose water of desnoods zelfs gedemineraliseerd water. Dat bevat niets van mineralen (of andere contaminatie) en droogt streeploos op en zo omzeil je ook het droogproces. Echter dient de wagen hierbij binnengezet te worden. Als die buitenstaat kunnen de waterdruppels neerdwarrelend quasi onzichtbaar stof vasthouden en opdrogen in lelijke watervlekken.

Offline pukkie007

• Grand Prix Winner
« Reactie #44 Gepost op: 25 augustus 2018, 12:48:55 »
De grootste tijdswinst maak ik door de wagen af te gieten ( gieter  :P) nadat ik hem gewassen en afgespoten heb.

Bij het afspuiten blijven er duizenden kleine druppels achter, na het afgieten enkele tientallen grote ...

Ik was eerst het dak en de ramen, die worden dan afgespoeld. Terwijl ik de rest van de wagen was en afspoel ga ik met mijn droogdoek al over de ramen en het dak. Tijdens het wassen van de velgen droog ik dan weer de andere delen van de wagen. Als de velgen erg vuil zijn, worden deze eerst gekuist en afgespoten ( anders maak ik de wagen opnieuw nat en heb ik dubbel werk  :P). Ik gebruik enkel regenwater, zowel voor het wassen, afspuiten als het afgieten.

Het resultaat zal niet de perfectie zelve zijn en ik doe ook niet alles volgens de letters van de kunst. Maar ik ben heel tevreden met het resultaat. De ene zal zeggen dat hij "ferm blinkt" en een andere mss "dat de glans nog feller kan" ...   :-\

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #45 Gepost op: 25 augustus 2018, 12:53:51 »
Glans zal je niet verbeteren door het wassen an sich (als je het verwijderen van het vuil niet meetelt 😋). Hoogstens zal je de glans verslechten door een foute wasmethode.

Wat je kan doen is nagieten met demiwater. Met een 15 liter kom je wel toe en dat kost je dan 2,37 euro. Dan hoef je zelfs niet na te drogen.

Offline Pol

• World Champion
« Reactie #46 Gepost op: 21 december 2019, 11:29:49 »
Goeie raad : koop degelijk materiaal als is het wat duurder. Loont steeds op lange termijn.
M2 Coupé
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline Biest

• Trade Count: (+1)
  • Pole Position
« Reactie #47 Gepost op: 8 januari 2020, 09:34:17 »
Ben aan het twijfelen om ook een droogblazer aan te schaffen binnenkort, nadat ik mijn wagen gepolierd en gecoat heb.
Welke zijn de beste prijs/kwaliteit op de markt van vandaag?

Offline ODC

• Pole Position
« Reactie #48 Gepost op: 7 februari 2020, 08:38:53 »
Ben aan het twijfelen om ook een droogblazer aan te schaffen binnenkort, nadat ik mijn wagen gepolierd en gecoat heb.
Welke zijn de beste prijs/kwaliteit op de markt van vandaag?

Ik heb deze aangeschaft en ik ben er heel tevreden van: https://blocardryer.com/collections/all/products/air-gt
Dit is de duurste AIR-GT versie met een 8HP motor en kost ongeveer 300 euro. Je hebt ook de lichtere AIR-RS versie met een 5.5HP motor en kost 180 euro.
Een pluspunt vind ik dat je de luchtsnelheid kunt regelen (dit gaat bij beide modellen). Bijvoorbeeld zet ik de luchtstroom iets lager voor de spiegels en de omlijstingen.

Offline skink

• Premium Member
  • Grand Prix Winner
« Reactie #49 Gepost op: 7 februari 2020, 09:17:46 »
Deze heb ik ook maar dan de RS versie.