Auteur Topic:  1970 - E9 -2800CS  (gelezen 21539 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline B3not

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 556
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #150 Gepost op: 25 oktober 2018, 14:24:38 »
Heerlijk om lezen allemaal!

Bedankt!

Nu gaat ze weer op winterslaap, maar zal ze tussendoor nog eens wekken voor het nodige onderhoud eens te doen zodat ze weer fris staat voor volgend jaar

Offline BMWtouring

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1375
  • BMW E39 525it '03,BMW E28 525i '87 ,BMW Q4S MTB
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #151 Gepost op: 27 oktober 2018, 17:08:38 »
Prachtige machine!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline B3not

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 556
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #152 Gepost op: 7 maart 2019, 18:27:50 »

Vandaar eens rustig de tijd genomen om alles grondig te bekijken en probleem gevonden thv een verbindingspunt (oubollige vampire clamp).







Hier nog even op terugkerend;
Heb ze 2 weken geleden toch nog maar eens opnieuw aangepakt en de verbindingen vernieuwd. Er zat namelijk nog een 2e massa aan gekoppeld langs de batterij, gezien de vijs was meegespoten... Heel amateuristisch opgelost dus, dus dit aangepakt met een vriend:

Van dit:


Naar dit:


Offline B3not

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 556
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #153 Gepost op: 7 maart 2019, 18:28:02 »
Verder ook volledig gewassen na de winterslaap. Heerlijk om die beading z'n werk te zien doen :inlove:


En een gans fotodossier opgemaakt en nieuwe schatting laten opmaken waarbij ze opnieuw gezond werd bevonden!


Offline gfk807

  • Trade Count: (+2)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 6879
  • Enjoy life !
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #154 Gepost op: 7 maart 2019, 18:50:35 »
Knap hoor  :thumbsup:

Offline B3not

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 556
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #155 Gepost op: 22 maart 2019, 09:36:04 »
Ik zat voor m'n winterstalling met een krakend geluid komende van het linker voorwiel, die snelheidsgebonden was en enkel optrad bij achteruit rijden.

Vreesde eerst voor de rollementen, waardoor ik dus 2 nieuwe heb besteld. De RSC rondrit in gedachten wilde ik dit zeker opgelost, doch moeilijk te realiseren. Besloot dus om zelf eens nog te zien woensdag en ik sloeg mezelf voor het hoofd dat het eigenlijk gewoon 2 bouten waren die iets losser waren gekomen en dus terug heb aangespannen... Toch efkes geluk gehad ook.



Anderzijds ook de tip gekregen voor een betere trim restorer, gezien de Autofinesse toch niet voldeed: Gyeon Q2 trim.

Heerlijk product toch wel! Hier alvast een 50/50 van de grill en stootbalken. Die laatste zullen wel nog een 2e maal kunnen gebruiken, maar het resultaat vind ik alvast zot:





Offline Bananenman

  • Medewerker
  • Trade Count: (+2)
  • Crashed!
  • *****
  • Berichten: 10986
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #156 Gepost op: 22 maart 2019, 10:31:26 »
Heel goed gerief Gyeon Trim  :thumbsup:

Offline B3not

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 556
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #157 Gepost op: 20 mei 2019, 11:41:26 »
Ondertussen hier ook nog wat neerpennen. Super dag gehad tijdens de RSC rondrit met m'n rally co-piloot die het alweer uitstekend heeft gedaan. Maar vooral, de E9 zelf ook. Blijft echt schitterend hoe agiel en performant die is volgens hedendaagse standaarden. 2 dingen die ik wel eens ga bekijken zijn camber achteraan en soms wat blauwe rook bij het gas lossen. Camber zelf zal waarschijnlijk 'standaard' zijn en door de breedset en verlaging vooraan wat uitvergroot, doch ik laat het nakijken.
Voor het 2e zal ik eens een compressietest laten uitvoeren bij RSC Automobiles



Bedankt aan @PJH voor alweer de schitterende foto!

