Auteur Topic: [F2X] M2 remupgrade?  (gelezen 7908 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Snorkel

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 11592
  • undereZtimated
[F2X] Re: M2 remupgrade?
« Reactie #30 Gepost op: 8 juli 2020, 13:22:50 »
Je kan eens contact opnemen met @BartS42. Die mannen zijn nogal behoorlijk goed op de hoogte van zo'n zaken.  :)
München - 3 - Die Gefallenen
München - Z - Der Friseur
Stuttgart - C - Der Zühalter

Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1147
  • manuele 6 cilinders FTW
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #31 Gepost op: 9 juli 2020, 13:50:13 »
Zeer interessant topic en blij dat ik het gevonden heb. Degene die mijn topic wat volgen weten dat ik met een M135i rijdt, dagelijks voertuig maar ook voor sportieve ritten, autobahn knallen en natuurlijk circuit gebruik. En wat the hell zijn de remmen een teleurstelling.

Ik heb al heel veel gelezen, ook veel info op babybmw.

ik zal even "kort" samenvatten:

OEM blokken bijna direct vervangen met Endless MX-72 + ATE type 200 DOT4 remolie. Gaan circuitrijden, schijven krom (nagemeten en effectief krom),
BMW performance schijven met die putjes en groefjes gekocht bij PSG + stalen remleidingen --> gaan circuitrijden en opnieuw trilling --> schijven nagemeten MAAR niet krom.
Toch de schijven veranderd, naar Febi (Van Bilstein groep), deftig gaan inremmen en het probleem was verholpen. Dus moeten de schijven toch een minimale kromming hebben gehad
wat op de autobahn moeten remmen van 240 naar 70 en op zolder gaan circuitrijden en jawel hoor, terug trilling in remmen en stuur.
contact gehad met PSG, hij zei dat die Endless blokken niet voldoen (nochtans dat ze op de website van Endless bij de trackday categorie staan) en residu op de schijven achterlaten en het zo lijkt dat deze dan precies krom zijn terwijl dit niet zo is.
Dus BMW schijven laten afvlakken en nieuwe blokken gekocht na veel lezen. Geen Endless meer gekocht maar de Pagid achtige Hawk tegenhanger, de DTC-70, die endurance en performance blokken zijn, piepen ook (maar ja daar lig ik dan niet wakker van na al die problemen) en achteraan moesten de blokken vervangen worden en deze ook ineens door de Hawk HPS5.0
ondertussen dan ook die luchtinlaten vrij gemaakt in de onderste grille voor de remmen.

nu door Corona niet meer op circuit gaan rijden maar wel in de ardennen en op de autobahn en jawel hoor...boven de 120 remmen geeft weer trilling in het stuur (lees: over de hele auto) dus heb de Febi schijven nu laten afvlakken en die nog eens plaatsen. Maar eigenlijk ben ik ten einde raad. het is nog niet warm geweest, geen circuit gedaan en na een paar keer van 250 naar 120 meer of minder afremmen kan die auto niet aan!

Ik heb vroeger een Golfje diesel gehad, gechipt maar verder alles stock. Daar ook ardennenritten mee gedaan, 1x korte sessie op circuit en op de autobahn evengoed van +200 naar 50 afremmen en nooit iets van problemen gehad...Met mijn 535i van hetzelfde, op Mettet gaan rijden, in de ardennen en ook boven de 230 en dan afremmen naar 180 of lager en gaat allemaal prima.

« Laatst bewerkt op: 9 juli 2020, 13:53:14 door Liquid Li0n »

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2648
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #32 Gepost op: 9 juli 2020, 14:04:28 »
Zeer interessant topic en blij dat ik het gevonden heb. Degene die mijn topic wat volgen weten dat ik met een M135i rijdt, dagelijks voertuig maar ook voor sportieve ritten, autobahn knallen en natuurlijk circuit gebruik. En wat the hell zijn de remmen een teleurstelling.

