Auteur Topic: [ALG] Routes plannen  (gelezen 1434 keer)

Offline Fred

• Trade Count: (0)
  • Pole Position
[ALG] Routes plannen
« Gepost op: 30 mei 2017, 17:17:58 »
Ik wil graag mijn weekendtripjes wat beter kunnen plannen. Tot nu toe volg ik vaak de '14-'18 routes, en routes die ik zelf ken. Maar op den duur ken je die ook wel.
Het zou leuk zijn om eens een route voor een dag te kunnen uitstippelen.

Het lijkt me dat hier nog mensen voor hetzelfde 'probleem' staan, en ik wil graag jullie ervaringen horen.

Dus. Welke online tools of software gebruiken jullie om routes te plannen, en welke navigatiesystemen zijn hier best voor geschikt?

Offline Motorsport88

• World Champion
  • F30 335i Melbourn red
Re: Routes plannen
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2017, 17:34:30 »
Ik volg mee!

Ik zit met min of meer hetzelfde.

Ik ben opzoek naar een goede App roadtrip planner..
Mensen met ervaring van bepaalde apps?

Verstuurd vanaf mijn E6853 met Tapatalk

Offline tom_il

• World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2017, 08:45:21 »
Ik wil graag mijn weekendtripjes wat beter kunnen plannen. Tot nu toe volg ik vaak de '14-'18 routes, en routes die ik zelf ken. Maar op den duur ken je die ook wel.
Het zou leuk zijn om eens een route voor een dag te kunnen uitstippelen.

Het lijkt me dat hier nog mensen voor hetzelfde 'probleem' staan, en ik wil graag jullie ervaringen horen.

Dus. Welke online tools of software gebruiken jullie om routes te plannen, en welke navigatiesystemen zijn hier best voor geschikt?
Geef de plaatsen in de google calender, plaats en tijdstip.
Met Waze of googlemaps kan dan plannen met deze informatie.
Goed als je verschillende plaatsen wil bezoek en de gevolgde route van minder belang is.
Pre-LCI 2007 E61 525dA

Offline RDR

• Grand Prix Winner
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2017, 13:24:48 »
Deze vind ik persoonlijk heel goed en routes kan je makkelijk exporteren naar Garmin of TomTom (de TomToms die route planning ondersteunen welteverstaan, wat er helaas niet veel meer zijn).

http://www.tyretotravel.com/

Crasht soms wel eens, is een amateur project maar op zich wel goed gedaan. Veel saven is de boodschap.
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Offline VanCamel

• Qualifying
  • Paté
« Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2017, 16:15:05 »
Via Connected Drive in de nieuwere generaties moet dat zelfs kunnen, maar vraag me niet hoe, nooit uitgeprobeerd :)
Freude am Fahren
'03 Z4 2.5i
'01 E46 M3 Cabrio Carbonschwarz
'17 F30 330e Citrinschwarz

Offline Fred

• Pole Position
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2017, 20:20:44 »
Geef de plaatsen in de google calender, plaats en tijdstip.
Met Waze of googlemaps kan dan plannen met deze informatie.
Goed als je verschillende plaatsen wil bezoek en de gevolgde route van minder belang is.

Dat is inderdaad leuk om je tussenstops enzo te organiseren, maar dan kan je volgens mij nog niet onmiddelijk een route kiezen. Of wel?

Deze vind ik persoonlijk heel goed en routes kan je makkelijk exporteren naar Garmin of TomTom (de TomToms die route planning ondersteunen welteverstaan, wat er helaas niet veel meer zijn).

http://www.tyretotravel.com/

Crasht soms wel eens, is een amateur project maar op zich wel goed gedaan. Veel saven is de boodschap.

Heb mij zonet geregistreerd en een eerste route aangemaakt. Nu nog even uitvogelen hoe ik die route op mijn gsm krijg :D.

Als ik mijn route opsla en importeer als track dan heb ik de optie om een navigatie-app te selecteren. Hij geeft er maar twee aan... namelijk Navigon en Sygic.
Iemand ervaring met een van deze apps?
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2017, 20:32:17 door Fred »

Offline Fred

• Pole Position
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2017, 20:21:13 »
Via Connected Drive in de nieuwere generaties moet dat zelfs kunnen, maar vraag me niet hoe, nooit uitgeprobeerd :)

Connected Drive bestond nog niet in '93  ;D

Offline RDR

• Grand Prix Winner
« Reactie #7 Gepost op: 1 juni 2017, 07:50:03 »
Dat is inderdaad leuk om je tussenstops enzo te organiseren, maar dan kan je volgens mij nog niet onmiddelijk een route kiezen. Of wel?

Heb mij zonet geregistreerd en een eerste route aangemaakt. Nu nog even uitvogelen hoe ik die route op mijn gsm krijg :D.

Als ik mijn route opsla en importeer als track dan heb ik de optie om een navigatie-app te selecteren. Hij geeft er maar twee aan... namelijk Navigon en Sygic.
Iemand ervaring met een van deze apps?

