Auteur Topic:  NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info  (gelezen 2492 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline s2000jan

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 14436
NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Gepost op: 29 januari 2018, 10:58:47 »
De verbruikscijfers die gebruikt worden voor berekening van belastingen allerhande (verkeersbelasting, VAA, ....) zijn momenteel gent op NEDC
Vanaf 1/9/2017 moeten alle nieuwe auto's ook WLTP berekening van hun verbruik doen

Wat is nu het verschil?

http://wltpfacts.eu/from-nedc-to-wltp-change/

Nu zitten we dus potentieel met 2 cijfers tegelijk: NEDC en WLTP, maar de berekening van de belastingen zal nog op NEDC gebeuren; dus is er nood aan een conversie WLTP --> NEDC
Aangaande dit laatste had ik de vraag gesteld aan Febiac hoe dat dat in zijn werk gaat

Volgende mail thread is het gevolg:

-------------------------

Mail 1 van mij naar Febiac:
Beste,

In diverse artikels lees ik dat er een berekeningsmodule zou zijn voor het omzetten van WLTP waarden naar NEDC verbruikswaarden maar een link vind ik nergens.

Kunnen jullie mij helpen? Dit is toch wel redelijk van belang voor het berekenen van de VAA!

Dank bij voorbaat


Antwoord van Febiac:
De omrekenmodule die door de Europese Commissie werd ontwikkeld om NEDC 2.0 waarden te berekenen vanuit WLTP is de CO2MPAS-tool: https://co2mpas.io/

Met vriendelijke groet,

----------------------------------

Ik heb die tool eens bekeken en dat is vl te moeilijk voor mij, dus ....

---------------------------------

Mail 2 naar Febiac:
Bedankt voor uw snelle reactie!

Ik vermoed dat de applicatie waar u het over heeft, eerder handig is voor constructeurs en niet voor eindgebruikers die even snel willen berekenen hoeveel een bepaalde co2 in WLTP overeenkomt met NEDC (zoals bijvoorbeeld deze site om VAA te berekenen www.voordeelalleaardberekenen.be)

Heb het eens bekeken en dus veel te complex voor het gebruik dat ik voor ogen had

Met vriendelijke groeten,

Antwoord van Febiac op deze mail:
Inderdaad, het is niet eenvoudig qua opzet en gebruik.

Maar er is anderzijds ook geen lijn te trekken in het verschil tussen WLTP en NEDC. Ik bedoel: voor sommige wagens is het verschil +35%, voor andere +10% voor nog (enkele) andere ligt de WLTP-waarde zelfs lager dan de NEDC-waarde.

In elk geval: autoconstructeurs moeten momenteel in staat zijn om ook voor WLTP-voertuigen de overeenstemmende NEDC-waarde te geven. Dat is noodzakelijk zolang onze fiscaliteit gebaseerd blijft op NEDC. 

-------------------------

Hopelijk is dit een beetje nuttige informatie!
het verleden: e92 335i, e89 35is, f30 330d, F32 440i, e89 20i, mx-5 nc, mx-5 nd, s2000 '99, s2000 '01, saab 9-3 cabrio aero, honda accord 1.8es, VW Kever 1300, Honda accord 1.6,  Honda Civic 1.6VTi, Honda Civic 1.6i-16,Ford Mondeo 2.0Ghia,Skoda 110R
het heden: Honda S2000 - 2006 - Moonrock Honda Civic 1.5i Sport+ Honda CB500F - 2019
999.999 banpunten

Offline cossie300

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1268
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2018, 19:58:03 »
Het enige wat duidelijk is , is dat het een typisch Belgisch probleem is . Een heleboel rammetam maken , veel bombarie met , we gaan da hier ne keer aanpassen , en geen kat die er nog aan uit kan . Gelukkig hebben we hier 60 ministers om alles in goede banen te lijden  :jpshakehead:
Bmw F11 520 d , daily driver Porsche 911 Carrera 4S , when im in a hurry Ferrari 348 TB , when i want to relax Ford Escort Cosworth , the rally car Opel Movano , the  klus bus

Offline FJRdude

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1967
  • E93 325i
    • Freude Am Fahren
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2018, 20:02:36 »
Lijden,  daar zeg je het.....   Leiders met visie hebben we niet, daarom lijden wij...

Apenland!
Je moet geen grond bezitten om een boer te zijn!


