Auteur Topic:  Het nut van lakbeschermers en coatings!  (gelezen 1196 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pol

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 988
Het nut van lakbeschermers en coatings!
« Gepost op: 17 oktober 2016, 12:11:56 »
Voor hen die nog zouden twijfelen en er het geld voor overhebben. De moeite om eens door te nemen. Als ik dit lees ben ik blij de goeie beslissing te hebben genomen en mijn wagen met XPel en daar bovenop Quartz Coating heb laten behandelen. :thumbsup:

http://www.detailedimage.com/Ask-a-Pro/do-i-really-need-paint-protection-film-ppf-aka-clear-bra/

http://robustd.com/blog/paint-protection-film-vs-coatings-vs-wax

http://f80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1139630
M2 Coupť
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline Pol

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 988
Re: Het nut van lakbeschermers en coatings!
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2016, 23:48:48 »
Dit weekend wintersets geplaatst op onze wagens. De velgen van mijn M2 zijn gecoated, die van de vrouw haar Audi S5 niet. Beide krijgen een wekelijkse wasbeurt. Bij afname van de wielen en voorbereiden om ze op te bergen had ik aan de gecoated velgen omzeggens geen werk. Teerresten en remsel kleeft daar blijkbaar niet of nauwelijks aan.
Daarentegen waren de niet gecoated velgen van de S5, alhoewel op dezelfde manier onderhouden, vooral aan de binnenkant vrij goed aangetast door teer- en remsresten.
Nogmaals het nut van de coatings.
M2 Coupť
Audi S5
Nobody is Perfect !

Offline Johny Beemer

  • Trade Count: (0)
  • Warming Up
  • *
  • Berichten: 35
  • "Freud am Fahren"
Re: Het nut van lakbeschermers en coatings!
« Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2018, 22:41:06 »
Dag Pol

Hier ben ik weer, tijdje geleden dat ik nog wat heb gepost. Ik heb sinds december mijn M2 maar rijd er nog maar een maand mee. Waarom? Hij vervangt mijn Z4, dus rijd hij alleen als het mooi weer is. Foto volgen van zodra ik tijd kan maken...
Ik wou eigenlijk weten of je nog altijd even tevreden bent van de Xpel behandeling. Nog steeds even eficient? IS de lak op je voorbumper echt gespaard gebleven van steenslag?
"Freud am Fahren" - M2 LCI - Z4_2.2I "Sold" - R57 Cooper Cabrio - E46 320cd Daily - E46 320ci "Sold" - E36 316i Compact "Sold"

Offline midas

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2748
Re: Het nut van lakbeschermers en coatings!
« Reactie #3 Gepost op: 7 juli 2018, 10:08:57 »

Hoe kan men eigenlijk lichte krasjes verwijderen uit de coating?ik veronderstel dat dit niet eenvoudig is aangezien de coating harder is dan de autolak zelf?
Het sakhir monster in actie

Offline Zorro

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1557
Re: Het nut van lakbeschermers en coatings!
« Reactie #4 Gepost op: 8 juli 2018, 13:41:25 »
Hoe kan men eigenlijk lichte krasjes verwijderen uit de coating?ik veronderstel dat dit niet eenvoudig is aangezien de coating harder is dan de autolak zelf?

Afhankelijk van de coating kan men polieren met een product - van de coating zelf bij voorkeur - om de swirls weg te doen.

Online Pannenkoek

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1756
Re: Het nut van lakbeschermers en coatings!
« Reactie #5 Gepost op: 10 juli 2018, 12:37:49 »
Simon die vroeger bij Wax-it werkte en naar mijn gevoel er de boel voor 50 procent groot heeft gebracht, vertelde me altijd dat je een coating
niet mag overraten. Hij gaf eerlijk toe dat een coating geen jaren houdt zoals wel eens geadverteerd wordt, maar na een jaar eigenlijk al het beste
achter de rug heeft, bij normale kilometrages.

Dat klopt ook, het hydrologisch effect is fel verminderd. Daarom raadt gyeon ook het gebruik van Cure aan zo nu en dan. Zogezegd om de coating te beschermen (maar dan is die eigenlijk maar vrij zacht, geven ze dan al toe), maar vooral ook omdat die Cure een beetje vettig is en dus hydrofoob op zich werkt. Tja, dan kun je even goed een sealant of zelfs quick detailer aanbrengen.

