Beste medeforummers,
Dit is m'n e30 die ik sinds vorig jaar heb.




BMW 325i cabriolet
productiedatum 03/1989
eerste inschrijving 07/1989
Diamant Schwarz Metallic
Kardinal Rot interieur
Order options No. Description 314 HEATED WINDSCREEN WASHER NOZZLES
324 FRONT-UND HECKSPOILER
339 SATIN CHROME
350 WAERMESCHUTZGLAS GRUEN, RUNDUM
370 STOFFVERDECK SCHWARZ
380 HARDTOP PREPARATION
423 FLOOR MATS, VELOUR
428 WARNING TRIANGLE
494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
530 AIR CONDITIONING
551 ON-BOARD COMPUTER II W REMOTE CONTROL
704 M SPORT SUSPENSION
708 M-SPORT LEATHER STEERING WHEEL II
980 HARDTOP SCHWARZ
Aankoopverhaal:Ik zat reeds een tijdje met het idee om een oldtimer aan te schaffen naast mijn daily e46.
Het mocht er zeker één zijn met wat werk, om terug in orde te zetten en plezier aan te hebben.
De basis, mechaniek en motor moesten wel goed zijn.
Liefst een BMW off course en al snel kwam ik uit bij de e30.
Na een tijdje de gekende autoscout en mobile sites af te schuimen zag ik er eentje staan in Duitsland waar ik potentieel in zag.
Enkele telefoontjes heen en weer later zag het er allemaal oké uit, en dus vertrokken we zaterdag ochtend naar Beiertal.
Daar aangekomen onderwierpen we de e30 aan een inspectie waarbij het qua roest allemaal goed meeviel bij de 26 jaar oude auto.
Na een testrit en nog een stuk van de prijs te krijgen was de deal rond en reed ik zowaar met mijn eigen e30 naar huis!


Zoals je kan zien was de kap aan vervanging toe:

Net zoals de motorkap...

De bedoeling is om deze op t gemak wat op te knappen en in zijn glorie te herstellen, zo OEM mogelijk.
De softtop moet vervangen worden, wat carosseriewerk, niet alle boordcomputerinfo werkt, en nog enkele zaken...
De basis is goed en dat is wat ik wou hebben. De motor loopt als een zonnetje, de ophanging en remmerij enzo zijn ook in orde. Er is tevens weinig roest. Na grondige inspectie zit er enkel in de motorruimte onder de batterij een krokante plek. Een nieuwe batterijbak besteld bij BMW (80eur) en wat laswerk later kan ik zeggen dat de auto zo goed als roestvrij is.
Na enkele kleinigheden in orde te zetten (lichten regelen, identificatieplaatje bestellen bij BMW) en wat roest wegwerken in de motorruimte (onder de batterij) kreeg ik een groen keuringsbewijs en kwam de postbode langs met de plaat.

Geďnspireerd door het interieur heb ik een bordeaux cabriokap besteld.

De 550km lange terugrit bij aankoop was meteen een serieuze test welke de motor vlekkeloos doorlopen heeft.
Ondertussen heeft het blok verse olie, filters en bougies gekregen en zijn de distributieriem, waterpomp en V-riemen preventief vervangen.
Ook was er een nippel aan de radiateur blijkbaar eens gelijmd. Om toch zeker te zijn heb ik de radiateur dan ook vervangen.
Motorisch kan hij er dus weer helemaal tegenaan.
Ik heb ook snel een propere Diamantschwarz motorkap gevonden die het paintbrush exemplaar mocht vervangen .

Daarna kwam de cabriokap aan de beurt. Ik was van plan deze zelf te vervangen maar na enkele 2de opinies toch maar besloten het te laten doen, het is toch wat specialistenwerk en ik wilde er echt geen weekend aan zitten klooien. Dus heb ik het laten doen door Giovanni van cabriokappen.be. Top werk geleverd, de kap zit erg strak en sluit overal mooi aan. De waterdichtheid is ook meteen getest bij het naar huis rijden, ik zat zowat in de zwaarste regenbui van het jaar op de E17. Geen drupje is binnengekomen

.
Tevens ook een andere kofferklep gehaald en gemonteerd, er zat een deukje rond de typeaanduiding. Het spoilertje komt er wel eens terug op. Hoewel ik het een mooie lijn vind zonder spoilertje.


Mvg,