Auteur Topic:  2012 - F11 - Alpina D5 Biturbo  (gelezen 12834 keer)

Offline RDR

• Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
Re: 2012 - F11 - Alpina D5 Biturbo
« Reactie #90 Gepost op: 26 april 2020, 20:17:40 »
Het Corona virus heeft veel nadelen maar ook 2 voordelen voor mij.

1: De kilometers komen er niet meer bij.
2: Nu heb ik terug veel tijd om de lak even goed onder handen te nemen. Ik waste hem wel 2 wekelijks en iedere 2-3 maanden passeerde ik met de bus simonis. Nu even mooi gepolierd en de diepe glas er terug in gebracht. Het leer heb ik ook wederom lekker ingevet.
Pray Corona?  :toofunny:

Elk nadeel hep zijn voordeel, zei er een beroemde voetballer ooit en gelijk had hij.
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #91 Gepost op: 10 mei 2020, 13:58:53 »
Hmm,

Bijna 200.000km, met de corona rij ik niet meer of zelden, en ondertussen een vervanger voor de Alpina gekocht. Terug de overstap naar AMG...

In twijfel gestaan wat te doen met de Alpina maar de twijfel was vlug de wereld uit geholpen. Gezien mijn liefde voor deze goede wagen, heb ik beslist hem te adopteren in de familie en hem als family car te gebruiken.

Hij blijft dus snorren onder de voet van mijn vrouw, en in het weekend door mezelf, maar das geen straf.

Wat een heerlijke wagen!

Offline KenM3

• Trade Count: (+4)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #92 Gepost op: 10 mei 2020, 16:09:46 »
👍 lijkt me ook de perfecte gezinswagen

Offline Machiel

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #93 Gepost op: 14 mei 2020, 04:41:47 »
En de vrouw beke te vertrouwen met het vermogen en het toch geen kleine auto zijn?
1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked) - E39 520D 2000 (sold) - E39 525D 2003 (sold) - E91 320D 2011 (current) - Honda VFR 750 1995 (current bike)

Offline Chezlow

• Nieuw
  • *
« Reactie #94 Gepost op: 14 mei 2020, 07:36:23 »
Wat een heerlijk verhaal om te lezen, dank voor het delen van alle updates met de tijd. Inspireert mij om hetzelfde te doen!
Ik zag als een van de laatste dingen dat je het roetfilter hebt laten weghalen, hoe heb je dit precies gedaan? En waar heb je de auto software matig laten aanpassen?

Ik overweeg zelf om een straight downpipe te monteren en de DPF achter de hand te houden voor de apk.. Maar merk dat ik het ergens toch nog spannend vind, het is immers niet zomaar een auto.

Offline JD1981

• Trade Count: (+25)
  • Crashed!
« Reactie #95 Gepost op: 14 mei 2020, 21:12:20 »
Mooi Alpina.
Leuke keuze hem te houden als family car.

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #96 Gepost op: 16 mei 2020, 19:18:35 »
En de vrouw beke te vertrouwen met het vermogen en het toch geen kleine auto zijn?
wel, ze is al wat gewoon :)
Wat een heerlijk verhaal om te lezen, dank voor het delen van alle updates met de tijd. Inspireert mij om hetzelfde te doen!
Ik zag als een van de laatste dingen dat je het roetfilter hebt laten weghalen, hoe heb je dit precies gedaan? En waar heb je de auto software matig laten aanpassen?

Ik overweeg zelf om een straight downpipe te monteren en de DPF achter de hand te houden voor de apk.. Maar merk dat ik het ergens toch nog spannend vind, het is immers niet zomaar een auto.

thx,

ik heb de dpf laten uithalen door wim (BHT) en hij heeft deze ook laten herprogrammeren zodat er geen misserie is. best even contact opnemen met hem @Boin

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #97 Gepost op: 17 mei 2020, 16:46:50 »
Mijn ervaring een beetje bijschaven.

Vorig jaar een kleine roestplek gezien aan de passagiersdeur vooraan. laten herstellen onder garantie door BMW.

Vandaag 2 roestplekken gezien aan de bestuurdersdeur en passagiersdeur achteraan...  :thumbdwn: :thumbdwn: :thumbdwn:

Verder een klein olielekje aan de turbo, bij warme olie, rookt en stinkt hij naar verbrande olie. En het systeem om het rolgordijn in de koffer omhoog en omlaag te brengen, is langs 1 kant kapot. Kabelzitting is kapot. Kabel er al uitgehaald en nieuwe bestellen.

Morgen moet ik toch naar BMW voor die roest plekken, direct vragen om de herstelling van het olielekje te verhelpen.

Offline marijn

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
« Reactie #98 Gepost op: 17 mei 2020, 17:39:36 »
Komt die geur ook binnen in uw interieur? Ik heb precies hetzelfde voor maar ik vond niet waar die geur vandaan kwam precies.

