Auteur Topic:  Lage-emissiezone (LEZ)  (gelezen 35890 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6503
Lage-emissiezone (LEZ)
« Gepost op: 2 februari 2017, 03:52:40 »
Een stelletje NIMBY's heeft het voor elkaar gekregen dat Antwerpen die geldklopperij vd "lage emissiezone" invoert , Mechelen wil ook  en in Gent wil geitenwollensokkenschepen Watteuw dat ook invoeren en begint met z'n mobiliteits- debiliteitsplan   en uitbreiding vh betalend parkeren :




Antwerpenaar : “Ik moet 350 euro betalen om uit mijn garage te rijden” : http://www.gva.be/cnt/dmf20170201_02707658/antwerpenaar-ik-moet-350-euro-betalen-om-uit-mijn-garage-te-rijden


Chat met schepen Ait Daoud (n-va ) : "De lage-emissiezone is er niet op gericht geld te verdienen"http://www.gva.be/cnt/dmf20170131_02705296/live-nabilla-ait-daoud-beantwoordt-uw-vragen-over-de-lage-emissiezone


2240 chauffeurs betalen om Antwerpse lage-emissiezone in te kunnen : http://www.gva.be/cnt/dmf20170129_02701708/2240-chauffeurs-betalen-om-antwerpse-lage-emissiezone-in-te-kunnen


Stel zelf je vraag over de lage-emissiezone aan schepen Nabilla Ait Daoud (n-va ) : http://www.gva.be/cnt/dmf20170126_02696410/stel-zelf-uw-vraag-over-de-lage-emissiezone-aan-schepen-nabilla-ait-daoud



Eigenaars van oldtimers voeren actie tegen lage-emissiezone :

http://www.gva.be/cnt/dmf20160310_02176290/eigenaars-van-oldtimers-voeren-actie-tegen-lage-emissiezone



Eigenaars oldtimers spannen rechtszaak aan voor eerste boete lage-emissiezone :

http://www.gva.be/cnt/dmf20161215_02629264/oldtimers-spannen-rechtszaak-aan-voor-eerste-boete-lage-emissiezone







300 oldtimer-bezitters zetten zich voor laatste keer af tegen LEZ :

http://www.gva.be/cnt/dmf20170122_02688069/300-oldtimer-bezitters-zetten-zich-voor-laatste-keer-af-tegen-lez






De Wever: “Geen nieuwe overgangsmaatregelen lage-emissiezone” :  

http://www.gva.be/cnt/dmf20170105_02658608/de-wever-geen-nieuwe-overgangsmaatregelen-lage-emissiezone




UITGETEST. Geraakt onze oude BMW probleemloos in de lage-emissiezone ?

http://www.gva.be/cnt/dmf20170201_02707742/uitgetest-geraakt-onze-oude-bmw-probleemloos-in-de-lage-emissiezone



Mag uw auto Antwerpen nog binnen ? Check het hier : http://www.gva.be/cnt/dmf20170105_02658589/mag-uw-auto-antwerpen-nog-binnen-check-het-hier



“Een lage-emissiezone op Linkeroever invoeren is gewoon absurd” :

http://www.gva.be/cnt/dmf20160121_02081389/een-lage-emissiezone-op-linkeroever-invoeren-is-gewoon-absurd




Zouden ze hier ook het cameracontrolesysteem van stroom voorzien met mobiele dieselgeneratoren zoals ze in NL deden ?


Ook Mechelen voert lage-emissiezone in : http://www.gva.be/cnt/dmf20170120_02685178/ook-mechelen-voert-lage-emissiezone-in


Citaat
20/01/2017 om 12:14 door Sven Van Haezendonck


Mechelen - Uiterlijk tegen de zomer van 2018 voert Mechelen een lage-emissiezone in. Zeker al in het historisch centrum en mogelijk zelfs in de hele stad. De Dijlestad volgt daarmee het voorbeeld van Antwerpen.

Het schepencollege van de stad Mechelen heeft vrijdag principieel beslist om de meest vervuilende wagens te weren. Op die manier wil het stadsbestuur werk maken van een betere luchtkwaliteit en een gezondere leefomgeving.

