Auteur Topic:  OLDTIMERS: do or do not?  (gelezen 17852 keer)

Offline Brecht

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #60 Gepost op: 12 augustus 2016, 03:17:05 »
Thanks,

dat van het gva heb ik net ook pas gevonden, op de site van goca niets van teruggevonden.
Wist dat het vanaf een bepaald jaartal was, maar wist niet meer zeker wanneer.

Offline Tango

• Trade Count: (0)
  • Pre-Qualifying
  • **
« Reactie #61 Gepost op: 9 november 2016, 15:29:59 »
Ik heb nu pas dit leuke topic terug gevonden. Ook ik ben voor een oldie gevallen.

Ergens ben ik geboren met bmw in m'n genen. Eerst heb ik een 318d touring gehad (model E91) waar ik heel veel plezier mee beleefd heb totdat de techniek er anders over besliste (oliekoelhuis stuk). Dan uit praktische overwegingen een Opel Antara in de plaats genomen, maar dit wou niet wennen. Die bmw-genen bleven kriebelen en ambetant doen.  :jpshakehead:

Een 4-tal jaar ondertussen ben ik op zoek gegaan naar een betrouwbare BMW E30. Ik gaf de voorkeur aan een 6-cilinder, maar die blijken op vandaag 'onbetaalbaar' te worden, tenzij je een kilometerwreter koopt, of wanneer de algemene staat van de wagen minder is. Eerder las ik al dingen over het feit dat dit niet erg is, maar toch vertrek ikzelf liever van een proper en betrouwbaar punt.

Zo ben ik vorige week op een 316i bouwjaar 1988 gevallen, een wagen met een originele 1.8 injectiemotor (voorheen 318i) en slechts 103500 km (met historiek). Een wagen met weinig opties maar met die charmerende lach...  :exited:

Dus volgens mij zit een oldie in je genen... en het is waar wat ik al veel heb gehoord: je koopt meestal een classic uit de jaren van je eigen jeugd.  :wow:
Once a beemer, Always a beemer ;-)

Offline Killatactic

• Warming Up
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 13 februari 2017, 16:27:07 »
Geen idee of het hier hoort of ergens anders op het forum, maar met die nieuwe oldtimerwetgeving zit ik met een algemene vraag.
We hebben thuis nog een Golf 1 GTI staan van bouwjaar 1992 (augustus), die al even uitgeschreven te wachten staat in de garage op een oldtimerstatuut. 

Kan ik die nu nog wel of niet inschrijven als oldtimer dit jaar?

Nergens online is er een duidelijke uitleg over terug te vinden met die aanpassing naar 30 jaar.

Offline beemerbuddy

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #63 Gepost op: 13 februari 2017, 16:34:10 »
Geen idee of het hier hoort of ergens anders op het forum, maar met die nieuwe oldtimerwetgeving zit ik met een algemene vraag.
We hebben thuis nog een Golf 1 GTI staan van bouwjaar 1992 (augustus), die al even uitgeschreven te wachten staat in de garage op een oldtimerstatuut. 

Nergens online is er een duidelijke uitleg over terug te vinden met die aanpassing naar 30 jaar.

Volgens mij is dat allemaal nog niet rond tegen Aug. dit jaar, dus ge hebt nog een (water)kans... Er zijn blijkbaar al voorstellen, maar die moeten nog in wetteksten gegoten en goedgekeurd worden... Maar zo'n Golf I evt. nog de volle pot inschrijven zal toch geen gat in je portefeuille slaan, denk ik  :iono:
1983 E28 525i Bahama-Blues - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands - 1996 E36 320i Techno-Touring

Offline dannyro

• Trade Count: (+8)
  • World Champion
« Reactie #64 Gepost op: 13 februari 2017, 16:35:38 »

Golf 1 GTI, moet dat niet 1982 zijn? :thinking:
E91 325D LCI powered by Heinz Sold
F11 535D Sold
F31 Alpina B3 Biturbo

Offline PIRRE.

