Auteur Topic: [F2X] M2 remupgrade?  (gelezen 2452 keer)

Offline MisterT

• Trade Count: (+5)
  • Grand Prix Winner
[F2X] M2 remupgrade?
« Gepost op: 28 augustus 2017, 19:05:30 »
Dit weekend ben ik voor de eerste keer met de M2 naar de Nürburgring geweest.
In totaal 15 ronden gereden op twee dagen en had toch een rondetijd van 8:33 met druk verkeer.

Het nadeel is wel dat de originele remmen echt op niets trekken..
Na anderhalve ronde begonnen de remmen al te piepen bij elke bocht , het stuur en rempedaal te trillen.
Nochtans altijd na max 2 ronden een kort ritje gemaakt om de remmen af te koelen en tijdens het parkeren niet de handrem gebruikt.
Eerst dacht ik aan kromme schijven, maar blijkbaar kan het ook aan de originele remblokken liggen heb ik al gelezen?
Als je deze vervangt door betere dat het trillen na enige tijd stopt?
Ze zijn wel al goed afgebrokkeld aan de zijkanten.

Nu wil ik natuurlijk mijn remmen upgraden.
Stalen remleidingen en betere remolie zal zeker al gebeuren.
Maar nu wil ik bevestiging van iemand of de informatie wel klopt dat het aan de remblokken kan liggen?
Bij koude remmen blijft het stuurwiel alsook de rempedaal trillen en je hoort een lawaai tot binnen.
Zeer vervelend dus en verschiet er van dat het zo snel gebeurd bij een M..

Wat raden jullie nog aan van remupgrade en eventueel ook een adres hiervoor?

Alvast merci voor de hulp!

Who said a BMW can't drive on snow?
Only a real BMW driver can bring twice as much joy in winter times !

Offline wesleyBimmer

• Trade Count: (0)
  • World Champion
Re: M2 remupgrade?
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2017, 19:18:55 »
upgrade naar pagids ;)
scheelt de wereld...
in zolder na 40minuten de nieuwe originele remblokken op tot het ijzer...
op NBR heb je met pagids , stalen remleiding en koersfringolie ferm voldoende.

grtz

Offline Tomassi

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2017, 19:39:45 »
Met de m135i vlogen die oem blokken er ook door als boter. Ik heb nu ook pagids en dat is al een pak beter, op de ring kom ik qua remmen niet in de problemen en ik rij rr soms 3 achter mekaar. Remleidingen en olie zijn ook nog origineel dus als je die ook aanpast zal het wel zeker goed zijn gok ik.
E36 M3 3.0
E36 325i

Offline Bananenman

• Medewerker
  • Trade Count: (+2)
  • Crashed!
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2017, 21:06:30 »
Pagid RS-29 en koersfreingolie  :toofunny:
Ik ben autoloos

Offline flash

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2017, 22:36:25 »
Pagid RS-29 en koersfreingolie  :toofunny:

frings en zanten e 😂
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Online Gré E36

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2017, 15:03:07 »
E87/E61

Offline Bananenman

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2017, 15:05:34 »
frings en zanten e 😂
Heerlijk dialect dat West-Vlaams  :bow:
Boin weet wel raad met je issue @MisterT
Ik ben autoloos

Offline Chasingdreams.be

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
    • Chasing Dreams
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2017, 15:36:59 »
Paging Ring Doctor @Franzino
Chasing Dreams - Automotive Auctions

Follow us on Instagram: https://www.instagram.com/chasingdreams.be/

Offline RDH

• World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2017, 19:36:04 »
zoals ik al eerder zei, pagids rs29!
e46 318ci (sold)
e82 118D stage 3 track (sold)
F80 M3 Silverstone

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2017, 20:02:11 »
Pagids, stalen remleidingen en catrol srf. Problem solved.

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2017, 19:59:31 »

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2017, 20:21:52 »
Dit weekend ben ik voor de eerste keer met de M2 naar de Nürburgring geweest.
In totaal 15 ronden gereden op twee dagen en had toch een rondetijd van 8:33 met druk verkeer.

