Auteur Topic:  beste hypotheek voorwaarden gezocht voor aankoop van huis  (gelezen 9402 keer)

Offline Philtjens

• Trade Count: (+5)
  • World Champion
beste hypotheek voorwaarden gezocht voor aankoop van huis
« Gepost op: 18 augustus 2017, 20:41:08 »
mijn vriendin en ik hebben pas een huis gekocht. :)

nu zijn we opzoek naar de beste voorwaarden van de hypotheek.
(omdat mijn vriendin in nederland werkt en toen nog niet echt een contract had maar een soort 'leercontract' deed, deden de banken redelijk moeilijk, ze kreeg wel alles gewoon uitbetaald dus de loonbrieven waren altijd stabiel Qua loon)
nu een half jaar later is haar studie afgerond en heeft ze een jaarcontract gekregen en daarna zal ze gewoon haar vast contract krijgen.  :thumbsup: :clap:

een half jaar tot een jaar geleden waren we ook bij meerdere banken langs geweest en we konden toen aan een vaste rent op 25 jaar tijd aan 1.8% vaste rente een 170.000 euro lenen met als maandelijkse aflossing 735 euro.
hoger konden ze niet gaan zeiden ze ons  :thinking: :wiggleyes:
mede gok ik ook door de situatie hierboven uitgelegt

dit is goed te doen maar mijn vriendin verdiend niet zo heel erg veel en mijn inkomen is gewoon normaal.
ik zou het liefst nog iets onder de 700 euro maandelijkse aflossing komen.
(iemand die onlangs is geweest en weet op hoeveel de rentevoet nu nog zou staan ?)

de banken waar we toen zijn geweest in belgie weliswaar AXA, belfius, ING, KBC, crelan...
nu zou ik nog graag naar bank van de post gaan argenta, en keytrade heeft ook interessante aanbiedingen maar deze werken alleen online? en eventueel kijken voor een sociaal lening aan te gaan aangezien we hier denk ik wel voor in aanmerking komen ??

is iemand die hier ervaring mee heeft en me in het kort kan uitleggen alvast wat dit inhoudt en als er speciale voorwaarden aan vast hangen voor een sociale lening ? :)

mvg kenny

Online Barney

• Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
Re: beste hypotheek voorwaarden gezocht voor aankoop van huis
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2017, 20:47:42 »
http://www.vlaamswoningfonds.be/lenen/een-sociale-lening-de-voorwaarden
Zie ook onderstaande voor meer info.
https://www.vmsw.be/Home/Ik-ben-particulier/Lenen

Alle banken afgaan en tegen elkaar uitspelen. Al lijkt 1.8% niet zo'n héél slechte rentevoet..
Bedrag is niet zo hoog wat voor een stuk de lage rente zal bepalen.. De looptijd lijkt me dan weer vrij lang in verhouding tot het bedrag waardoor ik vermoed dat de rentevoet uiteindelijk op die 1.8% is gestrand.. Korte looptijd zal de rentevoet doen dalen maar u maandelijkse aflossing alleen maar doen stijgen natuurlijk.

Offline Philtjens

• World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2017, 20:58:06 »
http://www.vlaamswoningfonds.be/lenen/een-sociale-lening-de-voorwaarden
Zie ook onderstaande voor meer info.
https://www.vmsw.be/Home/Ik-ben-particulier/Lenen

Alle banken afgaan en tegen elkaar uitspelen. Al lijkt 1.8% niet zo'n héél slechte rentevoet..
Bedrag is niet zo hoog wat voor een stuk de lage rente zal bepalen.. De looptijd lijkt me dan weer vrij lang in verhouding tot het bedrag waardoor ik vermoed dat de rentevoet uiteindelijk op die 1.8% is gestrand.. Korte looptijd zal de rentevoet doen dalen maar u maandelijkse aflossing alleen maar doen stijgen natuurlijk.

ja dit was heel goed maar toen vonden we geen huis inmiddels 1 dag voor we op vakantie gingen kreeg ik eem Email met een pand wat ons wel interessant leek, die dag direct gebeld nog voor een afspraak te maken en hebben een bezichtiging gedaan, alles beviel ons goed hebben een bod gedaan en dat werd direct geaccepteerd  :)
zoals ik al zei was die rentevoet een half jaar tot een jaar geleden medemogelijk omdat ik veel spaargeld heb en mijn ouders ook waardoor ze een flink stuk zijn kunnen gaan zakken.
een kortere looptijd is niet interessant omdat we niet zoveel kapitaal bezitten en ik dan ook liever 5 jaar extra betaal wat misschien in de toekomst natuurlijk ook al ingekort zou kunnen worden  :)

de banken hadden vrijwel allemaal dezelfde voorwaarden en er zat echt bijna nergens verschil in  :thinking: terwijl we ook al "vrij brutaal" hadden gereageerd om de beste deal te krijgen zal ik maar zeggen.

