Auteur Topic:  Winterbanden  (gelezen 2121 keer)

Offline cadb

• Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
Re: Winterbanden
« Reactie #30 Gepost op: 15 oktober 2017, 10:17:22 »
Hier nog eentje, ook marketingpraat zeker?
http://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/a12499392/why-porsche-911-gt2-rs-is-so-fast-at-nurburgring/

Citaat
One big factor in the GT2 RS's performance is its tires. Like the 918 Spyder, it uses Michelin's excellent Pilot Sport Cup 2, but that tire has evolved quite a bit in the four years since the 918 set its Nürburgring record.

The tire used on the 918 was the "N0" spec Pilot Sport Cup 2, and Porsche worked with Michelin to develop two further variants—the N1 for the 991.1 GT3 RS, and the N2 for the GT2 RS. Each tire gets its own compound and construction to "to extract the maximum performance out of the car," according to Preuninger.

Essentially, the GT2 RS generates more mechanical grip than the 918 Spyder and 991.1 GT3 RS, despite the fact that all have Pilot Spot Cup 2s of the exact same size. That makes a huge difference on track.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #31 Gepost op: 15 oktober 2017, 10:54:20 »
Hier nog eentje, ook marketingpraat zeker?
http://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/a12499392/why-porsche-911-gt2-rs-is-so-fast-at-nurburgring/

Je praat volledig naast de kwestie, m'n beste vriend.

Heb ik ooit ontkend dat er voor bepaalde super performante wagens banden speciaal ontwikkeld worden in samenwerking met een bepaalde fabrikant? Dacht het niet.

F31 320dAs Intense M-Sport Melbourne Red

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #32 Gepost op: 15 oktober 2017, 10:58:48 »
Je praat volledig naast de kwestie, m'n beste vriend.

Heb ik ooit ontkend dat er voor bepaalde super performante wagens banden speciaal ontwikkeld worden in samenwerking met een bepaalde fabrikant? Dacht het niet.

Het is nochtans exact hetzelfde. Reeds bestaande banden krijgen een make over alsook het label (hier N 1). Waarom trek je dit niet in twijfel? Die banden kunnen ook gewoon een nieuw labeltje gekregen hebben. Dit geloof je dan weer wel, hoewel er veel minder te verdienen valt op een relatief klein aantal banden voor Porsche dan een groot aantal ster banden van Bmw.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #33 Gepost op: 15 oktober 2017, 11:03:14 »
Dus je hebt identieke sets gereden (breedte, hoogte, loadindex, merk, type, niet of wel RFT,...) met en zonder ster, en vervolgens het vergelijk gemaakt? Dat klopt zo? 

Btw, ik koop geen B merken. Mijn zomerset is een NIET oem 19" velg met een Michelin Pilot Super Sport ZONDER ster. Twee keer geen OEM dus en niet trillen... en lang meegaan! Hoe kan dat toch??

M'n winterbanden zijn de OEM 18" 405M met ster Pirelli RFT's! Jaja, je leest het goed. Allebei OEM!

Zoals eerder gezegd: zelfde merk, zelfde type. Ik ben zelf tevreden van continental dus was de keuze vlug gemaakt. Bridgestone bvb vind ik te lawaaierig, minder qua aquaplaning etc.

Je rijdt zelf Michelin super sport. Ik heb daar ook nog over getwijfeld. Feit is dat de super sports of hoe ze nu ook heten een op zichzelf staande categorie is. Dat is gewoon een performante band die wellicht geen trillingen zal veroorzaken. Nu, uit ervaring weet ik ook dat heel wat mensen ook net iets vlugger tevreden zijn. De trillingen die jij misschien niet voelt, haal ik er wel uit die een goedkope aftermarket velg zal veroorzaken. Misschien omdat ik gewoon een moeilijke mens ben, ik weet het niet.

Die Michelin pss is ook niet in elke maat verkrijgbaar dacht ik EN kost wel wat meer dan een sterband. Een doorsnee chauffeur haalt dat er niet uit. Overigens: hoeveel km heb je al met je Michelins, daar je zegt dat ze lang meegaan, maar nogmaals: ze kosten ook gevoelig meer.

Je rijdt dan wel ster winterbanden van Pirelli. Waarom koop je ze dan als je het toch onzin vindt...

Ik sluit af dat ik ermee tevreden ben, meer tevreden dan met de sterloze variant. Voor die kleine verwaarloosbare meerprijs, ga ik er mijn slaap niet voor laten en al was het maar om gezeik bij Bmw te vermijden. Als ik ooit een kapot wiellager of andere problemen heb, weet ik nu al dat Bmw geen cent zal tussenkomen als ze niet ster banden zien.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2017, 11:15:56 door Pannenkoek »

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #34 Gepost op: 15 oktober 2017, 11:29:49 »
Het is nochtans exact hetzelfde. Reeds bestaande banden krijgen een make over alsook het label (hier N 1). Waarom trek je dit niet in twijfel? Die banden kunnen ook gewoon een nieuw labeltje gekregen hebben. Dit geloof je dan weer wel, hoewel er veel minder te verdienen valt op een relatief klein aantal banden voor Porsche dan een groot aantal ster banden van Bmw.
Dat is helemaal niet hetzelfde! Voor bepaalde super performante wagens worden specifieke banden ontwikkeld, alleen bestemd voor dat model!

De sterband van de 318d met sportpakketje is dezelfde als die van de 340i met sportpakketje. Of heeft een 340i hetzelfde onderstel, dezelfde vermogens- en koppelcurve als een 318d misschien?  ::)

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #35 Gepost op: 15 oktober 2017, 11:31:31 »
Zoals eerder gezegd: zelfde merk, zelfde type. Ik ben zelf tevreden van continental dus was de keuze vlug gemaakt. Bridgestone bvb vind ik te lawaaierig, minder qua aquaplaning etc.

Je rijdt zelf Michelin super sport. Ik heb daar ook nog over getwijfeld. Feit is dat de super sports of hoe ze nu ook heten een op zichzelf staande categorie is. Dat is gewoon een performante band die wellicht geen trillingen zal veroorzaken. Nu, uit ervaring weet ik ook dat heel wat mensen ook net iets vlugger tevreden zijn. De trillingen die jij misschien niet voelt, haal ik er wel uit die een goedkope aftermarket velg zal veroorzaken. Misschien omdat ik gewoon een moeilijke mens ben, ik weet het niet.
Maar wat kan jij zeveren seg. Beweer je nu dat niet sterbanden altijd trillen? Ga toch weg man. Het wordt stilaan ongelooflijk belachelijk. Die trillen helemaal niet!

Die Michelin pss is ook niet in elke maat verkrijgbaar dacht ik EN kost wel wat meer dan een sterband. Een doorsnee chauffeur haalt dat er niet uit. Overigens: hoeveel km heb je al met je Michelins, daar je zegt dat ze lang meegaan, maar nogmaals: ze kosten ook gevoelig meer.

Je rijdt dan wel ster winterbanden van Pirelli. Waarom koop je ze dan als je het toch onzin vindt...