Ik gebruik Tyre voornamelijk met mijn Garmin, het werkt heel goed. Je moet in Tools > Preferences > General kiezen of je een Garmin of Tomtom hebt, dan krijg je naargelang je keuze, een menu waar je de files kan exporteren naar je navigatiesysteem.

Ik heb het nog niet gebruikt met navigatie-apps om eerlijk te zijn. Je kan elke route wel exporteren naar veel formaten (zie File > Save As) dus check of een van je apps met die files omweg kan.

Connected Drive is met deze website www.bmw-routes.com maar ik zou dit absouluut niet aanraden voor rondritten, toch niet naar mijn ervaring. Ik had vorig jaar een hele route gepland in Sauerland, die op de BMW krijgen lukte wel redelijk snel maar eens de weg op, was het een soep. Het probleem was dat je elk tussenpunt exact
moest passeren, anders stuurde die je terug naar het vorige tussenpunt. Tegen dat we dat doorhadden, zaten we al op grote verbindingsroutes tussen de trucks, ipv in de bossen van het Sauerland. Nooit meer.

Voor rondritten is het algemeen gekend dat Garmins de beste zijn...toch van wat ik hoor en zelf heb ervaren. Tyre + Garmin werkt voorlopig heel goed voor mij.
Garmin heeft ook een eigen app Basecamp, schijnt ook goed te zijn maar zelf nog niet geprobeerd.

Hoop dat dit helpt, veel plezier.

Trouwens, ik had eens gedacht aan een topic te starten waar mensen hun route files kunnen delen met toffe ritten...zal daar misschien eens aan beginnen.
« Laatst bewerkt op: 1 juni 2017, 11:33:47 door RDR »
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Offline Fred

• Pole Position
« Reactie #8 Gepost op: 1 juni 2017, 09:03:11 »
Doen!

Ik vind het ook leuk dat je met MyRoute-app ook tracks van andere kan bekijken én gebruiken.

Ik ben er zeker van dat er nog mensen iets kunnen hebben aan een soortgelijk topic. Er is naar mijn mening ook te weinig over te vinden op het forum, terwijl ik er zeker van ben dat er nog mensen zijn die graag op zondag hun speeltgoed uithalen. Dan is het leuk als je, een uitgestippelde route kan volgen van een mede bb'er  8).

Offline Fred

• Pole Position
« Reactie #9 Gepost op: 1 juni 2017, 09:05:52 »
Ik ben er overigens nog niet aan uit of ik via mijn gsm een route wil uploaden of toch gewoon een 'ouderwetse' gps koop. Op het eerste zicht zijn het (bij zowel tomtom als garmin) enkel de moto uitvoeringen waar je echt je eigen routes kan aanmaken met waypoints.

Naar mijn mening zijn die apps toch nooit goed genoeg om 100% op te kunnen rekenen. Maar heb ook geen zin om 400 euro uit te geven aan zo'n lomp ding  :thinking:

:edit:

Blijkbaar kan je toch met een basic tomtom (Tomtom Via 52) routes zelf opmaken via MyDrive.
« Laatst bewerkt op: 1 juni 2017, 09:27:04 door Fred »

Offline VanCamel

• Qualifying
  • Paté
« Reactie #10 Gepost op: 1 juni 2017, 09:20:30 »
Connected Drive bestond nog niet in '93  ;D
Het is maar een fyi voor de mensen die met een recenter model rijden hé  :)
Freude am Fahren
'03 Z4 2.5i
'01 E46 M3 Cabrio Carbonschwarz
'17 F30 330e Citrinschwarz

Offline Fred

• Pole Position
« Reactie #11 Gepost op: 1 juni 2017, 09:24:11 »
Jammer dat er geen retrofits bestaan voor ouder modellen zoals Porsche bv wél doet.

Offline Diezelke

• Premium Member
  • Grand Prix Winner
  • Life is too short to be small.
« Reactie #12 Gepost op: 1 juni 2017, 11:38:00 »
Ik volg.
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)

Offline RDR

• Grand Prix Winner
« Reactie #13 Gepost op: 1 juni 2017, 11:41:09 »
Ik ben er overigens nog niet aan uit of ik via mijn gsm een route wil uploaden of toch gewoon een 'ouderwetse' gps koop. Op het eerste zicht zijn het (bij zowel tomtom als garmin) enkel de moto uitvoeringen waar je echt je eigen routes kan aanmaken met waypoints.

Naar mijn mening zijn die apps toch nooit goed genoeg om 100% op te kunnen rekenen. Maar heb ook geen zin om 400 euro uit te geven aan zo'n lomp ding  :thinking:

Blijkbaar kan je toch met een basic tomtom (Tomtom Via 52) routes zelf opmaken via MyDrive.

De meeste Garmins hebben routeplanning en zijn zeer goed voor rondritten IMHO. Tomtom heeft een moto-gps die wel goe is voor routeplanning maar natuurlijk relatief klein scherm.