ik vind het opzich vrij raar want als ik kijk naar collega's of vrienden die krijgen wel een immens verschil van KBC tov belfius of ING tov argenta.

mijn vriendin en ik hebben deze week samen een week vrij en willen nu overal afspraken vast leggen maar dan wel beperkt enkel bij de banken wat ook de moeite zijn zodat we niet teveel tijd verliezen.

als iemand een voorstel of suggesties heeft welke goede voorwaarden hebben zijn, deze altijd welkom  :thumbsup:
wat ik al gehoord heb is argenta regio maasmechelen vaak het voordeligst andere zeiden dat Bpost ook mooie voorwaarden had misschien nog andere wat ik over het hoofd zie ?

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2017, 21:09:42 »
Ik zou voor een kortere termijn gaan. 735 euro over 25 jaar voor uiteindelijk maar 170000 euro is best prijzig. Als je de termijn zakt qua jaren komt het op de eindmeet voordeliger uit.

Op 25 jaar geef je de bank 220000 euro terug voor 170000 te lenen. Dat is 50000 euro die de bank opstrijkt. Ik vind dat veel.

En dat ze niet hoger willen dan 700 euro... wat voor prutsbanken zijn dat... Ik zou toch nog eens praten met de bank. Ik veronderstel dat je een deel zelf investeert met eigen gelden. Normaal is dat zekerheid genoeg voor hen, moest het ooit fout gaan.

Even off topic trouwens: huizen in België zijn sowieso zwaar overrated qua prijs. Vijftien jaar geleden kocht je voor 16 miljoen frank een behoorlijke woning. Nu koop je voor 400.000 euro een normale nieuwbouw. Schandalig eigenlijk. Dan te bedenken dat de huizen minder degelijjk geworden zijn: gyproc a volonte ipv een bepleisterde muur, ontoereikende ventilatiesystemen hoewel het op papier zogezegd wel voldoende is, goedkope tegels, laminaat ipv echt parket, onnozele witte radiatoren waar mensen vroeger al eens vaker voor mooiere convectoren gingen. De geluiddichtheid en de thermische isolatiewaarden zijn verbeterd en dat is het dan ook. Ik wil maar zeggen: Tis gewoon echt te duur geworden voor wat je in ruil krijgt, Zaak dus om je hypotheek zo goedkoop mogelijk te houden.Twordt dringend tijd dat er bouwgrondsubsidies uitgereikt worden voor iemand die slechts 1 woning bezit óf dat de overheid de grond zeer voordelig verhuurt voor 99 jaar (anders pluimt ze je toch met kadaster). De reden bij uitstek dat iedereen altijd klaagt over zijn koopkracht ligt heel vaak aan de loodzware woonkosten. Een koppel dat samen netto 3200 euro heeft en er elke maand 1300 mag leggen voor de hypotheek, paar 100 aan nutsvoorzieningen en verzekeringen, eten en drinken voor makkelijk 700 euro en elk een auto die 350 per maand kost en we zitten al aan 3100 euro... Dan heb je nog 100 euro over en mag je de rest van het jaar thuis blijven en genieten van "je eigen huis". Hier moet men iets aan doen. Schaf die huursubsidies en sociale huur woningen af en laat mensen terug kwaliteit kopen voor schappelijke prijzen.

Offline Philtjens

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2017, 21:25:20 »
Ik zou voor een kortere termijn gaan. 735 euro over 25 jaar voor uiteindelijk maar 170000 euro is best prijzig. Als je de termijn zakt qua jaren komt het op de eindmeet voordeliger uit.

Op 25 jaar geef je de bank 220000 euro terug voor 170000 te lenen. Dat is 50000 euro die de bank opstrijkt. Ik vind dat veel.

En dat ze niet hoger willen dan 700 euro... wat voor prutsbanken zijn dat... Ik zou toch nog eens praten met de bank. Ik veronderstel dat je een deel zelf investeert met eigen gelden. Normaal is dat zekerheid genoeg voor hen, moest het ooit fout gaan.