Het nadeel is wel dat de originele remmen echt op niets trekken..
Na anderhalve ronde begonnen de remmen al te piepen bij elke bocht , het stuur en rempedaal te trillen.
Nochtans altijd na max 2 ronden een kort ritje gemaakt om de remmen af te koelen en tijdens het parkeren niet de handrem gebruikt.
Eerst dacht ik aan kromme schijven, maar blijkbaar kan het ook aan de originele remblokken liggen heb ik al gelezen?
Als je deze vervangt door betere dat het trillen na enige tijd stopt?
Ze zijn wel al goed afgebrokkeld aan de zijkanten.

Nu wil ik natuurlijk mijn remmen upgraden.
Stalen remleidingen en betere remolie zal zeker al gebeuren.
Maar nu wil ik bevestiging van iemand of de informatie wel klopt dat het aan de remblokken kan liggen?
Bij koude remmen blijft het stuurwiel alsook de rempedaal trillen en je hoort een lawaai tot binnen.
Zeer vervelend dus en verschiet er van dat het zo snel gebeurd bij een M..

Wat raden jullie nog aan van remupgrade en eventueel ook een adres hiervoor?

Alvast merci voor de hulp!

BTG 8.33min met druk verkeer is op zich al een vlot rondje voor de eerste keer met den M2. Het toont aan dat je het circuit toch wel wat kent en het niet de eerste keer is dat je daar gaat rijden. Daarmee dat ik eigenlijk een beetje verbaasd ben dat je met standaard remblokken bent gaan rijden en niet eerst een mini rem upgrade hebt gedaan. Maar troost u; veel M2/M4/M3/Z4M/1M eigenaars die voor het eerst op de ring komen met hun wagen hebben mij al aangesproken met exact hetzelfde probleem als dit van u.

Dat de originele remmen M2 op niets trekken op de ring, dat durf ik toch wel zeker tegenspreken…die zijn sowieso beter als op alle oudere BMW M modellen; zoals Z4M, e46 M3, 1M, enz. Correctie; de originele "remblokken" trekken op niets bij circuitgebruik. Ik zou persoonlijk nooit geen enkel “snel” circuit rondje rijden met standaard remblokken (ook niet op een M). De standaard remblokken zijn bij de meeste wagens nooit voorzien voor circuit gebruik, maar wel voor comfortabel straat gebruik. Zelfde verhaal bij een Audi RS of AMG…bij Porsche en dergelijke is dit al een ander verhaal en minder een probleem met het standaard remmateriaal. Ik denk niet dat de meeste mensen met piepende circuit remblokken elke dag op straat willen rijden? Een standaard BMW M2 is geen circuit wagen en daar ook niet in eerste instantie voor ontworpen dor BMW…het is en blijft een snelle en dagelijks bruikbare sportieve wagen waar je mist een paar aanpassingen (remmen) ook af en toe mee op circuit kan.

Toen journalisten met de lancering van de M2 op circuit reden, dan was dit ook met de BMW M performance remblokken en niet met de standaard remblokken. Jij heb gewoon de fout gemaakt om met standaard remblokken op circuit te komen en het resultaat is nu dat het materiaal van uw remblokken op uw schijven hangt en daardoor trilt uw stuur bij remmen (dit geeft de indruk van kromme schijven). De schijven zullen waarschijnlijk niet echt krom zijn (BMW zal zeggen van wel)…maar het is de remblok deposit die er is blijven aanhangen omdat uw remblokken over hun maximum warmte zijn gegaan. Je kan de schijven laten afdraaien of nieuwe steken of proberen nieuwe te krijgen via BMW garantie (als KM stand nog laag is en ze niet zien dat je zwaar bent gaan tracken).

