Auteur Topic:  2017 - F48 - X1 16d sdrive  (gelezen 1235 keer)

Offline korre

• Trade Count: (0)
  • Nieuw
  • *
2017 - F48 - X1 16d sdrive
« Gepost op: 15 augustus 2017, 14:05:22 »
Hierbij de korte voorstelling van mijn eerste BMW.

Het is alweer mijn derde leasebak in 8 jaar tijd en zo'n 340.000km verder. Zie hieronder mijn 'geschiedenis':
- Ford C-Max Xtrend 1.6tdci 109pk: 2009 - 2013, 165.000km
- Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTI 110pk Ecoflex: 2013 - 2017, 175.000km

Bij mijn keuze voor een nieuwe leasewagen, wilde ik vooral een auto hebben met een iets hogere zit. We hebben 2 kindjes en het is toch een stuk praktischer om ze in en uit de auto te laden.
Vorig jaar ook een hernia vastgesteld, dus hopelijk is een iets hogere zit ook beter voor de rug.
Verder wilde ik onder de 115 g CO2 blijven om mijn leasebudget maximaal te houden.

Met die criteria bleven maar een aantal mogelijke auto's over en bleek die BMW dan de enige mooie te zijn.
Nu had ik vrij veel geluk dat ons bedrijf hoge kortingen krijgt bij BMW (24%) waardoor deze ook vrij interessant was om samen te stellen.
Eenmaal mijn configuratie bepaald en doorgegeven aan de fleet manager, liet hij me weten dat de policy aangepast was en de offertes naar 3 leasingmaatschappijen gestuurd werden.
Tot mijn grote verbazing bleek Alphabet 40 euro goedkoper te zijn dan ALD, waardoor ik de laatste opties waarover ik twijfelde nog bijbesteld heb.

Daarna had ik nog budget over. Nu had ik de keuze om nog bijkomende opties te kiezen of om gebruik te maken van de mogelijkheid om zowel een auto als een fiets te bestellen binnen onze Mobility Policy.
Ik heb dan nog een mountainbike bijbesteld. Het is een cube ltd sl blackseries geworden.

Uiteindelijk heb ik deze auto besteld en dankzij de goeie service van Dejonckheere in Roeselare mag ik hem dus eind deze maand reeds gaan ophalen en dat is pas een dikke 2 maand na de officiële bestelling bij de leasingmaatschappij.

BMW X1 16d sdrive in Mediterranblau

JAV V-spaak 560 7.5Jx17''+225/55
**Kit Benor
Zonder monogram
Real Time Traffic Information - RTTI
Verwarmde voorzetels
Verwarmd stuurwiel
Spraakversie Nederlands
Nederlandstalige handleidingsboeken
Sportzetels BMW voor bestuurder en passagier
Grotere brandstoftank
Aanhangerkoppeling met afneembare bol
Verstelbare achterbank
Lederen sportstuur
Business Pack (als Model)
Model Advantage
Automatische anti-verblindingsbinnenspiegel
LED Headlight met uitgebreide functies
Cruise Control met remfunctie
Park Distance Control (PDC) achteraan
Elektron.gestuurde airconditioning 2 zone regeling
Navigatiesysteem
Metaalkleur
Automatische bediening van de achterklep
Park Distance Control (PDC) VR/AR (als Model)
Bijkomende 12V-stopcontact (voetruimte passagier)
Zonnewerend glas achteraan
CD frontlader
Elekt. voorzetels met geheugen voor best.zetel
Binnenbekleding stof Race
Dynamic Damping Control

Ik moet er 180.000km of 6 jaar mee rijden.
Ik rij ongeveer 45.000km per jaar, dus na 4 jaar mag ik alweer wisselen.

Ondertussen heb ik 1500km gereden.
Ik kan nog steeds geen ideale rijhouding vinden :-(. Ik vind dat de koppelingspedaal een te lange slag heeft.
Ofwel zit ik dan te dicht bij het gas en rem ofwel zit ik dan te ver om comfortabel de koppeling in te duwen.
Kan er wel mee te maken dat op dit moment heel veel last heb van mijn hernia.

Voor de rest kan ik de auto uitermate appreciëren door de stilte, het praktisch gemak (ruime en flexibele koffer, verschuifbare achterbank, makkelijker om de kinder erin te zetten).

