Auteur Topic:  1992 - E34 535ia - Granitsilber  (gelezen 4374 keer)

Offline Philippe6

• Trade Count: (0)
  • Pole Position
1992 - E34 535ia - Granitsilber
« Gepost op: 20 december 2017, 09:57:43 »
Bij deze stel ik, alsnog, mijn laatste aanwinst voor; een E34 535ia in de kleur Granitsilber van het bouwjaar 1992.

Midden augustus dit jaar voor de eerste keer gaan kijken naar de wagen in Nederland en ik was meteen onder de indruk van de algemene staat van de wagen; koetswerk (roest / deuken / krassen.. ), interieur.. en volledig origineel! Wel nog een deel opknapwerk nodig om de wagen terug volledig in orde te krijgen, zoals ik wil.  :)
Daarnaast was er nog één groot minpunt aan de wagen, de motor.. En dit was meteen ook de reden waarom de wagen te koop stond.
Motorolie bij de koelvloeistof en een gescheurde koelvloeistofslang, ooit was er dus iets grondig mis gegaan met de motor en daarom besloten om de wagen nog niet direct te kopen maar er eerst over na te denken en wat opzoekwerk te doen.

Motorolie bij de koelvloeistof betekent dat er intern ergens olie lekt naar het koelvloeistofcircuit, dit kan omdat:
1. De koppakking gescheurd is (meest aannemelijk)
2. De  cilinderkop gescheurd is (kostelijker en gebeurt ook wel ooit bij M30 koppen)
3. Het motorblok gescheurd is (niet aannemelijk, M30-blokken zijn normaal gezien oersterk dus quasi uitgesloten = worst case!)

Een geknapte kvs-slang komt meestal doordat de druk in het kvs-circuit te groot is geworden, dat het systeem dus warm is gelopen.

Door dit probleem, was het dus ook lastig om te proefrijden.. Stationair mocht ik de motor kort laten draaien van de verkoper maar testrijden mocht in eerste instantie niet. Na een paar keren aandringen, en de kvs-slang afgeplakt te hebben, mocht ik dan toch enkele 100m's met de wagen rijden. Wat belangrijk is om een algemeen gevoel te krijgen bij de wagen en om, héél belangrijk, de automaat eens te voelen en (hopelijk niet) horen schakelen.
Dit leek gelukkig allemaal in orde, zelfs koud schakelde de automaat heel soepel en draaide de motor alsof er helemaal niets aan de hand was.
De wagen was wel nog APK-gekeurd maar dit wilt (zeker in NL) niet veel zeggen!

Ik heb ondertussen al 'wat' ervaring met het M30B35 blok door mijn andere E34 535i en ik had wel goesting in een project met motorwerken bij. Zo leer je de motor pas echt kennen.
Na veel wikken en wegen en ervan uitgaand dat het wel probleem 1. of erger probleem 2. zou zijn, een week later terug naar de verkoper gegaan en tot een overeenkomst gekomen!

De geschiedenis van de wagen:

* 15/05/1992 - Geproduceerd - daarmee ook één van de allerlaatste E34 535ia's!
* 4/06/1992 - Voor het eerst ingeschreven in Keulen door een zekere meneer H. W. Klüting uit 1937
* 28/03/2007 - Wagen uitgevoerd in DE door een zekere meneer M. Klüting (zoon?)
* 30/12/2008 - Wagen ingevoerd in NL (lang stilgestaan?)
* 4/08/2017 - Wagen doorverkocht aan een handelaar owv het motorprobleem
* 16/11/2017 - Wagen ingevoerd en ingeschreven in BE door mij

Theoretisch gezien ben ik de 4e eigenaar maar aangezien de handelaar er niet mee heeft gereden, ben ik eigenlijk de 3e eigenaar.

