Auteur Topic:  2014 - Renault Megane 3 RS CUP Wit Nacre  (gelezen 37535 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline BMWalpina

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2267
Re: 2014 - Renault Megane 3 RS CUP Wit Nacre
« Reactie #900 Gepost op: 6 januari 2019, 15:58:49 »
En we hebben weer wat aangeschaft

Een oliekoeler kit

Setrab 25 rijen radiator met HEL koppelingen
Custom beugel laten maken zodat die past op de bevestigingen van de Wagner IC
Megane RS 2014 Ph3

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 4808
Re: 2014 - Renault Megane 3 RS CUP Wit Nacre
« Reactie #901 Gepost op: 6 januari 2019, 16:08:43 »
Je blijft gaan man, nice, een gebeten liefhebber :thumbsup:

Offline BMWalpina

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2267
Re: 2014 - Renault Megane 3 RS CUP Wit Nacre
« Reactie #902 Gepost op: 6 januari 2019, 16:14:06 »
Je blijft gaan man, nice, een gebeten liefhebber
Natuurlijk, alles dat kan afzien door warmte en gebruik word aangepast en/of verzwaard.
Aangezien de megane RS geen olie koeler heeft, ga ik deze plaatsen.

Binnenkort de bumper er weer af en gelijk plaatsen, samen met de bijkomende bescherming zodat er geen steentjes in de radiators kunnen vliegen
Megane RS 2014 Ph3

Offline RDH

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1398
Re: 2014 - Renault Megane 3 RS CUP Wit Nacre
« Reactie #903 Gepost op: 7 januari 2019, 11:15:34 »
waarom oliekoeler steken als ge hem nog niet hebt getest op circuit?

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8950
Re: 2014 - Renault Megane 3 RS CUP Wit Nacre
« Reactie #904 Gepost op: 7 januari 2019, 11:27:41 »
Oliekoeler is geen slechte mod, ik had geen problemen met olietemperatuur in de zomer on track, ik denk dat die tot 107 graden ging.
Als je op de autobahn ging toppen dan bleef die olietemperatuur wel gaan, ik heb ze nooit boven de 110 laten gaan. Dus tot 265 KMH gaan en dan vrij snel af het gas :)
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline BMWalpina

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2267
Re: 2014 - Renault Megane 3 RS CUP Wit Nacre
« Reactie #905 Gepost op: 7 januari 2019, 18:48:24 »
Oliekoeler is geen slechte mod, ik had geen problemen met olietemperatuur in de zomer on track, ik denk dat die tot 107 graden ging.
Als je op de autobahn ging toppen dan bleef die olietemperatuur wel gaan, ik heb ze nooit boven de 110 laten gaan. Dus tot 265 KMH gaan en dan vrij snel af het gas :)
Nee idd is niet overbodig. Ik heb al 98 graden op straat gehad en 112 graden op zolder. De ring ook een. 107 108graden

Autostrade door vliegen met dit weer 160-170 een 85graden
Megane RS 2014 Ph3

Offline BMWalpina

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2267
Re: 2014 - Renault Megane 3 RS CUP Wit Nacre
« Reactie #906 Gepost op: 7 januari 2019, 18:50:03 »
waarom oliekoeler steken als ge hem nog niet hebt getest op circuit?
Omdat er geen oliekoeler is bij deze megane rs, en de olietemp niet gemeten word. Die word geschat, en is meestal lager dan de gemeten waarde. Ken er een paar met olietemp op scherm 110 en in realiteit 20graden hoger. Beter voorkomen dan genezen
Megane RS 2014 Ph3

Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 4856
Re: 2014 - Renault Megane 3 RS CUP Wit Nacre
« Reactie #907 Gepost op: 7 januari 2019, 20:44:55 »
Omdat er geen oliekoeler is bij deze megane rs, en de olietemp niet gemeten word. Die word geschat, en is meestal lager dan de gemeten waarde. Ken er een paar met olietemp op scherm 110 en in realiteit 20graden hoger. Beter voorkomen dan genezen
Er is toch een warmtewisselaar? Of is die te klein bij de megane? Er zijn genoeg bakken die met een warmtewisselaar probleemloos op circuit knallen, zoals de 130i cup bvb.
Nuja, externe koeler sowieso nog beter voor stevig gebruik. Heeft wel wat nadelen ook, motorolie warmt trager op, kans op lek door steenslag oid = einde trackday. Installeer ook zeker een oliedrukmeter, om diezelfde reden.

Offline BMWalpina

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2267
Re: 2014 - Renault Megane 3 RS CUP Wit Nacre
« Reactie #908 Gepost op: 9 januari 2019, 13:44:53 »
Er is toch een warmtewisselaar? Of is die te klein bij de megane? Er zijn genoeg bakken die met een warmtewisselaar probleemloos op circuit knallen, zoals de 130i cup bvb.
Nuja, externe koeler sowieso nog beter voor stevig gebruik. Heeft wel wat nadelen ook, motorolie warmt trager op, kans op lek door steenslag oid = einde trackday. Installeer ook zeker een oliedrukmeter, om diezelfde reden.
Ja klopt maar die is zeer klein bij de megane vind ik.
Steenslagschade zal niet lukken want aangezien de bumper er nu af is zet ik aan de achterkant van de openingen allemaal zwarte grillen om dit tegen te gaan
Oliedruk kan ik zien via de RS monitor ook by the way
Megane RS 2014 Ph3