Ik heb al heel veel gelezen, ook veel info op babybmw.

ik zal even "kort" samenvatten:

OEM blokken bijna direct vervangen met Endless MX-72 + ATE type 200 DOT4 remolie. Gaan circuitrijden, schijven krom (nagemeten en effectief krom),
BMW performance schijven met die putjes en groefjes gekocht bij PSG + stalen remleidingen --> gaan circuitrijden en opnieuw trilling --> schijven nagemeten MAAR niet krom.
Toch de schijven veranderd, naar Febi (Van Bilstein groep), deftig gaan inremmen en het probleem was verholpen. Dus moeten de schijven toch een minimale kromming hebben gehad
wat op de autobahn moeten remmen van 240 naar 70 en op zolder gaan circuitrijden en jawel hoor, terug trilling in remmen en stuur.
contact gehad met PSG, hij zei dat die Endless blokken niet voldoen (nochtans dat ze op de website van Endless bij de trackday categorie staan) en residu op de schijven achterlaten en het zo lijkt dat deze dan precies krom zijn terwijl dit niet zo is.
Dus BMW schijven laten afvlakken en nieuwe blokken gekocht na veel lezen. Geen Endless meer gekocht maar de Pagid achtige Hawk tegenhanger, de DTC-70, die endurance en performance blokken zijn, piepen ook (maar ja daar lig ik dan niet wakker van na al die problemen) en achteraan moesten de blokken vervangen worden en deze ook ineens door de Hawk HPS5.0
ondertussen dan ook die luchtinlaten vrij gemaakt in de onderste grille voor de remmen.

nu door Corona niet meer op circuit gaan rijden maar wel in de ardennen en op de autobahn en jawel hoor...boven de 120 remmen geeft weer trilling in het stuur (lees: over de hele auto) dus heb de Febi schijven nu laten afvlakken en die nog eens plaatsen. Maar eigenlijk ben ik ten einde raad. het is nog niet warm geweest, geen circuit gedaan en na een paar keer van 250 naar 120 meer of minder afremmen kan die auto niet aan!

Ik heb vroeger een Golfje diesel gehad, gechipt maar verder alles stock. Daar ook ardennenritten mee gedaan, 1x korte sessie op circuit en op de autobahn evengoed van +200 naar 50 afremmen en nooit iets van problemen gehad...Met mijn 535i van hetzelfde, op Mettet gaan rijden, in de ardennen en ook boven de 230 en dan afremmen naar 180 of lager en gaat allemaal prima.


Endless MX-72 is een performante straatblok. MX-72 werkt op een zware wagen niet goed op circuit. Endless ME-20 / ME-22 zijn circuit blokken. Heb deze gehad op mijn M2 en 0 fading / 0 trilling met originele M2 schijven (wel andere remolie en remleidingen). Ik gebruik zelf meestal RSL-29.



Vermits je al zoveel hebt geprobeerd zou ik ofwel extra remkoeling voorzien ofwel voor een volledige AP racing BBK gaan. Op mijn Z4M heb ik destijds 0 euro in aanpassingen van mijn originele remmen gestoken en direkt AP racing gekocht. Ok; dit was een dure initiële aankoop, maar top remmen (op circuit) en ook geld bespaard (door geen geld te steken in aanpassingen van de originele remmen). Ik heb de AP remmen na 7 jaar intens gebruik terug verkocht (toen ik de wagen verkocht) en heb er nog een goei bedrag voor terug gekregen.

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2648
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #33 Gepost op: 9 juli 2020, 14:08:42 »
Je kan eens contact opnemen met @BartS42. Die mannen zijn nogal behoorlijk goed op de hoogte van zo'n zaken.  :)

Garage? Remspecialisten?

Offline mega_stihl

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2001
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #34 Gepost op: 9 juli 2020, 14:11:34 »




Fuck man, die golf 2 in 't begin gaat precies ook vlotjes vooruit!  :exited:
2008-2010 Opel Astra F 1.6 16v sport  -  2010 BMW E36 320i (RIP)
2010-2011 Mitsubishi Carisma 1.6 16v  -  2011-2013 BMW E34 520i
2012-... BMW E32 730i  -  2013-2016 BMW E46 320d
2014-... Suzuki SV650S  -  2016-... BMW E46 320Ci

Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1147
  • manuele 6 cilinders FTW
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #35 Gepost op: 9 juli 2020, 16:26:01 »

Endless MX-72 is een performante straatblok. MX-72 werkt op een zware wagen niet goed op circuit. Endless ME-20 / ME-22 zijn circuit blokken. Heb deze gehad op mijn M2 en 0 fading / 0 trilling met originele M2 schijven (wel andere remolie en remleidingen). Ik gebruik zelf meestal RSL-29.