Technische specificaties:

* Cylinders    Straight 6
* Capacity    3.4 litre 3430 cc
* Bore × Stroke    92 × 86 mm
* Valve gear    single overhead camshaft (SOHC)
* 2 valves per cylinder
* 12 valves in total
* maximum power output   214 PS (211 bhp) (157 kW) at 5700 rpm
* maximum torque    305 Nm   at 4000 rpm
* compression ratio    9:1
* Fuel system    Bosch DME 3 fuel inj.
* Acceleration 0-100km/h   9.3 s
* Gearbox   4 speed automatic
* Final drive ratio   3.91

Optielijst

VIN WBAHD210X0BF46603
Type Code HD21
E Series E34 ()
Series 5
Type LIM
Steering LL
Doors 4
Engine M30
Displacement 3.50
Power 155
Drive HECK
Transmission AUT
Colour GRANITSILBER METALLIC (237)
Upholstery (0407)
Prod. Date 1992-05-15
Vehicle upgrades
Vehicle options

- L801A National version Germany/Austria
- S240A Leather steering wheel
- S302A Alarm system
- S320A Deleted, model lettering
- S401A Lift-up-and-slide-back sunroof, electric
- S428A Warning triangle and first aid kit
- S472A Armrest, front, driver/passenger
- S510A Headlight aim control
- S660* BMW BAVARIA REVERSE RDS

Foto's advertentie:

Foto's ophalen wagen:
Naar huis rijden met transitplaten zat er, gezien het motorprobleem, niet in..

In goed gezelschap:

Slot:

Ik rij reeds 4 jaar dagelijks rond met mijn E34 535i met handgeschakelde bak dus qua rijden is een E34 M30B35 niks nieuws voor mij. Het grote verschil is dat deze de automatische versnellingsbak heeft, waarvan ik tot nu toe altijd een afkeer had en onterecht!
De power van het blok en de souplesse van de versnellingsbak maakt dat het rijden in een automatische E34 535ia echt een genot is! Om eerlijk te zijn, moet ik mijn mening herzien, de automatische versnellingsbak past gewoon in het totaalplaatje van de wagen!

Ondertussen is er reeds het één en het ander aan de wagen gebeurd, ik ga proberen om alle werkjes stap voor stap in dit topic te zetten.
De bedoeling is om de wagen op punt te zetten, zelf van te genieten en mogelijk mag hij daarna van eigenaar wisselen..

Offline beemerbuddy

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
Re: 1992 - E34 535ia - Granitsilber
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2017, 11:22:38 »
Hoi Philippe,

hier is de nieuwkomer, sè  ;) Ik heb 'm gelukkig al eens irl mogen aanschouwen, en zelfs chauffeuren ook  :thumbsup: Wagen is in ieder geval goedgekeurd en zoals je al aangaf, is de automaatbak (ook al is het 'maar' de 4-trap) zeker geen straf in deze e34... Schakelt boterzacht en zeker zo goed als de 5-bak automaat in mijn E32, in ieder geval beter als (dezelfde) 4-trapsautomaat in mijn E31  ???

Benieuwd naar het verdere verloop van de werkzaamheden, jou kennende komt deze in topstaat en ik wens je dan ook veel rijplezier met deze (voor zolang 't duurt, hè  :D :greddy:
1983 E28 525i Bahama-Blues - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands - 1996 E36 320i Techno-Touring

Offline sharky

• World Champion
  • Snowy, the white shark
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2017, 12:43:31 »
Knap verhaal! Hopelijk krijg je de 535ia in dezelfde staat als jouw andere E34. Wat zijn verder je plannen? Wordt dit je nieuwe daily?
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline ADR

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2017, 13:44:30 »
automaat + E34 kan niks anders dan succesverhaal worden. Veel plezier ermee.

Dave

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2017, 22:34:26 »
Hoi Philippe,

hier is de nieuwkomer, sè  ;) Ik heb 'm gelukkig al eens irl mogen aanschouwen, en zelfs chauffeuren ook  :thumbsup: Wagen is in ieder geval goedgekeurd en zoals je al aangaf, is de automaatbak (ook al is het 'maar' de 4-trap) zeker geen straf in deze e34... Schakelt boterzacht en zeker zo goed als de 5-bak automaat in mijn E32, in ieder geval beter als (dezelfde) 4-trapsautomaat in mijn E31  ???

Benieuwd naar het verdere verloop van de werkzaamheden, jou kennende komt deze in topstaat en ik wens je dan ook veel rijplezier met deze (voor zolang 't duurt, hè  :D :greddy:

Merci!
Jij was dan ook de eerste om te passagieren en er mee te rijden na de motorwerken.

Knap verhaal! Hopelijk krijg je de 535ia in dezelfde staat als jouw andere E34. Wat zijn verder je plannen? Wordt dit je nieuwe daily?

Merci, we zijn ons best aan het doen om de E34 terug een waardig 2e leven te geven.
Plannen zijn nog niet 100% zeker..

automaat + E34 kan niks anders dan succesverhaal worden. Veel plezier ermee.