Ik sluit af dat ik ermee tevreden ben, meer tevreden dan met de sterloze variant. Voor die kleine verwaarloosbare meerprijs, ga ik er mijn slaap niet voor laten en al was het maar om gezeik bij Bmw te vermijden. Als ik ooit een kapot wiellager of andere problemen heb, weet ik nu al dat Bmw geen cent zal tussenkomen als ze niet ster banden zien.
Het toeval wil dat ik op m'n E91 destijds speling in het stuurhuis had. Er lagen 19" Dunlop Sportmaxx ZONDER ster en NIET RFT's op. Alles verholpen zonder één cent te betalen. En het strafste van al: buiten de garantie. Straf hé, mijnheer. ;)

En ik rij ook sterbanden ja. Waarom niet? Het is toch allemaal hetzelfde.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #36 Gepost op: 15 oktober 2017, 11:40:34 »
Maar wat kan jij zeveren seg. Beweer je nu dat niet sterbanden altijd trillen? Ga toch weg man. Het wordt stilaan ongelooflijk belachelijk. Die trillen helemaal niet!

Het toeval wil dat ik op m'n E91 destijds speling in het stuurhuis had. Er lagen 19" Dunlop Sportmaxx ZONDER ster en NIET RFT's op. Alles verholpen zonder één cent te betalen. En het strafste van al: buiten de garantie. Straf hé, mijnheer. ;)

En ik rij ook sterbanden ja. Waarom niet? Het is toch allemaal hetzelfde.

Nee, ik beweer niet dat niet sterbanden trillen. Het is wel zo dat de Hunter Roadforce machine met een reden in het leven is geroepen en meer en meer wordt aangekocht. Of is dat ook weer niet waar? Ik zei net dat die pss wellicht goede banden zijn en als je verder leest dan doel ik er vooral op dat trillingen en goedkope aftermarketVELGEN wel eens durven voorvallen.

Dat je dat stuurhuis kreeg komt omdat dat een ziekte is van die serie. Bij onze voormalige e90 hadden wij het ook voor en met ons nog vele anderen. Had het geen gekend probleem geweest en was de garantie verstreken dan waren de kansen op coulance veel kleiner. Dat is gewoon zo.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #37 Gepost op: 15 oktober 2017, 11:45:31 »
En die speciale banden voor Porsche heten nog steeds n1.

Wat de verschillen tussen motorisatie betreft bij Bmw. Vermoedelijk zal er nog wel een verschil zitten op een 205 en een 275 qua breedte. Bij Bridgestone kan je bvb de Potenza niet krijgen in die kleine maten.

Wat ophanging betreft: hier zal vooral gekeken zijn naar de draagarmrubbers etc. Ze worden allemaal te slap gemaakt om de kleine verschillen bij rft te compenseren. Ook bij de krachtigere motorisaties.

Op de m s worden geen rft s gelegd maar michelins pss (of in die trant) omdat de rubbers daar idd harder zijn.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #38 Gepost op: 15 oktober 2017, 11:49:49 »
Nee, ik beweer niet dat niet sterbanden trillen. Het is wel zo dat de Hunter Roadforce machine met een reden in het leven is geroepen en meer en meer wordt aangekocht. Of is dat ook weer niet waar? Ik zei net dat die pss wellicht goede banden zijn en als je verder leest dan doel ik er vooral op dat trillingen en goedkope aftermarketVELGEN wel eens durven voorvallen.
Het trilprobleem is eigen aan de recentere BMW modellen. Heeft niets met of zonder ster, replica of geen replica te maken. Daar zijn nergens bewijzen van. De winterset van m'n E91 destijds (OEM velgen met ster RFT's) trilden ook.

Dat je dat stuurhuis kreeg komt omdat dat een ziekte is van die serie. Bij onze voormalige e90 hadden wij het ook voor en met ons nog vele anderen. Had het geen gekend probleem geweest en was de garantie verstreken dan waren de kansen op coulance veel kleiner. Dat is gewoon zo.
Hou op man. Gekend of geen gekend probleem. Als BMW wil kunnen ze het op die niet-sterbanden steken. Zeker buiten de garantie.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #39 Gepost op: 15 oktober 2017, 11:51:49 »
En die speciale banden voor Porsche heten nog steeds n1.

Wat de verschillen tussen motorisatie betreft bij Bmw. Vermoedelijk zal er nog wel een verschil zitten op een 205 en een 275 qua breedte. Bij Bridgestone kan je bvb de Potenza niet krijgen in die kleine maten.

Leer lezen man. De BMW's 318d of 340i met sportpakket hebben dezelfde breedtes van banden.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #40 Gepost op: 15 oktober 2017, 12:09:05 »
Bij de distributiekettingproblemen kregen heel wat eigenaars van BMW’s die hoewel ze al even uit het netwerk van Bmw waren verdwenen toch coulance op de problemen. Omdat het probleem gekend is. Als bvb je wiellager stuk gaat, buiten garantie, dan krijg jij wellicht niets.

En als jij het sterbanden verhaal niet gelooft, dan is dat jouw probleem. Ik merk vooral in je schrijfsels dat je eigenlijk allesbehalve respectvol bent en precies wat moeite hebt met rustig en beleefd blijven. Iemand die overtuigd is van zijn argumenten steunt daarop, zonder decibels te creeëren irl of door bot gedrag in geschreven communicatie, tenzij je er een kwinkslag aan wil geven, maar dat lijkt me hier niet het geval te zijn. Voor mij zegt dat eigenlijk genoeg over de waarde van je betoog.

Kraftbayer, aan wiens degelijkheid niemand durft te twijfelen, ondersteunde ook het sterbandenverhaal.

Bimmerstyle die ongeveer kraftbayrrs zoon zou kunnen zijn als je de Posts leest (ik bedoel dat overigens in positieve zin gezien de enerzijds gedegen kennis en anderzijds de bereidheid de moeite te doen om argumenten aan te halen en toe te lichten) haalde aan dat de sterbanden een betere rondheid hebben.

Ga je bovenstaande mensen hun ervaring en kunde nu ook al in twijfel trekken?

Ik snap ook niet wat je wenst te bereiken. Dit topic gaat nog steeds over ts. Hij wil goede banden en wil wellicht ook geen grote sommen ertegenaan gooien.

Dan zeg ik: shop over de grenzen heen. Voor geen geld heb je een mooie oem velg met gehomologeerde winterband. Met jouw advies zou hij plusminus ongeveer evenveel uitgeven voor een minder mooie ordinaire velg (als je binnen de 1099 euro incl banden wil blijven tenminste) die wellicht allesbehalve kwalitatief is, met b merk winterbanden.

Wat is dan de betere keuze? Laat dat aan ts over. Tis zijn portefeuille en zijn uiteindelijke keuze, niet die van jou of mij.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #41 Gepost op: 15 oktober 2017, 16:58:11 »
Bij de distributiekettingproblemen kregen heel wat eigenaars van BMW’s die hoewel ze al even uit het netwerk van Bmw waren verdwenen toch coulance op de problemen. Omdat het probleem gekend is. Als bvb je wiellager stuk gaat, buiten garantie, dan krijg jij wellicht niets.
Met 'wellicht' zijn we niets. De zoveelste veronderstelling van uw kant. Ik heb eerst met zware en keiharde OEM 18" Michelin Pilot Sport met ster erop gereden. Ik had medelijden met m'n kar. Die klappen waren verschrikkelijk. Ellendig zware wielen (onafgeveerd gewicht) met flanken die beenhard waren. daar moeten brokken van komen. Van ellende de boel verkocht en voor 19'ers gegaan met niet-RFT's en zonder ster.