Dus nieuwe voorste schijven steken of laten afdraaien en dan andere remblokken steken die wel voor circuitgebruik dienen is de boodschap. Steek dan ineens ook stalen remleidingen en andere remolie. Ik heb op mijn M2 stalen remleidingen, ATE racing remolie en Endless ME-20 remblokken. Op mijn Z4M heb ik al Pagid RS-14, RS-29, RS 4-2 en RS 4-4 gehad. Op de AP racing remmen staat er nu (voor circuit) RS-29 voor en RS 4-4 achter. Met de grote AP remmen, voor die wagen met dat gewicht en die verdeling geeft dit de beste rembalans. RS-29 is een zeer goede remblok met ok initiele bijtkracht en ok slijtage… Pagid RS-14 is mijn lievelingsremblok met superveel initiele bijtkracht en een enorm remvermogen. Maar met meer impact op de levensduur van de remschijven en heb mijn voorste AP schijven al te snel zien verslijten… Ik ben dan overgeschakeld naar RS-29 en ben hier ook tevreden over.
Qua remolie gebruik ik al vele jaren ATE typ 200 remolie…mijn M wagens zijn geen “dedicated” circuit wagens en de Castrol remolie is volgens mijn gevoel wat overkill voor mijn gebruik. Ik heb toch ook al gelezen dat deze iets agressiever kan zijn voor de dichtingen en rubbers van het originele remsysteem (weet niet of dit effectief zo is)? Ik rijd al zeer vele jaren op straat en circuit met deze ATE remolie en heb er echt nog nooit klachten over gehad of fading ervaren… Ik vervang deze om de 2 jaar zoals bij de standaard remolie, maar ben misschien van plan om dit op de M2 om het jaar te doen (M2 is zwaarder dan de Z4M en het remsysteem wordt op de M2 warmer dan op de beter geventileerde AP remmen van mijn Z4M).

Toen ik de remmen van mijn M2 wou upgraden dan wou ik eens iets anders dan Pagid proberen. Ik had al heel veel positief over Endless gelezen en gehoord…in Duitsland rijden ook veel meer mensen met Endless dan met Pagid (omgekeerd verhaal in Belgie) op circuit. De mensen van Raeder Motorsport en van Laptime Performance (die ook een megasnelle ring M2 hebben) hadden mij beide Endless ME-20 aangeraden voor de M2 met standaard remklauwen… Betere remkracht dan RS-29, minder slijtage voor de schijven, geen fading, maar wel duurder en zeer luid. Zijn wel garage’s met enorm veel ring en BMW M ervaring.

Een remblok die muisstil is op straat en ook top presteert op circuit bestaat niet (of ben ik nog niet tegen gekomen)! Wisselen is de boodschap…Met mijn Z4M rijd ik op straat met de standaard AP racing remblokken (soort van Ferodo DS remblok met AP logo zal dit zijn) en op circuit met Pagid RS-29 (V) / RS 4-4 (A). De RS-29 is perfect rijdbaar op de baan qua bijtkracht en werking…er is enkel een licht piepgeluid (is leefbaar en doenbaar, maar zeker hoorbaar)…bij een dichte Z4M coupe is dit eigenlijk niet super storend, maar op een open Z4M roadster is dit niet zo aangenaam. Maar RS-29 is nog steed veel stiller dan Endless ME-20….die zijn echt zeer luid. Mijn laatste ringtrip was eind juli en ik heb sinds dien geen uurtje tijd gehad om mijn remblokken terug naar standaard te wisselen (zoals ik de keer er voor wel had gedaan)… Ik rijd dus nu reeds een maandje rond met Endless ME-20 op straat…qua werking ook geen enkele opmerking (ook niet als ze koud staan of in de regen)…maar ze zijn echt wel veel te luid voor straat gebruik. Met raam open rijden is zelfkwelling en och arme de fietser/voetgangers die staan te wachten aan het rode licht als ik er aankom en moet remmen. Je kan ook Endless MX-72 proberen…zouden stiller zijn en ook nog redelijk ok werken op circuit… Als ik op circuit kom, dan wou ik zo goed mogelijk kunnen remmen met 0 fading (met de beperkingen van de originele rem set-up van de M2 tegenover AP racing) en heb ME-20 ipv MX-72 gestoken met het idee terug naar de standaard remblokken te wisselen voor straat gebruik.

Conclusie: De standaard M2 remmen zijn bij mij echt zeer ok op circuit met de Endless ME-20 remblokken + stalen remleidingen + ATE Typ 200 remolie. Niet AP racing niveau qua direktheid, remkracht en rembalans…maar echt wel super ok voor standaard BMW remmen en weinig redenen om die (voor een circuit als de Nurburgring) nog up te graden in mijn ogen. Moest mijn Z4M dergelijke remmen standaard gehad hebben, dan had ik waarschijnlijk nooit de uitgave van de AP racing remmen gedaan. De M2 remmen met Endless ME-20 blokken zijn echt wel goed op circuit en qua effectieve remweg zijn ze vergelijkbaar als met de AP remmen (hebben we getest). Nooit fading (ook op een zeer warme dag), geen trilling en ze gaven mij genoeg vertrouwen met een goede doseerbaarheid. Enkel het enorme piepgeluid…is een nadeel….op straat en zelfs op circuit kan je het ook horen:

