Auteur Topic:  Lage-emissiezone (LEZ)  (gelezen 18146 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5225
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #330 Gepost op: 26 januari 2019, 02:35:52 »
Tweedehands diesels “elf procent minder waard op één jaar tijd” :

https://www.hln.be/auto/tweedehands-diesels-elf-procent-minder-waard-op-een-jaar-tijd~af8ee04b/

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5225
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #331 Gepost op: 29 januari 2019, 01:09:23 »
Oldtimer-eigenaar naar Raad van State tegen LEZ : “Ik moet nu in de garage rondjes rijden, dit is toch een grap ?”

https://www.gva.be/cnt/dmf20190128_04136182/oldtimer-eigenaar-naar-raad-van-state-tegen-lez-zone-ik-moet-nu-in-de-garage-rondjes-rijden-dit-is-toch-een-grap

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5225
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #332 Gepost op: 2 april 2019, 13:32:24 »
Oude diesel of benzine zonder of met te lage  Euronorm? Koop een pasje  : http://www.standaard.be/cnt/dmf20190401_04295167

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5225
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #333 Gepost op: 14 april 2019, 23:16:21 »
Oldtimers niet welkom in Gent door lage-emissiezone: 300 eigenaars houden “rouwstoet” :

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190413_04321214




Zeshonderd oldtimers komen in West-Vlaanderen straat op voor regeling voor lage-emissiezones :

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190414_04324783

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5225
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #334 Gepost op: 17 april 2019, 01:52:14 »
Bolides houden protestrit tegen lage-emissiezones : “Oldtimers houd je niet op stal” :

https://www.gva.be/cnt/dmf20190415_04330899/bolides-houden-protestrit-tegen-lage-emissiezones-oldtimers-houd-je-niet-op-stal



De lage emissiezone, een vloek voor de oldtimer :

https://tweedehands.auto/lage-emissiezone-vloek-voor-oldtimer/
« Laatst bewerkt op: 17 april 2019, 02:10:22 door M-Power »

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5225
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #335 Gepost op: 17 april 2019, 01:53:27 »
 Genk - Een kleine driehonderd eigenaars van oldtimers hielden zaterdagvoormiddag een protestactie in onze provincie. Ze vrezen dat de invoering van lage-emissiezones hen in hun vrijheid en hobby zal beperken.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190413_04321151/driehonderd-oldtimers-protesteren-tegen-opkomende-lage-emissiezones

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5225
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #336 Gepost op: 17 april 2019, 13:02:40 »
Lage-emissiezone Gent: wie mag straks nog binnen ?

https://www.auto55.be/nieuws/31357-lage-emissiezone-gent-wie-mag-straks-nog-binnen?utm_medium=RSS


Gent gaat meest vervuilende wagens uit binnenstad weren : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/16/gent-gaat-meest-vervuilende-wagens-uit-binnenstad-weren/






https://stad.gent/natuur-milieu/lage-emissiezone-2020



Begin volgend jaar wordt de zone binnen de stadsring van Gent een Lage Emissiezone. De voorwaarden om daar in te mogen, zijn nu bekend. Wie rijdt met een diesel van 9 tot 12 jaar oud, zal 345 euro moeten betalen om het jaar rond in Gent te mogen rijden.

 Voor een lichte bestelwagen is dat zelfs 825 euro.

 Diesels ouder dan 12 jaar, mogen maximum 8 dagpassen per jaar aanvragen, aan 35 euro per dag. Er zijn maatregelen voor ‘kwetsbare groepen’, en een maand ‘overgangsregeling’.

https://www.hln.be/regio/gent/345-euro-om-jaar-lang-met-oude-diesel-in-gent-te-mogen-rijden~a98b15b1/




Lage Emissie Zone, hoe zit dat nu exact ? 10 vragen en antwoorden : https://www.hln.be/regio/gent/lage-emissie-zone-hoe-zit-dat-nu-exact-10-vragen-en-antwoorden~ae092afd/

Citaat
• WAT MET MARKT- EN FOORKRAMERS EN OLDTIMERS ?

Voor hen werd een uitzonderingsmaatregel uitgewerkt.

 Voor oldtimers is er geen genade. Dat zijn hobbywagens, en dus geen categorie waar uitzondering voor nodig is. Die mogen de stad nog hooguit 8 keer per jaar binnen, net zoals alle andere oude wagens.