Even off topic trouwens: huizen in België zijn sowieso zwaar overrated qua prijs. Vijftien jaar geleden kocht je voor 16 miljoen frank een behoorlijke woning. Nu koop je voor 400.000 euro een normale nieuwbouw. Schandalig eigenlijk. Dan te bedenken dat de huizen minder degelijjk geworden zijn: gyproc a volonte ipv een bepleisterde muur, ontoereikende ventilatiesystemen hoewel het op papier zogezegd wel voldoende is, goedkope tegels, laminaat ipv echt parket, onnozele witte radiatoren waar mensen vroeger al eens vaker voor mooiere convectoren gingen. De geluiddichtheid en de thermische isolatiewaarden zijn verbeterd en dat is het dan ook. Ik wil maar zeggen: Tis gewoon echt te duur geworden voor wat je in ruil krijgt, Zaak dus om je hypotheek zo goedkoop mogelijk te houden.Twordt dringend tijd dat er bouwgrondsubsidies uitgereikt worden voor iemand die slechts 1 woning bezit óf dat de overheid de grond zeer voordelig verhuurt voor 99 jaar (anders pluimt ze je toch met kadaster). De reden bij uitstek dat iedereen altijd klaagt over zijn koopkracht ligt heel vaak aan de loodzware woonkosten. Een koppel dat samen netto 3200 euro heeft en er elke maand 1300 mag leggen voor de hypotheek, paar 100 aan nutsvoorzieningen en verzekeringen, eten en drinken voor makkelijk 700 euro en elk een auto die 350 per maand kost en we zitten al aan 3100 euro... Dan heb je nog 100 euro over en mag je de rest van het jaar thuis blijven en genieten van "je eigen huis". Hier moet men iets aan doen. Schaf die huursubsidies en sociale huur woningen af en laat mensen terug kwaliteit kopen voor schappelijke prijzen.

vandaar dat ik de maandelijkse kosten zo laag mogelijk wil houden om nog speling te hebben en af en toe es na de cinema te gaan of eens te gaan uiteten  :)
ik gok dat ons loon samen ongveer een 2600-2700 euro netto is wat niet al teveel is  :)
maar goed we hebben veel huizen gezien zijn denk ik bijna een dik anderhalf jaar op zoek geweest  :toofunny:
maar daarom hebben we veel gezien en veel vergeleken, en de prijs wat ik voor dit huis betaald heb is het wel waard geweest voor ons, we voelden ons er goed bij  :thumbsup:
het was klein beschrijf EPC van 330 (zitten nog oude kozijnen in als die eruit gaan zakt dit ook weer iets) stroom was zo goed als nieuw aansluiting op gas was er al, een redelijke tuin garage met elecktrische poort. en het is een hartje maaseik dus dit zou normaal ook alweer iets duurder uit moeten komen  :wiggleyes:
natuurlijk er is nog werk aan maar het is wel instap klaar we hebben ook huizen gezien wat 20.000 euro duurder waren en wat nog 3x zo erg was bv epc van 800 stroom heel oud dak wat nog vernieuwd moest worden ....

ik heb ook al vaak met verschillende makelaars grote meningsverschillen gehad over de prijzen en waar ze dit op baseerden maar goed het is hun werk niet het mijne maar zoals ik tegen hun ook zeg zoiets zal ik voor zo een woning nooit betalen daar moet ge goed gek voor zijn  :toofunny:

maar inderdaad om nu zelf iets te kopen en nog goed rond te komen is zeker niet gelachen de dag van vandaag. heb daar ook al meerdere nachten over wakker gelegen  ;)

ik heb ook een flinke spaarpot gespaard met de jaren en kan zo ook nog wat eigen inbreng doen maar dat veranderd bij de banken ook al niet veel aan hun voorstellen  :)
heb toen eens laten uittellen voor 10.000 eigen inbreng en dan eens op 25.000 eigen geld maar het verschil was zo klein dat het dat niet waard was ook omdat ik de hele inboedel ook nog moet aanschaffen  :)

Online Tom

• Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2017, 21:35:52 »
Met dat inkomen is 1.8% op 25 jaar echt zeer laag (tenzij je een heel hoge eigen inbreng hebt ), ik heb 2.0% op 25 jaar gekregen een maand terug, de eerste quote was 2.89%.
Argenta ging niet onder 2.10. Bij mij ging het tussen KBC en BNP.
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017, 21:38:56 door Tom »
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2017, 21:37:36 »
En dan nog natariskost, hypotheeklichtingkost, registratierechten al is het maar 5 procent...