Vermits je al zoveel hebt geprobeerd zou ik ofwel extra remkoeling voorzien ofwel voor een volledige AP racing BBK gaan. Op mijn Z4M heb ik destijds 0 euro in aanpassingen van mijn originele remmen gestoken en direkt AP racing gekocht. Ok; dit was een dure initiële aankoop, maar top remmen (op circuit) en ook geld bespaard (door geen geld te steken in aanpassingen van de originele remmen). Ik heb de AP remmen na 7 jaar intens gebruik terug verkocht (toen ik de wagen verkocht) en heb er nog een goei bedrag voor terug gekregen.

ja dat heb ik nog al gehoord van die AP remmen maar daar geraak je niet mee door de keuring natuurlijk. En ik kan ook moeilijk geloven dat iedereen met een M135i of M2 of dergelijke die 5x remt op de autobahn daarna zijn schijven en/of blokken kan weggooien...

kameraad van mij zei om zimmerman schijfjes te kopen van 80 euro en telkens te wisselen als ik trillingen voel, hij en zijn pa gebruiken die ook op hun auto's en zijn verrassend goed voor die prijs. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn. Want niets aan mijn remmen is nog OEM (behalve de schijven achteraan) en het blijft allemaal precies papier maché kwaliteit.

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2648
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #36 Gepost op: 9 juli 2020, 17:41:45 »
ja dat heb ik nog al gehoord van die AP remmen maar daar geraak je niet mee door de keuring natuurlijk. En ik kan ook moeilijk geloven dat iedereen met een M135i of M2 of dergelijke die 5x remt op de autobahn daarna zijn schijven en/of blokken kan weggooien...

kameraad van mij zei om zimmerman schijfjes te kopen van 80 euro en telkens te wisselen als ik trillingen voel, hij en zijn pa gebruiken die ook op hun auto's en zijn verrassend goed voor die prijs. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn. Want niets aan mijn remmen is nog OEM (behalve de schijven achteraan) en het blijft allemaal precies papier maché kwaliteit.

Ik heb 7 jaar AP racing remmen gehad op mijn Z4M...deze waren zonder AP logo’s. Nooit problemen mee gehad op de keuring....maar het is een risico.

Wat jij beschrijft op uw wagen heb ik op mijn M2 nooit ervaren met de originele M2 remschijven (+ andere circuit remblokken).

Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1147
  • manuele 6 cilinders FTW
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #37 Gepost op: 9 juli 2020, 21:06:56 »
Ik heb 7 jaar AP racing remmen gehad op mijn Z4M...deze waren zonder AP logo’s. Nooit problemen mee gehad op de keuring....maar het is een risico.

Wat jij beschrijft op uw wagen heb ik op mijn M2 nooit ervaren met de originele M2 remschijven (+ andere circuit remblokken).

ja ik kan het ook moeilijk geloven. Het lijkt wel of de schijven de zwakste schakel zijn want trillingen komen van de schijven, volgens mij. En na de eerste keer met kromme schijven doen ik echt 2 of 3 cooldown laps en op een autobahn heb je genoeg rijwind. Het is niet dat je een noodstop doet tot 0 kmu. En op de gewone baan laat ik nooit mijn voet op het rempedaal rusten. ik ga nu begin volgende week weer naar duitsland en daar zal ik het weer merken dat ik bij remmen, toch zeker boven de 100kmu trilling voel...

Offline jvc

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 130
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #38 Gepost op: 9 juli 2020, 22:23:39 »
ja ik kan het ook moeilijk geloven. Het lijkt wel of de schijven de zwakste schakel zijn want trillingen komen van de schijven, volgens mij. En na de eerste keer met kromme schijven doen ik echt 2 of 3 cooldown laps en op een autobahn heb je genoeg rijwind. Het is niet dat je een noodstop doet tot 0 kmu. En op de gewone baan laat ik nooit mijn voet op het rempedaal rusten. ik ga nu begin volgende week weer naar duitsland en daar zal ik het weer merken dat ik bij remmen, toch zeker boven de 100kmu trilling voel...

Op mijn Megane RS en 130i had ik Pagid RS29 blokken zitten en na een trackday had ik ook trillingen bij het remmen. Maar na een tijdje minderde dit altijd, het was dus ook residu van remstof die ingebrand was.
Als jij na alles te vervangen nog altijd trillingen hebt bij remmen op hoge snelheid ligt dat volgens mij aan iets anders dan. Zijn je velgen gebalanceerd? Ik zou eventueel eens alles laten nakijken als dat nog niet gebeurd is.
2006 BMW E87 130i

Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1147
  • manuele 6 cilinders FTW
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #39 Gepost op: 10 juli 2020, 09:06:29 »
ja heb het ook al gedacht dat het niet aan de remmen zou kunnen liggen. Maar aan wat dan he...
maar zowel met 17" als met de 19" velgen is het. Ik ga dat eens bij iemand waar ik altijd op onderhoud ga laten bekijken en anders eens naar PSG.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2020, 09:15:24 door Liquid Li0n »

Offline happydude

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 393
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #40 Gepost op: 10 juli 2020, 23:46:14 »
Heb je ze 250 km zachtjes ingereden ? U nieuwe blokken en schijven das wel belangrijk
En pagid rs 29 en het is allemaal opgelost samen met M2 schijven
En laat hem eens goed uitlijnen bij bmw
En wielen uitbalanceren miss ook
Als je mijn testen wil zien van mijn remmen en upgrades op  mijn M2 volg je mij maar op you tube kanaal er komt een nieuwe video erover binnenkort


« Laatst bewerkt op: 12 juli 2020, 10:33:37 door happydude »

Offline happydude

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 393
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #41 Gepost op: 12 juli 2020, 10:31:33 »
Ok zoals het beloofd het filmpje is klaar waar ik wat uitleg geef over de remmen

Offline Franzino

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2648
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #42 Gepost op: 12 juli 2020, 11:53:05 »
Ok zoals het beloofd het filmpje is klaar waar ik wat uitleg geef over de remmen

Maw; met de originele M2 remblokken haal je 5min (wat ik nog lang vind) en met Pagid RS29 45min (wat ik zeer lang vind) voor je fading en trillingen kreeg op Zolder. Ik rijd persoonlijk zelden of nooit op Zolder, ben er geen fan van in vergelijking met de andere circuits in de buurt (Spa, Nürburgring). Maar 45min non stop kunnen rijden op Zolder (en geen remproblemen) hebben is wel zeer straf voor de M2 remmen. Ik rijd persoonlijk op circuit nooit sessie's langer dan 20 min voor ik de wagen even laat afkoelen (remmen en motor). Het is en blijft er straatwagen en geen circuit wagen. Maw dat zijn in mijn geval dan 2x rondjes Nürburgring of 7x rondjes Spa achter elkaar voor ik telkens alles even laat afkoelen.

Zoals gezegd heb ik zelf nog geen enkele fading ondervonden met Pagid RSL 29 en Endless Me-20 in combinatie met mijn originele M2 schijven destijds. Niet op Nurburgring en niet bij remmen bij +250km/h op Duitse Autobahn. Wat Liquid Li0n aanhaalde is niet op een M2, maar een M135i. Ik ben mij niet bewust wat de verschillen qua remmen (of eventuele remkoeling) tussen deze twee wagens zijn. Maar beide zouden sowieso wel kunnen profiteren van extra koeling van de originele remmen (hebben ze ook gedaan bij de M2 comp).

Online r1sthebest

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1267
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #43 Gepost op: 12 juli 2020, 12:49:22 »
Ok zoals het beloofd het filmpje is klaar waar ik wat uitleg geef over de remmen

Ik vind het raar dat uw remklauwen nog steeds blauw zien als je toch zo hard remt? Bij mijn M235i zagen ze al donker van op de openbare weg te rijden. Misschien doe ik iets verkeerd?  :iono:
Ik hoor dat je 2.07 rijdt op Zolder, is dit een snelle tijd daar? Want ik heb nog niet op Zolder gereden (met de M2). Je houdt er wel "speciale" rijlijnen aan vind ik? Maar ik ken er niet veel van hoor. Je bent hier van in de buurt had ik al eens ergens gelezen, anders moeten we eens afspreken om eens een ritje te gaan doen?

Offline happydude

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 393
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #44 Gepost op: 12 juli 2020, 13:34:40 »
Onder de 2:07 zit ik altijd nu
Super snel is dat niet nee
Maar het is een verbetering tegen over vroeger.
Ik leer de auto en het circuit nog wat kennen. En ik push niet graag de auto tot zijn uiterste, er is toch niks mee te winnen he. Alleen kans op breuk.
Maar het was vooral om te testen wat ze aankunnen.
Ik ga volgend weekend normaal nog eens
Je mag me toevoegen op fb ik stuur je prive

Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1147
  • manuele 6 cilinders FTW
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #45 Gepost op: 12 juli 2020, 15:19:32 »
Heb je ze 250 km zachtjes ingereden ? U nieuwe blokken en schijven das wel belangrijk
En pagid rs 29 en het is allemaal opgelost samen met M2 schijven
En laat hem eens goed uitlijnen bij bmw
En wielen uitbalanceren miss ook
Als je mijn testen wil zien van mijn remmen en upgrades op  mijn M2 volg je mij maar op you tube kanaal er komt een nieuwe video erover binnenkort




het probleem is dat je vanalles leest over het inremmen van blokken en schijven. In het begin doe ik een 4tal keer van 60 naar 20, dan even rijden en niet (proberen) stoppen, daarna 80 naar 20 en weer even wachten en daarna nog wat 100 of 120 naar 20.
Ik rijd niet zo superveel met de auto omdat ik met de fiets naar het werk kan en nu met corona veel heb thuis gewerkt, dus die keren dat je eens gaat rijden is dat een A naar B traject of eens in de Ardennen. Dus 250km rustig remmen is misschien al probleem 1.

Ik weet niet of er veel verschil zit tussen M2 en M135/M140i schijven
Het lijkt mij ook dat de schijven de zwakste schakel zijn maar je meestal over remblokken vanalles terug vindt.

bv deze info:
https://www.zeckhausen.com/catalog/index.php?cPath=6446_6443

Dat uitlijnen zal ik eens laten doen, al lees ik ook dat je meer sportievere uitlijning kan laten doen. Maar niet via BMW natuurlijk.

Onder de 2:07 zit ik altijd nu
Super snel is dat niet nee
Maar het is een verbetering tegen over vroeger.
Ik leer de auto en het circuit nog wat kennen. En ik push niet graag de auto tot zijn uiterste, er is toch niks mee te winnen he. Alleen kans op breuk.
Maar het was vooral om te testen wat ze aankunnen.
Ik ga volgend weekend normaal nog eens
Je mag me toevoegen op fb ik stuur je prive

Ik zat met mijn M135i op kleine 2:03 maar daarna was het natuurlijk bye bye met de remmen, toen waren het nog die Endless MX72 remmen en de BMW performance schijven.

Offline happydude

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 393
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #46 Gepost op: 12 juli 2020, 19:16:08 »
mijn schijven heb ik niks van problemen mee
die van M2 zijn wel zeer goed vind ik
ik heb wel alles zeer zachtjes  ingereden de eerste 200 km en  dan stillaan opgebouwd
u remtechniek op het circuit  is ook wel belangrijk zeer hard en kort gebruiken is het beste


Offline happydude

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 393
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #47 Gepost op: 12 juli 2020, 19:22:48 »

Ik zat met mijn M135i op kleine 2:03 maar daarna was het natuurlijk bye bye met de remmen, toen waren het nog die Endless MX72 remmen en de BMW performance schijven.
mijn aller snelste was 2:01 ik probeer nu de juiste settings te vinden
en ook al deze upgrades optimaal te gebruiken om onder de 2 min te geraken
ik moet ook de circuits en de auto nog goed leren kennen
het is allemaal nieuw voor mij

Online dadoke

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 11871
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #48 Gepost op: 13 juli 2020, 08:52:08 »
mijn aller snelste was 2:01 ik probeer nu de juiste settings te vinden
en ook al deze upgrades optimaal te gebruiken om onder de 2 min te geraken
ik moet ook de circuits en de auto nog goed leren kennen
het is allemaal nieuw voor mij

Ik zat met mijn M135i op kleine 2:03 maar daarna was het natuurlijk bye bye met de remmen, toen waren het nog die Endless MX72 remmen en de BMW performance schijven.

Zolder is inderdaad verschrikkelijk voor de remmen, genoeg remschijven daar krom/stuk gereden ...
Uiteindelijk is een BBK en goede remkoeling zeer aan te raden als je meer frequent trackdays gaat doen.  Op Zolder/NS was dat in mijn geval de enige manier om niet na x-keer trillingen te hebben bij het remmen.
Ook DSC uitzetten was een verbetering omdat zelfs wanneer er voldoende grip was, deze tussenbeide kwam.  Dus uiteindelijk reed ik eens de banden opgewarmd waren altijd zonder nanny-aids rond  :D

Offline WÅky

  • Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 1502
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #49 Gepost op: 13 juli 2020, 11:35:23 »
Inderdaad, eigenlijk als je 'serieus' op circuit wil gaan rijden, ben je wel verplicht om de rijhulpsystemen uit te zetten. Die grijpen allemaal veel te snel in, werken op de remmen in de bocht waardoor uw blokken en schijven eigenlijk binnen de kortste keren oververhitten.
Vandaar dat uw standaard blokken het geen 5 minuten volhielden @happydude, want aan een tempo van 2min5-2min10 zou dat geen probleem mogen zijn. Ik zou ook adviseren dat je probeert zo kort en hard mogelijk te remmen, laat de ABS maar zijn werk doen. Uw schijven en blokken gaan veel minder snel warm worden.

Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5095
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #50 Gepost op: 14 juli 2020, 11:43:40 »
De standaard remblokken zijn bij de meeste wagens nooit voorzien voor circuit gebruik, maar wel voor comfortabel straat gebruik. Zelfde verhaal bij een Audi RS of AMG…bij Porsche en dergelijke is dit al een ander verhaal en minder een probleem met het standaard remmateriaal. Ik denk niet dat de meeste mensen met piepende circuit remblokken elke dag op straat willen rijden? Een standaard BMW M2 is totaal geen circuit wagen en is daar in eerste instantie ook niet voor ontworpen door BMW. Het is en blijft een snelle en dagelijks bruikbare sportieve wagen waar je mist een paar aanpassingen (remmen) ook af en toe mee op circuit kan. Maar het is verre van een auto die verkocht wordt om vooral mee op circuit mee te rijden.

Wat heb je dan qua luchthappers met extra remkoeling besteld?

Ik ben aan het informeren voor deze; maar die mannen van Lightweight zijn moeilijk te bereiken.
https://www.lightweight-performance.de/shop/Lightweight-Bremskühlungskit-Carbon-p195292491

Ik verdeel Lightweight, stuur gerust PM. ;)

Offline Pivot M2

  • Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
  • Berichten: 7
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #51 Gepost op: 15 juli 2020, 13:49:03 »
Schijven die krom trekken komt dikwijls doordat ze niet genoeg hebben kunnen koelen. Men stopt in de pits, zonder deftige cool down en dikwijls blijft de voet op de rem staan. Maar zelfs zonder voet op de rem blijft de zone van de klauw heet. De rest van de schijf koelt af en een kleine plastische vervorming vindt dan plaats.
Zondag hebben ze afgevlagd op spa zonder dat ik kon afkoelen. Dus ben ik na de pits nog doorgereden tot de uitgang en dan terug naar de pits. Zolang de schijf draait, koelt die gelijkmatiig en blijft deze recht.
ik heb de schijven van de M2 ook laten vlakken. helaas zijn dat zwevende schijven, wat dit moeilijker maakt. dus 1 schijf is niet overal even dik, dit was onmogelijk om mee te rijden. en slechts 0.1mm verchil in dikte.
Race schijven zijn meestal zwevend, dus bij hard remmen valt de vibratie niet/minder op. Dus in de racerij klaagt men er minder van. De prijs van race schijven is hoog door de garantie dat ze niet stuk springen bij vollast en hoge roodgloeiende temperaturen.

Ook al meegemaakt vroeger dat ik de schroefjes niet meer had om de schijven vast te houden zonder wielen. ook daar kan bij demontage wiel een beetje vuil achter komen, wat zorgt voor halve mm's afwijking en trillingen.

Er werd hier gezegd dat met pagid na 45 min nog fade optreed.... dan brand ik mijn M2 op  :wow: :exited:
ik had een 220d coupe, met de 235 remmen. een paar keer naar assen en zandvoort gereden, daar 2 uur aan een stuk door geknald en terug naar huis zonder problemen. zo zou het moeten. niet stoppen om de 20 min. In zolder draaide ik 2.02 met den diesel.

