Auteur Topic:  Roadtrip V4.0  (gelezen 1477 keer)

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
Roadtrip V4.0
« Gepost op: 14 augustus 2017, 16:37:21 »
In navolging van mijn vorige topics
Roadtrip V1.0: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=25275.0
Roadtrip V2.0: http://bimmerboard.be/forum/index.php?topic=41025.0
Roadtrip V3.0: http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=55933.0

Dit keer een verslagje van een 4e kleine roadtrip.

De reis ging deze keer naar San-Francisco.
Voor mij is het de 3e keer dat ik naar die regio ga. Telkens voor mij werk en dan combineer ik dat met wat plezier.
3 jaar terug heb ik samen met mijn vriendin en een collega een RV/Mobilhome (met 5L V10 motor) gehuurd en naast San-Fransisco ook een pak nationale parken bezocht (Grand Canyon, Yosimete, Sequoia, Joshua Tree, Death Valley,...). Dat was een schitterende ervaring.
Vorig jaar dan met 3 maten die afgekomen zijn naar de VS na mijn congres afgesproken in San-Francisco en nog eens naar Yosimete national park gegaan voor te kamperen + hiken. Heerlijke tijd beleefd.  Toen met een Toyota fourrunner rondgereden.

Na deze 2 keer wist ik dat ik nog eens wou terugkeren maar dit keer op een 2-wieler.
Dus zo gezegd zo gedaan en een 2 wieler gehuurd in San-Fransisco. In de VS zijn enkel Indian en Harley Davidson betaalbaar, dus dan maar een Indian Scout gehuurd.
Ik had 2.5 dagen om rond te touren.
Dag 1 moest ik om 10.00 de motor gaan ophalen in San-Fransisco. Bleek dat mijn credit card dienst weigerde, zucht! Na wat over en weer gechat met Belgi heeft mijn pa via Wesntern Union mij wat cash opgestuurd zodat ik toch kon vertrekken en benzine/eten/hotel kan betalen.

Goed, op de eerste dag stonden 300 km op de planning. Eerst vertrekken dus in San-Fransisco, om vervolgens de Golden Gate Brug over te rijden en een tour van een 50 tal km te maken in de bossen ten Noorden van deze bekende brug :)
Vervolgens de brug nog eens oversteken in de andere richting om dan langs de schitterende kustlijn (Highway 1) af te zakken naar Santa Cruz.
Buiten de 50 km in de bossen ten noorden van de brug, was deze dag een typische Chopper dag: rustig, glooiend maar vooral rechtdoor cruizen met schitterende uitzichten.

Onderweg was er wel wat verkeer en ook veel andere choppers tegengekomen. Ik was wel zowat de enige in vol ornaat (Daytona lederen botten, motor jas en broek, deftige systeem helm,...), daar waar de locals allemaal in allstars/jeans en tanktop + pothelm rondrijden.

Eens in Santa-Cruz aangekomen ging de route nog een 30 tal km landinwaarts om dan aan mijn overnachting aan te komen in San-Jose.

« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2017, 16:40:16 door jan.van.gent »

Citaat van: Tom
6000 RPM is voor pannekoeken

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
Re: Roadtrip V4.0
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2017, 16:51:37 »
Dag 2 stonden er 400 km op het schema. Maar van een totaal verschillend karakter. De frisse glooiende kustlijn moet plaatsmaken voor bochtige en kronkelende bergwegen in het hete binnenland.
Bij vertrek om 9.00 was de temperatuur al 28C, dat beloofde.

De wegen waren fenomenaal. Heel goede staat, heel sterk kronkelend en enorm desolaat. Er kon dus doorgeknald worden!
De weg naar Mount Hamilton was werkelijk fenomenaal. Enkel wat fietsers tegengekomen en na 2 uur rijden staken mij 3 andere motards mij voorbij. Dit keer niet langer op een chopper met pothelm, maar super motards en racebikes in vol leder ornaat. Hier reden dus de echte motards!
De wegen waren niet te vergelijken met de alpen of pyreneen. Veel kortere bochten maar toch geen haarspeldbochten. Andere opbouw van bochten dan wat we in Europa gewend zijn, maar heel plezant! Ik hou wel van trage en technische bochten.
Alleen is dat niet echt op het lijf gesneden van een american chopper... De voetseunen zijn dan ook een stuk lichter geworden tijdens te trip.
Bovenop Mount Hamilton stonden naast het groepje van 3 nog een 2 motards op KTM 690 Super motards op adem te komen. Na een gesprek met hen werd duidelijk dat ze nogal verschoten van een chopper hier boven te zien  ;D . Toen ik  met een europees accent zei: don't be gentle, it's a rental  werd hen snel duidelijk dat ik niet the regular harley trapson rijder was.
De 2e berg op de planning was Mount Diabolo. Heel plezant, minder technisch maar hier begon de warmte zijn parten te spelen. Temperaturen boven de 40C in motorkledij is niet gezeverd! Maar toch enorm van genoten.
Aan het einde van de dag zat er nog een bergachtig stuk in de route, namelijk de regio ten oosten van het San-Fransisco peninsula. Heel vreemd om daar te rijden. Je draait daar constant op en over de bergkam, waarbij de linker kant die gericht is richting de oceaan enorm koel aanvoelt (-20C) en volledig groen begroeit is, en de rechterkant dor is en je terug met temperaturen van 30C wordt geconfronteerd.