Wist je trouwens waarom de recentere BMW's zoveel last hebben van wiellager- en stuurhuisproblemen? Omdat ze zoveel klappen krijgen van de zalige ster RFT's. Vooral de laagprofiel 18", 19" en 20" varianten, en vooral die met de nog echte sportophanging, zoals de E9x er nog eentje had. OEM velgen met ster RFT's erop, dus zwaar getest gedoe hé. Vraag maar eens aan een onafhankelijk bandenboer hoeveel gebroken OEM BMW velgen die heeft gezien, gebroken ten gevolge van uw alom geprezen OEM ster RFT's. Je zou er nog van schrikken. Maar hé, 't is OEM . Die problemen bedekken we maar al te graag met de mantel der liefde hé.

BMW zou blij moeten zijn dat mensen die zware en stijve (ster) RFT's eraf gooien. Ze zouden minder terugkomen met lagerproblemen.

En als jij het sterbanden verhaal niet gelooft, dan is dat jouw probleem. Ik merk vooral in je schrijfsels dat je eigenlijk allesbehalve respectvol bent en precies wat moeite hebt met rustig en beleefd blijven. Iemand die overtuigd is van zijn argumenten steunt daarop, zonder decibels te creeëren irl of door bot gedrag in geschreven communicatie, tenzij je er een kwinkslag aan wil geven, maar dat lijkt me hier niet het geval te zijn. Voor mij zegt dat eigenlijk genoeg over de waarde van je betoog.
Als ik twintig keer iets moet herhalen voor je wilt lezen wat er staat, dan gaat zelf de meest rustige mens wel wat nerveus worden. Je hervalt constant in veronderstellingen, praat naast de kwestie, antwoord niet op vragen en je komt nooit af met iets concreet. Ik wil dat sterretje graag geloven hoor. Maar ik zie nooit iets tastbaars, bewijs,...  wat op enig verschil zou kunnen duiden.

Kraftbayer, aan wiens degelijkheid niemand durft te twijfelen, ondersteunde ook het sterbandenverhaal.

Bimmerstyle die ongeveer kraftbayrrs zoon zou kunnen zijn als je de Posts leest (ik bedoel dat overigens in positieve zin gezien de enerzijds gedegen kennis en anderzijds de bereidheid de moeite te doen om argumenten aan te halen en toe te lichten) haalde aan dat de sterbanden een betere rondheid hebben.

Ga je bovenstaande mensen hun ervaring en kunde nu ook al in twijfel trekken?
Uiteraard. Zolang die uitspraak niet gestaafd wordt met enig tastbaar bewijs of gegeven. Zoals: toleranties, rubbersamenstelling, flankstijfheid, profiel, enz.... Dan is die uitspraak op niets berust. Een betere rondheid zelfs. Hoe kan je zelfs zulke nonsens verzinnen. Alsof hoogperformante banden als een Bridgestone Potenza of Dunlop Sportmaxx of Michelin PSS of... , zonder ster niet perfect rond zouden zijn.

Ik snap ook niet wat je wenst te bereiken.
Die vraag kan je beter aan jezelf stellen. Ik gaf gewoon aan dat ie niet naar die ster hoeft te kijken want dat die er niet toe doet. En jij bent begonnen met te zeggen dat die ster wel oh zo belangrijk is. Ik heb u gewoon gevraagd wat er dan zo anders aan is. Tot op heden weet ik het nog steeds niet. Wel jammer eigenlijk. Want ik zou het nu toch echt wel eens willen weten!

Offline Phantom Five

• Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
« Reactie #42 Gepost op: 16 oktober 2017, 05:48:59 »
Wist je trouwens waarom de recentere BMW's zoveel last hebben van wiellager- en stuurhuisproblemen? Omdat ze zoveel klappen krijgen van de zalige ster RFT's. Vooral de laagprofiel 18", 19" en 20" varianten.Vraag maar eens aan een onafhankelijk bandenboer hoeveel gebroken OEM BMW velgen die heeft gezien, gebroken ten gevolge van uw alom geprezen OEM ster RFT's. Je zou er nog van schrikken. Maar hé, 't is OEM . Die problemen bedekken we maar al te graag met de mantel der liefde hé.

Ik wil me nergens mee moeien en al zeker niemand op de vingers tikken maar wat hier in quote staat kan ik toch wel sterk beamen hoor.
Mijn onafhankelijke bandenboer is er 1 van de groep De Condé en nog 2 andere grote lokale onafhankelijke bandenboeren hebben mij hetzelfde gezegd.
Vanaf dat men over de wat grotere en bredere varianten van velgen praat (18",19",20"...) OEM of zelfs van een andere kwaliteitsvelg krijgen ze er heel wat over de vloer waarvan velgen gebroken of gebarsten zijn. De oorzaak hiervan zou dus effectief aan de stijve RFT banden liggen. En nu praat ik zelfs niet eens over wel of niet ster banden, het is gewoon met beide want het feit is gewoon dat deze banden gewoonweg hard zijn.
Hetzelfde zegt een alom geprezen en zeer gekende velgen restaurateur beter bekend als PUC POLISH dat hij massaal velgen moet herstellen die uitgerust waren met de fameuze RFT banden.
Ik heb ze ook gehad omdat ze erop lagen toen ik mijn F11 kocht en het eerste wat ik eraf gesmeten heb waren die RFT banden omdat de wagen gewoonweg steenhard aanvoelde en reed.
Ik heb er non ster banden op gemonteerd in de 19" versie en geen RFT banden meer wel te verstaan en ik kan jullie zeggen dat het een wereld van verschil is in de positieve zin.
Ons wegennetwerk is gewoonweg te slecht om met RFT banden te rijden. Als onze wegen nu eens mooi glad en smooth zijn zou dit misschien een heel ander verhaal zijn.

Ik post hier enkel wat de bovengenoemde mensen mij verteld en uitgelegd en verteld hebben en ik heb gewoon hun raad opgevolgd en ben er maar al te gelukkig mee dat ik dit gedaan heb.
I REALLY DON'T CARE WHAT OTHER PEOPLE THINK OF ME.

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #43 Gepost op: 16 oktober 2017, 07:37:23 »
Ik hoorde wel dat RFT's de laatste tijd veel verbeterd zijn ? Op mijn F01 heb ik er eigenlijk geen last van, tenzij in bochten met dwarsrichels. Dan wordt de auto springerig. Kan me wel voorstellen dat de auto nog comfortabeler zou zijn met gewone banden, maar heb je dan niet meer risico op trillingen ?

Offline Phantom Five

• Premium Member
  • Trade Count: (+5)
  • World Champion
« Reactie #44 Gepost op: 16 oktober 2017, 08:22:05 »
Ik hoorde wel dat RFT's de laatste tijd veel verbeterd zijn ? Op mijn F01 heb ik er eigenlijk geen last van, tenzij in bochten met dwarsrichels. Dan wordt de auto springerig. Kan me wel voorstellen dat de auto nog comfortabeler zou zijn met gewone banden, maar heb je dan niet meer risico op trillingen ?
Ik heb in ieder geval geen last van trillingen en @Streetscraper op zijn F30 340i ook niet met vooraan 20" met een 35 band op en achteraan 20" met een 25 band op.
I REALLY DON'T CARE WHAT OTHER PEOPLE THINK OF ME.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #45 Gepost op: 16 oktober 2017, 22:00:59 »
Ik heb in ieder geval geen last van trillingen en @Streetscraper op zijn F30 340i ook niet met vooraan 20" met een 35 band op en achteraan 20" met een 25 band op.

