Ik heb begin deze maand een M2 besteld. Bij deze het zeer uitgebreide en lange verhaal van hoe de aankoop van deze M2 tot stand is gekomen en mijn "huidige" mening over de wagen na een paar testritten

Ik wou mijn e46 325i met 250.000km (daily) na 12 jaar trouwe dagelijkse dienst eens vervangen. Dit stond initieel op het programma voor 2015, maar is dan vanwege andere investeringen verschoven naar midden, eind 2016. Er waren een aantal kanshebbers voor een nieuwe daily...welke allemaal recente 2de hands wagens waren; 2013 Audi RS4 V8 B8 Avant (in lichte vracht), e90 M3 FL, 2014 F80 M3, e91 335i (N55), 1M, 2012 - 2013 C63 AMG break (in lichte vracht), 2014 Alpina B3 touring (zonder X-drive). Ik heb met alle wagens uit mijn lijstje test gereden; de Audi RS4 B8, e90 M3, f80 M3 zijn als eerste uit het lijstje gesneuveld.
Mijn testrit met de laatste generatie M3/M4 was een beetje een teleurstelling. Stuurgedrag, wegligging, sound, motorkarakter...vielen allemaal niet in de smaak bij mij. De look van binnen en buiten vond ik wel zeer mooi, maar enkel voor looks koop ik geen auto. Begin dit jaar was er de lancering van de M2...waar ik hetzelfde van verwachte als de M4 en heb er toen niet zo veel aandacht aan gegeven. Maar de latere reviews waren allemaal super enthousiast en na een uitgebreide testrit was ik er zelf ook razend enthousiast over. Ik vond hem ook veel mooier in realiteit dan op foto.
Ik had een klik met de M2 en vond het echt iets voor mij. Dat gebeurd zelden bij mij, want weinig hedendaagse (betaalbare) wagens kunnen mij echt lang boeien. De turbomotor & elektrische stuurbekrachtiging (in sport stand) stoorde mij eigenlijk niet op de M2. Het gevoel is anders als bij mijn oudere BMW's, dat sowieso... Mijn Z4M heeft nog steeds een beter stuurgevoel en veel mooier vermogensafgifte. Maar voor een turbomotor en elektrische stuurbekrachtiging is het op de M2 echt wel super ok. Ik kan begrijpen dat ze bij BMW voor de opgelegde emissienormen en verbruik moeten teruggrijpen naar turbomotoren. Het is zeer spijtig, maar het is nu eenmaal zo en we kunnen er niet meer onderuit. Ik hoop wel dat bepaalde merken nog steeds atmosferische motoren blijven maken in de toekomst. Ik zelf zal sowieso altijd een wagen met atmosferische motor in mijn garage blijven houden (tenzij ze dit ooit verbieden 😮 ). De wissel van hydraulische stuurbekrachtiging naar elektrische heb ik nooit echt goed begrepen, want de winst in verbruik is echt te verwaarlozen. Maar de M2 stuurt wel fijn met redelijk gevoel en veel beter stuurgevoel als alle recente BMW's waar ik al mee heb gereden. De remmen zijn ook zeer goed en veel beter als diegene die vroeger onder de M modellen stonden.
Qua look, gevoel en omvang is de M2 voor mij een beetje de moderne interpretatie van een e46 M3. De meeste dingen waren eigenlijk positief, ook de grote van de koffer. De afmetingen van een M2 maken hem geen al te grote wagen...en dat vind ik een goede zaak. De M2 is voor zijn compactheid wel niet echt een lichte wagen (vergelijkbaar gewicht als e46 M3). Hij zou in deze tijd in mijn ogen wel iets lichter mogen zijn en meer richting 1M qua gewicht....dat had super geweest. M2 is wel stuk lichter dan de e92 M3. M2 voelt wel niet als een zeer zware auto...maar wel zwaarder als mijn Z4M (1.410kg).
