Ik heb hem nog maar 2 dagen maar toch al enkele opmerkingen (ik heb zelf veel gehad aan die van jullie toen ik aan 't wachten en aan 't kiezen was, waarvoor dank)
- Motor: lui in eco (maar wel zeeer zuinig); zoet, gebalanceerd en aangenaam in comfort; een beestje in sport
Voor elk moment wat wils. Het geluid van de motor is aanwezig maar niet overheersend: radio aan en amper te horen. Ik twijfelde nog over MP-uitlaat. Is zeker nu dat ik dat niet ga doen. Ik hoorde gisteren een 435D MPPK bij de dealer: mijn buren moeten niet wakker worden wanneer ik naar mijn werk vertrek om 6h.

Gezien de pk/koppel curve zeer steil is met max koppel al rond 1500RPM heb je een heel lineaire acceleratie. Vind ik zeer aangenaam. De sportautomaat is in 1 woord: super.
- Verbruik: moeilijk om nu al conclusie te trekken maar valt me heel erg mee. De x5 van mijn vrouw (25sdrive) heeft een zeer laag normverbruik maar geraakt niet onder de 10l/100km, de mijne blijft daar vlot onder (rij nu wel nog wat in dus doe het redelijk rustig aan). 500km gereden en nog 140 te gaan volgens BC vooraleer te tanken. Eco pro stand blijkt erg efficiënt om verbruik te verlagen. Auto is dan wel storend langzaam. Werkt voor mij prima op snelheid op snelweg.
- Ophanging: adaptieve ophanging is geweldig. In comfort en eco echt zacht (ondanks runflat 19" velgen), maar in sport voel ik de weg goed.
- Ik heb veel con's gelezen over de adaptive steering. Ik vind het ok. Handjes op 3-9h en zelfs op rotonde moeten ze er niet af.
- De nieuwe interface van het idrive menu (kmt van nieuwe 7 serie) is even wennen maar de connected drive, bmw remote,... erg leuk speelgoed. Werkt allemaal nog iets sneller en gestroomlijnder dan op onze X5 (ook nog maar maand oud maar nog oude layout). Ook de navigatie is mooier, beter en sneller. Pluim aan BMW voor het connected drive portaal.
- als gimmick heb ik ook apple carplay geïnstalleerd. Werkt perfect maar is eerlijk gezegd niet nodig met de huidige functies. De layout van het BmW menu is mooier en beter op de idrive afgesteld. Spotify werkt ook zonder, enkel podcasts kan je nu vlotter beluisteren. Nog weinig apps ondersteunen het op dit ogenblik. Ik hoopte soundcloud hiermee te bedienen maar helaas. Ik kijk het nog na voor mails en agenda, heb ik nog niet geprobeerd.
- HK audio: nog niet uitvoerig getest. Ik luister teveel naar de motor. Idem voor DAB radio.
Minputjes? Jammer dat er nog geen volledig digitaal dashboard beschikbaar was. Onze X5 heeft dat en is mooier. Maar da's detailke en zal binnen enkele maanden wel komen.
Voor alle duidelijkheid: ik word niet door BMW betaald en ben niet door hun gestuurd.