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5225
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #337 Gepost op: 17 april 2019, 13:32:09 »
Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet : in welke lage-emissiezone mag je nog binnen met je auto en waar niet ?


https://www.hln.be/geld/consument/voor-wie-door-de-bomen-het-bos-niet-meer-ziet-in-welke-lage-emissiezone-mag-je-nog-binnen-met-je-auto-en-waar-niet~afd43592/

Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 525
  • 1990 BMW 535i E34
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #338 Gepost op: 17 april 2019, 17:59:48 »
ze spreken altijd dat oldtimers de stad niet meer binnen mogen, of ze moeten ouder dan 40 jaar zijn (In Antwerpen) en kunnen dan tegen jaarlijkse som binnen en buiten zoveel ze willen of 8 keer op een jaar met dagpas. Maar als je nu een oldtimer hebt die euro 2 is. een recente van 1990 of jonger maar wel met O plaat. Dan mag deze nog gewoon tot 2025 binnen als ik de simulaties moet geloven.

Op de E34, met O-plaat, zijn inschrijving staat dat deze euro 2 is. Dus normaal mag ik overal nog vrij binnen over heel België, ook na 2020. Klopt dit?

Offline Freke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 927
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #339 Gepost op: 18 april 2019, 10:14:03 »
ze spreken altijd dat oldtimers de stad niet meer binnen mogen, of ze moeten ouder dan 40 jaar zijn (In Antwerpen) en kunnen dan tegen jaarlijkse som binnen en buiten zoveel ze willen of 8 keer op een jaar met dagpas. Maar als je nu een oldtimer hebt die euro 2 is. een recente van 1990 of jonger maar wel met O plaat. Dan mag deze nog gewoon tot 2025 binnen als ik de simulaties moet geloven.

Op de E34, met O-plaat, zijn inschrijving staat dat deze euro 2 is. Dus normaal mag ik overal nog vrij binnen over heel België, ook na 2020. Klopt dit?

Ik denk het wel, heb je uw nr plaat en gegevens al eens in de databanken in gegeven?  Ik mag bv met m'n E36 (euro 1) wel Antwerpen nog binnen maar Brussel niet meer.
Hangt van Lez tot Lez af maar met een euro 2 zou je normaal nog efkes safe moeten zitten denk ik...
* BMW E91 320d: PPE Chipped, "20 Vossen, AP schroefkit, carbon parts ...
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Online order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5015
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #340 Gepost op: 18 april 2019, 10:18:26 »
Die steden interesseren mij al lang geen zak meer. Vroeger maakten we nog eens een uitstap met de hobbywagen naar Antwerpen of Brussel. Dat is gedaan. Gent woon ik NET buiten de lez maar inkopen doen we daar totaal niet meer. Dat is ze wat ze bekomen met hun verknipte regeltjes.

Offline Freke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 927
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #341 Gepost op: 18 april 2019, 11:03:29 »
Die steden interesseren mij al lang geen zak meer. Vroeger maakten we nog eens een uitstap met de hobbywagen naar Antwerpen of Brussel. Dat is gedaan. Gent woon ik NET buiten de lez maar inkopen doen we daar totaal niet meer. Dat is ze wat ze bekomen met hun verknipte regeltjes.

+1 Ik kwam zowieso al ni veel in't stad maar sinds de invoering van de lez al zeker niet meer. Ik geraak er nog een jaartje binnen maar gewoon uit principe kom ik er niet meer. Er zijn genoeg gezellige dorpen en marktpleintjes op den buiten...
* BMW E91 320d: PPE Chipped, "20 Vossen, AP schroefkit, carbon parts ...
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 525
  • 1990 BMW 535i E34
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #342 Gepost op: 18 april 2019, 12:13:52 »
shopping centra zoals wijnegem shopping center boomen dan ook. buiten de LEZ, gratis parking, etc

of natuurlijk ipv dat wij met de auto naar de stad gaan (gingen) en nog een koffie of pintje dronken na het shoppen is voorbij en we laten nu een auto naar ons thuis rijden voor een pakje te brengen.

Offline Woodykipo

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6662

Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 525
  • 1990 BMW 535i E34
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #344 Gepost op: 18 april 2019, 18:02:24 »
https://www.hln.be/regio/gent/-ik-duw-mijn-auto-wel-de-lez-uit-volgens-mijn-advocaat-mag-het~a80911ef/

Zelfs dat mag dus niet, dan zal er een aanhangwagen of takelwagen moeten bijgekocht worden, wat op zijn beurt dan weer zorgt voor extra uitstoot.