Omwille van de eenduidigheid van het beleid neemt Mechelen de criteria van Antwerpen over. Zo wil het stadsbestuur voorkomen dat in elke stad andere regels ontstaan voor de dieselwagens die wel of niet worden toegelaten.

Mogelijk zelfs hele stad

Deze lage-emissiezone wordt zeker in de binnenstad ingevoerd, maar het schepencollege bekijkt de komende weken of ook andere delen van het grondgebied of zelfs het gehele grondgebied van Mechelen kan deel uitmaken van de zone.
 “Hoe minder fijn stof, hoe beter voor de gezondheid natuurlijk. Maar ook onze historische gebouwen zijn gebaat bij minder roetuitstoot. Het bestaande uitgebreide ANPR-netwerk is perfect uitgerust om zo’n grote zone te controleren”, zegt burgemeester Bart Somers (Open Vld).

De stad Mechelen zet de komende maanden over deze plannen een uitgebreide informatiecampagne op, waarin ook aandacht gaat naar alternatieve vervoerswijzen zoals autodelen of fietsen. Het stadsbestuur belooft ook werk te maken van maatwerk voor minder mobiele mensen.





Ook Antwerpse haven voert lage-emissiezone in : http://www.gva.be/cnt/dmf20161005_02504428/ook-antwerpse-haven-voert-lage-emissiezone-in



Lage-emissiezone ook naar districten ? “Eerst Antwerpen afwachten”   :

http://www.gva.be/cnt/dmf20170111_02668124/districten-onderzoeken-mee-invoer-van-lage-emissiezone-eerst-antwerpen-afwachten



Automobilisten pesten is als een pestplaag die blijkbaar uiterst besmettelijk is , misschien moeten de mensen die pestzones geheel mijden als de pest en er dus ook niks meer kopen of consumeren .
« Laatst bewerkt op: 2 februari 2017, 04:25:09 door M-Power »

Offline Mr. SLASH

  • Trade Count: (+3)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1800
  • Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2017, 12:36:58 »
volgend jaar is het in brussel ook van dat, mijn E34 is vanaf 19 ook niet meer toegelaten.
Ik ben toch eens curieus hoe ze dat bijv in de regio's molenbeek, anderlecht ed gaan aanpakken, daar rijd niks anders dan oude diesels rond.
Matig je kinderen , denk aan mijn snelheid
BMW E34 525i
Suzuki GSF1200 Bandit

Offline bostonvert

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 568
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2017, 14:44:21 »
volgend jaar is het in brussel ook van dat, mijn E34 is vanaf 19 ook niet meer toegelaten.
Ik ben toch eens curieus hoe ze dat bijv in de regio's molenbeek, anderlecht ed gaan aanpakken, daar rijd niks anders dan oude diesels rond.

Ik woon vrij dicht tegen Brussel en vraag me hetzelfde af, ik betwijfel het of dat het effectief gaat lukken want zelfs marktkramers gaan dan niet meer tot Zuid of het abbatoir geraken....


Maar de schepen herhaalt dat ze geen uitzondering maakt. “Als we voor de oldtimers een uitzondering zouden maken, dan moeten we voor iedereen een uitzondering maken”, zegt de schepen. “En dan blijft er niet veel meer over van onze lage-emissiezone.”

Dit is bedroevend, weigeren een dialoog aan te gaan en geen uitzonderingen? Ronduit triest en zeker voor alle oldtimerliefhebbers, ik keek er eigenlijk naar uit om met de oldie eens naar Antwerpen te rijden maar dit zal niet meer lukken..
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Online Low Budget

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2149
  • Waarom
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2017, 20:26:08 »
Wat een gedoe voor iets dat al meer dan 10jaar bestaat in andere landen.
Voor elke nieuwe regel zijn er benadeelde, hier kun je mits betaling er nog in, in andere heb je gewoon pech en kan je te voet gaan.

Waarom moesten de Hasselaren bijbetalen zodat de rest van Belgie er gratis de bus kon nemen???
Waarom heeft Vlaanderen een windmolenpark van €1.000.000.000 (lees 1 miljard euro) in het verleden gebouwd en verkocht aan de walen(tecteo) voor €1 (lees één euro)???
Waarom krijgen mensen die zelf kiezen om halftijds te gaan werken, bijbetaald door de RVA???
Waarom telt stempelen mee voor het pensioen???