Een nieuwe M2 met mijn specificaties was ietsje duurder dan een 2de hands Alpina B3 Touring met weinig km. Vermits de M2 dan een gloednieuwe wagen was met 0 km, wou ik wel iets opleggen. De kloterij is...dat er nu bij de M2 meer vraag dan aanbod is en afgelopen maand ene bestellen in Europa was pas levering mei / juni 2017. Dan plots een goddelijke interventie!!!! Een annulatie van een M2 bestelling bij mijn zeer vriendelijke lokale BMW garage...dat ik super toevallig te weten kwam (right time, right place). Ik kon het order overnemen, de wagen nog zelf samenstellen en levering is eind 2016...wat gewoon perfect is qua timming voor mij. Nooit gedacht dat ik ooit een nieuwe wagen zou kopen, maar dat is toen allemaal gebeurd op een zeer korte periode en een dikke meevaller qua leveringstermijn....anders had ik hem misschien wel niet gekocht op dat moment.
Qua specificaties heb ik na lang nadenken uiteindelijk beslist om voor een manuele versnellingsbak te gaan in mijn definitieve configuratie. Ik heb heel mijn leven al auto's met manuele versnellingsbakken gehad qua daily & track. Ik heb ook al regelmatig met een e92 M3 met DKG gereden en vond dit telkens ook wel leuk qua afwisseling. Een tijdje liggen twijfelen en dan uiteindelijk met een manuale M2 + terug met DKG test gereden op dezelfde dag en op basis daarvan mijn definitieve keuze gemaakt. De DKG in de M2 is echt wel zeer cool en razend snel. Het is gewoon persoonlijke voorkeur en ik begrijp perfect waarom mensen de DKG ipv manueel zouden nemen in een M2. Is zeker niet vanwege het feit dat ze niet met een manuele bak kunnen rijden of omdat ze minder pure autoliefhebber zijn. Het zeer snel schakelen en het technisch vernuft is zeer fijn en ik snap perfect dat je de dit een meerwaarde zou vinden tegenover manueel. En dan spreken we nog niet over het extra comfort in file.
In Sport + is het opschakelen van de DKG voor mij veel te agressief en gewoon irritant! Omdat je door het zeer agressief schakelen schokken krijgt in de aandrijflijn en eigenlijk met momenten grip verliest waar dit in mijn ogen niet nodig is. Sport is veel aangenamer, maar in deze stand kan je dan niet M-dynamic selecteren...wat ook stom is. M-dynamic kan je wel aanzetten in Comfort en staat automatisch aan in Sport +....maar is niet selecteerbaar in Sport. De vertraging van de DKG bij trage maneuvers (bij parkeren ofzo) of vertrekken aan een licht is ook niet echt aangenaam. Er is altijd zo een vertraging wanneer de koppeling pakt bij vanuit stilstand vertrekken...maar dit is eigen aan elke DKG.
Mijn M2 zal mijn daily worden en ja mijn Z4M is er ook nog die sowieso een manuele versnellingsbak heeft....dus DKG zou in dit geval misschien een veel logischere keuze geweest zijn. Ik wou initieel echt voor een DKG gaan, vanwege het nieuwe aspect voor mij, iets handiger en comfortabeler in dagelijks verkeer en om zo ook nog een groter "gevoels" verschil te hebben met de Z4M.
Ja; ik weet dat de M2 sneller is met een DKG en ik zelf nooit zo snel en precies kan schakelen met een manuele. Ja; echte racewagens en supercars hebben ook sequentiele versnellingsbakken en DKG is altijd sneller op circuit of bij optrekken. Ja; een M2 is zuiniger met DKG en heeft een lagere CO2. Ja; het is de toekomst, manuele versnellingsbakken sterven uit en zijn ouderwets. Ik weet alle voordelen van DKG. Maar eens binnen een aantal maanden het nieuwe van de DKG wat voorbij is voor mij en ik het gewoon ben....dan heb ik schrik dat ik persoonlijk de DKG met de tijd wat saai en steriel zou vinden. Terwijl de M2 voor mij juist meer over rijbeleving en betrokkenheid gaat tegenover de andere huidige M-modellen en andere wagens op de markt (in die prijscategorie). Het heeft uiteindelijk ook meer dan 10 jaar geduurd eer ik mijn 325i touring wou vervangen en dat is ook een manuele...waar ik nooit spijt van heb gehad.