• Premium Member
  • World Champion
« Reactie #65 Gepost op: 13 februari 2017, 16:52:58 »
Golf 1 GTI, moet dat niet 1982 zijn? :thinking:

1 van de allerlaatste denk ik ;)
BMW E46 ///M3 coupe silbergrau 6MT 2004 --->  weekend toy    VMR CSL's 19' - Bilstein B6 - H&R lowered - eisenmann - EBC yellowstuff - Performance shortshift - PPE power
BMW F87 ///M2 competition DKG 2018 Hockenheim Silber---> daily
Kreidler RS 50 golfgrun 5 bak 1979 ---> cafe moto 60cc KT 6 poorter - 20mm mikuni - homoet/baan uitlaat - 9,5 pk

We will never see high revving motors pushed far like the S54 from BMW ever again, and that my friends is not joy, it's sad.

Offline Killatactic

• Warming Up
  • *
« Reactie #66 Gepost op: 13 februari 2017, 17:05:11 »
Thanks voor de snelle reacties, het is geen "echte" GTI. Cabrioversie van de 1.8i, maar met speciale chip dus eigenlijk zelfde vermogen als de GTI (112 pk ipv de standaard 98 pk)

De volle pot betalen is inderdaad niet overdreven, maar we hebben deze tot vorig jaar altijd gebruikt als daily van de vriendin en na aankoop van de 1 reeks verleden jaar uitgeschreven.
Heeft echter nog geen 100.000km en hij zou dan ook enkel in de zomermaanden nog gebruikt worden, om dan de volle pot te betalen voor die enkele keren dat hij buiten komt is nogal bij zijn haar getrokkken.
Eveneens zou ik hem graag als oldtimer inschrijven omdat hij dan dit statuut heeft en het nadien ook niet meer terug gedraaid kan worden volgens die ontwerpteksten als ik het goed begrijp.

Maar even afwachten tot augustus dan en hopen dat het ondertussen niet allemaal rond komt met die herziening.

Offline bostonvert

• Grand Prix Winner
« Reactie #67 Gepost op: 14 februari 2017, 17:14:41 »
Thanks voor de snelle reacties, het is geen "echte" GTI. Cabrioversie van de 1.8i, maar met speciale chip dus eigenlijk zelfde vermogen als de GTI (112 pk ipv de standaard 98 pk)

De volle pot betalen is inderdaad niet overdreven, maar we hebben deze tot vorig jaar altijd gebruikt als daily van de vriendin en na aankoop van de 1 reeks verleden jaar uitgeschreven.
Heeft echter nog geen 100.000km en hij zou dan ook enkel in de zomermaanden nog gebruikt worden, om dan de volle pot te betalen voor die enkele keren dat hij buiten komt is nogal bij zijn haar getrokkken.
Eveneens zou ik hem graag als oldtimer inschrijven omdat hij dan dit statuut heeft en het nadien ook niet meer terug gedraaid kan worden volgens die ontwerpteksten als ik het goed begrijp.

Maar even afwachten tot augustus dan en hopen dat het ondertussen niet allemaal rond komt met die herziening.

Rechtstreek uit het BFOV magazine dat met de overheid onderhandelt over het statuut dus normaal gezien bent u wel safe
E36 320I cabrio 1994
E28 520I 1982

Offline wekke

• Nieuw
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 19 februari 2017, 09:38:00 »
Heb al 14 jaar mijn e32 730iv8 gebruikt als dagelijkse wagen,hij is ingeschreven op 05/01/1993 dus zal ik nog 6jaar meer dan 700 euro
kunnen betalen.Dat is rot.Was elk jaar aan het aftellen dat hij oldtimer zou worden.
 :'(

Offline beemerbuddy

• World Champion
« Reactie #69 Gepost op: 19 februari 2017, 10:04:23 »
Heb al 14 jaar mijn e32 730iv8 gebruikt als dagelijkse wagen,hij is ingeschreven op 05/01/1993 dus zal ik nog 6jaar meer dan 700 euro
kunnen betalen.Dat is rot.Was elk jaar aan het aftellen dat hij oldtimer zou worden.
 :'(