Met dat geld kunnen alle Vlamingen een auto kopen die Antwerpen (en alle andere LEZ'en) inkan.

Hoop gewoon dat er ooit eens een politieker is die er het bijl durft in te zetten en geen schrik heeft om stinkende potjes open te doen.

MVG
Low Budget

Online FJRdude

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2344
  • F21 3-türer
    • Freude Am Fahren
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2017, 22:06:26 »
Wat een gedoe voor iets dat al meer dan 10jaar bestaat in andere landen.
Voor elke nieuwe regel zijn er benadeelde, hier kun je mits betaling er nog in, in andere heb je gewoon pech en kan je te voet gaan.

Waarom moesten de Hasselaren bijbetalen zodat de rest van Belgie er gratis de bus kon nemen???
Waarom heeft Vlaanderen een windmolenpark van €1.000.000.000 (lees 1 miljard euro) in het verleden gebouwd en verkocht aan de walen(tecteo) voor €1 (lees één euro)???
Waarom krijgen mensen die zelf kiezen om halftijds te gaan werken, bijbetaald door de RVA???
Waarom telt stempelen mee voor het pensioen???


Met dat geld kunnen alle Vlamingen een auto kopen die Antwerpen (en alle andere LEZ'en) inkan.

Hoop gewoon dat er ooit eens een politieker is die er het bijl durft in te zetten en geen schrik heeft om stinkende potjes open te doen.

MVG
Low Budget


Amen.
Je leeft maar 1 keer?  Neen, leven doe je elke dag, sterven, dat doe je maar 1 keer....



F21  || F48  ||  FJR

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6503
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2017, 15:11:06 »
“Lage-emissiezone houdt geen rekening met campers” :

http://www.gva.be/cnt/dmf20170205_02714626/lage-emissiezone-houdt-geen-rekening-met-campers


Al maken ze heel het land LEZ , luchtvervuiling stopt niet aan landsgrenzen

Offline Phantom Five

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5170
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2017, 01:14:10 »
“Lage-emissiezone houdt geen rekening met campers” :

http://www.gva.be/cnt/dmf20170205_02714626/lage-emissiezone-houdt-geen-rekening-met-campers


Al maken ze heel het land LEZ , luchtvervuiling stopt niet aan landsgrenzen


Inderdaad zo is het en niet anders en zodus de enige echte waarheid is dat ze gewoon weer een middel hebben gevonden om extra geld binnen te halen. Allemaal  :blah: :blah: :blah:
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6503
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2017, 19:36:16 »
Opgelet: autokeuring Noorderlaan ligt in LEZ : http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/opgelet-autokeuring-noorderlaan-ligt-in-lez-a3076941/





57.000 OLDTIMEREIGENAARS GEVEN STAD EN VLAANDEREN LAATSTE KANS

"Als het moet, kelderen we hele LEZ"




Lage-emissiezone: Jan Dyck kan het niet meer hóren. Dyck is de vicevoorzitter van de Belgische Federatie Oude Voertuigen (BFOV). Die vertegenwoordigt 450 clubs en 57.000 oldtimereigenaars. "De stad en Vlaanderen krijgen van ons een laatste kans om het LEZ-reglement te versoepelen: géén verbod meer voor wagens jonger dan 40 jaar. Anders riskeren ze dat we met een rechtszaak de hele LEZ onderuit halen."


PHILIPPE TRUYTS

Jan Dyck woont op de Mechelsesteenweg. In de LEZ dus. Voor het interview toont hij zijn 'speeltuin' voor oldtimerfans. Met parels als een Buick Skylark, een 'yellow cab' uit New York en een alleraardigste Renault 4 CV. Deze hobby kost geld, veel geld soms. Maar zonder emotie en passie hou je het niet vol. De LEZ is als een dolksteek in het hart. Oldtimers ouder dan 40 jaar mogen voor 180 euro per jaar nog rondrijden, die tussen 25 en 40 jaar blijven binnen. Tenzij je maximaal acht keer per jaar een dagpas koopt van 35 euro.