En ik ook totaal geen trillingen. 19" Mak Luft velgen (niet OEM dus) met Michelin PSS'en (225/255), zonder de magische sterretjes en niet-RFT. Haast niet te geloven, maar toch is het zo!!  ;D

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #46 Gepost op: 16 oktober 2017, 23:42:57 »
Kwaliteitsbanden in niet RFT zullen normaal gezien inderdaad niet trillen. Hoewel er niet voor niets zoiets bestaat als
de eerder vermelde Hunter Roadforce machine, een balanceerapparaat met een aandrukrol van 600 kg duwkracht om
de weg te simuleren en zodoende pas echt fijn te kunnen balanceren.

Dat een laagprofielband in runflat niet goed is voor velgen, geloof ik best, zeker icm ons wegennet. Met iets dikkere
banden vermindert de kans op schade eigenlijk gevoelig. Ik rijd nu al zo lang runflat en ik heb nog nooit een velg
moeten laten herstellen. 't Zijn inderdaad geen extreem laagprofielbanden omdat ik toch nog iets van comfort wou
op de langere afstanden.

Nu, ook mensen met gewone banden rijden velgen stuk. Daar zal zoals gezegd onze wegen wel voor iets tussen
zitten. Wat runflats betreft: de laatste jaren zijn ze gevoelig verbeterd. Zeker de eerste generatie runflat was
toen nog knetterhard.

In goedkope velgen van de bandencentrale geloof ik niet. Daar hoor je pas veel gebarsten velgen verhalen hoewel
daar niet eens runflats opliggen. Makvelgen heb ik al van gehoord, al boezemt de Italiaanse makelijk me nu niet
meteen vertrouwen in, maar dat is subjectief. Ze zijn inderdaad wel duurder en hopelijk dan ook beter dan de AEZ,
DEZENT-rommel die de bandencentrales verkopen.

Ikzelf blijf echter fan van runflat. Mijn 5 Serie vind ik ontoereikend in het ultrakorte bochtenwerk, echter op hogere
snelheid bij normale bochten vind ik die in combinatie met runflat eigenlijk vrij goed. Met gewone banden smijt die
zijn achterste veel te vlug en valt daar voor mij niet vinnig mee te rijden. Met runflats stelt dat probleem zich niet.
Ik neem wel aan dat iemand met M-ophanging of een andere upgrade geen behoefte heeft aan een band met stijve
flank zoals de RFT en dat een gewone band de betere keuze is.

Vandaag was ik wat aan het spelen met een recente TT 2.0 met bewegende spoiler achteraan. Qua hernemingen
ging het gelijk op, op een afrit die we beiden vrij snel namen kon hij niet van me wegrijden. Ik bleef mooi bin-
nen de lijnen, hij sneed de bocht af door zo goed als tegen de binnenkant te rijden. Ik wijt dit aan die runflats
die voelen alsof je soort van steunwielen hebt aan de zijkant, die je in het spoor houden. Helaas blijven de tril-
lingen ongeacht het soort banden (rft of niet).

Op onze 3 serie liggen ook runflats. Deze rijdt hier echter voortreffelijk mee. Zowel comfortabel als sportief,
geen harde kloppen op slecht wegdek ondanks het minder comfortabele imago van de 3 en niets van trillingen
op om het even welke snelheid. Ik voel eigenlijk niet dat daar oncomfortabele banden zouden onderliggen.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #47 Gepost op: 17 oktober 2017, 14:34:13 »
Kwaliteitsbanden in niet RFT zullen normaal gezien inderdaad niet trillen. Hoewel er niet voor niets zoiets bestaat als
de eerder vermelde Hunter Roadforce machine, een balanceerapparaat met een aandrukrol van 600 kg duwkracht om
de weg te simuleren en zodoende pas echt fijn te kunnen balanceren.
Ah oké, daar zijn we 't eindelijk over eens... .

Dat een laagprofielband in runflat niet goed is voor velgen, geloof ik best, zeker icm ons wegennet. Met iets dikkere
banden vermindert de kans op schade eigenlijk gevoelig. Ik rijd nu al zo lang runflat en ik heb nog nooit een velg
moeten laten herstellen. 't Zijn inderdaad geen extreem laagprofielbanden omdat ik toch nog iets van comfort wou
op de langere afstanden.

Nu, ook mensen met gewone banden rijden velgen stuk. Daar zal zoals gezegd onze wegen wel voor iets tussen
zitten. Wat runflats betreft: de laatste jaren zijn ze gevoelig verbeterd. Zeker de eerste generatie runflat was
toen nog knetterhard.
Zwaar geteste, perfect ronde, en specifiek op het onderstel afgestelde banden met een speciale rubbersamenstelling (langere levensduur, betere grip, gereduceerd brandstofverbruik,...). Enfin, kort gezegd:  sterbanden dus! Op OEM velgen (al even zwaar getest en blablabla) zouden geen probleem mogen hebben met wat slechtere wegen. Want... ze zijn daar immers op getest geweest!

In goedkope velgen van de bandencentrale geloof ik niet. Daar hoor je pas veel gebarsten velgen verhalen hoewel
daar niet eens runflats opliggen. Makvelgen heb ik al van gehoord, al boezemt de Italiaanse makelijk me nu niet
meteen vertrouwen in, maar dat is subjectief. Ze zijn inderdaad wel duurder en hopelijk dan ook beter dan de AEZ,
DEZENT-rommel die de bandencentrales verkopen.
Van subjectiviteit heb jij wel eens meer last... .
Trouwens, (heel) goedkope (replica) velgen plooien eerder dan dat ze breken.

Ikzelf blijf echter fan van runflat. Mijn 5 Serie vind ik ontoereikend in het ultrakorte bochtenwerk, echter op hogere
snelheid bij normale bochten vind ik die in combinatie met runflat eigenlijk vrij goed. Met gewone banden smijt die
zijn achterste veel te vlug en valt daar voor mij niet vinnig mee te rijden. Met runflats stelt dat probleem zich niet.
Ik neem wel aan dat iemand met M-ophanging of een andere upgrade geen behoefte heeft aan een band met stijve
flank zoals de RFT en dat een gewone band de betere keuze is.
Nochtans is de sportophanging van de recentere BMW's met RFT geen echte sportophanging meer hoor. Ze moesten wel bij BMW. Lager- en stuurhuisproblemen waren schering en inslag door de zware en stijve RFT's.

Vandaag was ik wat aan het spelen met een recente TT 2.0 met bewegende spoiler achteraan. Qua hernemingen
ging het gelijk op, op een afrit die we beiden vrij snel namen kon hij niet van me wegrijden. Ik bleef mooi bin-
nen de lijnen, hij sneed de bocht af door zo goed als tegen de binnenkant te rijden. Ik wijt dit aan die runflats
die voelen alsof je soort van steunwielen hebt aan de zijkant, die je in het spoor houden. Helaas blijven de tril-
lingen ongeacht het soort banden (rft of niet).
Of hij durfde niet, wilde niet,... ? Het zal daarom ook zijn dat de echte M's geschoeid zijn van de fabriek af met niet-RFT. Om die trager in de bochten te maken hé.   ::)

Op onze 3 serie liggen ook runflats. Deze rijdt hier echter voortreffelijk mee. Zowel comfortabel als sportief,
geen harde kloppen op slecht wegdek ondanks het minder comfortabele imago van de 3 en niets van trillingen
op om het even welke snelheid. Ik voel eigenlijk niet dat daar oncomfortabele banden zouden onderliggen.
En over welke maat en type wielen spreken we dan?

