Schijven die krom trekken komt dikwijls doordat ze niet genoeg hebben kunnen koelen. Men stopt in de pits, zonder deftige cool down en dikwijls blijft de voet op de rem staan. Maar zelfs zonder voet op de rem blijft de zone van de klauw heet. De rest van de schijf koelt af en een kleine plastische vervorming vindt dan plaats.
Zondag hebben ze afgevlagd op spa zonder dat ik kon afkoelen. Dus ben ik na de pits nog doorgereden tot de uitgang en dan terug naar de pits. Zolang de schijf draait, koelt die gelijkmatiig en blijft deze recht.
ik heb de schijven van de M2 ook laten vlakken. helaas zijn dat zwevende schijven, wat dit moeilijker maakt. dus 1 schijf is niet overal even dik, dit was onmogelijk om mee te rijden. en slechts 0.1mm verchil in dikte.
Race schijven zijn meestal zwevend, dus bij hard remmen valt de vibratie niet/minder op. Dus in de racerij klaagt men er minder van. De prijs van race schijven is hoog door de garantie dat ze niet stuk springen bij vollast en hoge roodgloeiende temperaturen.
Ook al meegemaakt vroeger dat ik de schroefjes niet meer had om de schijven vast te houden zonder wielen. ook daar kan bij demontage wiel een beetje vuil achter komen, wat zorgt voor halve mm's afwijking en trillingen.
Er werd hier gezegd dat met pagid na 45 min nog fade optreed.... dan brand ik mijn M2 op

ik had een 220d coupe, met de 235 remmen. een paar keer naar assen en zandvoort gereden, daar 2 uur aan een stuk door geknald en terug naar huis zonder problemen. zo zou het moeten. niet stoppen om de 20 min. In zolder draaide ik 2.02 met den diesel.
Ik heb ondertussen zelf koeling bijgezet. Als de blokken koeler zijn gaan ze langer mee. maar die koeling is in mijn ogen nog steeds niet voldoende.
ik hang hier ook even wat foto's van mijn bricolage en een foto van de koeling op de nieuwe M2. BMW doet dit niet zomaar
Ook de M2 CS racecar heeft extra koeling van de remmen onder de lichten.