Auteur Topic:  Verhoging van de maximum sleepgewicht.  (gelezen 715 keer)

Offline Bennekiket

• Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • BMW simply the best!!!!
Verhoging van de maximum sleepgewicht.
« Gepost op: 16 december 2017, 13:18:17 »
Beste leden,

Ik rij met een e90 lci 318i van 2011 handgeschakeld. Deze auto mag volgens de papieren 1250kg trekken ( met geremde aanhangwagen, caravan ) Nu is mijn vraag of dit gewicht op legale wijze kan verhoogd worden daar dezelfde wagen maar dan ipv handgeschakeld met automatische bak 1400 kg krijgt. Ook dezelfde auto 320i handgeschakeld krijgt die 1400 kg. De reden dat ik dit vraag is omdat we overwegen om een caravan aan te schaffen.

Mvg.
first BMW: 320i e30/2
second BMW: 318i e90 lci
BMW Rules!!!!

Offline Bennekiket

• Pre-Qualifying
  • **
Re: Verhoging van de maximum sleepgewicht.
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2017, 23:05:53 »
Niemand dat hier meer over weet???
BMW Rules!!!!

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2017, 18:59:14 »
Denk niet dat dat kan. Hangt allemaal van motor/vermogen/versnellingsbak af.
Dat de 320 iets meer mag lijkt me logisch, heeft meer vermogen.
De automaat zal wellicht beter kunnen omgaan met het gewicht waardoor hij meer aankan.
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline Bennekiket

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2017, 22:13:30 »
Bedankt voor uw reactie d-fine. Ik kan begrijpen dat de 320i iets meer zou mogen trekken maar dat de 318i automaat toch die 150 kg meer mag trekken daar kan ik niet bij, het is tenslotte dezelfde motor die het moet doen met evenveel vermogen. Ik heb vandaag het instructieboekje eens uitgepluisd en achteraan staat een tabel over het trekken van een aanhangwagen van alle modellen, daar staat dus ook bij dat je voor details van mogelijke verhogingen bij uw dealer terecht kunt. Dus de komende week heb ik verlof en ga dus even naar de dealer om info.
BMW Rules!!!!

Online b_ken

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2017, 00:20:58 »
Je kan altijd eens rond vragen.. Maar zo goed als zeker liggen die gewichten vast door wat de constructeur ooit op het coc heeft laten vastleggen. Daar ga je volgens mij weinig kunnen aan veranderen.

Offline salva

• Trade Count: (+3)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2017, 11:42:22 »
Dat een automaat of versie hoger meer mag trekken ligt niet enkel aan vermogen en gewicht. Meestal hebben deze ook betere remmen.
Waardoor het te slepen gewicht hoger licht. Ga je volgens mij nooit klaar krijgen..
Gli italiano lo fanno meglio

Offline dobbelsteen

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2017, 11:47:37 »
Sinds wanneer heeft een automaat grotere remmen nodig?
Bij welk model bv kan je dat dan zien?

De reden dat ik zou denken dat je met automaat hogere gewicht mag doen
is dat een automaat beter is in lage toeren vanwege koppelingskrachten bij het vertrekken vanuit stilstand.
De automaat op 318i is misschien qua koppelingskrachten vergelijkbaar met de 320i handbak?

En verder denk ik ook dat het quasi onmogelijk is om de max te verhogen. Zoiets is vastgelegd op papier in onderleg van de fabrikant en de keuring.
Ik zou niet weten wat je kan doen om ze daar van te laten afwijken.
Tenzij je de auto gaat beginnen tunen en die dan opnieuw te laten keuren, zodat er een nieuw gelijkvormigheidsattest kan aangemaakt worden voor de auto.
Maar dat is onbegonnen werk.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2017, 11:49:35 door dobbelsteen »
Work hard, play hard

Offline Bennekiket

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2017, 13:39:43 »
Ik verwacht ook niet dat het gaat lukken om het gewicht te kunnen verhogen maar ik ga volgende week toch maar eens informeren bij de dealer. Het is uiteraard gemakkelijker om met een automaat van stilstand te vertrekken maar bij mijn weten hebben ze toch dezelfde aandrijflijn en motor. Als ik bv met 1 of andere kleine aanpassing het gewicht zou kunnen verhogen zou ik daar zeker over denken. Het belangrijkste vind ik dat de auto gewoon met alles in orde blijft volgens de wet, geen geprul in ieder geval.
BMW Rules!!!!

Offline Bennekiket

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2018, 17:59:08 »
Voor diegene die hier misschien iets aan hebben, ik ben dus voor de nodige info naar de dealer geweest met de vraag of het mogelijk is om het max. sleepgewicht te verhogen. Ik heb enkele dagen op antwoord moeten wachten ( wegens verlof periode ) maar deze mensen hebben dat toch nagevraagd. Het antwoord was dat dit in mijn geval dus niet mogelijk was ( hetgeen ikzelf ook wel had verwacht ) omdat het geen trekhaak was die af fabriek was gemonteerd, indien dit wel zo was geweest was dit misschien wel mogelijk geweest. Ik heb mijn auto premium selection gekocht en bij aankoop bij BMW zelf wel een trekhaak laten plaatsen.
BMW Rules!!!!

Offline JANBL

• Qualifying
« Reactie #9 Gepost op: 2 september 2018, 10:10:00 »
Voor diegene die hier misschien iets aan hebben, ik ben dus voor de nodige info naar de dealer geweest met de vraag of het mogelijk is om het max. sleepgewicht te verhogen. Ik heb enkele dagen op antwoord moeten wachten ( wegens verlof periode ) maar deze mensen hebben dat toch nagevraagd. Het antwoord was dat dit in mijn geval dus niet mogelijk was ( hetgeen ikzelf ook wel had verwacht ) omdat het geen trekhaak was die af fabriek was gemonteerd, indien dit wel zo was geweest was dit misschien wel mogelijk geweest. Ik heb mijn auto premium selection gekocht en bij aankoop bij BMW zelf wel een trekhaak laten plaatsen.
Wij hebben 320d gt xdrive met elektri trekhaak van fabriek, sneyers heeft nagevraagd , geen verhoging mogelijk.