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #48 Gepost op: 17 oktober 2017, 15:17:21 »
Ivm de M’s: waar haal je dat dat ik beweer dat ze die trager zouden maken in bochten ivm geen rft s? Ik schreef net al dat op de m s de rubbers zodanig hard zijn dat een rft daar niet op thuis hoort en naar weggedrag toe ook niet nodig is. Je probeert continu meningsverschillen uit te lokken waar er geen zijn...

Op een standaardiphanging rijdt een gewone band minder goed dan een rft bij gezwind rijgedrag tenzij je mss een heel laag profiel neemt. Ik heb dat nu al genoeg ondervonden. Met rft ligt de bochtensnelheid minimaal een 20 km hoger. Met gewone banden zowel van continental als Bridgestone smijt die zijn gat rapper. De Michelin pss heb ik op het forum al advies gevraagd omdat ik die kort overwoog, toen Michelin echter een nieuwe sportieve band uitbracht besloot ik toch nog even te wachten, ook omdat die niet bestaat in ster maar wel in rft? De zero pressure als ik me niet vergis.

Als ik dan andere testen lees zie ik dat de conti 6 op d punten die voor mij belangrijker zijn beter is dan de pilots. De 6 is nauw verwant aan de conti 5 die wel in ster bestaat en de 6 niet.

Wat replicavelgen muv de kwalitatieve merken waar ik mak niet direct toereken, betreft: er zijn topics op dit forum en er zijn er niet veel die daarover hoog oplopen. Kraftbayer gaf daar ook al een gelijkaardige visie. Maar ja, wat is 30 jaar ervaring van die mens nu. Jij weet dat ongetwijfeld veel beter.

Ik heb mijn ideeen gegeven over mijn banden. Jij doet dat af als een mening, natuurlij is het slechts een mening. Net zoals die van jou dat ook is. Dat doen we op fora, visies uitwisselen. Ik heb hier nog niet teveel thesissen in pdf vorm zien verschijnen over bvb ebc yellowstuff blokken. Ik vertrouw daarbij op menisten van anderen hoewel ze mij geen screenshots van rembanken of afbeeldingen van de remblokken na 20.000 km kunnen tonen. Zo simpel is het.

Ik zie ook graag grafieken en cijfertjes en bewijzen, maar dat is nu eenmaal niet altijd haalbaar. Denk je nu echt dat ik hier maar wat uit mijn duim zit te zuigen? Ik verdien niets op sterbanden of op om het even welke band en ik gaf duidelijk al aan dat ieder voor zich moet uitmaken wat die met die ldeeen, ook die van jou trouwens, moet doen. Als jij geen co-existentie van verschillende ervaringen kan verdragen, dan kan ik daar niet aan doen. Ik heb bvb nergens jouw niet rfts afgebroken, zolang ze door de bekende merken worden gemaakt. Als je daarvan bewijs wil: zie de talrijke testen. Meer kan ik daarover niet vertellen.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #49 Gepost op: 17 oktober 2017, 16:35:25 »
Ivm de M’s: waar haal je dat dat ik beweer dat ze die trager zouden maken in bochten ivm geen rft s? Ik schreef net al dat op de m s de rubbers zodanig hard zijn dat een rft daar niet op thuis hoort en naar weggedrag toe ook niet nodig is. Je probeert continu meningsverschillen uit te lokken waar er geen zijn...
Is dat zo? Is het rubber van een echte M harder dan dat van een RFT op een niet-M? Van waar haal je die info? En als dat zo is, waarom is dat zo?

Op een standaardiphanging rijdt een gewone band minder goed dan een rft bij gezwind rijgedrag tenzij je mss een heel laag profiel neemt. Ik heb dat nu al genoeg ondervonden. Met rft ligt de bochtensnelheid minimaal een 20 km hoger. Met gewone banden zowel van continental als Bridgestone smijt die zijn gat rapper. De Michelin pss heb ik op het forum al advies gevraagd omdat ik die kort overwoog, toen Michelin echter een nieuwe sportieve band uitbracht besloot ik toch nog even te wachten, ook omdat die niet bestaat in ster maar wel in rft? De zero pressure als ik me niet vergis.
Dus met RFT gaan we sneller door de bocht, enfin jij toch, dat weten we nu. Waarom leggen ze op die M's dan geen RFT's met harder rubber? Dat is het beste van beide werelden!

Wat replicavelgen muv de kwalitatieve merken waar ik mak niet direct toereken, betreft: er zijn topics op dit forum en er zijn er niet veel die daarover hoog oplopen. Kraftbayer gaf daar ook al een gelijkaardige visie. Maar ja, wat is 30 jaar ervaring van die mens nu. Jij weet dat ongetwijfeld veel beter.
Typisch, de sarcastische toer opgaan omdat je van geen hout meer pijlen weet te maken. Enfin, hou op over die OEM adept. Die is alles behalve objectief... . Dat zijn van die mensen die ook beweren dat als Mahle een BMW stempeltje op een oliefilter zet, het plots een andere oliefilter met andere specificaties is. Trouwens, dat OEM niet alles zaligmakend is, is nu al wel duidelijk denk ik. Maar ja, als iets OEM stuk gaat, dan ligt het plots aan de wegen, of het misbruik van de gebruiker,...  ::)

Ik heb mijn ideeen gegeven over mijn banden. Jij doet dat af als een mening, natuurlij is het slechts een mening. Net zoals die van jou dat ook is. Dat doen we op fora, visies uitwisselen. Ik heb hier nog niet teveel thesissen in pdf vorm zien verschijnen over bvb ebc yellowstuff blokken. Ik vertrouw daarbij op menisten van anderen hoewel ze mij geen screenshots van rembanken of afbeeldingen van de remblokken na 20.000 km kunnen tonen. Zo simpel is het.
Yellowstuff blokken zijn effectief andere blokken. Andere oppervlategesteldheid, gewicht, specs,.... . Dat is visueel al overduidelijk. Maar toch zouden (onafhankelijke) tests heel interessant kunnen zijn. Een placebo effect bestaat bestaat ook in de autowereld hoor. Een mening is oké, zolang je er geen feit van maakt. En dat doe jij wel. Sterbanden zijn anders dan niet sterbanden. Maar je weet niet wat er anders aan is. Je veronderstelt dat het rubber anders is, de andere keer zijn ze ronder, .... . Maar nergens staaf je die uitspraken met iets. Alles is met: wellicht, ik denk, ik ga er vanuit,... . Maar daar zijn we niets mee.

Ik zie ook graag grafieken en cijfertjes en bewijzen, maar dat is nu eenmaal niet altijd haalbaar. Denk je nu echt dat ik hier maar wat uit mijn duim zit te zuigen?
Uiteraard! Over sommige dingen verkondig je veronderstellingen alsof het waarheden zijn.