Tis schandalig duur geworden..,

Het vwf heb ik al van vaak horen zeggen dat je daar enerzijds niet teveel mag verdienen maar je woning naar gelang het aantal personen ten laste max een goede 200000 euro mag kosten met een paar duizend extra per persoon ten laste. Ik weet niet of dat een haalbare kaart is voor jou? Indien ja, zul je wellicht goedkoper zijn dan bij de bank. Informeer eens bij hen als je wil.

Offline Joeri-E30

• Warming Up
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2017, 21:37:49 »
1,8% vaste rentevoet op 25 jaar is zeer scherp. Rond februari dit jaar zijn de rentevoeten wel terug beginnen stijgen hoor. Rond de 2,5% zitten de meeste nu. U verzekeringen over zetten naar de desbetreffende bank kan ook helpen voor een lagere rentevoet, die kan je na een paar jaar eventueel terug over zetten naar een andere maatschappij. En banken tegen elkaar uitspelen...

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2017, 21:45:43 »
1,8 kan scherp zijn, maar op 25 jaar mag je er wel elke maand 700 en een sjiek leggen voor een "klein" bedrag. Soms is het voordeliger te lenen op 20 jaar want 20 jaar is al lang overigens en perkt de totaal te betalen rente iets in. Sommige mensen hebben daar baat bij, anderen dan weer niet. Dat zal van ts afhangen. Informeren bij andere banken eventueel met een offerte van het vwf voor hun neus kan mss gewicht in de schaal werpen.

Veel succes alleszins! :-)

Offline Philtjens

• World Champion
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2017, 22:00:45 »
Met dat inkomen is 1.8% op 25 jaar echt zeer laag (tenzij je een heel hoge eigen inbreng hebt ), ik heb 2.0% op 25 jaar gekregen een maand terug, de eerste quote was 2.89%.
Argenta ging niet onder 2.10. Bij mij ging het tussen KBC en BNP.
Eigen inbreng is ook heel hoog ik heb zelf redelijk wat geld en mijn ouders ook omdat hun huis al afbetaald is  :)
Het bedrag wil ik niet zeggen maar gaat om een flinke som geldt daarom dat er ook wat geregeld kon worden maar toen stond de rentevoet op 2.2 dus zoveel ging er uiteindelijk nog niet echt vanaf  :)

Offline Philtjens

• World Champion
« Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2017, 22:06:52 »
Bedankt allemaal wordt dus inderdaad weer alle banken afgaan  :)
Misschien eens kijken bij onafhandelijke banken ook misschien zit hier ook nog wat verschil in
Ik denk dat de eerste banken bpost gaan zijn argenta en dan van daaruit terug naar mijn eigen bank ING horen wat ze daar zeggen  :)

Zal het vervolg nog wel posten wie het geworden is en welke voorwaarden elke bank had misschien ook interessant voor andere mensen wat hetzelfde staat te wachten  :)

Online Barney

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2017, 07:25:48 »
Eigen inbreng is ook heel hoog ik heb zelf redelijk wat geld en mijn ouders ook omdat hun huis al afbetaald is  :)
Het bedrag wil ik niet zeggen maar gaat om een flinke som geldt daarom dat er ook wat geregeld kon worden maar toen stond de rentevoet op 2.2 dus zoveel ging er uiteindelijk nog niet echt vanaf  :)

Maar staat dat geld ook effectief op de bank waar je deze lage rente voet krijgt?
Dat is wat telt voor de bank.. Als zij zien dat er binnen de familie behoorlijk wat kapitaal op de rekeningen staat (en bij voorkeur belegd) kom je in aanmerking als zijne een goede klant en kunnen de tarieven zakken.
Nu 0,2% zakken is niet niks hé.. Dat scheelt snel 3-4K op zo'n bedrag en looptijd.

Hier kan je vergelijken:
https://www.spaargids.be/sparen/vergelijk/hypothecaire-leningen.html   1,8% is dus helemaal zo slecht nog niet.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2017, 08:46:47 »
Ik heb hier nog even een kille, maar realistische boodschap. Ik leid af dat jij eigenlijk het meest verdient, 't meeste gespaard hebt en je ouders er een flink deel instoppen.

Velen denken er nog steeds niet aan, maar weet dat er altijd een kans is in het leven dat een van jullie beslist zijn of haar eigen weg te gaan. Als je dan de helft van de waarde (min nog de helft van de openstaande hypotheek) mag uitkeren aan je vriendin plus de waardevermeerdering rekening houdende dat dat allemaal verwezenlijkt is met geld afkomstig uit jouw bloed en tranen, spaarzucht van jou en vrijgevigheid van je ouders dan zal dat heel zuur opbreken en lijken de verschillen qua leningskosten bij de banken peanuts...

Vergeet dat aub niet. Zonder seksistisch te willen doen: een man zal al eens toegeven omwille van de lieve vrede, een vrouw zal altijd uitpersen wat erin zit. Da's niet om negatief te doen, maar ik heb dit soort scenario's al te veel zien gebeuren om het af te schuiven op toeval. Maw: vraag de notaris om raad. De meerkosten zijn gering ivg met het onheil dat je kan vermijden.

Offline nicke36

• Grand Prix Winner
« Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2017, 09:38:31 »
+1

Offline gfk807

• Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2017, 10:32:51 »
mijn vriendin en ik hebben pas een huis gekocht. :)

nu zijn we opzoek naar de beste voorwaarden van de hypotheek.
(omdat mijn vriendin in nederland werkt en toen nog niet echt een contract had maar een soort 'leercontract' deed, deden de banken redelijk moeilijk, ze kreeg wel alles gewoon uitbetaald dus de loonbrieven waren altijd stabiel Qua loon)
nu een half jaar later is haar studie afgerond en heeft ze een jaarcontract gekregen en daarna zal ze gewoon haar vast contract krijgen.  :thumbsup: :clap:

een half jaar tot een jaar geleden waren we ook bij meerdere banken langs geweest en we konden toen aan een vaste rent op 25 jaar tijd aan 1.8% vaste rente een 170.000 euro lenen met als maandelijkse aflossing 735 euro.
hoger konden ze niet gaan zeiden ze ons  :thinking: :wiggleyes:
mede gok ik ook door de situatie hierboven uitgelegt

dit is goed te doen maar mijn vriendin verdiend niet zo heel erg veel en mijn inkomen is gewoon normaal.
ik zou het liefst nog iets onder de 700 euro maandelijkse aflossing komen.
(iemand die onlangs is geweest en weet op hoeveel de rentevoet nu nog zou staan ?)

de banken waar we toen zijn geweest in belgie weliswaar AXA, belfius, ING, KBC, crelan...
nu zou ik nog graag naar bank van de post gaan argenta, en keytrade heeft ook interessante aanbiedingen maar deze werken alleen online? en eventueel kijken voor een sociaal lening aan te gaan aangezien we hier denk ik wel voor in aanmerking komen ??

is iemand die hier ervaring mee heeft en me in het kort kan uitleggen alvast wat dit inhoudt en als er speciale voorwaarden aan vast hangen voor een sociale lening ? :)

mvg kenny

Beste Kenny,

Als je 170k leent aan die 1.8% kom je aan 702€/maand, het bedrag dat jij zegt is aan 2,2% hoor.

Zie berekening hieronder.

Succes  :thumbsup:

Offline Philtjens

• World Champion
« Reactie #15 Gepost op: 19 augustus 2017, 13:12:26 »
Ik heb hier nog even een kille, maar realistische boodschap. Ik leid af dat jij eigenlijk het meest verdient, 't meeste gespaard hebt en je ouders er een flink deel instoppen.

Velen denken er nog steeds niet aan, maar weet dat er altijd een kans is in het leven dat een van jullie beslist zijn of haar eigen weg te gaan. Als je dan de helft van de waarde (min nog de helft van de openstaande hypotheek) mag uitkeren aan je vriendin plus de waardevermeerdering rekening houdende dat dat allemaal verwezenlijkt is met geld afkomstig uit jouw bloed en tranen, spaarzucht van jou en vrijgevigheid van je ouders dan zal dat heel zuur opbreken en lijken de verschillen qua leningskosten bij de banken peanuts...

Vergeet dat aub niet. Zonder seksistisch te willen doen: een man zal al eens toegeven omwille van de lieve vrede, een vrouw zal altijd uitpersen wat erin zit. Da's niet om negatief te doen, maar ik heb dit soort scenario's al te veel zien gebeuren om het af te schuiven op toeval. Maw: vraag de notaris om raad. De meerkosten zijn gering ivg met het onheil dat je kan vermijden.
Das niet kill das realistisch en word ook zo op papier gezet bij de notaris dat alles gewoon eerlijk verdeeld is voor de reden wat gij aangaf zeker ook omdat we niet getrouwd zijn  :)
Heb hetzelf al genoeg gehoord en daar heb ik veel te hard voor gewerkt om het dan kwijt te spelen op die manier

Offline gfk807

• Race Legend
  • Enjoy life !
« Reactie #16 Gepost op: 19 augustus 2017, 13:26:05 »
Das niet kill das realistisch en word ook zo op papier gezet bij de notaris dat alles gewoon eerlijk verdeeld is voor de reden wat gij aangaf zeker ook omdat we niet getrouwd zijn  :)
Heb hetzelf al genoeg gehoord en daar heb ik veel te hard voor gewerkt om het dan kwijt te spelen op die manier

Ja je kan bvb perfect vastleggen bij de notaris dat het huis bvb 70% van jou is en 30% van je vriendin.

Offline Philtjens

• World Champion
« Reactie #17 Gepost op: 19 augustus 2017, 13:52:02 »
Ja je kan bvb perfect vastleggen bij de notaris dat het huis bvb 70% van jou is en 30% van je vriendin.
Idd zal wss ook zo gaan gebeuren  :)
Ofwel gaan we kijken dat zei de notariskosten betaald +- 13000 en ik 10.000 eigen inbreng doe + de inboedel aankoop dan is er ook weinig twijfel mogelijk maar dat gaan we nog bekijken hoe of wat  :)

Online Tom

• Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
« Reactie #18 Gepost op: 19 augustus 2017, 13:57:34 »
Je zei toch dat de eigen inbreng erg hoog was?  :thinking:
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Philtjens

• World Champion
« Reactie #19 Gepost op: 19 augustus 2017, 14:18:49 »
Je zei toch dat de eigen inbreng erg hoog was?  :thinking:
ja maar ik moet de hele inboedel nog kopen en er is nog budget nodig om dingen op te knappen  :)
ik had een simulatie laten doen van 10.000 eigen inbreng en 25.0000 en het verschil was daar te klein voor om dat als eigen inbreng te doen, dan kan ik het geld beter gebruiken om te renoveren (opzij zetten voor enventuele onvoorziene kosten/reparaties)

Offline Janske21

• World Champion
  • Grts
« Reactie #20 Gepost op: 19 augustus 2017, 16:45:39 »
Vorige week oik een simulatie laten doen voor een lening bij belfius. 
Ben alleen en zou 210000€ lenen op 25 jaar.
Ik zou dan een lening krijgen aan 1,99% zonder echt onderhandelen. Mijn eigen inbreng is ook hoog waardoor ik een korting van 0,65% kreeg.
Mijn inbreng is +-200k. Maandelijks kwam dit neer op 887€.

Voor die mooie korting van eigen inbreng dacht dat het minstens 150k moest zijn.

Grts,
Steven

Offline Philtjens

• World Champion
« Reactie #21 Gepost op: 19 augustus 2017, 17:32:10 »
Vorige week oik een simulatie laten doen voor een lening bij belfius. 
Ben alleen en zou 210000€ lenen op 25 jaar.
Ik zou dan een lening krijgen aan 1,99% zonder echt onderhandelen. Mijn eigen inbreng is ook hoog waardoor ik een korting van 0,65% kreeg.
Mijn inbreng is +-200k. Maandelijks kwam dit neer op 887€.

Voor die mooie korting van eigen inbreng dacht dat het minstens 150k moest zijn.

Grts,
Steven

hey steven bedankt dit is info waar ik iets aan heb  :thumbsup:
heb inmiddels al verschillende afspraken proberen vast te leggen en belfius valt daar ook onder  :)
mijn eigen inbreng is niet zo hoog van mij alleen maar met die van men ouders erbij komen we daar ook alvast aan  :)

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #22 Gepost op: 19 augustus 2017, 21:33:53 »
https://www.spaargids.be/sparen/vergelijk/hypothecaire-leningen.html?formule=&year=20&day=60&bank=&type_lening=&eigen_bank=&pdf=&signed=0&provincie=&dossierkosten_min=&dossierkosten_max=&quotiteit_min=&quotiteit_max=&myamount=125000

https://www.spaargids.be/sparen/vergelijk/hypothecaire-leningen.html?formule=&year=20&day=60&bank=&type_lening=&eigen_bank=&pdf=&signed=0&provincie=&dossierkosten_min=&dossierkosten_max=&quotiteit_min=&quotiteit_max=&myamount=125000

Ik ben voor ik bouwde ook bij Argenta enz gaan informeren ; Argenta was de eerste bank waarbij ik al bij eerste bezoek dacht "dit nooit" ,die pippo's wilden zelfs nog geen basistarief geven voordat ze volledige inzag in al Uw financiën en verzekeringen hadden + je moest met alles overstappen naar hun (sparen , pensioensparen , autoverzekering en alle andere verzekeringen ,... ) als je ooit een film zag hoe het er in voormalige oostblok aan toe ging ,wel dit was peanuts tov de technieken in dat kantoor .... .