Een coating polijsten is nogal delicaat. Polijsten haalt altijd laagjes er af en een coating is maar een beperkt aantal micron. De enige polijstpasta's die ik met tegenzin zou durven gebruiken zijn bvb Scholl 40 en dergelijke, maar deze halen geen diepere swirls weg. Ook een menzerna final finish niet. Als je toch swirls zou weghalen dan haal je ook de coating weg. Je zou dan kunnen stellen dat je lak erna nog steeds wat hydrofobisch is en de coating dus niet verdwenen is... Maar als je echter polijst, haal je altijd wat lakcontaminatie weg waardoor die terug gladder aanvoelt en weer wat beter afstoot. Dat staat los van de coating, die wellicht volledig weg is, maar hangt af van de nu terug zuivere lak.

Bewijs hiervoor: denk eens terug aan de eerste keer dat je je nieuwe wagen wast. Het water loopt er net van af zoals bij een coating: die lak is zo glad als iets.

Coatings zijn een vorm van bescherming voor mensen die niet graag veel tijd in lakverzorging stoppen, maar ze zijn zeker niet de heilige graal in vuil- en water afstoting. Ook naar glans toe mag je ze niet overschatten. Je krijgt inderdaad een ijsblokjesachtige glans, dat is waar. Maar ik vind dat niet optimaal. Leg op een donkere lak een goede carnaubawax waarbij je aan de ene kant de flake in je metalliclak ophaalt en anderzijds flink wat diepte creŽert. Ik moet nog de coating tegenkomen die dat kan. Overigens is dat niet alleen mijn ervaring, maar werd mij dat ook al meegedeeld bij wax-it.

Anders konden bedrijven als Swiss vax al lang hun deuren sluiten of waren ze ook op de kar der coatings gesprongen. Ze zijn immers duurder in gebruik.

Naar de toekomst toe zie ik de self healing paint verder opkomen waardoor het nut van coatings zal verdwijnen. Iets wat extra glans toevoegt, zal altijd wel populair blijven. Wassen en drogen zijn de echte kuttaken in lakverzorging, maar het gevoel van je wagen helemaal te kunnen in wrijven met een geurige kwaliteitswax, te laten curen en dan terug af te nemen waarna een prachtige glans en dieptesimulerende reflectie zich openbaart: er zijn maar weinig zaken die zo een voldoening geven... Ok, toegegeven, een tollenaar van financiŽn afkloppen met een natte prei, zal misschien een gelijkaardig effect geven. Qua voldoening, he. Met glans heeft dat niets te maken, tenzij een tijdelijk moment de gloire om de slaaf der gelegaliseerde diefstal even te kunnen terecht wijzen.

Als je dan vanuit je bureau eens door het raam naar je wagen kijkt, je hoofd nog eens omdraait als je van de parkeerplaats wegstapt: dan weet je dat het goed zit.  8)

Online cossie300

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1194
Re: Het nut van lakbeschermers en coatings!
« Reactie #6 Gepost op: 10 juli 2018, 19:57:38 »
Pannenkoek : beter kun je het niet verwoorden . Velen denken dat een coating zoveel keer superieur is , maar meestal weten ze niet waar ze het over hebben . Hun kennis komt van : die daar heeft gezegd , ... en hij kan et weten .
Porsche 911 ( 997 ) Carrera 4S  Bmw f11 520das   ford escort cosworth   renault master

Offline Diezelke

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 588
  • Life is too short to be small.
Re: Het nut van lakbeschermers en coatings!
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2018, 17:18:02 »
Iets wat extra glans toevoegt, zal altijd wel populair blijven. Wassen en drogen zijn de echte kuttaken in lakverzorging, maar het gevoel van je wagen helemaal te kunnen in wrijven met een geurige kwaliteitswax, te laten curen en dan terug af te nemen waarna een prachtige glans en dieptesimulerende reflectie zich openbaart: er zijn maar weinig zaken die zo een voldoening geven... Ok, toegegeven, een tollenaar van financiŽn afkloppen met een natte prei, zal misschien een gelijkaardig effect geven. Qua voldoening, he. Met glans heeft dat niets te maken, tenzij een tijdelijk moment de gloire om de slaaf der gelegaliseerde diefstal even te kunnen terecht wijzen.

Als je dan vanuit je bureau eens door het raam naar je wagen kijkt, je hoofd nog eens omdraait als je van de parkeerplaats wegstapt: dan weet je dat het goed zit.  8)

LOOOOL
F11 LCI 535i - M Pack - BMW M Performance Power Kit
E61 525d - 2009 - M Pack - Heinz injected (sold)
E87  118d - 2008 - stock (sold)