Dave

Thx!

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2017, 22:49:36 »
Bij de verkoper had de motor maar enkele keren kort gedraaid en was er olie zichtbaar bovenop de koelvloeistof in het expansiereservoir. Maar op zich draaide de motor perfect, dus eerst enkele onderdelen besteld om de motor zelf eens aan de tand te voelen.

De gebarsten kvs-slang, kvs, nieuwe dop voor het expansiereservoir en nog wat onderdelen voor het grote onderhoud dat ooit ging volgen (kleppendekselpakking, oliefilter en bougies).

Begonnen met de oude kvs af te laten.

Duidelijk bruine wolkjes op de kvs zichtbaar.

En nieuwe kvs op gedaan en ontlucht.

Daarna de motor, voorzichtig, warm laten draaien.. alsof er helemaal niets aan de hand was..

Motor pakte goed op, viel netjes terug in toeren, kwam goed op temperatuur en BLEEF ook op temperatuur, geen witte of blauwe rook uit de uitlaat... Toch een beetje vreemd.

Dan voorzichtig wat km's gereden en al vlug zag de kvs er weer zo uit in het expansiereservoir.

Of zouden dat nog olierestanten zijn?

Nog wat meer gereden.

En het werd er niet beter op! Dus moest er toch wel 'iets' mis zijn met de motor, maar wat?
Ergens kwam er olie bij de koelvloeistof en de olie aan de oliepeilstok en oliedop zag er wel nog goed uit.

Omdat de motor op zich wel goed draaide, besloten om niet direct de motor open te halen maar hem eerst keuring klaar maken, naar de keuring te gaan en te kijken wat er nog allemaal mis was. Kwestie van mogelijk meer dingen in 1x te kunnen vervangen. Dat ritje op en af zou de motor ook nog wel overleven.

Eerst de batterij nog moeten vervangen, deze was telkens plat.

En dan op 'ZZ'-platen, met een tussenstop bij een bandencentrale om de lampen te controleren, richting de keuring.

Alles leek in orde, tot de ophanging werd nagekeken, afgekeurd!

Afgekeurd op de rubbers van de achteras en als opmerking de kleine stabilinken van de achteras.
Op zicht niets ernstigs, kon erger, maar wel vervelende rubbers om te vervangen! Gelukkig heb ik er de juiste tool voor liggen.

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2017, 22:51:39 »
Alles van MeyleHD gekocht en begonnen aan de (rot)klus.

Dit was de boosdoener, de binnenste bus zat los in de rubber.

Terecht afgekeurd.. Maar begin dit jaar wel nog APK-gekeurd in NL??

De kleine stabilinken, die als opmerking op het keuringsformulier stonden.

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #7 Gepost op: 21 december 2017, 22:52:44 »
Nieuwe rubber wat ingevet om in de achteras te persen.

Idem dito voor de andere kant, die rubber zag er wel nog vrij goed uit maar natuurlijk ook vervangen.
En de wielkasten eens goed zuiver gemaakt om te kijken of alles nog in orde was.

Enkele dagen later terug naar de keuring gegaan en ditmaal met meer succes, blanco!

Offline kenson

• World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2017, 09:53:49 »
Nice work!

Rijdt dat wat leuk een automaat?
1987 Mercedes W126
1990 E30 325i
1998 E36/8 Z3 M Coupé
2005 E91 330i

Offline sharky

• World Champion
  • Snowy, the white shark
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2017, 10:31:56 »
Knap! De APK keuring in Nederland is absoluut niet te vergelijken met onze autokeuring. Nu nog het motorische probleem opgelost krijgen  :thumbsup:
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985, BMW E38 728i 1999
BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #10 Gepost op: 25 december 2017, 22:39:11 »
Nice work!

Rijdt dat wat leuk een automaat?

Rijdt enorm aangenaam zelfs! Plezier om mee te rijden.

Knap! De APK keuring in Nederland is absoluut niet te vergelijken met onze autokeuring. Nu nog het motorische probleem opgelost krijgen  :thumbsup:

Merci, zelf ook al enkele keren ondervonden.

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #11 Gepost op: 25 december 2017, 22:46:53 »
De bedoeling was om vervolgens de motor terug in orde te zetten en me daarna pas te focussen op allerlei kleinere mankementen maar aangezien er nog geen plaats in mijn garage was (E30 was nog niet op winterslaap en stond er nog in), heb ik in tussentijd al wat kleine probleempjes verholpen.