Tevens heeft ze ondertussen ook weer eens een volledige motoroliewissel gekregen.
Eerste keer dat ik er samen met m'n vader eens aan werk en ik moet zeggen, toch wel heerlijk om dit samen te kunnen doen, ook al houdt dit 2 keer niets in :)
Alhoewel 5 liter wordt voorgeschreven (en 5,75l bij oliefilterwissel), bleef oliepeil te laag. Na vele sessies afkoelen, cold check-up,... is er toch uiteindelijk iets meer dan 7 liter ingegaan wat me doet vermoeden dat er een andere oliecarter is die groter zal zijn.

16 vs 20" 😃





Op terugweg nog een leuke bekende oldtimer tegengekomen waarbij ik ook maar eens ben gestopt.



Vanaf heden ook een volledige omnium erop voorzien gezien nieuwe schatting toch al beduidend is... Ter vergelijk;

https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-bloedmooie-bmw-e9-leverde-veel-centen-op-123664

Dat er nog veel zonnige periodes mogen komen met veel rondritten; ik blijf keer op keer genieten!


Offline Laurent1602

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3947
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #158 Gepost op: 21 mei 2019, 17:21:04 »
De blauwe rook bij gas lossen hebben wij ook met de CSi, is een gekend probleem van deze blokken. De dichtingen aan de klepgeleiders sluiten slecht af :) Je kan deze laten vervangen, maar het probleem komt sowieso terug helaas...

Omnium is zeker een must op deze wagens, het kost verrassend weinig via het BFOV bv, en je bent dan toch een stuk geruster op weg :D

Offline B3not

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 556
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #159 Gepost op: 21 mei 2019, 18:05:14 »
De blauwe rook bij gas lossen hebben wij ook met de CSi, is een gekend probleem van deze blokken. De dichtingen aan de klepgeleiders sluiten slecht af :) Je kan deze laten vervangen, maar het probleem komt sowieso terug helaas...

Omnium is zeker een must op deze wagens, het kost verrassend weinig via het BFOV bv, en je bent dan toch een stuk geruster op weg :D

Ok bedankt voor de info! 'Goed' om te horen dat het dus gekend is en geen kwaad kan. Ik heb in ieder geval al preventief gewerkt en uitermate tevreden van de compressietest!


Blok staat echt zuiver, al gebruik ik beter 20W50 in het vervolg en kan minimaal verbruik ook aan de oorzaak liggen van de "blauwe rook".
Hier en daar wat nieuwe leidingen voorzien ook, alsook een dotje nieuw koelvloeistof.

@Laurent1602 zou je weten hoeveel liter motorolie er in die van jullie gaat?

En inderdaad, ik geef hem dit weekend voor de eerste keer mee met m'n vader voor een rondrit en ook al vertrouw ik hem 100%, ik ben toch blij dat er een omnium opzit :)

Offline Laurent1602

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 3947
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #160 Gepost op: 21 mei 2019, 19:57:00 »
Ik weet het niet exact meer, maar ik dacht ook ongeveer 7l. Ik denk dat we er de laatste keer de niet-synthetische 'classic car' olie van Kroon hebben ingedaan, ook 20W50 dus dat lost het waarschijnlijk niet op. Maar het kan wel helpen, en misschien dichten de klepgeleiders nog iets beter af bij jou :)

De compressietest ziet er inderdaad goed uit, is ook altijd leuk om te zien :D

Offline bmw e12 e21

  • Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1173
  • SHARK ATTACK!
    • 1980 - e12 - M535i
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #161 Gepost op: 1 juni 2019, 21:50:52 »
In Mijn  e12 gaat 6L incl filter. Als ik meniet vergis is de carterpan van een e9 gelijk aan die van een e12 met M30 blok.
MIJN e12  M535i  -  218pk   
MIJN e21  323i edition S RUN OUT  - 143pk
BMW  e21  315  -  75pk

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2462
  • Snowy, the white shark
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #162 Gepost op: 27 juli 2019, 21:09:43 »
De blauwe rook bij gas lossen hebben wij ook met de CSi, is een gekend probleem van deze blokken. De dichtingen aan de klepgeleiders sluiten slecht af :) Je kan deze laten vervangen, maar het probleem komt sowieso terug helaas...