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5225
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #345 Gepost op: 19 april 2019, 15:58:42 »
https://www.hln.be/regio/gent/-ik-duw-mijn-auto-wel-de-lez-uit-volgens-mijn-advocaat-mag-het~a80911ef/

Tijdens het duwen wel de nr-platen verwijderen of afdekken hé , want anders hebben ze U met die camera's alsnog liggen en moet je boete betalen


Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 5225
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #346 Gepost op: 19 april 2019, 15:59:37 »
“Korting op wegenbelasting nu we niet meer alle wegen mogen gebruiken ?”

https://www.hln.be/de-krant/-korting-op-wegenbelasting-nu-we-niet-meer-alle-wegen-mogen-gebruiken~a70fe400/



Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 525
  • 1990 BMW 535i E34
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #347 Gepost op: 19 april 2019, 17:14:15 »
“Korting op wegenbelasting nu we niet meer alle wegen mogen gebruiken ?”

https://www.hln.be/de-krant/-korting-op-wegenbelasting-nu-we-niet-meer-alle-wegen-mogen-gebruiken~a70fe400/

Kan het artikel niet lezen, is een betalend artikel. Dus even screenshots nemen of de tekst hier kopieren. thx



Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 541
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #348 Gepost op: 22 april 2019, 18:35:18 »
Dus volgens de kaart van de LEZ in Gent mag je wel nog via de afrit Gent Centrum tot in de parkeergarage aan het Zuid binnen en terug buiten zonder een boete te krijgen?

Echt jammer dat er geen uitzonderingen zijn voor oldtimerliefhebbers. Vraag me af welke partijen hier wel rekening mee durven houden met de verkiezingen die er aankomen...
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10003
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #349 Gepost op: 22 april 2019, 19:28:05 »
Ik vind het ook jammer. Niet dat ik er zelf al last van heb maar zou het maar normaal vinden dat er voor die auto's uitzonderingen komen. Ze mogen wat mij betreft dan gerust het gebruik van een oldtimer terug wat meer beperkingen opleggen, of tenminste controleren of de beperkingen die er zijn ook worden nageleefd. Maar voor beide acties denk ik dat we gewoon met te weinig zijn om moeite voor te doen.

Ik zie trouwens nog een groepje voertuigen voor wie die LEZ knap vervelend gaat worden: de motorhomes. Dat zijn altijd diesels, zelden maken die veel Km's en ze worden dus ook niet  elke 5 of zelfs 10 jaar ingeruild voor een nieuwe. Resultaat: veel diesels die een te lage euro norm hebben om nog ergens binnen te mogen binnenkort.  Voor stadscentra misschien nog niet echt een probleem, maar als er ook al trajecten autoweg tot de LEZ gaan horen (Duitsland)  ::)

Offline Liquid Li0n

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 525
  • 1990 BMW 535i E34
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #350 Gepost op: 22 april 2019, 22:20:14 »
Ik vind het ook jammer. Niet dat ik er zelf al last van heb maar zou het maar normaal vinden dat er voor die auto's uitzonderingen komen. Ze mogen wat mij betreft dan gerust het gebruik van een oldtimer terug wat meer beperkingen opleggen, of tenminste controleren of de beperkingen die er zijn ook worden nageleefd. Maar voor beide acties denk ik dat we gewoon met te weinig zijn om moeite voor te doen.

Ik zie trouwens nog een groepje voertuigen voor wie die LEZ knap vervelend gaat worden: de motorhomes. Dat zijn altijd diesels, zelden maken die veel Km's en ze worden dus ook niet  elke 5 of zelfs 10 jaar ingeruild voor een nieuwe. Resultaat: veel diesels die een te lage euro norm hebben om nog ergens binnen te mogen binnenkort.  Voor stadscentra misschien nog niet echt een probleem, maar als er ook al trajecten autoweg tot de LEZ gaan horen (Duitsland)  ::)

Dat probleem heb je ook in Antwerpen, waar het sinds 1 april betalend parkeren is. de mobilehome of oldtimer ergens stallen in de straat is er nu ook niet meer bij. Maar dit is een ander onderwerp dan de LEZ maar toch ook weer iets dat er voor zal zorgen dat mensen hun voertuig moeten verkopen of zullen verkopen omdat het niet meer haalbaar is.

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10003
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #351 Gepost op: 22 april 2019, 22:57:37 »
En die nog ene hebben die nergens meer binnen mag gaan die waarschijnlijk toch nog wel houden, en alleen nog met vakantie gaan (en geld uitgeven) waar ze wel nog binnen mogen.
Bye inkomsten uit tourisme.