Wel, na veel research te doen gisterenavond ben ik gewoon tot de constatatie gekomen dat de uitleg die ik heb gehad van de winkel gewoon fout was. Ik moest uiteindelijk helemaal niet langs de koffer werken. Je moet via de koffer werken als je de tuner in de koffer hebt zitten (E39 en E53 hebben dit bijvoorbeeld denk ik, maar niet de E85/86) of als je een DICE unit installeert (die klikken in op de 6-pin en 3-pin connectors van de cd-wisselaar). Dit is een Dension.. die gebruikt maakt van een tussenstuk tussen kabelboom en headunit. Dit had ik natuurlijk wat eerder kunnen ontdekken door wat kritischer naar die connectors te kijken, maar goed. Zo leer ik ten minste hoe de auto ineen steekt.

Anyway het was eigenlijk heel eenvoudig.. Simpelweg het quadlock tussenstuk tussen de headunit en de auto audio-kabelboom plaatsen en klaar! Tijdens m'n research heb ik ook de reden ontdekt waarom de Navi niet meer sprak en de bluetooth geen geluid doorgaf. Er zat al een aux in (verstopt achter het plaatje) maar die was geïnstalleerd door de connector van de navi en bluetooth audio los te koppelen en de connector van de aux gewoon in de plaats te zetten ipv op de correcte manier de kabeltjes van de ene naar de andere connector te wisselen (de X13646 connector, aux moet in gaatjes 3,4 en 10,
http://www.online-rubin.de/BMW/stecker/BM5xNG_CD5x_MD5x_pinout.jpg de C-groep voor zij die interesse hebben,
https://www.bavauto.com/media/imports/inst_pages/INS376.pdf PDF met nuttig schema, gaatjes 5,6,11 en 12 zijn voor navi/bluetooth).
Wat betreft zeker zijn dat de kabel er is.. Zo goed als overal las ik dat er eentje zou moeten zitten. Maar natuurlijk begon ik te twijfelen na 3u knoeien. En wat bleek nu vandaag, er was geen CDC-connector aanwezig in het quadlock-blok (zie eerste afbeelding in bijlage, daar waar het gat is, moet normaal de draad naar CDC zitten..). Ik heb online 1 referentie teruggevonden van iemand die ook geen kabel had. Misschien dat het niet aanwezig is in Duitse wagens (de meeste nuttige info was meestal afkomstig van UK of US wagens), of een coupé specifiek iets.. (meeste info die je kan vinden gaat natuurlijk over de roadsters).
Na alles te testen heb ik dan ook met een Dremel een USB/aux poortje geïnstalleerd in het plaatje onderaan de middenconsole. Is wel mooi afgewerkt zo, al zeg ik het zelf. Ook mooi uit het zicht.
Ik ben bijzonder blij nu dat ik eindelijk geen CDs meer hoef te wisselen en dat ik eindelijk eens terug wat muziek kan luisteren die ik niet op CD heb

Ook de bluetooth die terug werkt maakt me bijzonder blij. iPhone laad ook op, al is het wel zeer traag zo lijkt. Dus ik ben wat bang dat als ik google maps op heb staan dat hij het niet gaat kunnen bijhouden. Dat moet nog getest worden. Maar goed, nu dat de ingebouwde navi weer werkt (en ik up to date maps heb gefixt) kan ik die ook wel wat gebruiken. Eind goed, al goed!