Deze middag testrit gedaan met de Z4 i40. Ik wou de Z weer eens stevig voel na mijn prachtige ervaring met een Z3 Coupé.
Voor een M2 DKG rijder zoals ik, een lichte downgrade. Een DKG reageert toch nog iets vinniger en soms agressiever, zeker in de Sport+-stand, dan die sportieve Steptronic 8 traps in de Z4.
Van de motor uiteraard geen opmerkingen, de gekende zes in lijn heeft al ettelijke jaren zijn kwaliteiten bewezen. De 340pk komen voldoende tot uiting, maar moeten m.i. toch nog iets onderdoen aan de 30pk's meer in de M2.
Sturing iets toch ook nog iets minder precies dan die van de M2 maar niettemin toch zeer direct.
Vering op zijn sportiefste stand iets harder dan die van de M2, zeker sedert er bij mij nu Michelin Pilot 4 S op liggen. Misschien is dit wel te wijten aan het feit dat je bijna op de achteras zit. Een pluspunt om elke beweging van de achtertrein goed te voelen. Dit is o.a. één van de eigenschappen die ik ook heb ervaren met mijn vroeger Z3.
De Z4 geeft ook een zeer veilig gewaarwording met zijn lange voorsteven. En samen met zijn laag zwaartepunt en dus lage zitpositie krijg je het gevoel dat de wagen stevig en zwaar op de weg ligt.
De uitlaat produceert een zware en mooie klank iets meer uitgesproken al naargelang de gekozen configuratie. Een zichtbare klep in de uitlaat is hiervoor allicht verantwoordelijk.
Met open softtop komt er toch nog vrij veel wind naar binnen.
Gesloten is de softtop wel zeer goed geïsoleerd, je hoort er hierdoor zelfs de uitlaat veel minder door.
Remmen zijn ook zeer goed, die van de M2 voelen wel nog iets beter en krachtiger aan.
De digitalisering van de wijzerplaat vind ik ook maar niks al komt dit allicht door op elke wagen. Mankeert alle duidelijkheid en je ziet er het bos door de bomen niet meer in. Daarom is een HUD hier wel een welkome, maar opnieuw dure optie.
Een cabrio is ook niet direct mijn ding gezien de kap bij mij voor 90% dicht zou gaan. Mijn wagen is ook voor gedeeld job/privé-gebruik. Met een vast dak zou die beter in mijn behoeften passen. (zie de Supra van Toyota, maar die vind ik dan weer te kitscherig met teveel en overdreven koetswerkdetails). Ik zie mij ook niet met een openmaak op een autostrade of druk ring rijden.

Het was dus al bij al een super ervaring, maar wachten op een M2 CS zal misschien een betere optie zijn in mijn geval.