Ik verdien niets op sterbanden of op om het even welke band en ik gaf duidelijk al aan dat ieder voor zich moet uitmaken wat die met die ldeeen, ook die van jou trouwens, moet doen. Als jij geen co-existentie van verschillende ervaringen kan verdragen, dan kan ik daar niet aan doen. Ik heb bvb nergens jouw niet rfts afgebroken, zolang ze door de bekende merken worden gemaakt. Als je daarvan bewijs wil: zie de talrijke testen. Meer kan ik daarover niet vertellen.
Heb ik ooit gezegd dat het onmogelijk is dat jij RFT rijden als leuk rijden omschrijft? Nee toch? Dat is uw mening. Ik vind het dikke rommel. Ze zijn zwaar en hebben harde flanken. Bovendien zijn ze dikwijls luidruchtiger. Dat is geen mening, dat is een feit, die dingen zijn meetbaar en te bewijzen. Leg ze op de weegschaal als je 't niet gelooft, doe een dB test,... . nagenoeg alle echte sportwagens rijden niet op RFT (Porsche, Ferrari,...). Dat heeft een reden hoor. En naar mijn mening, iedereen die een beetje voeling voor techniek heeft zou moeten beamen dat RFT’s, zeker de sportiever georiënteerde banden (laagprofiel en breed) een regelrechte aanslag op de wagen zijn.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #50 Gepost op: 17 oktober 2017, 16:38:20 »

Oh ja, even ter info. Een replica velg is een kopij van een bestaand OEM design. Mak doet dat niet.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #51 Gepost op: 17 oktober 2017, 18:10:08 »
Is dat zo? Is het rubber van een echte M harder dan dat van een RFT op een niet-M? Van waar haal je die info? En als dat zo is, waarom is dat zo?

Dus met RFT gaan we sneller door de bocht, enfin jij toch, dat weten we nu. Waarom leggen ze op die M's dan geen RFT's met harder rubber? Dat is het beste van beide werelden!

Typisch, de sarcastische toer opgaan omdat je van geen hout meer pijlen weet te maken. Enfin, hou op over die OEM adept. Die is alles behalve objectief... . Dat zijn van die mensen die ook beweren dat als Mahle een BMW stempeltje op een oliefilter zet, het plots een andere oliefilter met andere specificaties is. Trouwens, dat OEM niet alles zaligmakend is, is nu al wel duidelijk denk ik. Maar ja, als iets OEM stuk gaat, dan ligt het plots aan de wegen, of het misbruik van de gebruiker,...  ::)

Yellowstuff blokken zijn effectief andere blokken. Andere oppervlategesteldheid, gewicht, specs,.... . Dat is visueel al overduidelijk. Maar toch zouden (onafhankelijke) tests heel interessant kunnen zijn. Een placebo effect bestaat bestaat ook in de autowereld hoor. Een mening is oké, zolang je er geen feit van maakt. En dat doe jij wel. Sterbanden zijn anders dan niet sterbanden. Maar je weet niet wat er anders aan is. Je veronderstelt dat het rubber anders is, de andere keer zijn ze ronder, .... . Maar nergens staaf je die uitspraken met iets. Alles is met: wellicht, ik denk, ik ga er vanuit,... . Maar daar zijn we niets mee.

Uiteraard! Over sommige dingen verkondig je veronderstellingen alsof het waarheden zijn.

Heb ik ooit gezegd dat het onmogelijk is dat jij RFT rijden als leuk rijden omschrijft? Nee toch? Dat is uw mening. Ik vind het dikke rommel. Ze zijn zwaar en hebben harde flanken. Bovendien zijn ze dikwijls luidruchtiger. Dat is geen mening, dat is een feit, die dingen zijn meetbaar en te bewijzen. Leg ze op de weegschaal als je 't niet gelooft, doe een dB test,... . nagenoeg alle echte sportwagens rijden niet op RFT (Porsche, Ferrari,...). Dat heeft een reden hoor. En naar mijn mening, iedereen die een beetje voeling voor techniek heeft zou moeten beamen dat RFT’s, zeker de sportiever georiënteerde banden (laagprofiel en breed) een regelrechte aanslag op de wagen zijn.

Wat de hardere rubbers op de M versies betreft: dat vind je al meerdere malen terug op het forum. Sommige mensen willen het evenaren door bvb andere rubbers te plaatsen. Hardere rubbers bvb van bvb powerflex. Als ik fout ben corrigeer me.

Dat men op keiharde rubbers (stalen bussen las ik ook al ergens) geen rft moet leggen, moge duidelijk zijn. Ik zeg nergens dat rft per definitie de wegligging altijd verbetert. Ik zei wel dat de rubbers van de standaard f10 te zacht zijn om de hardere flanken van rft te compenseren. Juist he? Maar icm met gewone banden rijdt dat niet fijn. Met rft verhoogt de bochtensnelheid tav gewone banden op de f10 en eigenlijk ook al bij de e60. Er is niets placebo aan een schuivende kont of een vagere stuuruitslag.

Wat de hardheid van de rubbers betreft, boin schreef dat bij bepaalde modellen van Bmw de rubbers te slap zijn. Ergo, hardere rubbers zijn beter voor de wegligging.

Dit ontbreekt echter bij de f10 dus dan kan je niet veel anders dan rft gebruiken. Ik dacht trouwens dat powerflex niets had voor de f10. Voila.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #52 Gepost op: 17 oktober 2017, 18:19:24 »
De conti 3 ster is luidruchtig, de Potenzas zijn luidruchtig. De csc 5 ster zijn stil. Decibels zeggen niet alles, om juist te zijn zou men ook de frequentie bij die bepaalde snelheid moeten omschrijven (niet zeggen dat dit onzin is). Bepaalde wielkasten zullen bepaalde frequenties harder filteren dan andere. Ik vind deze banden eigenlijk vrij stil ondanks de relatieve breedte ervan.

De conti 830 in ster is qua db niet veel meer (3db meer is een verdubbeling van geluidssterkte), maar het verschil is groter dan het dubbele. De toonhoogte van het bandengeruis bij de 830 zal minder goed gefilterd worden.

T zal wel weer onzin zijn, maar zet eens de radio van een f10 (vanaf het hifipakket) flink open. Van buitenaf klinken de hoge tonen zeer sterk gedempt, maar hoor je de bassen krachtig klinken, zeer krachtig zelfs. De audio van mijn e60 was even krachtig, daar weerklinken de bassen van buitenaf ver niet en hoorde je eerder de hoge tonen.

Speelt allemaal een rol. En de conti 5 klinkt vrij stil voor rft te zijn. Ik dacht zelfs dat dunlop ster nog lager ging qua decibel (al is dat ook weer nietszeggend) maar die wou ik dan weer niet omwille van het gedrag op nat wegdek.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #53 Gepost op: 17 oktober 2017, 18:35:07 »
Je schrijft dat maks geen replica’s zijn.  In subiectumfictum maakt men de bedenking dat replica’s nogal aan de zware kant kunnen zijn, maar dat Mak de overweging waard is, gezien ze minder log zijn dan de oem velgen. Dan ga ik er toch van uit dat de auteur bedoelt dat mak ook een replica is.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #54 Gepost op: 17 oktober 2017, 18:56:53 »
Wat de hardere rubbers op de M versies betreft: dat vind je al meerdere malen terug op het forum. Sommige mensen willen het evenaren door bvb andere rubbers te plaatsen. Hardere rubbers bvb van bvb powerflex. Als ik fout ben corrigeer me.
Het ging over het rubber van de banden hé. Volgens uw verhaaltjes kunnen ze het onderstel van een BMW gerust zo aanpassen dat ie perfect rijdt op RFT. Waarom doen ze dat niet bij de echte M’s?