"Bespottelijk"

"Die reglementering hangt van de inconsequenties aan elkaar", vertelt Dyck, rad van tong én een volbloed Antwerpenaar. "Los nog van het feit of de lucht er écht schoner van wordt. In Londen wonnen ze enkele procenten. Alle experten bevestigen dat de luchtkwaliteit enkel kan verbeteren met een doorgedreven plan voor heel België.
 Want kijk : de Antwerpse haven veroorzaakt meer dan de helft van alle luchtvervuiling in de stad, personenauto's dragen nog geen 20 procent bij.
 En in die groep betekenen wij niets. Weet je hoeveel O-platen (voor oldtimers, red.) er zijn in de LEZ ? Zevenhonderd. Op 100.000 auto's.
We rijden ook veel minder kilometers dan een 'gewone' auto. Het is bespottelijk. Heeft de stad ook eens naar de kosten gekeken ? Al die camera's, administratie én het economisch verlies voor Antwerpen.

 In Freiburg (Duitsland) zou het volgens vakbladen gaan om 100 miljoen euro per jaar."


Gelijkheidsbeginsel

Een gerenommeerd internationaal advocatenkantoor analyseerde voor de BFOV het reglement tot op het bot. Dyck: "De stad begeeft zich op terrein dat een federale bevoegdheid is: de wegcode.
 Oldtimers krijgen vanaf 25 jaar (dat wordt op termijn 30 jaar, red.) een O-plaat. Daar kleven al beperkingen aan. Woon-werkverkeer of professioneel gebruik is verboden. Gemeenten hebben alleen een aanvullende bevoegdheid, bijvoorbeeld voor milieu.

 In dit geval is het gelijkheidsbeginsel geschonden. Waar komt die 40 jaar-regel vandaan ?

 N-VA zette in 2014 op zijn website dat er een uitzonderingsregime (verlaagd tarief, red.) kwam voor auto's van 30 jaar of ouder. Die tekst bleef daar twee jaar staan. 'Vergeten eraf te halen', zo beweerde schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud.
 Maar een uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering trok de norm een jaar geleden al op naar 40 jaar.

 Nergens in Europa doen ze dat. In Nederland hanteert men die 40 jaar enkel voor fiscale doeleinden. Niet voor het milieu.
 Een auto van pakweg 35 jaar oud vervuilt zeker niet meer dan eentje van 45.
 Maar in Antwerpen mag alleen die laatste nog rijden. Tenzij je acht keer een dagpas van 35 euro koopt."

Dyck spreekt over een verkapte onteigening. "Als je nog maar acht keer per jaar in je huis zou mogen slapen, wat zou je daarvan denken ?"

Proces

De BFOV zal in de eerste week van maart Antwerps schepen Nabilla Ait Daoud (N-VA) en Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V) in gebreke stellen. Dyck : "We vragen een versoepeling van het reglement voor iedereen met een O-plaat, of toch minstens voor mensen die in de lage-emissiezone wonen.
 Plus: de afschaffing van het verlaagd tarief van 180 euro. Twee pennentrekjes volstaan. Alleen, ik heb er weinig vertrouwen in. De schepen roept maar dat ze groene lucht wil.
 Worden we afgescheept, dan staan onze leden klaar om naar de rechter te stappen. De BFOV kan dat als vereniging zelf niet. We hebben genoeg kandidaten om GAS-boetes te betwisten en van de stad een schadevergoeding te eisen. Dat kan over véél geld gaan. Er zijn oldtimers van 1 miljoen euro.
En wat als de rechtbank het hele LEZ-systeem onwettelijk verklaart ? Gaat de stad dan alle boetes terugbetalen ? Was ik de overheid, ik zou eens goed nadenken over ons aanbod om het reglement aan te passen."


http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/-als-het-moet-kelderen-we-hele-lez-a3076930/



Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6503
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2017, 19:37:50 »
Schepen Nabilla Ait Daoud : "Stad mág niets wijzigen"

Schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA) gaat niet echt in op het standpunt en de dreigende rechtszaak van de Belgische Federatie Oude Voertuigen (BFOV).

 "De bevoegdheid ligt bij Vlaanderen. Daar is de grens op oldtimers van 40 jaar gelegd", reageert het kabinet-Ait Daoud.

Het argument van de liefhebbers dat oldtimers een heel klein aandeel vormen van het wagenpark, maakt geen indruk.
 "Alle kleine deeltjes samen vormen één groot. Het is simpel: wij mogen van Vlaanderen geen verlaagd tarief geven voor auto's jonger dan 40 jaar."