Omnium is zeker een must op deze wagens, het kost verrassend weinig via het BFOV bv, en je bent dan toch een stuk geruster op weg :D

Heb je een richtprijs voor een omnium? Op basis waarvan bepalen ze deze? Ik heb momenteel een BA op de 635CSI
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985
BMW E38 728i 1999 BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline B3not

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 556
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #163 Gepost op: 27 juli 2019, 21:16:51 »
Heb je een richtprijs voor een omnium? Op basis waarvan bepalen ze deze? Ik heb momenteel een BA op de 635CSI
Ik heb momenteel BA en omnium bij Marsch lopen gezien ik nu 2e jaar lid ben van BFOV met interessante tarieven.

BA komt op 70€ gezien >40 jaar oud (anders 110€) en omnium voor 5000 kms komt op 1,25% van je expertise waarde. Die kun je elektronisch doen dmv foto dossier tot een bepaald maximum bedrag.
Maar ondertussen heb je dus ook wel een waarde bepaling voorhanden

Offline sharky

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 2462
  • Snowy, the white shark
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #164 Gepost op: 2 augustus 2019, 21:24:50 »
Best wel interessant. Ik zit nu op iets van een 150 euro op jaarbasis voor een BA zonder beperkingen in gebruik.
M the most powerful letter in the world
MINI Clubman cooper 2017, BMW F10 520da 2012, BMW E24 635CSI 1985
BMW E38 728i 1999 BMW E92 320d coupe 2008, BMW 520d 2002, BMW 525d 2001, BMW 525da 2003, BMW 320 1977, BMW 318is coupe 1995, BMW 635csi 1980 -> sold

Offline Jamme1981

  • Trade Count: (+25)
  • Crashed!
  • ************
  • Berichten: 11316
  • Cars are a passion
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #165 Gepost op: 6 augustus 2019, 12:57:20 »
Blijft toch een knappe en unieke verschijning zo een E9.
e87 - 116i - 115pK - Sonora - Havana
e30 - 316i -  99pK - Brillianrot - Anthrazit stoff
e61 - 525d - 163pK - Silbergrau-Black -SOLD

Freude Am Fahren

VW Corrado-1989-1800 16V

Offline B3not

  • Trade Count: (0)
  • Grand Prix Winner
  • *****
  • Berichten: 556
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #166 Gepost op: 22 november 2019, 09:47:50 »
Klaar voor haar winterslaap na het monteren van 4 nieuwe Vredestein banden!








Offline order66

  • Trade Count: (+4)
  • Race Legend
  • *********
  • Berichten: 5533
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #167 Gepost op: 22 november 2019, 12:45:27 »
Blijft een van mijn favo BMW modellen :thumbsup: prachtig!

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from

Offline Freke

  • Trade Count: (0)
  • World Champion
  • ******
  • Berichten: 1270
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #168 Gepost op: 22 november 2019, 13:07:54 »
Blijft een van mijn favo BMW modellen :thumbsup: prachtig!

+1 En al zeker in deze staat.  :drool:
* BMW E91 320d: PPE Chipped, "20 Vossen, AP schroefkit, carbon parts ...
* BMW E36 M3 Cabrio: Avus Blauw, Karbonius CSL airbox, Eisenmann uitlaat,  Wiechers veerpootbrug, KW V2 schroefkit
* Ducati 851 (wsbk repl): Termignoni, PP tuning radiale remhendel ...
* Honda Fireblade (trackslet) : Akrapovics, Quickshift, Slipperkoppeling, Hyper Pro vering & stuurdemper...

Offline AB1996

  • Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
  • Berichten: 96
Re: 1970 - E9 -2800CS
« Reactie #169 Gepost op: 22 november 2019, 13:29:35 »
Prachtige wagen :drool: :drool:

Die Porsche 959 op de achtergrond anders ook wel...:drool: :drool: