Blij te horen dat je tevreden bent met deze wagen. Ik zit zelf ook met 2 jonge kinderen, en mijn werkgever heeft me vorige week de mogelijkheid geboden om een nieuwe bedrijfswagen te kiezen. We werken niet met leasing, en dus zijn de modellen/motorisaties waaruit ik kan kiezen beperkt tot volgende 3 mogelijkheden:
- Golf Variant 7 1.6tdi/1.0tsi "Comfortline" + Business pack
- Passat Variant 1.6tdi "Comfortline Business"
- BMW X1 16d "Advantage" + Business pack
Daarbovenop krijgen we €2.000,00 budget voor vrij te kiezen opties. Dit betreft bedrag inclusief BTW.
Mijn huidige bedrijfswagen is een Golf Variant 6 1.6 tdi. Rationeel gezien een zeer goede auto. 150.000km en 6 jaar verder zonder enig probleem. Motor en koppeling worden niet gespaard omdat ik me uitermate erger aan de traagheid van de auto. Maar wel een praktische wagen, want ruime koffer, en ondanks mijn rijstijl onwaarschijnlijk zuinig.
Mijn eerste idee uit bovenstaande lijst was opnieuw de Golf Variant, maar dan in 1.0tsi variant. Die motor kan me zeer bekoren (toch in vergelijking met de 1.6tdi) en de Golf Variant is nu eenmaal een praktische wagen met ruime koffer. Met de €2.000,00 aan opties kan ik er ook nog een proper 17" velgje bij nemen, alsook getinte ruiten, sportophanging, ... All in all kan ik er nog een relatief mooie wagen van maken binnen budget. Dit in tegenstelling tot de Passat, wat een lelijk hok is tenzij je er een R-pack bijneemt. Maar die optie is te duur. Bovendien lijkt zo'n Passat me ongemakkelijk groot in parkeergarages, schoolomgevingen, ... plaatsen waar elke cm telt op moment dat je moet parkeren.
Nu verschoot mijn werkgever van mijn keuze, en raadde hij me toch aan om eens naar een X1 te gaan kijken. Hij sprak van de "dubbele laadvloer" toen ik hem zei dat de X1 volgens mij te klein is. Intussen heb ik een testrit geregeld met een X1 volgende zaterdag, om met het ganse gezin, 2 buggy's en nog wat bagage te gaan testen of de X1 groot genoeg is

. Als de X1 ruim genoeg blijkt, en comfortabeler aanvoelt dan een Golf Variant, bestaat de kans dat ik de X1 kies.
Jij hebt nu een goed jaar ervaring met de X1, in een configuratie die sterk aanleunt in wat mogelijks ook mijn volgende bedrijfswagen wordt. Daarom enkele vragen naar jou toe.
- Hoe ervaar je de kofferruimte en het praktisch nut van die dubbele laadvloer? We zitten met 2 jonge kinderen, en dus regelmatig 2 buggy's aan boord (eerder een lompe kinderwagen en een plooibuggy). Heb je ooit gedacht van "godverdomme, 't kan er niet in"?
- Win je met de optie "verstelbare achterbank" aan kofferruimte? Gezien we 2 jonge kinderen hebben kan de bank misschien maximaal naar voren geschoven worden om op die manier een grotere kofferruimte te bekomen?
- Op basis van je optielijst lijkt het dat je de standaardradio hebt zitten. Voldoet deze een beetje? Ik heb ervaring met een standaardradio in een 116d (eerste model) en ik baalde daar zéér zwaar van. 0,0 bass, en regelmatig wou ik dat ding harder zetten maar zat ik aan het maximum. Een Harman Kardon lijkt een leuke (maar dure) optie.
- Opties die ik wil: sportzetels, lederen sportstuur, getinte ruiten achteraan, sensatec, verstelbare achterbank, harman karton, RTTI, verwarmde zetels. Uiteraard onmogelijk met mijn budget van €2.000,00. We hebben echter ook de mogelijkheid om tot €3.000,00 opties aan te kopen onder eigen naam. Gevaarlijk principe, want als er iemand op de wagen vlamt ben ik mijn geld kwijt en trekt enkel mijn werkgever geld van de verzekering. Te herleiden tot een minimum dus. Zijn er andere opties die je zeker zou aanbevelen?
Alle feedback is welkom

.