Auteur Topic:  Lage-emissiezone (LEZ)  (gelezen 22120 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5559
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #360 Gepost op: 15 juni 2019, 02:21:34 »
 Opinie Kees Meerman

Cruiseschepen in lage-emissiezone Antwerpen : te gek voor woorden


Citaat
Kees Meerman is cabaretier en zanger en woont al 24 jaar in Antwerpen
✦ Exclusief voor abonnees door Kees Meerman14 juni 2019, 15:07

Op het mooiste stukje Schelde in Antwerpen, aan ’t Steen, komt een 350 meter lange loopbrug voor cruiseschepen met een ponton en een nieuwe terminal.
 Antwerpen lijkt er alles aan te doen zo veel mogelijk cruises ’t Stad binnen te halen. Zo’n schip is nochtans onnoemelijk vervuilend. Het zijn varende steden. Om hen voort te stuwen is onnoemelijk veel brandstof nodig. Eenmaal aangemeerd in Antwerpen blijven de generatoren draaien, waardoor ze een hoge concentratie luchtvervuiling creëren.

Die cruiseschepen meren aan midden in de lage-emissiezone. Een oude dieselwagen mag ’t Stad niet meer in. Maar een cruiseschip mag varen tot aan de kathedraal.

Het stadsbestuur praat over de economische voordelen van zo’n cruiseschip. Ik vraag me af welke voordelen dat zijn ?

 Ten eerste betalen ze niks om aan te meren.  Het zijn de enige gemotoriseerde voertuigen in Antwerpen die geen parkeergeld betalen ! De passagiers slapen en eten in het cruiseschip zelf. Moeten we dan blij zijn met het pintje dat ze drinken in ’t Stad ?

 Weegt de verkoop van een doos pralines op tegen al die vervuiling?

Er zijn genoeg nieuwe technologieën om cruiseschepen schoner te maken. Elektriciteit en waterstof zijn beschikbare alternatieven. Maar de cruisesector lijkt niet bereid die transitie te maken. Daarom hebben we overheden nodig om de sector te bewegen zich aan te passen aan deze tijd en op groene energie te gaan varen.

Filters ?

Het is niet zo dat Antwerpen niets doet. De universiteit van Antwerpen is op dit moment bezig filters te ontwerpen die de uitstoot moeten opvangen. Eenmaal aangemeerd zou er een filterkap boven het cruiseschip komen te hangen die een deel van de vervuiling opvangt.

 Ziet u het al voor zich ? Die filters worden op dit moment ontworpen, daarna moeten ze worden getest. Kortom; het is nog niet voor morgen. Bovendien is het helemaal niet zeker dát ze er ook echt gaan komen, én wie het gaat betalen.
 Ik vraag me ook af hoe ze die filters plaatsen. Met een kraan ? Waar komt die kraan te staan ? Naast ’t Steen ?


Die filters pakken ook niet de oorzaak van het probleem aan: de vervuiling.
 Ze pakken enkel de symptomen aan. Want die roetdeeltjes worden opgevangen in een filter, die daarna vermoedelijk wordt weggegooid en verbrand, in een van de verbrandingsovens rond Antwerpen? Ik noem dit probleemverplaatsing, geen oplossing.


Het is te gek voor woorden dat ’t Stad zijn eigen inwoners een regime oplegt met zijn lage-emissiezone, terwijl ze grote cruiseschepen – massavervuilers – met open armen ontvangt.
 Je zou toch zeggen dat Antwerpen, met een luchtkwaliteit die behoort tot de slechtste in Europa, er alles aan zou doen om de vervuiling aan te pakken. Maar nee. We leggen een obstakel in de vorm van een loopplank naast ’t Steen.

 Alles om die vervuilers met open armen te ontvangen. Misschien kunnen ze beter filterkapjes uitdelen aan de fietsers en mensen op de terrasjes rond de kathedraal. Welkom in de lage-emissiezone Antwerpen.



https://www.demorgen.be/meningen/cruiseschepen-in-lage-emissiezone-antwerpen-te-gek-voor-woorden~b6686c04/

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5559
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #361 Gepost op: 21 juni 2019, 00:32:15 »
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2019, 00:34:04 door M-Power »

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5559
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #362 Gepost op: 2 juli 2019, 19:31:30 »

Offline bhpaddict

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2065
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #363 Gepost op: 3 juli 2019, 16:52:02 »
Dat klopt ook min of meer.
Er is 1 wat onduidelijk bord dat aangeeft dat er naar rechts een LEZ zone is. En dit wordt pas herhaald en op de grond aangegeven, wanneer er geen weg terug meer is.
Niemand verwacht dat dat stuk van de kleine singel ook LEZ zone is. Tientallen zullen zich daar al een proces gereden hebben.
Ik verschoot zelf ook van die laffe val. Gelukkig was ik wel met een LEZZI Beemer.
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 545
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #364 Gepost op: 4 juli 2019, 22:26:29 »
Heb in Brussel centrum waar ik werk al enkele buitenlanders met leuke oudere wagens aangesproken en  slecht nieuws gebracht en niemand die er van op de hoogte was, 365,00 euro!
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5559
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #365 Gepost op: 11 augustus 2019, 02:20:05 »
In Duitsland schenkt Mercedes zijn klanten de 3.000 euro die nodig zijn om het uitlaatsysteem van hun Euro 5-diesel te laten ombouwen naar Euro 6.
 Op die manier kunnen ze gewoon blijven rondrijden in de steden die oudere dieselwagens de toegang ontzeggen.


https://www.vroom.be/nl/nieuws/mercedes-geeft-3-000-euro-om-zijn-oude-diesels-te-moderniseren-22112

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5559
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #366 Gepost op: 5 oktober 2019, 00:50:38 »

Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5424
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #367 Gepost op: 5 oktober 2019, 09:06:12 »

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5559
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #368 Gepost op: 13 oktober 2019, 00:34:07 »
Bij nieuwbouw in Gent zul je voortaan geen vergunning meer krijgen om een verharde oprit aan te leggen en niet meer mogen parkeren in je voortuin v groen!- schepen watteeuw :

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191011_04659548


De mensen met aandelen in betaalparkings willen immers geld zien ....

Offline Ian

  • Trade Count: (0)
  • Pole Position
  • ****
  • Berichten: 387
  • Back 02 Basics
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #369 Gepost op: 13 oktober 2019, 10:04:30 »
Paywall artikel...

Maar wel belachelijk. Alsof er nu nog geen te kort is aan parkeerplaatsen..
2001 BMW E39 520d Touring - 1973 BMW E10 1602 - (en nog een paar Benzen)
1990 BMW E30 320i Touring (Verkocht) - 1990 BMW E30 318is (Verkocht) - 1983 BMW E30 320i (Verkocht) - 1986 BMW E30 316 (Verkocht)