Auteur Topic:  N55 Pure Turbo tuning mogelijkheden  (gelezen 3489 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Peter@Pure

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 907
N55 Pure Turbo tuning mogelijkheden
« Gepost op: 3 januari 2017, 23:53:37 »
Met deze thread wil ik de N55 en zijn Pure Turbo upgrades toelichten. Er zijn een aantal verschillen tussen de stock N55 turbo modellen.
- E reeks PWG N55: Pneumatische wastegate sturing, inlet / intake system gelijk de N54
- F reeks PWG N55: 2012 tot midden 2013. Zelfde turbo met pneumatische wastegate sturing als bij de E reeks N55, maar ander inlet / intake systeem
- F reeks EWG N55: midden 2013 tot einde model (M2 stock turbo is idem). Elektronische wastegate sturing, zelfde inlet systeem als F reeks PWG, 4'' turbo outlet naar downpipe

Het grote verschil qua performance tussen de N55 stock turbo's (PWG vs EWG) is dat de stock EWG turbo een groter compressor wiel heeft dan de PWG stock turbo. Deze is net iets kleiner als het compressor wiel van een Pure Stage1 upgrade. Verder heeft de EWG turbo een grotere uitgang naar de downpipe wat de backpressure bij een decat downpipe nog verder verlaagd. Door het groter compressor wiel kan de EWG turbo in hogere toeren beter zijn PK's aanhouden en valt het koppel minder hard weg dan bij de PWG turbo die al stukje eerder buiten adem is.

Om deze reden is een stage1 turbo niet echt interessant op een EWG N55. Op een PWG N55 loont dit wel de moeite.

De stage1 upgrade is dus een hybride upgrade waar de compressor kant (koude kant) van de turbo uitgeboord is zodat er een groter compressor wiel kan gestoken worden waardoor de turbo meer lucht in de motor kan pompen. Uiteraard zijn ook andere interne onderdelen verstevigd.

Bij de stage2 upgrade wordt zowel de turbine kant (hete kant) aangepast met een groter turbine wiel en de compressor kant wordt ook verder vergroot. Interne onderdelen worden ook versterkt. Door deze combinatie krijg je een iets zwaardere rotational assembly waardoor de turbo iets trager op gang komt. Dit is echter miniem maar je wordt echter wel beloond met een prachtige 4500-6700 power band. Bij de stage2 upgrade passen we ook het laatste deel van de intake aan (inlet). De doorvoer wordt vergroot met 2cm (van 4.5 naar 6.5cm) zodat de turbo makkelijker kan ademen en dus minder hard moet werken. Ook moeten we de diverter valve upgraden door een sterker model omdat de stock veer te zwak is bij hoge turbodruk.

Tot zover een korte technische toelichting. Welke waardes brengt dit dan? Elke dyno leest uiteraard iets anders. Maar in grote lijnen kan je spreken van volgende waardes die mogelijk zijn:
- PWG stock turbo op 98 brandstof: 360-380pk mogelijk afhankelijk van de andere aanpassingen aan de wagen. Echter valt het koppel en dus ook de pk's snel weg eens voorbij de 5500 rpm
- PWG stock turbo op 102 octaan of 98 met methanol kitje: 380-400pk mogelijk. Echter bereik je de piek al rond de 4800 rpm en dan gaat het snel bergaf. De grote beperkende factor is het kleine compressor wiel van de stock turbo.

- EWG stock turbo op 98 brandstof: 400-420pk mogelijk. De powerband is iets breder dan op de PWG modellen echter nog vrij snel bergaf na 6200 rpm.
- EWG stock turbo op hoog octaan: 430-440pk mogelijk. Het koppel en de pk's vallen echter weer eerder weg en piek zal rond de 5300 rpm komen.

- Pure Stage1 upgrade op 98 brandstof: 420pk mogelijk. Net iets bredere powerband dan de EWG turbo.
- Pure Stage1 upgrade op hoog octaan: 440-450pk mogelijk. Koppel en PK zal na 5700 rpm wegvallen.
---> Alvast een bredere powerband met piek vrij hoog in toeren in vergelijking met de stock turbo.
Dyno stage1 turbo op verschillende druk niveaus:


- Pure Stage2 upgrade op 98 brandstof: 450pk mogelijk. Zeer brede powerband. Piek voorbij de 6000 rpm. Je loopt stilletjes tegen grens van de hogedrukpomp aan.
- Pure Stage2 upgrade op hoog octaan: 550pk mogelijk. Een zeer zeer brede powerband met een brutale top-end. Piek rond de 6000 rpm. Extra fuelling nodig.
Dyno resultaat op verschillende druk niveaus met een 40% ethanol mix en extra port injection systeem en lagedrukpomp upgrade:


Videos van de verschillende setups in actie kan je op mijn youtube kanaal vinden:
https://www.youtube.com/user/darkiedm4/videos