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #99 Gepost op: 17 mei 2020, 17:42:22 »
Komt die geur ook binnen in uw interieur? Ik heb precies hetzelfde voor maar ik vond niet waar die geur vandaan kwam precies.
jup, ik heb het gezien toen ik enkele binnenbaantjes reed en de olie warm was (105°c). ik zag wat rook en dacht initieel dat het van de remmen was. Dan 5s zitten nadenken en dit kan niet want ze waren al ingereden.

Motorkap open en toen zag ik het. Aan de linkerkant van de blok.

Offline G i e l.

• Qualifying
« Reactie #100 Gepost op: 1 september 2020, 12:56:05 »
Zalige wagen en leuke "review"! Nu de M3 enkel nog track-use is, ben ik beeke aant rondzien voor ne deftige gezinswagen waarmee ik toch een roadbook kan doen.
Zou je hiervoor de B5 aanraden? Nattuurlijk rekening houdend dat de wagen min. 2T moet kunnen trekken (D3/B3 komt dan niet in aanmerking).

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #101 Gepost op: 2 september 2020, 21:13:24 »
Zou ik de B5 aanraden? Geen idee. Een maand of 2 terug ff zitten loeren naar een B5 maar vond niet direct mijn goesting en heb het plan opgeborgen. Ik heb er geen ervaring mee.

Zou ik de D5 aanraden? uiteraard! Ik gebruik hem nu ook als 'family'car en hij doet dit heel goed. Op reis geweest, perfect.

Ps: mag 2t trekken ;)

Offline henotteke

• Premium Member
  • World Champion
  • Jaguar F-Pace / BMW Z4 E89 35iS / Alpina B10
    • IT-firma
« Reactie #102 Gepost op: 2 september 2020, 21:24:39 »
Zou ik de B5 aanraden? Geen idee. Een maand of 2 terug ff zitten loeren naar een B5 maar vond niet direct mijn goesting en heb het plan opgeborgen. Ik heb er geen ervaring mee.

Zou ik de D5 aanraden? uiteraard! Ik gebruik hem nu ook als 'family'car en hij doet dit heel goed. Op reis geweest, perfect.

Ps: mag 2t trekken ;)
in het nieuwe model denk ik dat zowel D5 als B5 in aanmerking komen om af en toe eens een roadbook te doen, hebben beide 4wiel-sturing en Allrad
het verschil zit hem in vooraf in fiscaliteit / vermogen / gevoel tussen diesel 6in lijn en benzine V8

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #103 Gepost op: 9 januari 2021, 18:49:41 »
in het nieuwe model denk ik dat zowel D5 als B5 in aanmerking komen om af en toe eens een roadbook te doen, hebben beide 4wiel-sturing en Allrad
het verschil zit hem in vooraf in fiscaliteit / vermogen / gevoel tussen diesel 6in lijn en benzine V8
Idd maar daar kijk ik niet naar gezien ik er een lichte vracht van maak. De keuze om de D5 toch terug personenwagen te maken was vooral omdat het nog 'redelijk' mee valt. 1000€ taks per jaar.

Een kleine update. We zijn ondertussen weer enkele maanden verder. Mevrouw rijdt er graag mee en het is geen straf om af en toe eens op familie uitstap te gaan. Toch heerlijk om dit als wagen te hebben ipv een Zafira of consoorten  ^-^, mijn vrienden zijn toch ergens een beetje jaloers.

Het olie lekje heb ik lange tijd kunnen langs de kant houden gezien er geen geur meer was. Echter komt het nu terug en zie ik nu wel wat meer olie 'druipen' aan de motorsteun. Woensdag even onderzoeken. Ik denk van de turbo.

Ik rij nu terug met AMG en eigenlijk moet ik (durven) toegeven dat Mercedes wel beter is. Ik heb nu al een 7tal amg's gehad en enkele BMW maar de built quality van Mercedes is net beter.

Waarom zeg ik dit? Ik ben een klein beetje verbaasd dat ik toch een olie lek heb aan 210k km. Ook zal ik mijn injectoren even moeten laten controleren. Circuitdagje met de Merc 190-16v gedaan, top wagen. Dan toch ff het circuit op met de Alpina en na 10min foutmelding, noodloop...

Bij mijn C30 AMG heb ik ook al injectoren moeten vervangen, maar dit was dan eerder aan 260-300.000km...

Ook zit ik met een 'wwwuueeeuuu' geluidje als ik de wagen sluit. Verdient ook wat inspectie.

Het is en blijft een top wagen maar toch enkele minpuntjes waaronder het grootste voor mij, slecht leer. KLeur gaat af. Dit had ik al van in het begin en krijg ik met niets goed.

Maar de rijkwaliteit is wel dik ok. Op reis gaan, kilometersvreten, geen probleem. Super ophanging, super vermogen met relatief zuinig verbruik (9-10l). Een autoremorque trekken is tevens geen probleem.