Eerst een lijstje met alle op te knappen dingen en later in deze of een volgende post, ook de bijhorende foto's.

* Stuur stond niet helemaal recht bij rechtdoor rijden
* Allerlei vreemde foutmeldingen in het dashboard
* Enkele stootlijsten in slechte staat
* Kap rond fan ontbrak
* Afdekkapje in motorruim ontbrak
* Slechte nummerplaathouders
* Centrale vergrendeling links achter werkte niet naar behoren
* Elektrisch bediening raam rechts achter defect
* Hendel handschoenkastje niet gemonteerd
* Glijband van de pook was afgebroken en zat geblokkeerd
* De elastieken van de buidels, achterop de regleuningen van de zetels waren uitgeleurd
* Stof van armsteun bestuurderszetel in slechte staat
* Beginnende roest, hier en daar
* Vloermatjes in slechte staat
* Deurpanelen hier en daar in mindere staat
* En waarschijnlijk nog wel wat prullen..

Foutmelding 'Niveauregelung' terwijl deze optie niet op de wagen zit.. Later stonden er nog verschillende loze foutmeldingen.
Na het uitwisselen van de C(heck)C(ontrol)M(odule) door een ander exemplaar was dit euvel verholpen.

Slechte stootlijsten.

Armsteun en flappen op achterkant zetels.

Stuur verzet.

Hendel handshoenkastje gemaakt.

Centrale vergrendeling links achter bekeken en uiteindelijk motortje vervangen.

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #12 Gepost op: 25 december 2017, 22:48:41 »
Beginnende roestpuntjes.

Beschadigde nummerplaathouder vervangen door een nieuwe, alsook de achterste.

Slechte vloermatjes.

Van enkele deurpanelen zat de bekleding niet meer goed.

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #13 Gepost op: 25 december 2017, 22:49:51 »

Resultaat!

De rechter achterruit ging niet meer (goed) omhoog en omlaag omdat één kunststof glijdeel was afgebroken.
En met het deurpaneel gedemonteerd, is de mechaniek ook bereikbaar.

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #14 Gepost op: 25 december 2017, 22:50:50 »
Midden oktober de E30 op locatie gezet voor de winter. Vroeger dan andere jaren, zodat ik aan de motor van de E34 kon beginnen. Toch wel de grootste uitdaging aan de wagen!

Plan dat ik in gedachten had;
1) Cilinderkop demonteren
2) Schade proberen te achterhalen (koppakking kapot? / cilinderkop laten afpersen / motorblok zelf slecht?)
3) Slechte onderdelen vervangen
4) Alles terug monteren
5) Testrijden

Begonnen met de E34 op bokken te zetten en de voorste wielen te demonteren zodat ik overal goed bij kon, zeker gezien de beperkte ruimte in mijn garage.

Begonnen aan de demontage van de cilinderkop.

Kopbouten lostrekken!

Wat me opviel bij het demonteren van de kopbouten, was dat deze goed onder de olie zaten. Blijkbaar komt er via de cilinderkop ergens olie in de schroefgaten.
En bij het demonteren van één bepaalde bout, zag de olie er niet donkerbruin uit maar zat er ook witte drab aan.. Het probleem zou zich dus rond dit schroefgat kunnen situeren. Koppakking gescheurd, kop zelf gescheurd??

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #15 Gepost op: 25 december 2017, 22:52:16 »
Alle kopbouten gedemonteerd en klaar om de kop eraf te trekken!

Kop eraf; Blijkbaar had de olie zich al goed verspreid in het KVS-circuit aan de witte drab te zien!!

Alvorens de koppakking te verwijderen, deze goed zuiver gemaakt en nagekeken omdat de kans bestaat dat je de koppakking helemaal kapot trekt bij het verwijderen waardoor een scheurtje mogelijk helemaal verder scheurt en niet meer duidelijk is of dat net het probleem was of niet.

Maar hier was niets aan te zien!
De cilinderkop zelf ook bekeken en ook niets aan te zien met het blote oog, maar de kans dat je hier iets aan ziet is eerder klein.

Dan besloten om de koppakking voorzichtig in één geheel van het blok af te trekken om zo het kopvlak van het blok te kunnen bekijken.
Onder in het midden, het schroefgat voor een kopbout waar een mix van olie en witte drab in zat.

