Auteur Topic:  Totaal renovatie woning, ervaringen?  (gelezen 1308 keer)

Offline Isi

• Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
Totaal renovatie woning, ervaringen?
« Gepost op: 8 oktober 2017, 16:59:14 »
We zitten bijna aan het einde voor onze lening af te betalen van ons huis, dus tijd voor een nieuwe lening(+/-150000€) om in onze belastingen in te brengen.
Ons eerste gedacht was ons huis plat leggen en een nieuwbouw.
Daar doet de gemeente lastig over...

Momenteel is ons huis(half open bebouwing) 14m breed, 10m diep + veranda van 10x3m.(garages staan los van het huis)
We hebben alles beneden met een laag zadeldak, dus boven enkel zolder waar je enkel in de nok kan rechtstaan.

Onze buren hebben hun huis volledig gerenoveerd en daardoor moeten wij de "gabarit"(gevel) van hun woning volgen voor minstens 1/3e van de gevelbreedte.
Probleem is dat zij nog een bovenverdieping hebben, dat willen wij dus niet.
Wij willen alles beneden houden(rekening houdend met de toekomst, wie weet geraak ik bin 20j geen trap meer op  :-[).
+ bovenverdieping en huidige oppervlakte behouden is veel te groot voor ons, we zitten nu al met 3 slaapkamers...

Dus huis plat leggen en exact hetzelfde zetten gaat niet.

Dan advies gevraagd om het huis herop te bouwen los van de buren(hiervoor is voldoende plaats), mag ook niet.
We moeten tegen het huis van de buren blijven  :censor:

Het enige dat we dan kunnen doen is een "totaal renovatie".
Het dak is +/-5j geleden reeds vernieuwd(17000€, veranda is +/-10j geleden nieuw gezet(25000€), radiatoren verwarming +/-10j geleden vervangen(+/-4000€)

Te doen;
Nieuwe ramen aan voorzijde, nieuwe voordeur, nieuwe vloeren overal(inc. chap en isolatie), nieuwe badkamer, nieuwe elektriciteit, binnenmuren bepleisteren buitenmuren bepleisteren,
nieuwe gasbrander verwarming, zonneboiler.(zonnepanelen liggen reeds enkele jaren op de garage)
Keuken hebben we een apart budget voor.

Er is momenteel 1 architect langs geweest om het huis te bekijken en voor ons budget van 150000€ (ex keuken)wou zij er niet aan beginnen.

Dat was maar een mening van 1 architect, we zijn van plan om er nog andere te contacteren of een firma die totaal renovaties doet.

Hier mij vraag eindelijk;

Heeft hier iemand ervaringen met firma's die totaal renovaties uitvoeren?
Graag jullie ervaringen positief of negatief.

Offline Pannenkoek

• World Champion
Re: Totaal renovatie woning, ervaringen?
« Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2017, 18:16:25 »
Voor 150000 wou ze er niet aan beginnen... wat voor een geit is dat...

Grote bouwfirma’s zullen inderdaad flink wat meer kosten voor hele specifieke kleine projecten zoals dit. Toegegeven, er is wel vaak follow up van de projectleider etc, maar dat is niet nodig als je onderstaand vb even overweegt.

Zoek eens een kleine zelfstandige die met slechts een paar man werkt, iemand die wat beroepseer heeft en die wel zelf een architect zal aanbrengen. Dan liggen de kaarten meteen anders.

Als je bereid bent zelf de handen uit de mouwen te steken, heb je nog meer mogelijkheden. Laminaat leggen kan iedereen om maar een vb te geven. 8000 euro uitsparen door zelf te schilderen? Why not...

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2017, 18:20:41 »
En een zonneboiler zou ik niet nemen. Op de momenten dat je die het meest nodig hebt, marcheert het met slecht rendement.

Investeer misschien in een warmtepomp, dat kost de kop niet, zeker niet als het een lucht warmtepomp is, maar kan met een scop van bvb 4 per schijf van 1 kw door je zonnepanelen opgewekte stroom een 4 kw aan warmte (evt in iets mindere mate ook koelte afhankelijk van de seer waarde, maar dan ben je wel je zeer bescheiden subsidie kwijt) genereren.

Offline Vanber

• Grand Prix Winner
« Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2017, 20:13:05 »
Voor 150000 wou ze er niet aan beginnen... wat voor een geit is dat...

Grote bouwfirma’s zullen inderdaad flink wat meer kosten voor hele specifieke kleine projecten zoals dit. Toegegeven, er is wel vaak follow up van de projectleider etc, maar dat is niet nodig als je onderstaand vb even overweegt.

Zoek eens een kleine zelfstandige die met slechts een paar man werkt, iemand die wat beroepseer heeft en die wel zelf een architect zal aanbrengen. Dan liggen de kaarten meteen anders.