Ik hou mijn wagens meestal zeer lang bij en lig totaal niet wakker van de toekomstige herverkoop waarde! Ik koop auto's voor mij zelf om nu van te genieten en niet voor de toekomstige eigenaar. Ik had het gevoel dat op dagdagelijkse basis een manuale M2 mij langer zal boeien en met momenten meer rijplezier en betrokkenheid zou geven dan een DKG. Misschien is het ook wel het feit dat een auto met turbomotor kopen al een grote stap voor mij is, dat een DKG op dit moment een brug te ver was en ik toch eerder voor de zekerheid van een manuele heb gekozen. De tijd zal het uitmaken, maar ik hoop de juiste keuze (voor mij) gemaakt te hebben.
Een aantal punten van de manuele versnellingsbak vragen wel wat gewenning. De koppelingspedaal is qua bediening eigenlijk iets te zacht, maar de beweging en de slag van de pedaal is vooral een pak langer (hoger) dan op mijn Z4M en e46 325i (bij het naar boven laten komen van de koppeling). Met de manuele versnellingsbak voel je ook iets harder het turbogat bij opschakelen, dan bij de DKG. Bij de DKG val dit een pak minder op omdat deze sneller schakelt en je dus minder in toeren zakt. De DKG heeft ook 7 ipv 6 versnellingen en de verhoudingen zijn dus korter. Het automatisch tussengas geven is stom dat je dit niet kan afzetten zonder DSC uit te schakelen, maar ik kan er mee leven. Ik zou het bij de manuele wel liever altijd kunnen zelf doen of altijd de keuze hebben om de functie aan of uit te zetten.
De M2 heeft al super veel standaard en Ik heb als extra optie's; achteruitrijcamera, voorruit met grijze boord, getint glas achteraan, lendesteun regeling, lichtpakket, extra 12V, DAB tuner, Harman Kardon audio, Apple carplay, geen M2 logo. Ik heb gekozen voor manuele zetels omdat deze in de laagste stand een stukje lager zitten, dan de elektrische zetels en ik zit graag laag...zeker als ik een helm in de wagen zou dragen op trackdays.
Iedereen kent de voordelen/pluspunten van de M2 en online zijn massa's reviews te vinden. Elke auto heeft een paar nadelen en voor mij zijn ze;
Ik vind persoonlijk de voorbumper visueel het minste aan heel de wagen en de voorbumper van de M3/M4 is mooier, subtieler. De look van de M2 is in mijn ogen mooier in het echt dan op foto....maar in het geheel vind ik de M2 wel een redelijk mooie wagen en mooier, volwassener dan de 1M. Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk...en ik hoop dat hij in het Mineral Grey ook wat anoniemer in het straatbeeld is en iets minder aandacht trekt. Het MG gaat met mij er in ook wat minder de look van Albanese maffia hebben tegen over het meer agressievere zwart

. Heel lang gekozen voor zwart en dan op de laatste moment toch nog beslist om voor grijs te gaan (met zwarte performance onderdelen). Ik vond de M2 in Mineral Grey in realiteit super mooi en anoniemer, subtieler dan zwart.
Wat betreft de vergelijking 1M vs M2; Met de 1M had ik ook ooit eens gereden...ik vond het turbogat meer aanwezig, de standaard remmen waren niet echt top, het interieur was niet echt mijn ding en ik was ook niet 100% overtuigd van de look. De wegligging, stuurgevoel en sensatie van rijbeleving waren wel super bij de 1M en iets intenser en puurder qua gevoel dan bij de M2. In vergelijking met de Z4M blijft deze vanwege zijn atmosferische motor en hydraulische stuurbekrachtiging toch nog een stuk hoger boven de M2 staan qua rijbeleving, betrokkenheid, intensiteit en ronduit oldschool autorijden. Qua dagelijks gebruik schiet de M2 er wel ver bovenuit. Ik heb de M2 nog niet, maar ik kan mij wel voorstellen dat ik hem misschien ooit verkoop voor iets anders....de Z4M verkopen kan ik mij niet voorstellen.