Na een welverdiende nachtrust (om 19.00 aangekomen aan het hotel, vlug een pizza binnengestoken en tegen 21.00 stik kapot onder de lakens) moest ik de volgende ochtend enkel nog de San Fransisco bay bridge oversteken om de moto terug te brengen in San-Fransisco.

Offline Blue

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2017, 16:56:27 »
Prachtige ervaring opnieuw!
En had je de motorkleding daar dan ook gehuurd?
Want is daar helemaal niet verplicht zeker?

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2017, 17:01:18 »
Nu ik er op terugkijk besef ik pas wat een heerlijk avontuur dat was. Soms voor meer dan 3 uur lang geen enkele wagen/moto/fiets/wandelaar tegengekomen op perfecte en desolate bochtige wegen. Ik voelde me echt klein en nietig maar ook kwetsbaar tijdens dit avontuur. Als je een tank hebt waarmee je 220 miles ver kunt karren, en plots zit je in the middle of nowhere en zie je staan: next gas in 180 miles en je hebt al 45 miles gedaan met je tank dan kriebelt het wel een tijd lang :)

Ik heb ook enkele filmpjes gemaakt met de gopro, eens werk van maken om die te bekijken en enkele leuke stukjes te uploaden.

Dus, het avontuur was schitterend, maar jammer genoeg kan ik niet hetzelfde zeggen van de moto.
Ophanging: heel hard op korte kleine impacten maar veel te zacht op langere/trage inputs. Dus net het omgekeerd van wat je wilt... Mede door de zachte reactie op trage inputs was de grondspeling in bochten veel te weinig en schraapte de moto gelijk een bezetene van zodra de pees er op ging.
Remmen: het was voor mij al even geleden dat ik nog op een baan moto gereden heb met vooraan een enkele schijf... was dus ook niet schitterend
Motor: geen toerenteller wtf! Daar waar ik een enorm karaktervol blok had verwacht dat hard/bruut/ruw zou zijn in lage toeren, was het blok heel lineair over de gehele lijn, en over de gehele lijn vrij veel koppel. Maar laat dat net zijn wat ik niet wens in een moto. Want als ik wou kon ik alles doen in 3e versnelling (vanaf stilstand tot autostrade), en dat is niets voor mij. Ik heb liever een blok dat ofwel zoals mijn ex-Cagiva (ducati blok) een stevige grunt heeft onderin, of een blok zoals mijn huidige fazer600 een stevige eindpunch heeft en waar correct schakelen dus van groot belang is. Ik kan het best vergelijken met een BMW Boxer motor (1150GS), dat is ook niets voor mij wegens te lineair en saai over de gehele lijn.
Zitpositie: de voeten vooruitsteken is imo nergens goed voor. Noch voor bochten te kunnen pakken, en ook niet voor comfort. Ik had redelijk wat last van mijn bovenbenen om constant die benen naar voren te houden.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2017, 17:08:55 door jan.van.gent »

Offline jan.van.gent

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2017, 17:03:46 »
Prachtige ervaring opnieuw!
En had je de motorkleding daar dan ook gehuurd?
Want is daar helemaal niet verplicht zeker?

Helm, en motor jas/broek (doorwaai kledij) had ik mee van thuis in de valies. Geen zin om daar met een pothelm en t-shirt ofzo te gaan rijden.
Op sommige delen (Mount Hamilton voornamelijk) heb ik toch echt wel stevig gereden en dat zou ik absoluut niet willen doen zonder deftige bescherming. De 5 motards die ik daar gezien hadden waren ook van top tot teen beschermd.

Ook mijn GPS + houder had ik mee van thuis. Geen zin om met een vreemde gps te rijden. En zo kon ik alle routes al mooi opladen op de gps en diende ik enkel de stuurbevestiging te monteren ter plekke.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2017, 17:25:46 door jan.van.gent »

Offline BIG charlie

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2017, 17:25:16 »
Mooi verhaal!
Zag er een leuke ervaring uit  :thumbsup:

Grtz
F21 116 ede lci Mineral Grau.
Suzuki Burgman 650 Executive

Former BMW cars: E21-320.6 - E30-316i - E30-320i - E34-525i - E36-318is - E36-318i cab - E92-320d - E81-116i

Offline FJRdude

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • E93 325i
    • Freude Am Fahren
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2017, 17:38:55 »
Damn,  nu ben ik toch een beetje jaloers hoor.  Wat een trip zeg!!  :thumbsup:   :thumbsup:

Ik heb zelf ook een chopper gehad,  en met de voeten naar voor rijden... is nergens goed voor.
Snel last van alle spieren in je lichaam, onderrug, schouders en benen hebben het zwaar te verduren als je wat afstand aflegt.
Daarom dat die sakochenbrommers meestal gebruikt worden om van terras naar terras te kachelen  :greddy:

Bedankt om dit moois te delen  :bow:
Je moet geen grond bezitten om een boer te zijn!

E93 - 325i  || F48 - 18d   ||  FJR 1300 RP13

Offline Monky

• Premium Member
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • Freude am Fahren
« Reactie #7 Gepost op: 6 september 2017, 23:09:17 »
Zalig Jan  :bow:
The Daily  -  F20 125d      
The Oldie  -  E30 318iS

Offline Bananenman

• Medewerker
  • Trade Count: (+2)
  • Crashed!
« Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2019, 20:57:27 »
Heerlijk verslag inderdaad, MotardJan  8) 8)
Mercedes-Benz CLA200 sb