Volgens het kabinet mag het verlies aan oldtimerevenementen in de stad economisch niet worden overschat.



Conclusie : weinig lijkt nog een rechtszaak te kunnen tegenhouden.



 http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/schepen-nabilla-ait-daoud-stad-mag-niets-wijzigen-a3076929/

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10234
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2017, 19:51:40 »
Ook al ben ik oldtimerliefhebber, ik ben ook tegen uitzonderingen voor oldtimers.
Er zijn al genoeg voordelen en uitzonderingen voorzien voor oldtimers, die het misbruik van dat oldtimerstatuut in de hand werkt. Als ze nu ook nog uitzonderingen gaan maken voor LEZ dan gaat iedereen die daar nu rijdt met een diesel krel van 15 j oud, die gaan vervangen door een oldtimer diesel krel van +25j. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Dat ze maar eerst het gebruik (misbruik) aan banden leggen. Zodat oldtimers terug gebruikt worden zoals het hoort. DAN ben ik voor een uitzonderingsmaatregel voor de LEZ.

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6503
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2017, 19:21:02 »

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6503
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2017, 14:16:55 »

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6503
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2017, 23:02:02 »

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6503
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #13 Gepost op: 5 maart 2017, 19:05:47 »

Offline Freke

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1963
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #14 Gepost op: 6 maart 2017, 13:22:15 »
Deze week bericht gekregen van de BFOV:

Lage Emissie Zone Antwerpen

Nu wordt het menens!

De BFOV stelt stad Antwerpen en Vlaams Gewest in gebreke voor onwettelijkheid LEZ ivm oldtimers

Sedert 1 februari van dit jaar is de lage emissiezone gestart voor een deel van de stad Antwerpen. De gevolgen en de opgelegde critaria zijn nefast voor eigenaars van oude voertuigen. De impact van deze oldtimers op het milieu is volstrekt verwaarloosbaar en het gaat meestal niet om dieselwagens. In de LEZ Antwerpen bevinden zich amper 1000 van dergelijke oldtimers.

De Stad heeft ervoor gekozen om voertuigen tussen de 30 en de 40 jaar onvoorwaardelijk te verbieden, zonder uitzondering, ook voor haar eigen stadsbewoners. Concreet betekent dit dat de eigenaars dus met hun oude wagen hun garage dus niet meer mogen verlaten

De BFOV, die de belangen behartigt van de oldtimerliehebbers heeft meermaals getracht om, dmv verschillende onderhandelingen of het organiseren van een petitie, om een totale uitzondering te bekomen voor onze oldtimers vanaf 30 jaar oud. Meer nog, de BFOV is van mening dat de norm van 40 jaar geen enkele wettelijk verantwoorde basis heeft.

Noch de Stad Antwerpen, noch de Vlaamse regering, hadden oor naar de verschillende argumenten van onze federatie.

Hierdoor werd de BFOV verplicht de hulp in te roepen van een gerenomeerd advocatenkantoor om advies in te winnen inzake de juridische inslag en de stappen die kunnen worden ondernomen om stad en gewest te laten bijsturen.

Het bekomen advies is ons zeer gunstig gezind en wel om de volgende redenen :

1) Overschrijding van bevoegdheid: creatie van milieutechnische regels waarvan de gevolgen de LEZ overstijgen. Oldtimers worden in de LEZ “opgesloten”

2) Schending van gelijkheidsbeginsel: 40 jaar regel is zuiver arbitrair en heeft geen wettelijke basis. Euronorm werd pas ingesteld vanaf 1992.Bewijs van conformiteit voor deze datum is onmogelijk.

3) Ontbreken van MER (Milieu Effecten Rapport): mogelijke onwettelijkheid van gans het LEZ-systeem.

4) Verkapte onteigening van roerend goed: oldtimers verliezen recht op gebruik en genot als onderdelen van het eigendomsrecht.

Dit is slechts een beperkte opsomming!

Persconferentie

Om haar standpunten kracht bij te zetten en zo de nodige media-aandacht te bekomen, nodigde de BFOV de pers uit op vrijdag 3 maart 2017 om 14.00 uur, ter gelegenheid van de opening van het Antwerp Classic Salon.