De motor van de M2 is zoals bij de 1M geen echt pure BMW M motor voor dit specifiek model, heeft ook geen S als code nummer. Tja dit is nu zo...maar of het nu een N of S motor is...het blijft toch een turbomotor en zal sowieso minder fabelachtig zijn als de atmosferische S54 motor in mijn Z4M. De motor is met zijn 370pk zeer krachtig en het turbogat valt heel goed mee. Eigenlijk heeft de motor niet echt een speciaal of uniek karakter en voor de motor gaan ze de M2 in de toekomst niet herinneren. Het feit dat hij geen speciale M spiegels heeft of geen carbon dak storen mij totaal niet...is toch vooral een visueel aspect. Dit zou de wagen enkel maar duurder gemaakt hebben, zonder een echt merkbare bijdrage op rijgebied. Dat er geen adaptieve ophanging is stoort mij ook niet...ik denk dat ze met deze vaste ophanging een mooi compromis hebben gemaakt tussen straat & circuit.
De enige 2 dingen die ik eigenlijk echt niet vind kunnen is dat er op het eerste zicht geen gedetailleerde olietemperatuur meter is en dat de Harman Kardon audio echt slecht klinkt. Veel slechter als de HK optie in mijn 12 jaar oude e46 en slechter als de HiFi audio in mijn Z4M. Het is de slechtste audioinstallatie die ik ooit in een eigen wagen gehad hebt. Ik kan niet begrijpen dat de HK optie zo slecht is in de M2 en dat ze geen beter audiosysteem als optie hebben ontwikkeld. De HK optie was niet zo duur, maar trekt eigenlijk op niets. Het klinkt iets beter als standaard, maar is dus eigenlijk wat weggesmeten geld. Ik had best 2x dit bedrag willen betalen voor een deftige audioinstallatie ipv een paar honderd euro voor een optie die geen verbetering is. Major fail BMW!!!
De M2 zal zijn leven bij mij starten als mijn nieuwe daily....maar ik ken mijzelf, de M2 rijdt echt top en ik denk dat hij met de tijd gaat evolueren naar daily & track (met BMW Performance Sport remblokken en andere remolie). Dat mijn Z4M roadster daardoor met de tijd minder op circuit zal komen en voor mij meer zal dienst doen als sun & fun is niet erg. De Z4M heeft mij jaren straat en circuit plezier gegeven en mag het dan in de toekomst dan misschien iets rustiger aan doen met wat minder circuit bezoekjes. De Z4M blijft sowieso en het blijft ook de wagen die mijn vriendin regelmatig gebruikt....allee ja de M2 kan ze ook nemen als ik niet moet gaan werken.
Het zou wel echt super geweest zijn moest de M2 de sportstoelen gekregen hebben van M3/M4 en daar zou ik zelf iets voor willen bijbetalen. Ik denk niet dat dit de grote extra kost zou geweest zijn, maar ik denk dat BMW zo het verschil met den M3/M4 nog wou benadrukken. Zelfde verhaal met de zeer beperkte instellingen en het ontbreken van de M knop op het stuur. Waar je uw eigen persoonlijk favoriete instelling kon in bewaren ipv de 3 presets (comfort, sport, sport +). Lijkt mij ook amper een meerkost om meer te kunnen instellen, maar ik denk sowieso ook bewust gedaan om dezelfde reden. Voor mij wegen de voordelen van de M2 veel meer door, dan de paar nadelen en geen enkele auto is 100% perfect...maar voor deze prijs is hij toch echt wel heel goed en ik vind hem zelf super
4 reasons to buy a M2http://www.bmwblog.com/2016/02/20/four-reasons-to-buy-a-bmw-m2/10 Things You’ll Want to Know Before You Buy the BMW M2http://www.torquenews.com/1084/review-10-things-you-ll-want-know-you-buy-bmw-m2BMW M2 seems to be universally lovedhttp://www.bmwblog.com/2016/02/17/bmw-m2-seems-to-be-universally-loved/BMW M2 technical factshttps://www.netcarshow.com/bmw/2016-m2_coupe/