E93 - 325i  || F48 - 18d   ||  FJR 1300 RP13

Offline midas

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2973
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2018, 07:07:22 »

Maar als het ooit komt zal het de burger zeker extra geld kosten,al beweren ze van niet.
Het sakhir monster in actie

Offline Phantom Five

  • Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5459
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2018, 07:18:16 »
Maar als het ooit komt zal het de burger zeker extra geld kosten,al beweren ze van niet.
Zoals altijd wat voor hun een doodgewone normale zaak is.
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5652
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2018, 19:53:59 »
Volgens de website BimmerToday haalt BMW de M550i xDrive tijdelijk uit de markt als gevolg van de nieuwe WLTP-norm. Er moet een oplossing worden gevonden om zijn CO2-uitstoot naar beneden te krijgen.


https://www.autogids.be/autonieuws/industrie-en-economie/bmw-m550i-xdrive-productie-stilgelegd.html


Dat ze er standaard LPG-injectie in installeren , bij verbranding v lpg zou minder fijn stof ontstaan , wat er niet is moet niet weggefilterd worden  :thinking:

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 9304
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2018, 21:32:31 »
Binnen een 3 tal jaar is het gewoon gedaan met spelen.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Woodykipo

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6973
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #7 Gepost op: 6 februari 2018, 05:52:37 »
Zet er nog een hoop filters en elektronische mambojambo op om de uitstoot te beperken,dat komt de levensduur van de motor weeral ten goede ::)

Offline DHL

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 373
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2018, 11:05:16 »
Zijt maar zeker da ze hier heel binnenkort geld gaan uitslaan door alles gewoon om te zetten voor de nieuwe inschrijvingen.

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5652
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2018, 23:16:34 »

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5652
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #10 Gepost op: 9 februari 2018, 00:04:09 »

Offline Woodykipo

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6973
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #11 Gepost op: 9 februari 2018, 05:56:24 »
De productie van de M550i xDrive is/wordt ook gestopt(al dan niet tijdelijk) dacht ik omwille van dezelfde reden.

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5652
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2018, 23:07:37 »

Offline s2000jan

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 14436
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #13 Gepost op: 15 maart 2018, 14:38:49 »
die nieuwe regels gaan het voor zelfstandigen nog duurder maken ....

een nieuwe volvo xc40 2 liter met 190pk zal met de nieuwe regels qua VAA bijna even duur zijn als mijn huidige 440i 3 liter met 326 pk .... wtf !
het verleden: e92 335i, e89 35is, f30 330d, F32 440i, e89 20i, mx-5 nc, mx-5 nd, s2000 '99, s2000 '01, saab 9-3 cabrio aero, honda accord 1.8es, VW Kever 1300, Honda accord 1.6,  Honda Civic 1.6VTi, Honda Civic 1.6i-16,Ford Mondeo 2.0Ghia,Skoda 110R
het heden: Honda S2000 - 2006 - Moonrock Honda Civic 1.5i Sport+ Honda CB500F - 2019
999.999 banpunten

Offline midas

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2973
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2018, 19:15:43 »
Autobelastingen omhoog door nieuwe CO2-test : https://www.tijd.be/ondernemen/auto/Autobelastingen-omhoog-door-nieuwe-CO2-test/9982578

Wacht maar af,hun begroting was weer een flater dus er zijn nieuwe belastingen op komst en hoogst waarschijnlijk zal de auto opnieuw aan de beurt zijn :censor:
Het sakhir monster in actie

Offline Phantom Five

  • Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5459
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #15 Gepost op: 16 maart 2018, 04:14:06 »
Wacht maar af,hun begroting was weer een flater dus er zijn nieuwe belastingen op komst en hoogst waarschijnlijk zal de auto opnieuw aan de beurt zijn :censor:
Inderdaad, hun begroting heeft weer een enorm gat en dus hebben ze meer inkomsten nodig en wederom zal de auto weer het zwarte schaap gaan zijn dat hier een groot gedeelte van dat gat gaat moeten opvullen  :censor:
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Offline Blue

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3700
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #16 Gepost op: 16 maart 2018, 08:11:58 »
die nieuwe regels gaan het voor zelfstandigen nog duurder maken ....

een nieuwe volvo xc40 2 liter met 190pk zal met de nieuwe regels qua VAA bijna even duur zijn als mijn huidige 440i 3 liter met 326 pk .... wtf !

Waar heb je die info al gevonden?

Offline s2000jan

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 14436
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #17 Gepost op: 16 maart 2018, 08:14:44 »
Waar heb je die info al gevonden?

