Al gaan testen met de V90?
Benieuwd naar je ervaringen.
Ben benieuwd naar deze overgang !
Hybrid-verhaal waarschijnlijk ? of zou je ook deze keuze maken los van het fiscaal voordeel dat je hier uit haalt ?
Vind persoonlijk de Alpina hier niet mee te vergelijken
Vanwaar deze keuze ?
Verschillende redenen
- Gezinsuitbreiding. In oktober gaat ons gezin +1 waardoor ik meer kofferruimte wil. (gaan nog 2 buggy's mee moeten nemen enzo. Dat werd allemaal redelijk krap met een 3 touring.)
- Fiscaal. Een zware diesel wordt jammer genoeg behoorlijk weggepest door onze regering waardoor deze in 2020 slechts voor 50% aftrekbaar zou zijn. Met de km's die ik doe zou ik er tegen dan 160.000 gereden hebben. Dat lijkt me ook al veel voor een potentiële Alpina koper. Blijft toch iets 'exclusiefs' dat je met zo weinig mogelijk km's wil.
- Een Alpina is zo een geweldig beest: te snel rijden + bijbehorende processen. Ik maak mezelf wijs dat ik hard rijden voor op circuit ga houden en met de V90 rustig naar het werk kan

Ben dan op zoek gegaan naar iets 'normalers', groters en fiscaal interessanters. De wagen moest wel een 'beetje' potent blijven.
Eerst langs BMW: Testrit gedaan met X3, X5 en de 5 touring. Allemaal zeer fijne wagens maar worden na 2020 afgestraft (behalve de G30 530e maar ik wil minstens een break of een SUV). Vind het zéér jammer dat BMW in dit segment me niets aan kan bieden.
Ondertussen nog wat rondgeneusd bij de concurrentie
- Mercedes V-Klasse: testrit gedaan en heel interessante offerte gekregen. Ideaal voor het gezin maar fiscaal totaal niet interessant + het blijft toch wel echt een bus

Andere wagens bij Mercedes zijn niet m'n smaak.
- Volvo XC90 hybrid niet meer interessant na 2020 owv te beperkte batterij
- Volvo V90 hybrid blijft interessant: nu 100% aftrekbaar, na 2020 +- 95%
- Heb nog getwijfeld over de nieuwe V60 hybrid eind dit jaar die ik ook waanzinnig mooi vind maar dat was dan weer geen vooruitgang qua ruimte
De markt is momenteel zeer beperkt voor mijn gevoel qua wagens met ruimte die fiscaal interessant zijn èn blijven.
De testrit met de V90 heb ik gedaan met een dieselvariant. Over de hybrid kan ik dus nog niets zeggen. Qua rijgedrag rijdt dat een stuk gezapiger en minder snedig dan de Alpina. Cruisegehalte is hoog, ik hoop dat dat m'n rechtervoet onder bedwang gaat houden

Snufjes als geïntegreerde spotify, een zeer goed werkende lane assist, de R-Design zetels en de Bowers & Wilkins audio maken het toch wel af.
Verder vind ik de V90 er gewoon imposant en stylish uit zien. Ik kijk er toch al naar uit

en kan nog altijd met de BMW op de remork naar circuit

Feit blijft dat ik betwijfel of ik ooit nog met zo'n zalige wagen als de Alpina ga rijden. Dit is echt de perfecte allround machine. Bloedsnel en toch een fijne luxueuze gezinswagen. Ooit... wanneer de kinderen groter zijn... komt er weer een Alpina