Dus lichte conclusie? Ik ga hem nog niet verkopen  :razz:

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #104 Gepost op: 9 januari 2021, 18:53:56 »
Ah, ik heb ook nog een foto  :toofunny:

Offline JC1986

• Trade Count: (+2)
  • Pole Position
« Reactie #105 Gepost op: 9 januari 2021, 21:52:41 »
Zalig om volgen dit topic. Welke Amg heb je nu´?

Offline henotteke

• Premium Member
  • World Champion
  • Jaguar F-Pace / BMW Z4 E89 35iS / Alpina B10
    • IT-firma
« Reactie #106 Gepost op: 10 januari 2021, 18:59:05 »
Idd maar daar kijk ik niet naar gezien ik er een lichte vracht van maak. De keuze om de D5 toch terug personenwagen te maken was vooral omdat het nog 'redelijk' mee valt. 1000€ taks per jaar.

Een kleine update. We zijn ondertussen weer enkele maanden verder. Mevrouw rijdt er graag mee en het is geen straf om af en toe eens op familie uitstap te gaan. Toch heerlijk om dit als wagen te hebben ipv een Zafira of consoorten  ^-^, mijn vrienden zijn toch ergens een beetje jaloers.

Het olie lekje heb ik lange tijd kunnen langs de kant houden gezien er geen geur meer was. Echter komt het nu terug en zie ik nu wel wat meer olie 'druipen' aan de motorsteun. Woensdag even onderzoeken. Ik denk van de turbo.

Ik rij nu terug met AMG en eigenlijk moet ik (durven) toegeven dat Mercedes wel beter is. Ik heb nu al een 7tal amg's gehad en enkele BMW maar de built quality van Mercedes is net beter.

Waarom zeg ik dit? Ik ben een klein beetje verbaasd dat ik toch een olie lek heb aan 210k km. Ook zal ik mijn injectoren even moeten laten controleren. Circuitdagje met de Merc 190-16v gedaan, top wagen. Dan toch ff het circuit op met de Alpina en na 10min foutmelding, noodloop...

Bij mijn C30 AMG heb ik ook al injectoren moeten vervangen, maar dit was dan eerder aan 260-300.000km...

Ook zit ik met een 'wwwuueeeuuu' geluidje als ik de wagen sluit. Verdient ook wat inspectie.

Het is en blijft een top wagen maar toch enkele minpuntjes waaronder het grootste voor mij, slecht leer. KLeur gaat af. Dit had ik al van in het begin en krijg ik met niets goed.

Maar de rijkwaliteit is wel dik ok. Op reis gaan, kilometersvreten, geen probleem. Super ophanging, super vermogen met relatief zuinig verbruik (9-10l). Een autoremorque trekken is tevens geen probleem.

Dus lichte conclusie? Ik ga hem nog niet verkopen  :razz:

welk leder heb je dan? waarschijnlijk niet het lavalina leder, want dat is want bentley en rolls-royce gebruiken, en is topleder. maar kost heel veel als optie.
en een D5 is geen traktoy he. ik heb met de D3 en D4 ook al op circuit gezeten, maar dan wordt dat nooit tot het uiterste gepushed. en max stints van 20à 25 minuten

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #107 Gepost op: 11 januari 2021, 10:01:41 »
Dat een D5 geen tracktoy is, ben ik me bewust van maar toch is hij heerlijk op circuit. Het enigste was dat ik nu al na 10min noodloop kreeg en voordien kon ik 30-40min blijven snorren.

Het leder is idd niet het Lavalina leder.

Ik rij momenteel met een c55 amg.

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #108 Gepost op: 13 januari 2021, 11:15:10 »
Kleine update. Olielekje werd onderzocht en wordt hersteld. Zal van de turbo leiding normaal zijn volgens Wim (@Boin).

Verder gaan we de injectoren controleren en heel misschien preventief de mazoutpomp vervangen. Ze is niet kapot maar blijkbaar is het toch een gekend probleem op deze modellen dat ze durft uit te slijten waardoor er metaalschilfers in het circuit geraken en waardoor je veel kosten hebt (tank, leidingen, injectoren en pomp)...

De grote vraag is... Is het echt nodig... Voor t zelfde geld kan ik er nog 200.000km mee rijden, voor t zelfde geld 20 km...

:thumbdwn:

Offline Fred

• Pole Position
« Reactie #109 Gepost op: 20 januari 2021, 09:39:42 »
Ik heb zo in panne gestaan met mijn vorige q5. Had 155k km's op de teller. Plots geen power meer op de autostrade en allerlei foutmeldingen. Uiteindelijk kon ik terug wegrijden om even verder terug stil te vallen. Gaf geen kik meer.
Verhaal is geëindigd met een takelwagen en uiteindelijk heb ik hem verkocht in de staat zoals ie was...

Beter voorkomen zo'n dingen. Zou zonde zijn. Herstelkost was bij mij geraamd op +7k  met 0 garantie dat het probleem effectief opgelost zou zijn.

Offline Kristofm

• World Champion
« Reactie #110 Gepost op: 28 januari 2021, 08:02:24 »
Ik ga het preventief vervangen, zo ben ik zeker(der)