Ja het is een beetje lomper dan een ingebouwde navigatie maar het gaat toch om rijplezier niet om esthetiek in dit geval. En met een GPS aan een zuignap kan je het scherm dichter in je gezichtsveld plaatsen, wat handiger is als er toevallig wat S-bochten volgen op elkaar en de tractiecontrole afligt....dan ben je beter niet afgeleid....
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Offline RDR

• Grand Prix Winner
« Reactie #14 Gepost op: 1 juni 2017, 11:51:35 »

Je kan routes opmaken extern ja maar volgens mij alleen van A naar B, niet met tusenpunten (tenzij je die TomTom voor motos koopt).

Bij TomTom krijgen ze waarschijnlijk allemaal Opels als firmawagen en kunnen ze zich niet voorstellen dat er iemand meer tijd dan absoluut noodzakelijk wil doorbrengen in de auto  :greddy: :greddy:.
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Offline Fred

• Pole Position
« Reactie #15 Gepost op: 26 maart 2021, 12:03:25 »
Even een oud topic terug afstoffen. Het is dan wel een tijd geleden, maar eigenlijk zit ik nog steeds met hetzelfde probleem te klooien. Ik heb na de opstart van dit topic een Garmin GPS gekocht om zo mijn routes via basecamp (standaard garmin programma) te maken. Het was mijn intentie om via MyRoute-app routes te maken en dan het GPRX-bestand te importeren naar mijn Garmin.

In theorie moet dat lukken, in de praktijk... not so much. De routes met waypoints worden wel geïmporteerd, maar Garmin maakt er zijn eigen ding van. Ik heb het verschillende keren geprobeerd om telkens tot de constatatie te komen dat ik beter in de auto stap en rijd richting de zon  ;D.

Dussss. Heeft iemand ervaring met de MyRoute-app in combintatie met de MRA navigatie voor GSM? Zijn er mensen die het nog anders doen?

Offline FJRdude

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • F21 3-türer
    • Freude Am Fahren
« Reactie #16 Gepost op: 27 maart 2021, 09:22:20 »
Ik gebruik al jaren Garmin oppe moto, eerst met Mapsource daarna met Basecamp.
Momenteel heb ik de Zumo 595 in gebruik.
Mapsource vond ik leuker om mee te werken wegens z’n eenvoud.

Als je met Basecamp werkt ga je best uw uitgestippelde route bewaren als track.
De laatste generatie Garmins kan niet overweg met routes waar meer van 29 harde viapunten inzitten. Je kan deze punten ‘soft’ maken maar als je met tracks gaat werken is alles veel eenvoudiger.

Kijk op YouTube eens naar de filmpjes van MrGPS (Hans Vaessen).
Hij heeft motorrijdend Nederland en Vlaanderen al menig inzicht gegeven in de Garmin-tools.

Zoals dat met alles is: eens je het beethebt ga je er veel plezier aan beleven.
Je leeft maar 1 keer?  Neen, leven doe je elke dag, sterven, dat doe je maar 1 keer....

F21  || F48  ||  FJR

Offline RDR

• Grand Prix Winner
« Reactie #17 Gepost op: 6 april 2021, 09:10:56 »
Je moet onthouden dat zo een route eigenlijk alleen maar een vezamleing waypoints is en de Garmin gaat dan zelf de routes tussen de waypoints berekenen (meestal met het oog op de snelste optie) dus de mooie route langs de glooiende heuvels die je beoogde, wordt plots een stuk expressweg met oubollige tankstations want daar spaar je volgens het Garmin algoritme 3minuten mee uit.

Wat ik doe is veel waypoints zetten ook midden tussen 2 stadjes zodanig dat je de route forceert via de weg die je beoogt. En om idd die waypoint limit te omzeilen, breek ik de routes op (bvb voormiddagroute en namiddagroute).

Ik gebruik trouwens Tyre wat nu MyRoute is geworden maar MyRoute kon ik mij niet invinden dus nu heb ik een versie van 2017 en weiger ik iedere keer te upgraden...nieuwer is niet altijd beter !!!
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Offline FJRdude

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • F21 3-türer
    • Freude Am Fahren
« Reactie #18 Gepost op: 6 april 2021, 21:25:15 »
Je moet onthouden dat zo een route eigenlijk alleen maar een vezamleing waypoints is en de Garmin gaat dan zelf de routes tussen de waypoints berekenen (meestal met het oog op de snelste optie) dus de mooie route langs de glooiende heuvels die je beoogde, wordt plots een stuk expressweg met oubollige tankstations want daar spaar je volgens het Garmin algoritme 3minuten mee uit.

Klopt als je een route maakt in BaseCamp.
Als je een track maakt niet.

Je kan een gemaakte route ook opslaan als track.  Ik heb bij Spasta de mogelijkheid om die routes in te laden laten coderen in de einser, maar ik heb het nog geprobeerd.
Van zodra het goed weer is ga ik eens een toerke in de Eifel of Ardennen rijden en dan laat wel weten of da goe marcheert.
« Laatst bewerkt op: 7 april 2021, 22:30:01 door FJRdude »
Je leeft maar 1 keer?  Neen, leven doe je elke dag, sterven, dat doe je maar 1 keer....

F21  || F48  ||  FJR