Auteur Topic:  wifi bereik problemen op smartphone ?  (gelezen 1142 keer)

Offline Philtjens

• Trade Count: (+5)
  • World Champion
wifi bereik problemen op smartphone ?
« Gepost op: 15 maart 2017, 19:38:47 »
om een lang verhaal kort te maken
ik heb een huawei honor 7 maar vond het toestel iets te groot waardoor ik deze de verkoop in gooi en nu een vervanger heb een oneplus X.
met mijn huawei kon ik vanaf mijn kamer full HD videos op YT bekijken zonder problemen maar nu op de oneplus X kan dit zelfs amper op 480P
vrij vervelend wel want ik kijk veel op YT en zo een lage resolutie is niet fijn om te bekijken en het blijft ook om de 10 seconden vast hangen dan nog om de video te laden .

nu vraag ik me af waar het probleem ligt de router is niks aan veranderd dus het moet zowiezo aan de specificaties van het toestel liggen.

omdat mijn oneplus X vrijwel geen bereik heeft met het wifi signaal gaat/wilt mijn moeder deze overkopen omdat ze toch alleen maar op whatsapp zit om berichtjes te sturen en ga ik mij een andere halen.

maar waar moet ik opletten dat dit probleem niet weer voorkomt, wil een miskoop voorkomen  :thumbsup:

ik weet niet precies welk 'deel' van een gsm hier invloed op heeft  :thinking: :wiggleyes:
is het het bestuurringssyteem , chip , aantal cores , processorsnelheid, verbinding van W-lan .... ??

ik wil trouwens geen dure gsm maar meer een middenklasser ik had nu zelf de sony xperia x performance in gedachten.
deze bevat de meeste kenmerken wat ik in een gsm zoek voor betaalbare functie  :thumbsup:
-5 inch scherm
-Full HD
-snelle telefoon met goede prestaties
-degelijke camera's front en back
-2 front facing speakers
-water en stof bestendig
-uitbereidbaar geheugen
-vinger scanner
-notificatie led
-2700Mah batterij meer is altijd beter maar is al een meerwaarde dan men oneplus x met 2525 Mah
...

alvast bedankt voor de hulp  :thumbsup: :)

Offline sini

• Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • -= 435 ixa =-
Re: wifi bereik problemen op smartphone ?
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2017, 20:12:38 »
Goedenavond,

Wifi is een complex ding en er zijn een hoop zaken die eindresultaat beïnvloeden.
Gelukkig heb je één punt om te vergelijken, je router en bestaande installatie, oorzaak ligt dus bij je handset, de ene kan een beter ontvangst bekomen tegenover en ander toestel dat is geen geheim. One + weet ik niet hoe goed of slecht ie is wat wifi ontvangst betreft. Je kunt weliswaar je wifi optimaliseren door bv op je router 2.4 en 5.0Ghz elk een apart ssid toe te kennen om zo beide frequenties te testen. Indien je router het toelaat, output power fine tunen (full power is niet altijd beste oplossing, zeker als je veel wifi apparatuur in de buurt hebt, natuurlijk moeten de andere toestellen ook aangepast worden )
Kijken welke kanalen bezet zijn en zorgen dat je de beste uitkiest en vastzetten.

Indien mogelijk zorgen dat toestellen van eenzelfde generatie op één bepaalde access point werken, voor je test kan je uiteraard ook alle andere toestellen tijdelijk uitzetten om te weten wat het toestel optimaal kan geven.

Ook moet je juiste balans vinden tussen bandbreedte en bereik
Een zaak is zeker, je oude toestel werkt beter met je bestaande router, ik ken beide toestellen niet goed genoeg om te zeggen wat je zou moeten doen om je resultaat te verbeteren.

Testen testen of op het internet naar hints zoeken :)

Succes!

Offline Philtjens

• World Champion
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2017, 20:21:56 »
Goedenavond,

Wifi is een complex ding en er zijn een hoop zaken die eindresultaat beïnvloeden.
Gelukkig heb je één punt om te vergelijken, je router en bestaande installatie, oorzaak ligt dus bij je handset, de ene kan een beter ontvangst bekomen tegenover en ander toestel dat is geen geheim. One + weet ik niet hoe goed of slecht ie is wat wifi ontvangst betreft. Je kunt weliswaar je wifi optimaliseren door bv op je router 2.4 en 5.0Ghz elk een apart ssid toe te kennen om zo beide frequenties te testen. Indien je router het toelaat, output power fine tunen (full power is niet altijd beste oplossing, zeker als je veel wifi apparatuur in de buurt hebt, natuurlijk moeten de andere toestellen ook aangepast worden )
Kijken welke kanalen bezet zijn en zorgen dat je de beste uitkiest en vastzetten.

Indien mogelijk zorgen dat toestellen van eenzelfde generatie op één bepaalde access point werken, voor je test kan je uiteraard ook alle andere toestellen tijdelijk uitzetten om te weten wat het toestel optimaal kan geven.

Ook moet je juiste balans vinden tussen bandbreedte en bereik
Een zaak is zeker, je oude toestel werkt beter met je bestaande router, ik ken beide toestellen niet goed genoeg om te zeggen wat je zou moeten doen om je resultaat te verbeteren.

