Na enkele maanden in m’n bezit hier even neerzetten; Vorige zomer heb ik deze E34 gekocht om samen met m’n broer terug wat in ere te herstellen.

AankoopEen E34 heeft me altijd aangesproken en de laatste tijd keek ik wat rond of er niets interessants te koop kwam. Deze kwam eind juli te koop in Rouen, Frankrijk met een lekke koppakking. De wagen zag er vanbinnen en vanbuiten goed uit, de roestgevoelige punten (onderkant deuren, dorpels, wielkasten, tankdeksel, schuifdak etc) waren nog relatief fris en vrijwel roestvrij. Even testgereden en geen rare dingen gemerkt, enkel een vermogensverlies natuurlijk door de lekke cilinderkop. Ik wou de gok wel wagen, het leek me een leuke opknapper.
Na wat onderhandelen in ons beste Frans kon ik hem op de remorque rijden en mee naar huis nemen.

Type 535I (EUR)
Engine M30
Displacement 3.50 L
Power 155 KW / 211 PS
Drive HECK
Transmission MECH
Colour DIAMANTSCHWARZ METALLIC (181)
Upholstery (0203)
Prod.date 1988-05-11
Opties
S200 without catalytic converter
S209 Differential lock 25%
S216 HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S301 Alarm systems
S401 Lift-up-and-slide-back sunroof, electric
S458 Electr. front seat adjustment
S464 Ski bag
S481 Sports seat
S498 Headrests, rear, mechanically adjustable
S500 Headlight wipe/wash/Intensive cleaning
S534 Automatic air conditioning
S687 Radio preparation
L813 NATIONAL VERSION FRANCE
S854 Language version French
S899 Visual signal for alarm system
WerkenEenmaal thuis meteen de koe bij de hoorns vatten en beginnen aan de cilinderkop.
Bij demontage bleek dat de kop één langgerekte scheur had. Hierdoor compressieverlies en dus ‘mayonaise’ in de motorolie.

Bij cilinderkopcenter Huyghe hadden ze nog een kop liggen van een M30 blok, volledig gereviseerd en gevlakt. Deze dus gehaald en gemonteerd met een vers setje dichtingen.

Na het monteren stonden we te popelen voor een testritje maar we kregen de wagen niet gestart.
Alles nog eens overgaan en nagemeten, vele hoofdbrekende uren later bleek dat de brandstofpomp geen stroom kreeg bij demarreren. Nochtans hebben we alle sensoren en bedrading hiermee gemoeid succesvol uitgemeten. Bijna ten einde raad zag mijn broer toevallig een klein schakelaartje boven de pedalen zitten. Dit eens verzet en jawel, leven in de brouwerij! Een self-made anti diefstal knopje door de vorige eigenaar, onderbreekt de voeding naar de brandstofpomp. Handig… als je ’t weet!
Met de nieuwe kop doet de motor het perfect. Temperatuur komt mooi in het midden en verder geen rare dingen of geluiden. Vermogen is ook naar behoren

.
Daarna de klepspeling nog eens bijgesteld, draait als een naaimachientje.
Top!
Daarna kwam een nieuwe voorruit. Er zat een barstje in, weliswaar buiten het gezichtsveld.
Dan maar een genomen met groene zonneband (destijds een optie).

Nieuwe dichting rond het schuifdak, de oude was versteend.

Alle OBC functies werkend gekregen. De vorige eigenaar heeft de OBC nageplaatst maar niet alle meetwaarden waren beschikbaar.

Vers tapijt achteraan
Gekeurd!Na nog wat kleine zaken in orde te brengen kon ik gaan keuren. Buiten de vervallen brandblusser zijn er geen opmerkingen. Zga blanco gekeurd dus voor de 29j oude kar

!
Vervolgens een setje BBS RC090 velgen gehaald.

Trekhaak gedemonteerd, en achterbumper zonder uitsparing gehangen.

Nog enkele zaken moeten nog in orde gebracht worden, ik post hiervan nog de updates