Enkele puntjes waar ik nog moet aan wennen: automatische ruitenwisser moet je telkens handmatig opstarten. het zou gemakkelijker zijn als dat altijd aan staat.
Het valt mij ook op dat de auto veel reacties doorgeeft in het stuur.
Bij het acceleren op slecht wegdek voel je echt alles wat de wielen doen. daar moet ik wel nog wat aan wennen.
Daardoor heb ik ook nog niet te veel vertrouwen en ga ik nog vrij behoedzaam door de bochten

Tot nu toe valt de 3 cilinder motor niet tegen.
Het is natuurlijke geen strepentrekken, maar is zeker ook niet traag te noemen.

Offline korre

• Nieuw
  • *
Re: 2017 - F48 - X1 16d sdrive
« Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2017, 14:07:36 »
Hierbij nog wat exterieurfoto's voor de liefhebbers, met ook nog een glimp van mijn auto Astra

« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2017, 14:09:29 door korre »

Offline korre

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 15 augustus 2017, 14:08:54 »
Hierbij ook nog wat interieurfoto's

Offline gfk807

• Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • Enjoy life - Life's too short not to !
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2017, 18:15:29 »

Knappe auto die X1 maar voor mij, alweer over geuren en kleuren..., was deze 3cil diesel veel te traag en daarom voor de "toegegeven" minder mooie Active Tourer gegaan met wel een leuke motor erin : de 225XE.

Da afwerking zal een verademing zijn voor jou na een Ford en Opel veronderstel ik  :thumbsup:

Offline korre

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2017, 19:06:46 »
Knappe auto die X1 maar voor mij, alweer over geuren en kleuren..., was deze 3cil diesel veel te traag en daarom voor de "toegegeven" minder mooie Active Tourer gegaan met wel een leuke motor erin : de 225XE.

Da afwerking zal een verademing zijn voor jou na een Ford en Opel veronderstel ik  :thumbsup:
Ik snap wel dat mensen dat zeggen. Maar ik kom vd 1.7 v opel en in vergelijking daarmee is die 3 cilinder een goeie motor.
Hij is niet supersnel maar voor mij voldoende.

Kan mij wel inbeelden dat ik binnen 10jaar ook iets rappers wil.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Offline korre

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2017, 14:15:40 »
Heb ondertussen 2000km op de teller en zit nu aan een verbruik van 5,5l/100km en een gemiddelde snelheid van 72km.

Denk niet dat het nog veel zal zakken. Op de snelweg heb ik een ogenblikkelijk verbruik van net onder de 5l en ik doe hoofdzakelijk snelweg.
Kvind dat geen slecht gemiddelde

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Offline korre

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2018, 14:03:04 »
Ondertussen bijna 50.000km op gezet en nog steeds super tevreden van de auto.

Ook al een paar keer mee op reis geweest. Verstelbare achterbank al meermaals gebruikt. Handige optie!

Super comfortabele auto.
Ligt wel niet zo strak in de bochten. Beetje on BMW, maar eenmaal aan gewend stoort het niet meer

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Offline Machiel

• Trade Count: (+1)
  • Grand Prix Winner
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2018, 16:09:17 »
En al een deftige zithouding gevonden dan? Is idd soms wat zoeken!
1st BMW: E30 318i 1989 (wrecked) - E39 520D 2000 (sold) - E39 525D 2003 (sold) - E91 320D 2011 (current) - Honda VFR 750 1995 (current bike)

Offline korre

• Nieuw
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2018, 17:01:31 »
En al een deftige zithouding gevonden dan? Is idd soms wat zoeken!
Yep. Na enkele weken had ik die te pakken.

Offline Den Billie

• Pole Position
« Reactie #9 Gepost op: 11 december 2018, 21:07:48 »
Blij te horen dat je tevreden bent met deze wagen. Ik zit zelf ook met 2 jonge kinderen, en mijn werkgever heeft me vorige week de mogelijkheid geboden om een nieuwe bedrijfswagen te kiezen. We werken niet met leasing, en dus zijn de modellen/motorisaties waaruit ik kan kiezen beperkt tot volgende 3 mogelijkheden:
  • Golf Variant 7 1.6tdi/1.0tsi "Comfortline" + Business pack
  • Passat Variant 1.6tdi "Comfortline Business"
  • BMW X1 16d "Advantage" + Business pack
Daarbovenop krijgen we €2.000,00 budget voor vrij te kiezen opties. Dit betreft bedrag inclusief BTW.