Van collega's gehoord dat Nagelmaekers interessant is als je bij hun paar honderdduizenden euro's spaargeld of beleggingen hebt lopen .

Offline JC1986

• Pole Position
« Reactie #23 Gepost op: 20 augustus 2017, 11:49:43 »
Eigenlijk ben je klein jaartje te laat.

Ik ben ook alleen en heb men nieuwbouw 4j geleden afgerond.
Men eerste 5jaar had ik 3,5% rente. Vorig jaar laten herzien en sta nu op 0,0%. Maandelijks verschil van 398€! Is wel verhaal van al een lening gehad te hebben.
Men neef heeft ook net lening aangegaan en heeft vaste rente van 2,24% op 25j voor een bedrag van 285000€... betaald 1260€/maand en moet al zen spaargeld nog in een complete verbouwing steken... ik was van plan hem naar psychiatrie te brengen!!
Laat u nooit opjagen door de banken ivm een beslissing. Bevraag u goed en ga zeker ook een langs bij immotheker. Deze kunnen u ook goede tips geven.
Succes ermee!

Offline Philtjens

• World Champion
« Reactie #24 Gepost op: 20 augustus 2017, 17:55:08 »
Wij willen max rond de 750 euro afbetalen  dat hebben we voor onszelf al uitgemaakt  :)

We willen ook maar 170000 lenen dus das op zich goed haalbaar  :thumbsup:
Hoe ik nu bekijk hoe het qua rentes staat zal een 2% denk ik wel mogelijk zijn al is minder natuurlijk ook altijd welkom  :D

Offline svenE81

• Grand Prix Winner
    • R56 Mini GPII
« Reactie #25 Gepost op: 22 augustus 2017, 16:17:45 »
hey steven bedankt dit is info waar ik iets aan heb  :thumbsup:
heb inmiddels al verschillende afspraken proberen vast te leggen en belfius valt daar ook onder  :)
mijn eigen inbreng is niet zo hoog van mij alleen maar met die van men ouders erbij komen we daar ook alvast aan  :)

Proficiat met de aankoop van jullie eerste woning!

Mijn vader is vorige week ook nog bij zijn bank geweest, dit voor een hypothecaire lening betreft aankoop 2de woonst.
Dit voor een bedrag van 100.000 euro op 10 jaar en hij kreeg een percentage van 1,78%.
Totale aankoopwaarde van het huis is 165.000 euro, de eigen inbreng is dus iets hoger en je zal een voordeligere rente krijgen normaal gezien.

Ikzelf heb 5 jaar geleden een hypothecaire lening aangegaan tegen een rente van 3,22% (100k met voldoende eigen inbreng) wat in die tijd wel redelijk goed was  >:(
Misschien eens een herziening laten maken...

Wat ik wel niet kan uitmaken van uw berichten zijn uw eigen middelen (+ de steun van je ouders.)
Jijzelf zou 10k-20k kunnen betalen (daar zijn je registratie kosten nog niet met betaald) hier zal je niet echt korting voor krijgen.
Maar je ouders geven dan +-150.000 euro (uw reactie hierboven)?
Als dat het geval is krijg je natuurlijk wel een mooie korting op uw rente.

De aangekochte woning heeft dan een prijs van +- 320.000?  :thinking: of begrijp ik hier heel het verhaal niet goed?  :wiggleyes:

Veel plezier en succes met het shoppen en uitspelen van de banken tegen elkaar.

Offline Philtjens

• World Champion
« Reactie #26 Gepost op: 22 augustus 2017, 17:14:32 »
Proficiat met de aankoop van jullie eerste woning!

Mijn vader is vorige week ook nog bij zijn bank geweest, dit voor een hypothecaire lening betreft aankoop 2de woonst.
Dit voor een bedrag van 100.000 euro op 10 jaar en hij kreeg een percentage van 1,78%.
Totale aankoopwaarde van het huis is 165.000 euro, de eigen inbreng is dus iets hoger en je zal een voordeligere rente krijgen normaal gezien.

Ikzelf heb 5 jaar geleden een hypothecaire lening aangegaan tegen een rente van 3,22% (100k met voldoende eigen inbreng) wat in die tijd wel redelijk goed was  >:(
Misschien eens een herziening laten maken...