Het kopvlak goed schoon gemaakt en na een tijdje zag ik het volgende.
Was moeilijk met het blote oog te zien, dus al zeker op foto; 2 rode pijlen die wijzen naar hele fijne haarscheurtjes! Uiteindelijk, na het maken van de foto, zag een kennis zelfs nog een derde haarscheurtje, van het schroefgat naar het linkse kvs-kanaal.

Dit MOEST dus HET probleem zijn! 3 Scheurtjes van een holte waar olie in zit naar 3 KVS-kanalen.
In eerste instantie was ik onder de indruk van mijn eigen dat ik dit had achterhaald maar al snel drong tot me door dat dit ook inhield dat het blok hoogstwaarschijnlijk voor het oud ijzer ging zijn!
Wat een enorme tegenvaller, het 'worst case scenario' dus! Het oersterke M30-Motorblok, zoals iedereen altijd roept, had het dan toch begeven!

De volgende vraag die ik me stelde, hoe krijg je dat motorblok dan in godsnaam toch kapot!
* In de onderhoudspapieren van de wagen had ik al teruggevonden dat de cilinderkop nog ooit gedemonteerd is geweest, mogelijk is die cilinderkopbout toen te hard aangetrokken?

* Of was het schroefgat niet olievrij en is bij het aantrekken van de cilinderkopbout de olie serieus onder druk gezet en is daardoor zo een grote kracht op de kamer komen te staan dat deze het heeft begeven?

* Gebarsten door hevige vorst en slechte koelvloeistof? Normaal zouden de vriesstoppen dan springen.

* Is er ooit iets mis geweest met de koeling en is het motorblok enorm warm gelopen? In combinatie met olie onder de cilinderkopbout?

Ook was er nog de KVS-darm met de scheur in! Wat had dit er nog mee te maken? Was dit de oorzaak van het gescheurde motorblok of eerder een gevolg?
Een gevolg ervan lijkt me logisch; motorblok is gescheurd, olie (en lucht) komt bij de kvs, waardoor de druk in het kvs-circuit veel hoger wordt en de meest kritische darm, tussen waterpomp en thermostaat, kapot springt.
Of was er eerst een probleem met de koeling waardoor zowel de darm is het motorblok het quasi gelijktijdig hebben begeven?

Waarschijnlijk zal het altijd een vraag voor mij blijven maar na enkele mensen met kennis gecontacteerd te hebben, was ik er wel zeker van dat het motorblok rijp was voor het oud ijzer.
Er zou dus een ander motorblok in moeten komen! :-O

Offline Geert

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #16 Gepost op: 26 december 2017, 22:01:35 »
Lekker bezig hier! :thumbsup:

Krijg je dat nog goed (en betaalbaar) gevonden, zo'n 535i blok?
1995 - BMW E36 M3 3.0
2012 - Porsche Cayman R

Offline Spasta

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+49)
  • World Champion
  • F10 LCI - 520d
    • Bimmer ID
« Reactie #17 Gepost op: 27 december 2017, 13:33:11 »
Spijtig nieuws van het motorblok maar goed dat je in ieder geval al schade gevonden hebt.
Succes met de verdere opbouw  :thumbsup:

Gr. Hans

Offline bostonvert

• Grand Prix Winner
« Reactie #18 Gepost op: 27 december 2017, 16:38:59 »
Mooie werkzaamheden, ik zou beter ook mijn e34 zo mooi beginnen afwerken.

Jammer van de motor, heb iets gelijkaardig meegemaakt met mijn m20b20 dit jaar. Ik hoop dat je nog een betaalbaar blok kan vinden, de laatste tijd kosten de m30b35 blokken toch een pak geld tenzij je een kaal blok kan kopen. Veel succes met de swap!
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #19 Gepost op: 29 december 2017, 20:12:35 »
De motor...

In principe is enkel het onderblok slecht, alle andere delen zijn wel nog goed dus een goed 2ehands onderblok zou voldoende zijn MAAR enerzijds vind je dat bijna niet en anderzijds moet je dan ALLES ombouwen van het ene blok naar het andere; zuigers, krukas, distributie... En dan moet je alle lagers en dichtingen etc. vervangen en dan ben je eigenlijk een quasi volledige motorrevisie aan het doen.

Dus ik ben op zoek gegaan naar een volledige 2ehands motor, met of zonder aanbouwdelen.