Mijn huidige bedrijfswagen is een Golf Variant 6 1.6 tdi. Rationeel gezien een zeer goede auto. 150.000km en 6 jaar verder zonder enig probleem. Motor en koppeling worden niet gespaard omdat ik me uitermate erger aan de traagheid van de auto. Maar wel een praktische wagen, want ruime koffer, en ondanks mijn rijstijl onwaarschijnlijk zuinig.

Mijn eerste idee uit bovenstaande lijst was opnieuw de Golf Variant, maar dan in 1.0tsi variant. Die motor kan me zeer bekoren (toch in vergelijking met de 1.6tdi) en de Golf Variant is nu eenmaal een praktische wagen met ruime koffer. Met de €2.000,00 aan opties kan ik er ook nog een proper 17" velgje bij nemen, alsook getinte ruiten, sportophanging, ... All in all kan ik er nog een relatief mooie wagen van maken binnen budget. Dit in tegenstelling tot de Passat, wat een lelijk hok is tenzij je er een R-pack bijneemt. Maar die optie is te duur. Bovendien lijkt zo'n Passat me ongemakkelijk groot in parkeergarages, schoolomgevingen, ... plaatsen waar elke cm telt op moment dat je moet parkeren. 

Nu verschoot mijn werkgever van mijn keuze, en raadde hij me toch aan om eens naar een X1 te gaan kijken. Hij sprak van de "dubbele laadvloer" toen ik hem zei dat de X1 volgens mij te klein is. Intussen heb ik een testrit geregeld met een X1 volgende zaterdag, om met het ganse gezin, 2 buggy's en nog wat bagage te gaan testen of de X1 groot genoeg is  :). Als de X1 ruim genoeg blijkt, en comfortabeler aanvoelt dan een Golf Variant, bestaat de kans dat ik de X1 kies.

Jij hebt nu een goed jaar ervaring met de X1, in een configuratie die sterk aanleunt in wat mogelijks ook mijn volgende bedrijfswagen wordt. Daarom enkele vragen naar jou toe.
  • Hoe ervaar je de kofferruimte en het praktisch nut van die dubbele laadvloer? We zitten met 2 jonge kinderen, en dus regelmatig 2 buggy's aan boord (eerder een lompe kinderwagen en een plooibuggy). Heb je ooit gedacht van "godverdomme, 't kan er niet in"?
  • Win je met de optie "verstelbare achterbank" aan kofferruimte? Gezien we 2 jonge kinderen hebben kan de bank misschien maximaal naar voren geschoven worden om op die manier een grotere kofferruimte te bekomen?
  • Op basis van je optielijst lijkt het dat je de standaardradio hebt zitten. Voldoet deze een beetje? Ik heb ervaring met een standaardradio in een 116d (eerste model) en ik baalde daar zéér zwaar van. 0,0 bass, en regelmatig wou ik dat ding harder zetten maar zat ik aan het maximum. Een Harman Kardon lijkt een leuke (maar dure) optie.
  • Opties die ik wil: sportzetels, lederen sportstuur, getinte ruiten achteraan, sensatec, verstelbare achterbank, harman karton, RTTI, verwarmde zetels. Uiteraard onmogelijk met mijn budget van €2.000,00. We hebben echter ook de mogelijkheid om tot €3.000,00 opties aan te kopen onder eigen naam. Gevaarlijk principe, want als er iemand op de wagen vlamt ben ik mijn geld kwijt en trekt enkel mijn werkgever geld van de verzekering. Te herleiden tot een minimum dus. Zijn er andere opties die je zeker zou aanbevelen?

Alle feedback is welkom  :).

Offline korre

• Nieuw
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 11 december 2018, 21:19:08 »
Koffer is niet super groot, maar wel praktisch. Je kan heel veel onder de dubbele bodem steken. Die ruimte heb je wel nodig als je op uitstap gaat.
Op reis zet ik de achterbank dan een stuk naar voor zodat de koffer ca 600l wordt.
Ik heb wel een grote dakkoffer. Die heb ik wel nodig.
Vorige auto was een Astra sports tourer en de X1 biedt meer kofferruimte dan de Astra.

Wij hebben maar 1 buggy meer met een plankje achter, zodat de oudste ook wat kan rusten. 1 lompe buggy en een plooibuggy gaan er maar moeilijk I geraken, maar heb je wellicht ook moeite mee in je huidige golf.