Ter info: bovenstaande testbank metingen zijn bij BR-Performance in willebroek gebeurd. De afstelling van de wagen is hier volledig door mezelf met de JB4 box gebeurd.
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2017, 07:50:27 door Peter@Pure »
F21 M140i - 100-200: 8.1
Audi TTRS - 100-200: 4.47 60-130: 5.16
F80 M3 - 100-200: 4.45, 60-130: 5.1
F20 M135i (sold) - 100-200: 6.26 , 60-130: 7.4
peter@pureturbos.eu - peter@pureturbos.com - peter@protuningfreaks.com

Offline Boin

  • * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
  • *****
  • Berichten: 4920
Re: N55 Pure Turbo tuning mogelijkheden
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2017, 09:14:33 »
Welke afmetingen hebben de compresor wieltjes vd stage 1 en stage 2? Billet? 11 of 6+6 blades?

Offline Peter@Pure

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 907
Re: N55 Pure Turbo tuning mogelijkheden
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2017, 10:14:51 »
Welke afmetingen hebben de compresor wieltjes vd stage 1 en stage 2? Billet? 11 of 6+6 blades?
De afmetingen geven we niet vrij.
Het zijn billet wheels met 6+6 blades.
F21 M140i - 100-200: 8.1
Audi TTRS - 100-200: 4.47 60-130: 5.16
F80 M3 - 100-200: 4.45, 60-130: 5.1
F20 M135i (sold) - 100-200: 6.26 , 60-130: 7.4
peter@pureturbos.eu - peter@pureturbos.com - peter@protuningfreaks.com

Offline Motorsport88

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1420
  • F30 335i Melbourn red
Re: N55 Pure Turbo tuning mogelijkheden
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2017, 22:00:05 »
Intressante info, leuke post.


Mvg Senna

Verstuurd vanaf mijn E6853 met Tapatalk


Offline r1sthebest

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 502
Re: N55 Pure Turbo tuning mogelijkheden
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2017, 01:46:53 »
 :thumbsup:

Offline midas

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2925
Re: N55 Pure Turbo tuning mogelijkheden
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2017, 08:57:48 »

Fijn om zo'n specialist in ons midden (forum) te hebben  :thumbsup:
Het sakhir monster in actie

Offline Peter@Pure

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 907
Re: N55 Pure Turbo tuning mogelijkheden
« Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2017, 11:01:51 »
Hier alvast een foto van de N55 Stage2 upgrade:
F21 M140i - 100-200: 8.1
Audi TTRS - 100-200: 4.47 60-130: 5.16
F80 M3 - 100-200: 4.45, 60-130: 5.1
F20 M135i (sold) - 100-200: 6.26 , 60-130: 7.4
peter@pureturbos.eu - peter@pureturbos.com - peter@protuningfreaks.com

Offline Peter@Pure

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 907
Re: N55 Pure Turbo tuning mogelijkheden
« Reactie #7 Gepost op: 6 maart 2017, 08:12:56 »
Afgelopen zaterdag dyno day bij Kotte Performance in Duitsland bijgewoond en enkele klanten met Pure Turbo's afgesteld en op de bank gezet.
O.a. deze F20 M135i met Pure Stage 2 turbo en BMS JB4 tune met extra methanol injectie op aral102 brandstof:


Resultaat: 525pk, 651nm klant wilde vrij vlakke koppel curve.


Deze klant heeft een Fuel-IT Methanol Port injection kit in bestelling. Dan kunnen we nog wat verder gaan.
« Laatst bewerkt op: 6 maart 2017, 08:22:56 door Peter@Pure »
F21 M140i - 100-200: 8.1
Audi TTRS - 100-200: 4.47 60-130: 5.16
F80 M3 - 100-200: 4.45, 60-130: 5.1
F20 M135i (sold) - 100-200: 6.26 , 60-130: 7.4
peter@pureturbos.eu - peter@pureturbos.com - peter@protuningfreaks.com

Offline Blue

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3663
Re: N55 Pure Turbo tuning mogelijkheden
« Reactie #8 Gepost op: 6 maart 2017, 08:29:51 »
Woa!

Wat een sleeper!!
Ding zal wel van zijn plek gaan!!!

Offline Peter@Pure

  • Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 907
Re: N55 Pure Turbo tuning mogelijkheden
« Reactie #9 Gepost op: 6 maart 2017, 10:54:53 »
Net ook nog een quartermile result binnen gekomen van onze klant in Shanghai. Hij heeft afgelopen weekend het N55 quartermile record bijgesteld met zijn F30 335i Xdrive naar 11.111 @ 202 kph.
Mods
- bm3 flash with JB4 stack
- pure stage 2 turbo
- fuel-it st2 lpfp and port injection







F21 M140i - 100-200: 8.1
Audi TTRS - 100-200: 4.47 60-130: 5.16
F80 M3 - 100-200: 4.45, 60-130: 5.1
F20 M135i (sold) - 100-200: 6.26 , 60-130: 7.4
peter@pureturbos.eu - peter@pureturbos.com - peter@protuningfreaks.com