Dat men op keiharde rubbers (stalen bussen las ik ook al ergens) geen rft moet leggen, moge duidelijk zijn. Ik zeg nergens dat rft per definitie de wegligging altijd verbetert. Ik zei wel dat de rubbers van de standaard f10 te zacht zijn om de hardere flanken van rft te compenseren. Juist he? Maar icm met gewone banden rijdt dat niet fijn. Met rft verhoogt de bochtensnelheid tav gewone banden op de f10 en eigenlijk ook al bij de e60. Er is niets placebo aan een schuivende kont of een vagere stuuruitslag.

Wat de hardheid van de rubbers betreft, boin schreef dat bij bepaalde modellen van Bmw de rubbers te slap zijn. Ergo, hardere rubbers zijn beter voor de wegligging.

Dit ontbreekt echter bij de f10 dus dan kan je niet veel anders dan rft gebruiken. Ik dacht trouwens dat powerflex niets had voor de f10. Voila.

Ik ga u twee vragen stellen.

1. RFT’s zijn zwaarder en zorgen dus voor een hoger onafgeveerd gewicht. Hoe hoger het onafgeveerd gewicht, hoe meer dat lagers en andere ophangingsdelen belast worden. Hoe minder ook de prestaties zijn, een zwaarder wiel komt immers trager op gang (inertie)
Waar of niet waar?

2. RFT’s hebben stijvere flanken. Door die veel hardere en stijvere flanken (je kan er zelfs op rijden!) absorberen ze minder goed oneffenheden in het wegdek. Bijgevolg dribbelen ze meer over het wegdek als hun niet-RFT broers. Bijvoorbeeld bij het nemen van bochten met dwarsnaden (verzakte betonplaten bvb) verliezen ze sneller contact met de weg. Wegcontact verliezen = minder grip.
Waar of niet waar?

En... verhalen verteld op fora zijn soms ook foute verhalen. Daar al te frequent naar refereren en als waarheid aannemen doe je dus beter niet.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #55 Gepost op: 17 oktober 2017, 18:58:02 »
De conti 3 ster is luidruchtig, de Potenzas zijn luidruchtig. De csc 5 ster zijn stil. Decibels zeggen niet alles, om juist te zijn zou men ook de frequentie bij die bepaalde snelheid moeten omschrijven (niet zeggen dat dit onzin is). Bepaalde wielkasten zullen bepaalde frequenties harder filteren dan andere. Ik vind deze banden eigenlijk vrij stil ondanks de relatieve breedte ervan.

De conti 830 in ster is qua db niet veel meer (3db meer is een verdubbeling van geluidssterkte), maar het verschil is groter dan het dubbele. De toonhoogte van het bandengeruis bij de 830 zal minder goed gefilterd worden.

T zal wel weer onzin zijn, maar zet eens de radio van een f10 (vanaf het hifipakket) flink open. Van buitenaf klinken de hoge tonen zeer sterk gedempt, maar hoor je de bassen krachtig klinken, zeer krachtig zelfs. De audio van mijn e60 was even krachtig, daar weerklinken de bassen van buitenaf ver niet en hoorde je eerder de hoge tonen.

Speelt allemaal een rol. En de conti 5 klinkt vrij stil voor rft te zijn. Ik dacht zelfs dat dunlop ster nog lager ging qua decibel (al is dat ook weer nietszeggend) maar die wou ik dan weer niet omwille van het gedrag op nat wegdek.

Allemaal goed en wel uw zalige hifitoestandjes enzomeer, maar dat doet eigenlijk niets terzake.

RFT's zijn luidruchtiger, komt doordat de stijvere flanken minder rolgeluid dempen. Meer heb ik niet gezegd.

Offline F31J

• World Champion
« Reactie #56 Gepost op: 17 oktober 2017, 19:00:10 »
Je schrijft dat maks geen replica’s zijn.  In subiectumfictum maakt men de bedenking dat replica’s nogal aan de zware kant kunnen zijn, maar dat Mak de overweging waard is, gezien ze minder log zijn dan de oem velgen. Dan ga ik er toch van uit dat de auteur bedoelt dat mak ook een replica is.

Man, jij bent echt vermoeiend hoor.
1. Replica's zijn per definitie NIET zwaarder dan OEM. Het is dikwijls zelfs omgekeerd!
2. Nog eens, want je leest blijkbaar enkel wat je wilt lezen. Een replica is een kopij van een OEM design. Mak maakt geen replica's of kopij's!

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #57 Gepost op: 17 oktober 2017, 21:25:28 »
Man, jij bent echt vermoeiend hoor.
1. Replica's zijn per definitie NIET zwaarder dan OEM. Het is dikwijls zelfs omgekeerd!
2. Nog eens, want je leest blijkbaar enkel wat je wilt lezen. Een replica is een kopij van een OEM design. Mak maakt geen replica's of kopij's!

Nochtans herinner ik me dat jij zowel punt 1 als 2 anders liet uitschijnen in een ander topic. 't Zijn je eigen bedenkingen, niet
de mijne.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #58 Gepost op: 17 oktober 2017, 21:28:04 »
Allemaal goed en wel uw zalige hifitoestandjes enzomeer, maar dat doet eigenlijk niets terzake.

RFT's zijn luidruchtiger, komt doordat de stijvere flanken minder rolgeluid dempen. Meer heb ik niet gezegd.

RFT's durven vlugger cuppen, dat veroorzaakt natuurlijk ook wat zagerig geluid. Mijn conti 3 'en en Potenzas
waren lawaaimakers, diegene die ik nu heb zijn eigenlijk best stil. Je hoort ze wel, maar dat had ik met ge-
wone banden ook en ik heb nog nooit een auto gehad waarbij de banden echt stil waren. Ze zijn flink gebeterd
bij vroeger, toen was het pas echt erg.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #59 Gepost op: 17 oktober 2017, 22:08:31 »
Het ging over het rubber van de banden hé. Volgens uw verhaaltjes kunnen ze het onderstel van een BMW gerust zo aanpassen dat ie perfect rijdt op RFT. Waarom doen ze dat niet bij de echte M’s?

Die echte m's zullen zodanige harde rubbers hebben dat de ideale afstelling ermee bereikt zou zijn. Het geheel is meer dan de som
van de delen, anders zou je evengoed schokdemping in het geheel kunnen weglaten daar men toch altijd zo hard mogelijk wil in een
sportieve setup. In de praktijk zou dat, uiteraard, niet rijdbaar zijn. Ik zeg nogmaals niet dat RFT de wegligging verbetert, dat is de
missie van die band ook helemaal niet! Ik zeg wel: omdat de rft toch altijd minimaal een tikje harder is, gebruikt men zachtere rubbers
in de ophanging. Met rft is dat goed te doen in de meeste gevallen. Een grote laagprofielband zal inderdaad niet meer zo lekker rijden,
maar voor de meesten voldoen deze. Ik dacht dat order66 ook erg tevreden was met zijn RFTs.

Leg je echter gewone banden op een ophanging met zacht rubber, dan rijdt dat als je het wat sportiever wil, niet prettig meer.
Ergo: leg er terug runflats op en de wegligging is terug wat ze moet zijn. Het kan natuurlijk dat de echte performance banden
zoals de Michelin pss'en en consorten hier een mouw aan weten te passen, maar de gewone banden kunnen het niet. Ik heb
dat trouwens al vaker gehoord. Dat is geen kwestie van placebo: een schuivend achterste is een schuivend achterste. Met rft
ligt de grens gevoelig hoger.

Ik ga u twee vragen stellen.

1. RFT’s zijn zwaarder en zorgen dus voor een hoger onafgeveerd gewicht. Hoe hoger het onafgeveerd gewicht, hoe meer dat lagers en andere ophangingsdelen belast worden. Hoe minder ook de prestaties zijn, een zwaarder wiel komt immers trager op gang (inertie)
Waar of niet waar?

De inertie van massa: prachtige term en zeer zeker juist. De wetten van Newton kennen we allemaal wel van op school. Echter: net zoals
Newton zeer goed de gravitatiekrachten weet te omschrijven, zegt hij nog steeds niet wat het nu eigenlijk is en dekt de vlag de lading niet.

In het geval van Rft is dat een klein beetje hetzelfde. Sta mij toe uit te leggen waarom. Hoe zwaarder de massa, hoe moeilijker die in beweging te krijgen is of liever hoe meer newton je nodig hebt. Ik ben mij hier ten zeerste van bewust en toen ik toch even met gewone banden gereden heb,
wetende dat dit minder goed ging rijden uit ervaring met mijn e60, ging ik ervan uit dat het verbruik ging zakken en dat mijn auto sneller
zou accelereren dan wel hernemen. Niet dat het plots een raket zou worden, maar er zou een verschil moeten zijn. Nochtans maakte dit geen
moer uit nog bij het optrekken uit stilstand, noch bij het hernemen. Ja, ik time dit, ik heb al even terug dit aangegeven in een ander topic. Het verbruik was ook hetzelfde.

Wat is hiervoor de verklaring? Geen idee, maar het identieke verbruik zou kunnen komen doordat het zwaarder wiel ook functioneert als een
soort vliegwiel. Een voorwerp in rust wil in rust blijven, maar een in beweging wil ook in beweging blijven. Dus dat kan een verklaring zijn.

Voor het gebrek aan betere acceleratie: ik heb geen flauw idee. Ja, ik ben mij ervan bewust dat men schreeuwt met termen als onafgeveerd
gewicht. Dat elke kg bespaard een gouden zaak is. En toch blijkt dat hier niet op te gaan. Wat is de reden? Ik wil het weten, want de theorieën
zoals we ze kennen, gaan hier niet op.

Wat meer is, BMW plaatst naar eigen zeggen geen reservewiel meer in de koffer, zelfs geen smal thuiskamertje, wegens gewichtsbesparing.
Nochtans wegen de velgen met runflatters op wellicht meer dan dat ene onnozel pechbandje. Bovendien bevinden die extra kgs zich nog eens
in de categorie van het onafgeveerd gewicht. Ze zullen daar in Munchen toch ook niet achterlijk zijn, neem ik aan.

2. RFT’s hebben stijvere flanken. Door die veel hardere en stijvere flanken (je kan er zelfs op rijden!) absorberen ze minder goed oneffenheden in het wegdek. Bijgevolg dribbelen ze meer over het wegdek als hun niet-RFT broers. Bijvoorbeeld bij het nemen van bochten met dwarsnaden (verzakte betonplaten bvb) verliezen ze sneller contact met de weg. Wegcontact verliezen = minder grip.
Waar of niet waar?

Dat runflats zich minder goed zouden zetten in bochten of op wegvervormingen, werd mij niet alleen hier op het forum, maar ook door de bandenspecialist verteld. Toch kan ik hier niets van nadelen vermelden. De eerste generaties runflats waren hier inderdaad zeer gevoelig aan.
Daarom wou ik er bij mijn e60 vanaf en vond ik het jammer dat de gewone banden de auto's volledig verpesten qua baanvastheid. Dat vond
ik eigenlijk nog erger. De runflats nu werden alleen maar beter. Adac, toch ook geen onnozelaars, hebben de Bridgestone ER300 (als ik het me uit het hoofd nog herinner) getest in runflat en constateerden geen enkel verschil bij gewone banden. Dit zal wellicht op Duitse wegen geweest zijn en persoonlijk vind ik de Bridgestones niet de allerbeste in rft, maar het is toch ook niet iets wat we naast ons kunnen neerleggen.

Ik heb geen last van wegvervormingen. Op wel erg slechte betonwegen waar de platen op bepaalde plaatsen serieus verzakt zijn, dan durf ik een zeer weinig uitgesproken verschil voelen. De meeste mensen merken dit niet. Ook qua spoorvorming: mijn allereerste keer met runflats remde ik af op de Noorderring in Ieper aan de lichten waar aan het kruispunt met Flanders Language Valley de weg redelijk vervormd is door het vrachtverkeer. Die auto trok zo immens tegen dat ik dacht dat ik de controle over het stuur verloor. Eens ik het wist, hield ik er rekening mee, maar het deed toch behoorlijk mottig. Met de latere generaties aan runflats op exact dezelfde plek: geen centje pijn. Geen enkel verschil bij gewone banden.

Ik ben mij er nog steeds bewust van dat iedereen die nadelen aanhaalt met redenen als stijvere flank en dergelijke meer. Ik heb met de allerlaatste generatie aan runflats geen enkele van deze nadelen meer. Tenslotte is niet de volledige band opgetrokken uit metalen karkas, he. T gaat hem om twee ringen in de flank wier primair doel eruit bestaat om de band op de velg te houden. Bij laagprofiel banden zal er wellicht niets van ruimte meer tussen loopvlak en ijzerband in de flank zitten en dan zal dat wellicht wel heel hard rijden. Maar dan zal het probleem door het wellicht hardere karkas van dit soort banden de problemen ivm de te zachte rubbers in de ophanging hierdoor opgelost zijn en is er ook geen nood
aan RFT.

En... verhalen verteld op fora zijn soms ook foute verhalen. Daar al te frequent naar refereren en als waarheid aannemen doe je dus beter niet.

Men moet inderdaad het kaf van het koren scheiden en dat is heel moeilijk. Maar ik vertrouw meestal wel op de ervaringen van anderen die ik aan elkaar aftoets. De ene loopt hoog op met Pagid remblokken, de andere zegt dan weer dat ze durven piepen of rammelen. Dan zie ik die nadelen niet bij de Yellowstuffs. Ik heb dan nog steeds geen enkele grafiek of tabel gezien, maar toch vertrouw ik hierbij op anderen hun mening. Ja, dat kan moeilijk zijn: wat doe je met schokdempers bvb? De ene zweert bij Bilstein B8. De andere vindt ze te zacht, de andere dan weer te hard en geen meerwaarde biedend. Noch een ander verwijst naar KW. Tja, dan moet je ergens een keuze maken en vertrouwen op de ervaringen van anderen. Er vallen geen testen te vinden en via trial et error zelf alle setjes kopen en uitproberen is ook nogal aan de prijzige kant, dus ja.

Andermaal, ik zeg niet dat RFT de wegligging verbetert. Ik zeg wel dat gewone banden bij een voor RFT gemaakte ophanging (muv sportieve variaties en met uitsluiting van laagprofielbanden) de wegligging slechter maken.