Kwa opties. De rtti kan je al schrappen. Dit systeem kan niet op tegen WAZE. Ik gebruik het alvast niet. Sportstoelen moet je zeker wel bestellen. Is een aanrader. Lederen stoelen ben ik nooit een fan van geweest. Stof is dus voldoende voor mij.

Voor de radio heb ik een upgrade ivm de boxen. Was een goeie compromis tussen standaard en het dure HK systeem. Ik ben er content mee, maar ben misschien minder veeleisend als jij.

Offline Den Billie

• Pole Position
« Reactie #11 Gepost op: 11 december 2018, 21:34:39 »
Koffer is niet super groot, maar wel praktisch. Je kan heel veel onder de dubbele bodem steken. Die ruimte heb je wel nodig als je op uitstap gaat.
Op reis zet ik de achterbank dan een stuk naar voor zodat de koffer ca 600l wordt.
Ik heb wel een grote dakkoffer. Die heb ik wel nodig.
Vorige auto was een Astra sports tourer en de X1 biedt meer kofferruimte dan de Astra.

Wij hebben maar 1 buggy meer met een plankje achter, zodat de oudste ook wat kan rusten. 1 lompe buggy en een plooibuggy gaan er maar moeilijk I geraken, maar heb je wellicht ook moeite mee in je huidige golf.

Kwa opties. De rtti kan je al schrappen. Dit systeem kan niet op tegen WAZE. Ik gebruik het alvast niet. Sportstoelen moet je zeker wel bestellen. Is een aanrader. Lederen stoelen ben ik nooit een fan van geweest. Stof is dus voldoende voor mij.

Voor de radio heb ik een upgrade ivm de boxen. Was een goeie compromis tussen standaard en het dure HK systeem. Ik ben er content mee, maar ben misschien minder veeleisend als jij.

Bedankt voor je bevindingen!

Golf Variant is qua koffer best ruim, 1 kinderwagen en plooibuggy kunnen dwars achter mekaar liggen. De X1 zal er niet tegenop kunnen, op papier scheelt het 100 liter. Sowieso zou de bedoeling zijn om een dakkoffer aan te schaffen, of het nu een X1 of Golf Variant wordt.

Interessante vermelding i.v.m. de RTTI. In de Golf die ik nu heb is het waardeloos, en ik rij bijgevolg op Waze. Hoewel Waze ook niet meer is wat het geweest is, ben ik er van overtuigd dat apps sneller/beter evolueren dan ingebouwde navigatiesystemen. Schrappen dus.

Qua radio ben ik op zich niet veel gewend, en ik hoop dat de testwagen zaterdag de standaardradio bevat en niet de HK.

Offline korre

• Nieuw
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 11 december 2018, 22:16:39 »
We hebben of voorhand ook getwijfeld over de ruimte vd auto, maar tot nu nog gn 1 keer gehad dat hij te klein was

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Offline Den Billie

• Pole Position
« Reactie #13 Gepost op: 16 december 2018, 16:20:43 »
Intussen testrit achter de rug, en de X1 valt wel mee qua ruimte. Sowieso minder praktisch dan een Golf Variant, maar het lukt wel met wat duwen en stampen, en de keren dat de kofferruimte écht helemaal moet benut worden per jaar is op 1 hand te tellen. Puur daarop de auto afschieten zou dan jammer zijn want ...

... het rijdt toch wel volwassener dan een Golf Variant. De demoauto van dienst was een sDrive18i met automaat, jammer genoeg niet de sDrive16d die mijn werkgever aankoopt. Dat reed niet slecht, en om rustig maar voldoende vlot van punt A naar punt B te rijden is dat eigenlijk een goeie combinatie. Ik veronderstel dat de 16d ietwat trager zal zijn puur in het optrekken, maar even vlot bij hernemingen door z'n hogere koppel. De automatische versnellingsbak is leuk, maar geen optie voor mijn werkgever en voor mezelf ook niet zozeer noodzakelijk. De auto nodigt niet uit tot het betere bochtenwerk. Mijn Golf kan ik bij wijze van spreken tot op de mm in een bocht zetten, de X1 lijkt wat vager te zijn. Daartegenover staat dan wel dat hij comfortabeler is.