Ik heb ondertussen zelf koeling bijgezet. Als de blokken koeler zijn gaan ze langer mee. maar die koeling is in mijn ogen nog steeds niet voldoende.
ik hang hier ook even wat foto's van mijn bricolage en een foto van de koeling op de nieuwe M2. BMW doet dit niet zomaar ;) 
Ook de M2 CS racecar heeft extra koeling van de remmen onder de lichten.

Offline Ghost

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 201
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #52 Gepost op: 15 juli 2020, 18:01:20 »
Ik lees hier vele upgrades voor de remmen.
Dat is allemaal oké.
MAAR is jullie ophanging sterk genoeg om de sporing van de voorwielen goed te houden?
Bij sterk remmen gaan de rubbers in de ophanging grote krachten moeten torsen.
Lukt dat niet gaat uw spoor open en gaan de banden cuppen/ springen.
Ik heb het ook gehad met mijn track Ford focus II RS, ik had 8 pots K sport remmen vooraan met Ferodo ds2500 blokken stopte als zot maar rubbers in driehoeken konden die krachten niet aan.
Na alle ophanging rubbers vooraan te vervangen door polyuretaan  was mijn auto super.
Zolder kon idebFord makkelijk langer volhouden dan ikzelf  :iono:
Er is grijs genoeg in de wereld.

Offline happydude

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 393
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #53 Gepost op: 15 juli 2020, 18:10:29 »
Ik lees hier vele upgrades voor de remmen.
Dat is allemaal oké.
MAAR is jullie ophanging sterk genoeg om de sporing van de voorwielen goed te houden?
Bij sterk remmen gaan de rubbers in de ophanging grote krachten moeten torsen.
Lukt dat niet gaat uw spoor open en gaan de banden cuppen/ springen.
Ik heb het ook gehad met mijn track Ford focus II RS, ik had 8 pots K sport remmen vooraan met Ferodo ds2500 blokken stopte als zot maar rubbers in driehoeken konden die krachten niet aan.
Na alle ophanging rubbers vooraan te vervangen door polyuretaan  was mijn auto super.
Zolder kon idebFord makkelijk langer volhouden dan ikzelf  :iono:
een  :///M: heeft wel een serieus goed sterk onderstel moet ik zeggen
is volledig anders als een 35i

Offline Ghost

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 201
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #54 Gepost op: 15 juli 2020, 18:55:58 »
Ik poste mijn bericht algemeen niet specifiek  M
Vandaar de Ford referentie :toofunny:
Er is grijs genoeg in de wereld.

Offline Ghost

  • Trade Count: (0)
  • Qualifying
  • ***
  • Berichten: 201
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #55 Gepost op: 15 juli 2020, 19:03:43 »
mijn aller snelste was 2:01 ik probeer nu de juiste settings te vinden
en ook al deze upgrades optimaal te gebruiken om onder de 2 min te geraken
ik moet ook de circuits en de auto nog goed leren kennen
het is allemaal nieuw voor mij
Dat zijn de tijden die ik ook reed met mijn Focus RS. Ik reed altijd voor plezier en nam weinig risico
Op een trackday Zolder was er een keer een prof piloot waarvan ik de naam niet mag noemen omdat die op dat moment niet mocht testen richting 24u .
Hij reed 1min52 met mijn Focus met mij in de wagen als ballast (100kg)
Bij hem leek het allemaal zoveel makkelijker :thumbsup:
Er is grijs genoeg in de wereld.

Offline happydude

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 393
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #56 Gepost op: 15 juli 2020, 19:44:05 »
Ik poste mijn bericht algemeen niet specifiek  M
Vandaar de Ford referentie :toofunny:
wel het topic noemt M2 vandaar dat ik het even vermeld
en een M en 35i is wel een groot verschil niet echt te vergelijken
een  :///M: is geen echte circuitwagen maar hij kan het wel aan, door al die aanpassingen
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2020, 19:51:33 door happydude »