Enkele jaren geleden vond je nog frequent M30B35 blokken voor niet al te veel geld maar tegenwoordig zijn ze toch wel zeldzamer en dus ook duurder geworden.

Na enkele weken verschillende sites in het oog te hebben gehouden, een motor met alle aanbouwdelen aan in de buurt van Essen tegengekomen. Enkel de versnellingsbak zat er niet meer op.
De verkoper gecontacteerd en enkele vragen gesteld, filmpje van de motor al draaiend in de vorige wagen opgestuurd gekregen, onderhandeld over de prijs en tot een akkoord gekomen.

Ter plekke bij de verkoper, de motor nog zo goed mogelijk nagekeken; krukas draaide nog makkelijk rond, kleppendeksel gedemonteerd om toestand van de kop na te kunnen kijken, distributiegeleiders zo goed mogelijk proberen te beoordelen, geen witte mayo toestanden in de kvs-slangen en in de olie.... Alles zag er in eerste instantie goed uit dus overgegaan tot de effectieve koop van de motor!

De motor komt oorspronkelijk uit een handgeschakelde E32 735i uit 1990 (M1.1) en zou (volgens de verkoper) 154.256km's gelopen hebben. Het motorblok op zich is wel identiek aan dat van een E34 535i(a).

De motorkabel + ECU van de E34 (M1.3) zijn in de wagen gebleven (specifieke kabelboom voor automaat) dus begonnen met het demonteren van de kabelboom van de 2ehands motor.

Motorblok an sich zag er nog goed uit.
Nog een deel dingen gedemonteerd welke ik over heb gezet van het oude blok.

Aangezien de garage net te klein was om een motorswap uit te voeren, de werken op locatie uitgevoerd.

Eerst moest het defecte blok nog uit de wagen worden gehaald, dus gestart met de motorkap te demonteren.

Ook alle aanbouwdelen van het blok gedemonteerd om het gemakkelijk eruit te kunnen takelen.

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #20 Gepost op: 29 december 2017, 20:13:12 »

Beide blokken naast elkaar.

En met de motor uit het motorruim, de kans gehad (en ook gegrepen) om alles eens goed op te kuisen.

Net als de voorste wielkasten.

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #21 Gepost op: 29 december 2017, 20:13:48 »
En dat komt er dan ineens zo uit te zien!

Daarna was de ruilmotor aan de beurt.

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #22 Gepost op: 29 december 2017, 20:14:27 »
Gelukkig gezien dat enkele pakkingen van de luchtinlaat niet meer goed waren en deze meteen vervangen.
In gemonteerde toestand, in de wagen, is dit veel lastiger.

De volgende zaken nog gedaan aan het motorblok, alvorens te monteren in de wagen;

* Banjobouten van de oliesproeirail vervangen door de variant met borgmiddel op
* Kleppen gesteld
* Kleppendekselpakking vervangen
* Nieuwe bougies gemonteerd
* Oliefilter vervangen
* De 2 vacuümslangen vervangen (benzine drukregelaar en carter ontluchting)
* Verdeelriemen vervangen door die van de originele motor (waren nog niet zo oud en nog goed)
* Resterende olie + KVS afgelaten
* Timing krukas/nokkenas nagekeken
* Gasklephuis en vliegwiel overgezet (verschillend: manueel / automaat)

Om daarna de ruilmotor in de wagen te takelen, wat nog een hele klus was aangezien de versnellingsbak nog onder de wagen hing.

En alles terug opgebouwd en nieuwe vloeistoffen op gedaan;
* Olie
* Koelvloeistof
* Servo olie
* Transmissie olie bijgevuld

Dan de motor gestart zonder ontsteking (en bougies) om oliedruk op te bouwen en benzine naar voren te pompen.
Door doekjes in de bougiegaten te proppen en daarna te starten er al achter gekomen dat 1 cilinder geen benzine kreeg. Dit kwam omdat de stekker van de injector niet goed was aangesloten.
Daarna de bougies gemonteerd, bougiekabels aangesloten en 'voor echt' gestart.

Motor startte meteen en draaide heel regelmatig, alsof de motor er altijd in had gelegen! Gelukkig!
Rustig laten warmdraaien, kvs-circuit ontlucht, kvs bijgevuld..motor kwam goed op temperatuur, visco werkte en motor bleef mooi op temperatuur dus waterpomp/thermostaat/visco waren nog in orde.
Enfin, alles leek in orde dus de rest terug opgebouwd om de eerste testritjes te kunnen maken.