Conclusie

De BFOV vraagt enkel respect voor het historisch automobielerfgoed, het eigendomsrecht en de eerbiediging van de wettelijke regels voor het inrichten van een LEZ.

De BFOV gaf de opdracht aan het advocatenkantoor om een aangetekende ingebrekestelling van Stad en Vlaams Gewest te sturen en ze zal indien nodig mogelijke procedures voor de rechtbank voeren.

De BFOV blijft het onderste uit de kan halen om onze doelstelling te bereiken, namelijk totale uitzondering voor oldtimers vanaf 30 jaar oud.

De BFOV rekent op uw steun en vertrouwen.

Peeter Henning

CEO BFOV
* Skoda Octavia RS245 (Daily)
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline Blue

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3765
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #15 Gepost op: 6 maart 2017, 16:34:51 »
Ben benieuwd.
Wel knap dat ze voor hun leden opkomen

Offline midas

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3203
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #16 Gepost op: 6 maart 2017, 16:45:33 »

Groot respect voor die club die zo sterk de belangen van haar leden behartigd  :thumbsup:
Het sakhir monster in actie

Offline Phantom Five

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5170
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #17 Gepost op: 7 maart 2017, 02:04:29 »
Chapeau dat de BFOV dit zo aanpakt en zelfs bereid zijn om hier verder mee te gaan  :bow:
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 862
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #18 Gepost op: 7 maart 2017, 06:45:32 »
Ook al ben ik oldtimerliefhebber, ik ben ook tegen uitzonderingen voor oldtimers.
Er zijn al genoeg voordelen en uitzonderingen voorzien voor oldtimers, die het misbruik van dat oldtimerstatuut in de hand werkt. Als ze nu ook nog uitzonderingen gaan maken voor LEZ dan gaat iedereen die daar nu rijdt met een diesel krel van 15 j oud, die gaan vervangen door een oldtimer diesel krel van +25j. Dat kan niet de bedoeling zijn.
Dat ze maar eerst het gebruik (misbruik) aan banden leggen. Zodat oldtimers terug gebruikt worden zoals het hoort. DAN ben ik voor een uitzonderingsmaatregel voor de LEZ.

Ik vind dat oldtimers wel een uitzondering mogen zijn...die doen praktisch geen kilometers, worden vaak heel goed verzorgd etc. Alleen moet het een oldtimer zijn in de zin van een wagen met een zekere waarde / historische relevantie. Idd niet een roetbak van 30jaar oud...daar is de LEZ precies tegen gericht.

Misschien kunnen ze bvb. de uitzondering maken alleen voor oldtimers op benzine? Zowel qua vervuiling als historische waarde maakt dit een groot verschil.

Je zult er altijd hebben die argumenteren dat hun dieseltje historische waarde heeft, maar je zal al veel eigenaars van mooie oude Porsche's, MGs etc. toelaten een meeting te organizeren op een mooie zomerse dag, startend vanuit het centrum van Antwerpen of elders, waar andere mensen ook even kunnen genieten van deze wagens. Qua uitstoot maakt dat geen reet verschil en je hebt er toch mooi veel mensen blij mee gemaakt (i.e. minder zuur in onze verzuurde maatschappij).
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Offline Phantom Five

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5170
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #19 Gepost op: 7 maart 2017, 07:17:12 »
Ik vind dat oldtimers wel een uitzondering mogen zijn...die doen praktisch geen kilometers, worden vaak heel goed verzorgd etc. Alleen moet het een oldtimer zijn in de zin van een wagen met een zekere waarde / historische relevantie. Idd niet een roetbak van 30jaar oud...daar is de LEZ precies tegen gericht.

Misschien kunnen ze bvb. de uitzondering maken alleen voor oldtimers op benzine? Zowel qua vervuiling als historische waarde maakt dit een groot verschil.

Je zult er altijd hebben die argumenteren dat hun dieseltje historische waarde heeft, maar je zal al veel eigenaars van mooie oude Porsche's, MGs etc. toelaten een meeting te organizeren op een mooie zomerse dag, startend vanuit het centrum van Antwerpen of elders, waar andere mensen ook even kunnen genieten van deze wagens. Qua uitstoot maakt dat geen reet verschil en je hebt er toch mooi veel mensen blij mee gemaakt (i.e. minder zuur in onze verzuurde maatschappij).