Offline happydude

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 393
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #57 Gepost op: 15 juli 2020, 19:47:27 »
Dat zijn de tijden die ik ook reed met mijn Focus RS. Ik reed altijd voor plezier en nam weinig risico
Op een trackday Zolder was er een keer een prof piloot waarvan ik de naam niet mag noemen omdat die op dat moment niet mocht testen richting 24u .
Hij reed 1min52 met mijn Focus met mij in de wagen als ballast (100kg)
Bij hem leek het allemaal zoveel makkelijker :thumbsup:
da is gewoonte
de snelheden die ik haal in de bochten en de rondepunten achter mijn deur hier zijn best hoog volgens sommige
want ze grijpen allemaal naar mijn deurklink  :toofunny:  en gelijk wat er achter mij rijd het kan niet volgen.
ja ik heb die bochten 12 jaar lang 20 keer per dag genomen  ::)
als ik geld teveel zou hebben en ik kan op zolder rijden met een serieuze circuitwagen, en daar de hele dag rondknallen zal ik rond die tijd ook wel geraken
helaas ik heb dat geld en die tijd niet
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2020, 19:49:41 door happydude »

Online dadoke

  • Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 11871
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #58 Gepost op: 15 juli 2020, 21:12:34 »
een  :///M: is geen echte circuitwagen maar hij kan het wel aan, door al die aanpassingen
Zet diezelfde aanpassingen op een andere wagen, en die zal circuitrijden ook aankunnen hoor  :)

Mijn vorige Z4 was geen M, maar met een BBK, KWV3, lichtere wielen en deftig rubber was die ideaal voor circuit, of in jouw woorden, die kon dat wel aan.
Meer pk's is leuk, maar dat is niet de essentie van circuit rijden.  Deftige lijnen rijden, zo min mogelijk snelheid verliezen, correct remmen, dat is belangrijk.
Mijn mening is dat mensen veel euro's steken in allerhande upgrades aan de wagen, terwijl ze vergeten van ook wat te investeren in hun eigen rijkunsten, en bij dat laatste zijn VEEL seconden te winnen on track.

en gelijk wat er achter mij rijd het kan niet volgen.
;D
Meeste mensen racen niet op de openbare weg, en geen nood, er rijden snellere auto's rond dan de jouwe, alleen gaan die zich niet meten met 'maar' een M2.

Offline happydude

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 393
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #59 Gepost op: 15 juli 2020, 21:22:31 »
Zet diezelfde aanpassingen op een andere wagen, en die zal circuitrijden ook aankunnen hoor  :)

Mijn vorige Z4 was geen M, maar met een BBK, KWV3, lichtere wielen en deftig rubber was die ideaal voor circuit, of in jouw woorden, die kon dat wel aan.
Meer pk's is leuk, maar dat is niet de essentie van circuit rijden.  Deftige lijnen rijden, zo min mogelijk snelheid verliezen, correct remmen, dat is belangrijk.
Mijn mening is dat mensen veel euro's steken in allerhande upgrades aan de wagen, terwijl ze vergeten van ook wat te investeren in hun eigen rijkunsten, en bij dat laatste zijn VEEL seconden te winnen on track.
 ;D
Meeste mensen racen niet op de openbare weg, en geen nood, er rijden snellere auto's rond dan de jouwe, alleen gaan die zich niet meten met 'maar' een M2.

dat is hier gekend waar ik woon lange baan vele rondpunten en geen zij straten  en geen controle de zijstraten van de rondpunten zijn al 10 jaar afgesloten maar ze liggen er nog
echt elke sportieve auto dat hier rond rijd trekt zijn kot hier volledig open en dat gaat van honda tot subaru tot ferrari en lamborgini amg....
allemaal veel power maar geen rij ervaring uiteraard vandaar dat niks mij hier bijhoud. en ik de baan zo goed dat ik het bijna blindelings kan echt elk put weet ik liggen.
pk is maar een getal maar da effectief kunnen gebruiken is wat anders. Eens op het lange rechte stuk zijn ze weg natuurlijk. maar het eerste ronde punt of bocht dat ze zien,
gaan ze  volledig in de remmen uiteraard. zijn hier wel altijd toffe mensen waar ik achteraf dan een klapje mee kan aan de kant. Als ze niet vies gezind zijn sommige geven geen duim en zijn gewoon weg.
Daarom dat op de ring autotjes met 200 pk van de lokale bevolking mij daar voorbijvliegen want die kennen da circuit volledig vanbuiten.


« Laatst bewerkt op: 15 juli 2020, 21:30:31 door happydude »