Testen testen of op het internet naar hints zoeken :)

Succes!

ga tussen beide gsm's eens tussen de bandbreedte en bereik zoeken wat ze daar alle 2 aangeven ik vermoed ook dat het probleem daar ergens zal liggen  :)
oneplus X W-lan specs zijn Wi-Fi 802.11 b/g/n, hotspot
honor 7 W-lan specs zijn Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, WiFi Direct, hotspot

zou het te maken kunnen hebben dat de honor dual band heeft ofzo ?
ik ben hier echt een noob in en weet ook totaal niet wat deze termen allemaal zijn dus vandaar ook dit topic  :D
vandaar prul ik liever ook niet aan de router want heb der ook niks verstand van  :)

Offline sini

• Grand Prix Winner
  • -= 435 ixa =-
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2017, 11:47:03 »
als je een AC wifi router hebt, dan zal je Honor wel een veel betere bandbreedte hebben en zal ook echt opvallen, maar wat best mogelijk is en volgens mij ligt je antwoord daar, op b/g/n zullen er meer toestellen actief zijn, waardoor beschikbare bandbreedte nog kleiner wordt... Eens op AC die sowieso veel sneller is, ben je daar (tot nu toe) nog vaak een van de enige aanwezige op die kanaal wat een volle bak snelheid geeft en je moet met geen ander toestel delen, verschil kan dan wel groot zijn...

Offline Philtjens

• World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2017, 21:39:09 »
Men router heeft idd ac
Heb even een snelheids app gedownload en een test gedaan

Beide gsm bij de router en op men kamer
Hieronder de resultaten en zols verwacht een groot verschil.

Bedankt net even vlug getest door die app

Resultaten van men oneplus x bij de router
Downloadsnelheid 11.16 uploadsnelheid 19.17 ping 27
Oneplus x resultaten van op men kamer
Downloadsnelheid 0.66 uploadsnelheid 4.71 ping 29

Resultaten honor 7 bij de router
Downloadsnelheid 38.93 uploadsnelheid 19.43 ping 26
Honor 7 resultaten van op men kamer
Downloadsnelheid 2.23 uploadsnelheid 4.78 ping 26

Welle router ik heb en netwerk weet ik niet precies deze zit vastgeschroeft aan de muur onder in de kelder dus daar kom ik niet direct bij.
Maar bij deze cijfers is het verschil opzich al goed zichtbaar dus het zal dan wel zeker iets met dat AC en de bandbreedte te maken hebben veronderstel ik dan ??

Dus gewoon alle smartphones die uitgerust zijn met 5Ghz wifi verbinding zal wel alles in orde moeten zijn vermoed ik ?  :wiggleyes:

Offline sini

• Grand Prix Winner
  • -= 435 ixa =-
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2017, 22:10:39 »

op papier is 5Ghz natuurlijk beste optie maar in de praktijk kan soms een smallere bandbreedte een beter optie zijn (om toch nog een verbinding te hebben)

Je router als het van de provider is zal een BBox3 (Proximus) of bij Telenet zal het een  EURODOCSIS 3.0 modem zijn zwart (ouder) of wit (nieuwer)

Het is altijd jammer dat ze modem beneden plaatsen, ze zouden meer moeite moeten doen en met de klant moeten overleggen waar modem te hangen, garage of kelder meestal een slechte plek.
Je snelheden zijn niet echt top te noemen, als alles goed meezit, zou je tot 190Mbps moeten kunnen halen (via Telenet dan), via Proxiums is 90 Mbps al moeilijk te halen maar voor gewoon gebruik zeker snel genoeg

Offline Philtjens

• World Champion
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2017, 22:27:59 »
op papier is 5Ghz natuurlijk beste optie maar in de praktijk kan soms een smallere bandbreedte een beter optie zijn (om toch nog een verbinding te hebben)

Je router als het van de provider is zal een BBox3 (Proximus) of bij Telenet zal het een  EURODOCSIS 3.0 modem zijn zwart (ouder) of wit (nieuwer)

Het is altijd jammer dat ze modem beneden plaatsen, ze zouden meer moeite moeten doen en met de klant moeten overleggen waar modem te hangen, garage of kelder meestal een slechte plek.
Je snelheden zijn niet echt top te noemen, als alles goed meezit, zou je tot 190Mbps moeten kunnen halen (via Telenet dan), via Proxiums is 90 Mbps al moeilijk te halen maar voor gewoon gebruik zeker snel genoeg
We hebben er inderdaad een zwarte het oudefe model van telenet dus nog
En ja in de garage is zeker niet optimaal aangezien de afstand vanwaar alle toestellen gebruikt worden vooral boven da' denk maar vooral aan smartphones laptops en playstation  :)
De snelheden zijn denk ik normaal zijn niet hoog of laag en was een telefoon met alle apps gesloten en recht voor de router dus veel meer lijkt me ook niet direct te halen  :iono:

Zoals verwacht denk ik toch om een 5Ghz telefoon te halen en als dit dan nog steeds niet werkt eventueel kijken om een tweede router boven te plaatsen of een wifi versterker ergens te plaatsen  :)