Sorry hoor maar er zijn heel wat diesel voertuigen met een enorme historische waarde.
Zo is er hier in Lanaken (Limburg) jaarlijks een historische tractor meeting/verkoop aan slot Pietersheim en naar jaarlijkse gewoonte de Fly-in te Schaffen-Diest waar ook talloze historische voertuigen komen.
Als men een regel wil maken voor een oldtimer vanaf 30 jaar moet dit voor alle soorten oldtimers zijn en anders niets.
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Offline midas

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3203
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #20 Gepost op: 7 maart 2017, 07:38:01 »

En wat doet u dan met de oude streetfood busjes die meestal op O platen staan ?
Laat ze maar eens goed de stal uitmesten zodat enkel de échte oldie liefhebbers overblijven met een écht statuut.
Het sakhir monster in actie

Offline b_ken

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10234
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #21 Gepost op: 7 maart 2017, 07:42:52 »
Voila. Er mag gewoon geen misbruik gemaakt worden van het oldtimer statuut om cheap daily transport te hebben. En dan moet ik vaststellen dat de mannen die dat doen, het vaak doen met een diesel. Ah ja ... diesel is goedkoper dan benzine. Het zou me dan ook nog niet verbazen dat die met 'rode' rondrijden.
De regels in NL, waar men de diesels benadeeld heeft tov. een benzine werken.

Verder heb ik ook hoegenaamd niets tegen een perfect gerestaureerde Merc 200D die enkel bij mooi weer buiten komt door een liefhebber bereden.


Offline Ben.

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2014
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #22 Gepost op: 7 maart 2017, 07:57:07 »
Voila. Er mag gewoon geen misbruik gemaakt worden van het oldtimer statuut om cheap daily transport te hebben. En dan moet ik vaststellen dat de mannen die dat doen, het vaak doen met een diesel. Ah ja ... diesel is goedkoper dan benzine. Het zou me dan ook nog niet verbazen dat die met 'rode' rondrijden.
De regels in NL, waar men de diesels benadeeld heeft tov. een benzine werken.

Verder heb ik ook hoegenaamd niets tegen een perfect gerestaureerde Merc 200D die enkel bij mooi weer buiten komt door een liefhebber bereden.

Dat was die "liefhebber" zijn argument ook waarvan de auto is uitgebrand van de week. Dat zijn volgende oldie een diesel ging zijn want dat was goedkoper..  ::) 

Offline Phantom Five

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5170
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #23 Gepost op: 7 maart 2017, 07:58:48 »
Voila. Er mag gewoon geen misbruik gemaakt worden van het oldtimer statuut om cheap daily transport te hebben. En dan moet ik vaststellen dat de mannen die dat doen, het vaak doen met een diesel. Ah ja ... diesel is goedkoper dan benzine. Het zou me dan ook nog niet verbazen dat die met 'rode' rondrijden.
De regels in NL, waar men de diesels benadeeld heeft tov. een benzine werken.

Verder heb ik ook hoegenaamd niets tegen een perfect gerestaureerde Merc 200D die enkel bij mooi weer buiten komt door een liefhebber bereden.
Zo bedoel ik het ook natuurlijk vanaf 30 jaar en niet als daily te gebruiken.
Maar er zijn best wel heel wat mooie diesels waarvan zelfs met een historische waarde die evengoed met hun wagen naar een meeting of deftig ingerichte bijeenkomst voor oldtimers moeten kunnen geraken zonder dat ze moeten betalen voor uit de LEZ te geraken.
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 862
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #24 Gepost op: 7 maart 2017, 08:28:53 »
Sorry hoor maar er zijn heel wat diesel voertuigen met een enorme historische waarde.
Zo is er hier in Lanaken (Limburg) jaarlijks een historische tractor meeting/verkoop aan slot Pietersheim en naar jaarlijkse gewoonte de Fly-in te Schaffen-Diest waar ook talloze historische voertuigen komen.
Als men een regel wil maken voor een oldtimer vanaf 30 jaar moet dit voor alle soorten oldtimers zijn en anders niets.

Tractors, oude woonwagens, historische legermateriaal enzo dat heeft natuurlijk zijn waarde, maar dat die uit het stadscentrum geweerd worden, zou toch ergens moeten te begrijpen zijn door de eigenaars?