Over het algemeen ben ik eerder positief, al was de demoauto natuurlijk wel wat beter uitgerust dan wat we kunnen kiezen met het beschikbare budget. Sportzetels, M-sportstuur, zwarte dakhemel, Sensatec, automaat en dan ook nog wat exterieurelementen die het tot een relatief mooie wagen maken. Zo kan ik mijn wagen jammer genoeg niet configureren. Ik heb hier intussen meer duidelijkheid over, en we kunnen voor ongeveer €800,00 vrije opties kiezen terwijl ik initieel dacht dat het om €2.000,00 ging. Daarnaast kunnen we nog wel aan €3.000,00 opties privé bijkopen (= factuur op eigen naam) maar hoe dat dan juist werkt is me een raadsel. De auto is van de werkgever, en als er de dag na levering een ander op knalt en de auto is perte totale, ben ik mijn geld aan privé opties kwijt...

Het wordt allicht volgende configuratie, die exact op €30.000,00 btw excl uitkomt:
  • sDrive16d
  • Advantage model
  • Business Pack
  • Sportzetels
  • Verstelbare achterbank
Daarbij zou ik nog het lederen sportstuur en Harman Kardon privé bijkopen. De standaardradio was ok maar ik ga me er op termijn mateloos aan ergeren zoals indertijd bij m'n E87 116d. Ik zou enkel moeten weten in hoeverre Spotify probleemloos kan bediend worden via het idrive systeem. Als dat niet lukt is er hopelijk wel een AUX in, daar heb ik niet op gelet in de demowagen.

Offline korre

• Nieuw
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 16 december 2018, 16:25:01 »
Intussen testrit achter de rug, en de X1 valt wel mee qua ruimte. Sowieso minder praktisch dan een Golf Variant, maar het lukt wel met wat duwen en stampen, en de keren dat de kofferruimte écht helemaal moet benut worden per jaar is op 1 hand te tellen. Puur daarop de auto afschieten zou dan jammer zijn want ...

... het rijdt toch wel volwassener dan een Golf Variant. De demoauto van dienst was een sDrive18i met automaat, jammer genoeg niet de sDrive16d die mijn werkgever aankoopt. Dat reed niet slecht, en om rustig maar voldoende vlot van punt A naar punt B te rijden is dat eigenlijk een goeie combinatie. Ik veronderstel dat de 16d ietwat trager zal zijn puur in het optrekken, maar even vlot bij hernemingen door z'n hogere koppel. De automatische versnellingsbak is leuk, maar geen optie voor mijn werkgever en voor mezelf ook niet zozeer noodzakelijk. De auto nodigt niet uit tot het betere bochtenwerk. Mijn Golf kan ik bij wijze van spreken tot op de mm in een bocht zetten, de X1 lijkt wat vager te zijn. Daartegenover staat dan wel dat hij comfortabeler is.

Over het algemeen ben ik eerder positief, al was de demoauto natuurlijk wel wat beter uitgerust dan wat we kunnen kiezen met het beschikbare budget. Sportzetels, M-sportstuur, zwarte dakhemel, Sensatec, automaat en dan ook nog wat exterieurelementen die het tot een relatief mooie wagen maken. Zo kan ik mijn wagen jammer genoeg niet configureren. Ik heb hier intussen meer duidelijkheid over, en we kunnen voor ongeveer €800,00 vrije opties kiezen terwijl ik initieel dacht dat het om €2.000,00 ging. Daarnaast kunnen we nog wel aan €3.000,00 opties privé bijkopen (= factuur op eigen naam) maar hoe dat dan juist werkt is me een raadsel. De auto is van de werkgever, en als er de dag na levering een ander op knalt en de auto is perte totale, ben ik mijn geld aan privé opties kwijt...

Het wordt allicht volgende configuratie, die exact op €30.000,00 btw excl uitkomt:
  • sDrive16d
  • Advantage model
  • Business Pack
  • Sportzetels
  • Verstelbare achterbank
Daarbij zou ik nog het lederen sportstuur en Harman Kardon privé bijkopen. De standaardradio was ok maar ik ga me er op termijn mateloos aan ergeren zoals indertijd bij m'n E87 116d. Ik zou enkel moeten weten in hoeverre Spotify probleemloos kan bediend worden via het idrive systeem. Als dat niet lukt is er hopelijk wel een AUX in, daar heb ik niet op gelet in de demowagen.
Spotify kan je afspelen via de radio met bleutooth. Je kan volgend of vorig liedje kiezen.
Je hebt wel gn toegang tot afspeellijsten