Wat ik wel niet kan uitmaken van uw berichten zijn uw eigen middelen (+ de steun van je ouders.)
Jijzelf zou 10k-20k kunnen betalen (daar zijn je registratie kosten nog niet met betaald) hier zal je niet echt korting voor krijgen.
Maar je ouders geven dan +-150.000 euro (uw reactie hierboven)?
Als dat het geval is krijg je natuurlijk wel een mooie korting op uw rente.

De aangekochte woning heeft dan een prijs van +- 320.000?  :thinking: of begrijp ik hier heel het verhaal niet goed?  :wiggleyes:

Veel plezier en succes met het shoppen en uitspelen van de banken tegen elkaar.
Hey sven
Bedankt alvast

Vandaag zijn we bij hypotheek winkel gegaan.
Ik heb een simulatie laten maken van schrijfgeld+ notariskosten en dan een lening van 165.000 nemen prijs van het huis was 180.000 dus zou ik zelf nog een 15.000 moeten bijsteken.

Ik heb het verkeerd verwoord mijn ouders hebben veel spaargeld maar steken die niet in het huis maar zagen dit eerder als een extra belegging voor de bank om zo te kunnen spelen met de rentevoet.

Het interessante wat bij hypotheek winkel ter sprake is gekomen is dat we ons niet suf moeten staren op de rentevoet want zoals hun zeiden de 'grote namen' ING, belfius, axa, KBC spelen allemaal hetzelfde spel omdat hun een heel groot publiek toe spreken kunnen ze van bv een vaste rente van 3.2 laten zakken naar 2% maar dan spelen ze nog gelijk door de schuldsaldo verzekering een flink stuk hoger te leggen dan een onafhankelijk persoon.

Bv ons beste voorstel was uitgekomen op
165.000 lenen op 25 jaar vaste rente ik geloof op een 2.65% zoiets (maakte ook niet zoveel uit lees uitleg onderaan)
Dan zou de afbetaling van de lening 750.09 euro bedragen en een 200% schuld saldo verzekering van 21.44 euro dan kwam het totaal op 771.53 euro met alle kosten buiten de brandverzekering nog !

Zoals hij gezegd had staar u niet blind op u rentevoet cijfers maar kijk naar het eindresultaat en dit gaan we nu afwegen tov andere grotere banken wat het verschil van het eindtotaal zal zijn  tussen de rentes en de tarieven van de schuldsaldo verzekeringen :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2017, 14:57:35 door Bananenman »

Online Barney

• Premium Member
  • Race Legend
« Reactie #27 Gepost op: 22 augustus 2017, 17:36:06 »
2,65% vs 2,2% maak je niet goed door een 'goedkopere' schuldsaldoverzekering volgens mij..
Wat kost zo'n schuldsaldo verzekering? +/- 2K max. 3K op jou leeftijd?  Op een jonge leeftijd vallen de prijzen nog zeer goed mee; het zou me sterk verbazen als die effectief zoveel goedkoper zijn bij een afhankelijk contract.. Indien 30+, roker, .. zal dat een ander verhaal zijn..

Offline Philtjens

• World Champion
« Reactie #28 Gepost op: 22 augustus 2017, 17:45:48 »
2,65% vs 2,2% maak je niet goed door een 'goedkopere' schuldsaldoverzekering volgens mij..
Wat kost zo'n schuldsaldo verzekering? +/- 2K max. 3K op jou leeftijd?  Op een jonge leeftijd vallen de prijzen nog zeer goed mee; het zou me sterk verbazen als die effectief zoveel goedkoper zijn bij een afhankelijk contract.. Indien 30+, roker, .. zal dat een ander verhaal zijn..
Geen idee ik weet niet wat de prijzen van de schuldsaldo's bij de andere banken zijn daar moeten we nog tussen gaan vergelijken en zo uiteindelijk kijken naar het eindbedrag ik vond het bedrag van de lening zelf ook aan de hoge kant nog maar 21.44 schuldsaldo per maand is goed te doen ben benieuwd wat de voorwaarden van de andere banken zullen zijn nogmaals dit is pas de eerste simulatie en heb nu ook pas het begin van vergelijkingsmateriaal tov al de rest  :)

Offline svenE81

• Grand Prix Winner
    • R56 Mini GPII
« Reactie #29 Gepost op: 22 augustus 2017, 17:49:04 »

Dat zal inderdaad iets tussen de 2-3K zijn.. bij mij was het iets van een 2300 euro dacht ik, in 2012 op 23 jarige leeftijd.
Dit toen in 1x afgelost zodat ik het nog volledig kon inbrengen op dat inkomsten jaar (in december gekocht) en zo eigenlijk volledig heb kunnen inbrengen bij de belastingen  ;D