Offline BMWalpina

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2267
Re: 2014 - Renault Megane 3 RS CUP Wit Nacre
« Reactie #909 Gepost op: 9 januari 2019, 13:48:14 »
Gisteren de oliekoeler op zijn plaats gemonteerd, nu kan ik zien langs waar ik de leidingen ga steken

De banden zijn ook al aangekomen voor de straatset, Oz heeft gemaild dat ze onderweg zijn

Dunlop sportmaxx GT 600 245/40/18 93W
OZ Alleggerita 18'' 9j et55 Matt black
Megane RS 2014 Ph3

Offline BMWalpina

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2267
Re: 2014 - Renault Megane 3 RS CUP Wit Nacre
« Reactie #910 Gepost op: 11 januari 2019, 08:01:44 »


Heeft wel wat nadelen ook, motorolie warmt trager op
Er zit een thermostaat bij ook hé, die pas opend vanaf 85 graden
Megane RS 2014 Ph3

Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 4856
Re: 2014 - Renault Megane 3 RS CUP Wit Nacre
« Reactie #911 Gepost op: 11 januari 2019, 20:47:09 »
Er zit een thermostaat bij ook hé, die pas opend vanaf 85 graden
Jaja dat weetk wel. Ik bedoel dat die warmtewisselaar de olie sneller doet opwarmen dan als dit via een oliekoeler gaat. De koelvloeistof warmt altijd veel sneller op dan de motorolie, en door de warmtewisselaar wordt de olie dus verwarmd. Met een stand alone systeem/externe oliekoeler moet de olie uit zn eigen opwarmen.
Het omgekeerde effect heb je dus ook, met externe oliekoeler wordt de warmte vd olie niet meer doorgegeven aan de koelvloeistof, waardoor die dus lager blijft.

Kort gezegd:
- daily: warmtewisselaar
- track: externe oliekoeler
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2019, 20:49:04 door Boin »

Offline BMWalpina

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2267
Re: 2014 - Renault Megane 3 RS CUP Wit Nacre
« Reactie #912 Gepost op: 11 januari 2019, 22:45:26 »
Jaja dat weetk wel. Ik bedoel dat die warmtewisselaar de olie sneller doet opwarmen dan als dit via een oliekoeler gaat. De koelvloeistof warmt altijd veel sneller op dan de motorolie, en door de warmtewisselaar wordt de olie dus verwarmd. Met een stand alone systeem/externe oliekoeler moet de olie uit zn eigen opwarmen.
Het omgekeerde effect heb je dus ook, met externe oliekoeler wordt de warmte vd olie niet meer doorgegeven aan de koelvloeistof, waardoor die dus lager blijft.

Kort gezegd:
- daily: warmtewisselaar
- track: externe oliekoeler
Daily word die niet gebruikt, enkel track en af en toe is een sportief ritje

Idd klopt, eenmaal warm gaat alle temperatuur zakken of stabiel blijven bij hogere belasting
Megane RS 2014 Ph3

Offline BMWalpina

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2267
Re: 2014 - Renault Megane 3 RS CUP Wit Nacre
« Reactie #913 Gepost op: 14 januari 2019, 15:32:02 »
Één dezer dagen komt de 2de set OZ Ultraleggera toe..
De eerste keer hebben ze de verkeerde opgestuurd... Omdat ze vonden bij OZ dat de gevraagde maat te breed was..
Ipv 9j et55 hebben ze 8j et48 opgestuurd...
Vandaag hebben ze dan toch tegen hun zin de goede opgestuurd
Megane RS 2014 Ph3

Offline Tom

  • Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 8950
Re: 2014 - Renault Megane 3 RS CUP Wit Nacre
« Reactie #914 Gepost op: 14 januari 2019, 16:14:16 »
Jaja dat weetk wel. Ik bedoel dat die warmtewisselaar de olie sneller doet opwarmen dan als dit via een oliekoeler gaat. De koelvloeistof warmt altijd veel sneller op dan de motorolie, en door de warmtewisselaar wordt de olie dus verwarmd. Met een stand alone systeem/externe oliekoeler moet de olie uit zn eigen opwarmen.
Het omgekeerde effect heb je dus ook, met externe oliekoeler wordt de warmte vd olie niet meer doorgegeven aan de koelvloeistof, waardoor die dus lager blijft.

Kort gezegd:
- daily: warmtewisselaar
- track: externe oliekoeler

Maar als je een "sandwichplaat" met thermostaat hebt dan heb je het beste van 2 werelden.
Enkel wat meer gewicht/olievolume/ aansluitpunten of oppervlakken aarlangs olie kan lekken.
Ik had zo een setup op mijn GTI en dat werkte wel goed.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2019, 16:16:00 door Tom »
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline BMWalpina

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2267
Re: 2014 - Renault Megane 3 RS CUP Wit Nacre
« Reactie #915 Gepost op: 14 januari 2019, 16:19:28 »
Maar als je een "sandwichplaat" met thermostaat hebt dan heb je het beste van 2 werelden.
Enkel wat meer gewicht/olievolume/ aansluitpunten of oppervlakken aarlangs olie kan lekken.
Ik had zo een setup op mijn GTI en dat werkte wel goed.
Klopt het is een thermostatische sandwichplaat :)
Klopt maar is makkelijk na te kijken hé
Megane RS 2014 Ph3