Mijn 440i heeft 154 gr co2 in NEDC
Een XC40 T4 (190pk 2 liter) heeft 158 gr co2 in WLTP

De overgangsmaatregel om WLTP naar NEDC te herberekenen is absoluut  niet zo gunstig blijkbaar

Er zit deze week een redelijk duidelijke bijlage bij de Autogids die e.e.a. uitlegd
het verleden: e92 335i, e89 35is, f30 330d, F32 440i, e89 20i, mx-5 nc, mx-5 nd, s2000 '99, s2000 '01, saab 9-3 cabrio aero, honda accord 1.8es, VW Kever 1300, Honda accord 1.6,  Honda Civic 1.6VTi, Honda Civic 1.6i-16,Ford Mondeo 2.0Ghia,Skoda 110R
het heden: Honda S2000 - 2006 - Moonrock Honda Civic 1.5i Sport+ Honda CB500F - 2019
999.999 banpunten

Offline gfk807

  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6888
  • Enjoy life !
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #18 Gepost op: 16 maart 2018, 08:29:39 »
Mijn 440i heeft 154 gr co2 in NEDC
Een XC40 T4 (190pk 2 liter) heeft 158 gr co2 in WLTP

De overgangsmaatregel om WLTP naar NEDC te herberekenen is absoluut  niet zo gunstig blijkbaar

Er zit deze week een redelijk duidelijke bijlage bij de Autogids die e.e.a. uitlegd

Is de motor vd 440i dan niet dezelfde als van de M140i Jan ? Want in de M140i automaat is de uitstoot 169gr  :thinking:

Offline Woodykipo

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6973
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #19 Gepost op: 16 maart 2018, 08:36:38 »
Is de motor vd 440i dan niet dezelfde als van de M140i Jan ? Want in de M140i automaat is de uitstoot 169gr  :thinking:
340i/440i = 326pk 450Nm , M140i/M240i = 340pk 500Nm.En dan ook nog verschil in afmetingen en gewicht wat het verbruik benvloed en dus ook de co uitstoot.

Offline s2000jan

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 14436
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #20 Gepost op: 16 maart 2018, 08:45:58 »
Is de motor vd 440i dan niet dezelfde als van de M140i Jan ? Want in de M140i automaat is de uitstoot 169gr  :thinking:

Dit is de B58 motor (en die van de m140i ook dacht ik)

ik heb 154gr omdat ik de 17" wielen genomen heb, met 18" wordt dat 159gr (scheelt toch 5% aftrekbaarheid op de zaak :) )

hoe het bij de m140i zit weet ik niet ....
het verleden: e92 335i, e89 35is, f30 330d, F32 440i, e89 20i, mx-5 nc, mx-5 nd, s2000 '99, s2000 '01, saab 9-3 cabrio aero, honda accord 1.8es, VW Kever 1300, Honda accord 1.6,  Honda Civic 1.6VTi, Honda Civic 1.6i-16,Ford Mondeo 2.0Ghia,Skoda 110R
het heden: Honda S2000 - 2006 - Moonrock Honda Civic 1.5i Sport+ Honda CB500F - 2019
999.999 banpunten

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5652
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #21 Gepost op: 23 maart 2018, 19:44:03 »
BMW staakt over twee maanden de productie voor Europa van de X5, X6 en de vorige 6-Serie. De modellen zitten aan het einde van de modelcyclus, waardoor het weinig zin heeft deze nog om te bouwen voor de WLTP-cyclus en de bijbehorende RDE-proeven.


Citaat
Naast de productiestop zal BMW ook tijdelijk de bouw van sommige versies van de 7-serie, X1 en X2 staken. Ook bij Mini staat een productiestop gepland. De pauzes bij BMW en Mini zullen, afhankelijk van het model en productievolume, weken of zelfs maanden in beslag nemen, zo tekenen de Duitsers op uit de mond van de woordvoerder. Volgens AutoBild heeft BMW problemen de partikelfilters voor direct ingespoten benzinemotoren. Om die reden zal het merk de rest van het jaar geen 7-serie met benzinemotoren meer bouwen. De andere getroffen benzineauto's van BMW zijn volgens het blad de X2 20i, M3 en M550i xDrive.


https://www.autoweek.nl/nieuws/drie-bmw-modellen-in-mei-uit-productie/?utm_campaign=rssfeed&utm_medium=rssdefault&utm_source=rss

Offline H@ns

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1166
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #22 Gepost op: 20 juni 2018, 11:40:25 »
Dus als ik het goed begrijp, worden alle wagens die voor 01/09/2017 zijn ingeschreven, blijven die berekend worden op de oude manier. Of worden die na een bepaalde periode ook op de nieuwe manier berekend?

Offline H@ns

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1166
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #23 Gepost op: 21 juni 2018, 05:21:59 »

Online Fredje330d

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 100
Re: NEDC vs WLTP verbruiksmetingsmethode: nuttige info
« Reactie #24 Gepost op: 29 september 2018, 23:47:08 »