De mooi gerestaureerde Merc 200D dat zou dan een zijn die naast de bank valt ten onrechte idd.

Enfin kzeg niet dat benzine-oldtimers de enige "echte" oldtimers zijn, ik probeer gewoon iets voor te stellen om de regel minder streng te maken voor oldtimers.

Bottomline is dat de oldtimer regel teveel misbruikt wordt: echte oldtimers (i.e. wagens voor de liefhebberij en niet voor de goedkoop) zouden moeten uitgezonderd worden van de LEZ daar zijn we het allemaal over eens, vraag is alleen hoe je het verschil maakt.

Ev. een soort certificatie of lijst van modellen of zoiets...elke regel zal discriminerend zijn maar nog altijd beter dan "alle oldtimers buiten de LEZ".
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 862
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #25 Gepost op: 7 maart 2017, 08:29:38 »
Dat was die "liefhebber" zijn argument ook waarvan de auto is uitgebrand van de week. Dat zijn volgende oldie een diesel ging zijn want dat was goedkoper..  ::)

Dan is het geen liefhebber he, simpel...! Op de brandstapel ermee !! :clap: :clap:
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Offline Ben.

  • Trade Count: (+2)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2014
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #26 Gepost op: 7 maart 2017, 08:33:53 »
Dan is het geen liefhebber he, simpel...! Op de brandstapel ermee !! :clap: :clap:

De reden ook dat liefhebber tussen aanhalingstekens stond.  ;D    :thumbsup:

Offline Phantom Five

  • Trade Count: (+6)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5170
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #27 Gepost op: 7 maart 2017, 08:41:28 »
Tractors, oude woonwagens, historische legermateriaal enzo dat heeft natuurlijk zijn waarde, maar dat die uit het stadscentrum geweerd worden, zou toch ergens moeten te begrijpen zijn door de eigenaars? Klopt wel maar ik ken een aantal mensen met zulke voertuigen die in de LEZ zone wonen en 500 meter is er geen LEZ zone meer. Het is daar waar ik op doel.
Nu is het Antwerpen maar er zullen er nog volgen en mensen met dergelijke voertuigen zitten her den der verspreid natuurlijk.


De mooi gerestaureerde Merc 200D dat zou dan een zijn die naast de bank valt ten onrechte idd.

Enfin kzeg niet dat benzine-oldtimers de enige "echte" oldtimers zijn, ik probeer gewoon iets voor te stellen om de regel minder streng te maken voor oldtimers.

Bottomline is dat de oldtimer regel teveel misbruikt wordt: echte oldtimers (i.e. wagens voor de liefhebberij en niet voor de goedkoop) zouden moeten uitgezonderd worden van de LEZ daar zijn we het allemaal over eens, vraag is alleen hoe je het verschil maakt.

Ev. een soort certificatie of lijst van modellen of zoiets...elke regel zal discriminerend zijn maar nog altijd beter dan "alle oldtimers buiten de LEZ".
'Two things are infinite. The Universe and human stupidity. And I'm not sure about the Universe.'

Offline RDR

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 862
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #28 Gepost op: 7 maart 2017, 12:27:57 »
Klopt wel maar ik ken een aantal mensen met zulke voertuigen die in de LEZ zone wonen en 500 meter is er geen LEZ zone meer. Het is daar waar ik op doel.
Nu is het Antwerpen maar er zullen er nog volgen en mensen met dergelijke voertuigen zitten her den der verspreid natuurlijk.

Ja, dat is zo een andere stomme miserie. Als je er al woont in de LEZ van voor het een LEZ was en je hebt zo een "verboden"wagen, dan zouden ze je moeten vrijstellen - al zeker zolang je van je huis wegrijdt naar de rand van de stad en niet het centrum in rijdt.

Ik denk dat een advocaat zelfs zo een zaak kan winnen in de rechtbank? Ik ben nu wel geen juridisch genie.....
2005 Lotus Elise 111R
2008 BMW M3
1978 BMW 316

Offline M-Power

  • Medewerker
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
  • *****
  • Berichten: 6503
Re: Lage-emissiezone (LEZ)
« Reactie #29 Gepost op: 7 maart 2017, 20:20:12 »