Als je bereid bent zelf de handen uit de mouwen te steken, heb je nog meer mogelijkheden. Laminaat leggen kan iedereen om maar een vb te geven. 8000 euro uitsparen door zelf te schilderen? Why not...
+1

Offline FJRdude

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • E93 325i
« Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2017, 21:15:54 »
Andere architect om te beginnen.  Met dat budget (en een dak dat al vernieuwd is) ga je al iets kunnen doen in een huis met die afmetingen.
Volledig afbreken en opnieuw beginnen zal krap zijn met dat budget vrees ik (zou ook zonde zijn van de vorige investeringen + je zal een poosje elders moeten gaan wonen wat ook geld kost).
Wat die zonneboiler betreft:  wij hebben er eentje en ik kan er niets als lof spreken,  zelfs vandaag had ik rendement!  Deze voormiddag een klein beetje zon en hoppa.  Dit en onze zonnepanelen zijn de beste investeringen die we de laatste jaren gedaan hebben.
Je moet geen grond bezitten om een boer te zijn!

E93 - 325i  || F48 - 18d   ||  FJR 1300 RP13

Offline Barney

• Race Legend
« Reactie #5 Gepost op: 9 oktober 2017, 07:35:35 »
Zonder de situatie te kennen of specifieke voorschriften zou het mij straf lijken dat de gemeente nee zegt tegen afbraak en heropbouw. Zou geen probleem mogen zijn. Het gabarit van de buren volgen mag ook geen probleem vormen. Daar zijn planmatig genoeg oplossingen voor te vinden. Je kan ook spreken van een 'grondige' renovatie en zo goed als alles strippen/ afbreken op enkele delen na. Wens je zo goed als alles af te breken en opnieuw te bouwen, ga je er 150K echter niet geraken. 

Ik ken verschillende firma's die totaal renovaties doen. Er zitten veel cowboys tussen maar er zijn zeker eerlijke en goede aannemers te vinden. Prijzen zullen doorgaans iets hoger liggen maar dat komt omdat er ook een stuk coördinatie bij komt kijken (er is namelijk geen één aannemer die ALLES in huis heeft. Aannemers werken ook maar met onderaannemers). Je begrijpt ook dat als jij of de architect zelf opzoek gaan naar 10 aannemers dat dit een hoop tijd vraagt om te coördineren zodoende alles elkaar mooi opvolgt. Jou eigen tijd kost misschien niets maar een architect gaat dat ook niet voor niks doen.

Daarnaast: 1 aanspreekpunt, planning is verantwoordelijkheid van hoofdaannemer, ..
Pas op: ben je bereid zelf je tijd erin te steken en alles te coördineren, offertes op te vragen en de werken op te volgen > doen zou ik zeggen. Heb je geen tijd > architect hiervoor opdracht geven of iemand die totaal renovaties doet

Offline The Chosen One

• World Champion
  • "Wie de poes niet scheert, is de beurt niet weerd"
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2017, 15:38:11 »
ik geef de raad om met een architect te werken.
Maar loop eerst enkele architecten af, of nog beter, informeer eens van welke architect en aannemers kennissen/vrienden tevreden zijn, want er loopt wat rond hoor...

Persoonlijk geeft het je ook meer vrijheid om zelf te kiezen met welke aannemers je werkt, ipv van zo een firma die totaaloplossingen biedt.
Ook als je zelf wat wil doen om te kosten zowiezo nog wat te drukken...
Bij ons heeft de architect een raming gemaakt die eigenlijk tot op een 1000euro klopte (op het einde gezien), wat ik ervoor echt niet geloofde.
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=29461.0
"We each walk the path, we've chosen"

"Many are called, few are chosen"

Offline Isi

• Grand Prix Winner
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2017, 15:41:25 »
Architecten hebben blijkbaar dezelfde mening, door de aanwezigheid van vocht is het budget krap voor een renovatie.
In nieuwbouw komen we verder met dit budget.
Laatste architect die is langs geweest is ver aangetrouwde familie, is nog maar een paar jaar bezig en recentelijk op zelfstandige basis begonnen.
Zijn prijs ligt ook wat lager dan bij de andere 6% ipv 8% van de totale kostprijs van de woning.
We gaan dus voor een nieuwbouw gaan maar wel ons budget wat optrekken zodat we niks tekort komen en de woning naar onze behoefte kunnen zetten.
Reeds afspraken gemaakt in de komende weken bij bank en bij onze verzekeringsmakelaar die ook beleggingen en leningen doet.
Doel is een lening waarvoor we rond de 1000€/maand aflossen + onze spaarboekjes gaan we ook wat plunderen want alles wat er momenteel in beleggingen staat heeft enkel maar in-en uitstapkosten opgeleverd  :censor:

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2017, 19:59:03 »
Tijdens onze bouw wat opgezocht rond warmtepompen e.d. en als je voor nieuwbouw gaat (met alle isolatie voorschriften die daar bij horen) zou ik enkel geothermische warmtepompen aanraden. De rest (lucht-lucht, lucht-water...) is overkill imho en brengt niet op, zelfs niet icm zonnepanelen.

Zijn wel de duurste van de hoop, dacht dat ze rond de 20-25k startte, maar je moet ook zien of het kan uiteraard. Als je het nodige oppervlak niet in de tuin hebt dan moet je in de diepte gaan, maar ook daar moet er eerst gekeken worden of het kan.

Wij hebben ook met architect gewerkt en aannemers zelf gekozen op basis van referenties (gaan kijken naar andere werven e.d.) icm hun offertes.
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline Wesl

• Qualifying
  • Be Happy !!
    • BMW F30 - Alpinweiss - KW V1 - Wrapped
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2017, 08:53:42 »
Ramen ga je ook vernieuwen ?

Alu, Pvc of Hout ?

Wij hebben een familiebedrijf in alu. ramen daarom de interesse ?  ;)

Offline jvc

• Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 29 november 2017, 09:33:56 »
Voor een nieuwbouw mag je tegenwoordig rond de 1500€/m² excl. BTW rekenen (kan minder zijn door zelf dingen te doen maar kan ook een stuk meer zijn door dure afwerking). Dus in uw geval 210.000€ excl. BTW.
Lijkt me dat een grondige renovatie minder geld gaat kosten, met 150.000€ kom je al een eind ver, zeker als uw dak al is gedaan.
2018 BMW 318d
2013 Renault Megane RS

Offline dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #11 Gepost op: 29 november 2017, 09:37:16 »
Als je wat nieuwe technieken en ook wat luxe wil , dan is 1500 excl per m² toch aan de lage kant, ik denk dat 1600 eerder de norm is ...
En ik heb geen ervaring met renovaties, maar wat je leest lijkt dat een grondige renovatie ook rond de prijs van nieuwbouw zit, tenzij je uiteraard veel zelf zou doen, maar dat laatste geldt uiteraard in beide gevallen.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #12 Gepost op: 29 november 2017, 10:41:04 »
Het is niet alleen de materiaalkost (hoewel dat daar ook een procentje wordt opgepakt), maar de werkuren die veel kosten. Men spreekt almaar dat Bmw dealers grote kosten hebben met hun hangars, want dat zijn het eigenlijk, maar dan met grote glaspartijen. Bouwbedrijven hebben ook hun kosten. Een  paar grote camionettes, een kleine camion, een Bobcat, een atelier met zaagmachines en freesmateriaal dat aan de normen moet voldoen. Dat wordt allemaal in de prijs verrekend die dan nog zo laag mogelijk moet zijn. Dan heb je de personeelskost die ook een flinke duit kost. Personeelsleden die door een ganse dag af te zien al eens vergeetachtig zijn en een cirkelzaag of viseuse laten liggen. De volgende dag is het weg. Enfin, het is niet zo makkelijk als het lijkt, er wordt maar winst gemaakt door hard te werken. Dat ziet niemand.

Als er gewerkt wordt, wordt het vuil en om de kosten voor de opkuisfirma te drukken voor zover dat in de prijs zit tenminste (siliconeresten en cementsluier verwijderen), mogen de werkmannen zelf geregeld een en ander opkuisen. Bouwafval dat weg moet: het wordt allemaal doorgerekend. Daarom: doe die opkuis zelf.

Renoveren kost in verhouding veel geld. Er moet immers eerst afgebroken worden of er moet secuur gewerkt worden, gestut worden om de te behouden delen niet te beschadigen etc.

De enige tip die ik kan geven is: doe zoveel mogelijk zelf. Laminaat leggen kan iedereen bvb. Vloeren is iets dat je eens moet gezien hebben, maar dat kun je ook net als de muurtegels of faiences. Als je kiest voor een douche, kies voor een inloopdouche. Dat heb je dan ook voor het leven ipv douchecabines met deuren waar altijd vroeg of laat miserie mee is, douchebakken die hun glans verliezen etc.

Wat keukens betreft: ga niet zomaar voor dovy en consorten. Die zijn vreselijk duur en de service is niet van het “scherpste” niveau.

Pleisterwerken is iets wat heel secuur moet gebeuren, het minste verschil in egaliteit zie je en eens je daar op let, stoor je je daar voorgoed aan. Dat kun je mss laten doen als je daar geen afdoende ervaring mee hebt.

Schilderwerken zou ik zelf doen. Daar spaar je toch ook al gauw een 10.000 euro mee uit.

Het zit hem in de kleine beetjes die een verschil kunnen maken. Ik zou in ieder geval me niet laten verleiden tot bvb een goedkope vloertegel (die achteraf nooit proper te reinigen valt waardoor je altijd voetstappen ziet staan) of andere besparingen op materialen. Er is niets plezant aan als je moet afbetalen voor iets wat achteraf bekeken een domper zet op je beleving omdat je niet voor je goesting maar voor het goedkoopste hent gekozen. Tenzij je geld wil besparen door zelf zaken te doen. Veel succes!

Offline powaq

• Pre-Qualifying
  • **
  • Z4 Coupé 3.0si
« Reactie #13 Gepost op: 5 december 2017, 12:49:27 »
ik geef de raad om met een architect te werken.
Maar loop eerst enkele architecten af, of nog beter, informeer eens van welke architect en aannemers kennissen/vrienden tevreden zijn, want er loopt wat rond hoor...

Persoonlijk geeft het je ook meer vrijheid om zelf te kiezen met welke aannemers je werkt, ipv van zo een firma die totaaloplossingen biedt.
Ook als je zelf wat wil doen om te kosten zowiezo nog wat te drukken...
Bij ons heeft de architect een raming gemaakt die eigenlijk tot op een 1000euro klopte (op het einde gezien), wat ik ervoor echt niet geloofde.
http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=29461.0

Ik heb eens door je thread van je verbouwing gelezen. Mooi werk! Zou je toevallig willen delen wat de kostprijs van die lichtstraat ongeveer was? Wij zouden iets gelijkaardig willen zetten bij ons (iets complexere vorm wel). Dan kan ik me wat een idee vormen. Ik denk zelfs dat de afmetingen vrij close zijn? Hoe groot was die ongeveer?

Offline Low Budget

• World Champion
  • Waarom
« Reactie #14 Gepost op: 12 december 2017, 09:09:45 »
Architecten hebben blijkbaar dezelfde mening, door de aanwezigheid van vocht is het budget krap voor een renovatie.
In nieuwbouw komen we verder met dit budget.
  :censor:

Ik denk dat de architecten niet willen beginnen door het vocht. Waar zit het vocht? komt het door de vloer? opstijgend vocht aan de muren?
koude bruggen?
Zij zijn namelijk nog 10jaar aansprakelijk voor problemen die achteraf opduiken en vocht is de grootste vijand van een huis/architect.
Beginnen zij terug op een blanco blad, dan zijn ze meer gerust.

Ben zelf ook een grondige renovatie aan het doen, probeer zoveel mogelijk zelf(behalve pleisteren en chape).
Denk dat de belangrijste zaken bij renovatie zijn dat:

+
De kosten gespreid zijn
Je niets anders moet huren(als de woning dat toelaat)
6% regel dus budget ligt stuk hoger dan bij nieuwbouw!!
Je moet delen die goed zijn niet afbreken, moet je dus ook niet nieuw zetten.

-
Veel tijd hebben
Veel goesting hebben
Een lening kan je maar een jaar kosteloos opnemen, dus veel eigen centen.
Lange tijd in het stof leven ;D

Ik ben nu zelf begonnen in 11/2014 en hoop zomer 2018 klaar te zijn, is wel enkel het huis, dan zijn tuin en garage aan de beurt.
Hadden ook veel last van vocht, huis van 1960, maar kwam doordat de vloer in de zavel lag, geen enkel plintje was los.
Moest ik deze verbouwing door een aannemer laten doen, kwam ik nog niet half toe met mijn budget.

MVG
Low Budget

Offline Isi

• Grand Prix Winner
« Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2018, 23:50:08 »
Even een update.
Heb de firma Homelior uit Londerzeel gecontacteerd.(voor ons vlak tegen)
Zij doen renovaties van a tot z, klein en groot.
Die mensen zijn naar het huis komen zien, foto's genomen, afmetingen genomen, geluisterd naar onze wensen.
Na een paar weken zijn we naar plannen kunnen gaan zien wat zij ervan zouden maken.
Nu met al de opmerkingen dat we over de plannen gemaakt hebben gaan ze een offerte maken wat het bij hun zou kosten om alles te doen.
Normaal moeten we na 3 a 4 maand terug in ons huis kunnen eens ze zouden beginnen.
Ook iets wat ik heel belangrijk vindt is dat ze 30 jaar waarborg geven op vocht.
Dus, momenteel aan het wachten op de offerte...

Offline Draje

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
    • BelleVue
« Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2018, 14:24:44 »
Interessant, ik ga deze stap binnen 5 a 10 jaar ook nemen hier thuis
E91 '09 318d : 248k-SOLD - E46 '02 320i 173k - SOLD - BMW F650GS '04 - SOLD - SUZUKI GSF650 '11 - KAPUTSKI - Next Motorcycle : waiting for 08/2018