Daarna op het gemak gaan rijden met de wagen en de motor voelde meteen goed aan, gaat vlot in toeren, valt mooi terug in toeren, motor pakt meteen goed op en voldoende koppel onderin, komt mooi op temperatuur en blijft op temperatuur tijdens het rijden. Kortom, niets aan te merken op de motor! :-)

Offline Draje

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
    • BelleVue
« Reactie #23 Gepost op: 29 december 2017, 20:42:55 »
Verdorie, handige harry en prachtig project  :thumbsup:

Offline FJRdude

• World Champion
  • E93 325i
    • Freude Am Fahren
« Reactie #24 Gepost op: 29 december 2017, 20:45:07 »
Een hele klus. Verhaal van meerdere dagen noeste arbeid dat wij op enkele minuten gelezen hebben....    keep up the good work !!   :thumbsup:
Je moet geen grond bezitten om een boer te zijn!

E93 - 325i  || F48 - 18d   ||  FJR 1300 RP13

Offline bostonvert

• Grand Prix Winner
« Reactie #25 Gepost op: 30 december 2017, 11:37:40 »
Een motorswap is eigenlijk gelijk aan een marathon te lopen!

Hoe eenvoudig was het om de versnellingsbak los te koppelen onder de wagen? Bij een m20 is het eenvoudiger om de bak er mee uit te halen, althans bij mij. Is de wagen voorlopig klaar of worden er nog wat kleinere dingen aangepakt nu?
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #26 Gepost op: 2 januari 2018, 22:34:30 »
Verdorie, handige harry en prachtig project  :thumbsup:

Tx!

Een hele klus. Verhaal van meerdere dagen noeste arbeid dat wij op enkele minuten gelezen hebben....    keep up the good work !!   :thumbsup:

Ondertussen steken er al heel wat uren in de wagen ja.. Het einde is nu wel in zicht.

Een motorswap is eigenlijk gelijk aan een marathon te lopen!

Hoe eenvoudig was het om de versnellingsbak los te koppelen onder de wagen? Bij een m20 is het eenvoudiger om de bak er mee uit te halen, althans bij mij. Is de wagen voorlopig klaar of worden er nog wat kleinere dingen aangepakt nu?

Op zich vond ik de motorswap nog wel meevallen. Het demonteren en monteren van het blok/bak was uiteindelijk het meest lastig (-> rotklus!).

Enkele foto's van de wagen/motor na de motorwerken, nog niet gewassen sinds aankoop..

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #27 Gepost op: 2 januari 2018, 22:35:16 »
a de motorwerken weer verder gedaan met de andere 'mankementjes'.

Zoals de meeste E34's, had en heeft deze ook las van roest onderaan de deuren.
Ooit zijn alle 4 de deuren hier al eens licht voor behandeld en de 2 linkse deuren hadden weeral beginnende roest.
Gelukkig nog te herstellen zonder laswerken of de deur te moeten vervangen, zoals wel vaak nodig is!

Links voor.
Samen met enkele ander minimale roestplekjes zuiver geschuurd, zuiver gemaakt en ontvet, behandeld met roestomvormer en opnieuw gelakt.

De rubberen lijst onderaan de deur was zelf ook aan het roesten dus vervangen door een nieuwe.

Links achter.

Wielboog links achter.

Rechter achterdeur.

Deuropening rechts achter (daar had mijn andere E34 ook beginnende roest, net op 2 dezelfde plaatsen!).

Linker achterlicht.

Op dat moment geen foto's van het eindresultaat gemaakt, deze volgen later nog wel.

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #28 Gepost op: 2 januari 2018, 22:35:46 »
Ook beginnende roest aan de dorpels aangepakt. Gelukkig enkel nog maar oppervlakteroest!

Nog enkele algemene foto's van de onderkant.

Offline Philippe6

• Pole Position
« Reactie #29 Gepost op: 2 januari 2018, 22:36:11 »
Het deurpaneel van de bestuurdersdeur ook onder handen genomen.

Net als de flappen op de rugleuningen van de zetels waarvan de elastieken hun stijfheid kwijt waren;
De bovenste met nieuwe elastiek in.

Eindresultaat.

De 'glijband' onder de pook was kapot en blokkeerde de pook en dus vervangen door een nieuwe (ook een bekend probleem).

Stootlijst rechts voor vervangen door een nieuwe.