Momenteel hou ik mijn rem set-up zo…met de tijd ga ik misschien de zuigers aanpassen naar deze set: http://performance-display.com/produkt/bremsenupgradevo/  Zouden de temperatuur verlagen en er ook voor zorgen dat je remklauwen niet groen worden (door de hitte)….je kan dit zien bij M3/M4/M2 die regelmatig op circuit komen…de originele remklauwen zien donkergroen ipv blauw.

Offline tirex

• Trade Count: (+7)
  • World Champion
« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2017, 20:46:04 »
@MisterT miss een set ceramic de oplossing,
remt als de hel.. na ff warm te rijden. en geen remstof ;-)
Transporter T6 (2016) - Audi RS4 b5 RS700 (2001) - Bmw f11 (2010) - Ducati Pangale 1299S (2017) - Bmw M2 (2017) - Bmw M2 Competition @ Soon

Offline happydude

• Pole Position
« Reactie #13 Gepost op: 28 juli 2019, 01:08:52 »
Weet er soms iemand waar ik deze betere  remblokken kan kopen of bestellen ?
Grtz

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #14 Gepost op: 28 juli 2019, 16:37:41 »
@MisterT miss een set ceramic de oplossing,
remt als de hel.. na ff warm te rijden. en geen remstof ;-)

CCB remmen hebben veel andere nadelen en voor regelmatig circuit gebruik zou ik dit niet aanraden (hoge slijtage en zeer hoge kostprijs bij vervangen schijven). Kijk maar eens naar alle GT3 / GT3 RS /GT2 RS eigenaars die veel aan circuit rijden doen. Dit zijn allemaal wagens met stalen schijven en geen PCCB...op de GT2RS (standaard met PCCB) kopen ze dan een setje stalen schijven bij Porsche en stockeren ze de PCCB schijven voor eventuele latere verkoop van de wagen.

Voor diegene die denken dat carbon ceramische schijven de ideale oplossing is voor circuit gebruik. Hier staat veel info dat veel dingen duidelijker zal maken: http://www.brrperformance.com/blog/?p=3127

Offline Franzino

• World Champion
« Reactie #15 Gepost op: 28 juli 2019, 16:39:45 »
Weet er soms iemand waar ik deze betere  remblokken kan kopen of bestellen ?
Grtz
Gewoon online ergens bestellen of bij PSG / BHT / Garage De Clercq / enz...

Offline happydude

• Pole Position
« Reactie #16 Gepost op: 28 juli 2019, 19:48:10 »
Gewoon online ergens bestellen of bij PSG / BHT / Garage De Clercq / enz...
ok bedankt
klopt dat 400 euro ongeveer ?
is dat voor achteraan en vooraan ?

Offline happydude

• Pole Position
« Reactie #17 Gepost op: 1 augustus 2019, 22:23:28 »

online bestellen vind ik niet direct ?
kan er iemand een linkje droppen aub ?
en welke winkel is PSG en BHT eigenlijk ?  ::)

Offline Bananenman

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #18 Gepost op: 1 augustus 2019, 23:13:36 »
2 zeer gekende forumsponsors  :thumbsup:

Ik ben autoloos

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #19 Gepost op: 2 augustus 2019, 07:51:01 »

PSG, De Clercq en BHT

Offline happydude

• Pole Position
« Reactie #20 Gepost op: 2 augustus 2019, 13:02:38 »
Ok bedankt!
En hoe zit het eigenlijk met remolie ?
De castrol srf is dat een goeie keuze ?
En kan dit geen kwaad op het standaard remsysteem vàn de M2 ?

Online dadoke

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+4)
  • Crashed!
« Reactie #21 Gepost op: 2 augustus 2019, 13:29:50 »
Ok bedankt!
En hoe zit het eigenlijk met remolie ?
De castrol srf is dat een goeie keuze ?
En kan dit geen kwaad op het standaard remsysteem van de M2 ?
Kookpunt van die srf ligt simpelweg hoger dan de standaard olie, jaren op een non-M gebruikt zonder problemen.