Hoi Wekke, net via je profiel gezien dat dit je eerste reactie is sinds 2010  :clap: ;)
Zit met hetzelfde "probleem", maar dat wist ik al toen ik 'm in Okt. 2015 gekocht heb, ik blijf dus ook 'braaf' betalen... Is wel geen daily, maar toen had ik wel een X5 30d waar ik ook een kleine 800 euro VB voor betaalde als daily... Die is nu weg, dus ik heb het er wel voor over... Maar goed dat je 'm niet moest inschrijven in/vanaf 2016, want vorig jaar zijn de tarieven veranderd... Is nu een dikke 1100 euro  :'( Is natuurlijk geld, maar ik vind die +700 euro nog wel meevallen voor met zo'n dikke bak te rijden, maar 't zullen natuurlijk 5 zure jaren worden  :(

Grtjs...
1983 E28 525i Bahama-Blues - 1990 E30 316i Atlantis-Adventure - 1991 E31 850i Lagunen-Lady - 1993 E32 730i v8 Sterling-Cruisin' - 1993 E34 525tds Thousand Islands - 1996 E36 320i Techno-Touring

Offline M-Power

• Medewerker
  • Race Legend

Offline henotteke

• Premium Member
  • World Champion
  • Jaguar F-Pace / BMW Z4 E89 35iS / Alpina B10
    • IT-firma
« Reactie #71 Gepost op: 1 juni 2017, 21:12:24 »
Prijzen oldtimers in vrije val  ?

http://www.vroom.be/nl/autonieuws/oldtimer-prijzen-in-vrije-val?utm_source=vroom&utm_medium=content&utm_campaign=newsletter-daily-content&utm_term=news4

de wagens die aangehaald worden zijn geen oldtimers he, dat zijn classic cars als belegging.
tijdens de Spa Classic is er nochtans een Mercedes verkocht aan 1.2M € terwijl hij maar geschat werd rond de 800K
prijzen van een E30 etc zie ik zeker nog wel stijgen of tenminste op dat niveau blijven

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #72 Gepost op: 1 juni 2017, 21:47:12 »
Pas maar op. Er zijn veel oldtimers in handen van beleggers, en die hoeven niet altijd honderdduizenden te kosten. Beleggers zijn er in alle categorieën. En als die horen dat de oldtimerprijzen ineen storten gaan die nog vlug proberen te verkopen om de schade te beperken. -> Overaanbod en de prijzen storten in elkaar. Ook die van een E30.
Dit voorspel ik al langer.

Offline Nostra

• Trade Count: (+7)
  • Race Legend
  • G-Sense Driver
« Reactie #73 Gepost op: 3 september 2017, 09:17:14 »
Pas maar op. Er zijn veel oldtimers in handen van beleggers, en die hoeven niet altijd honderdduizenden te kosten. Beleggers zijn er in alle categorieën. En als die horen dat de oldtimerprijzen ineen storten gaan die nog vlug proberen te verkopen om de schade te beperken. -> Overaanbod en de prijzen storten in elkaar. Ook die van een E30.
Dit voorspel ik al langer.

Laat het ons hopen...

Als ik zie wat ze tegenwoordig van een e30 318is of zeker 325i vragen...

Prijs is tov 3-4 jaar geleden x3 tot x5 gegaan.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Mazda 3 (BM) SkyActive G-Sense
Not speed, but enginesounds are addictive!
There are only 3 speeds: Fast, Real fast and Holy Shit
next year new fun car

Offline Boele

• Grand Prix Winner
  • Trying to learn
« Reactie #74 Gepost op: 3 september 2017, 10:09:44 »
Laat het ons hopen...

Als ik zie wat ze tegenwoordig van een e30 318is of zeker 325i vragen...

Prijs is tov 3-4 jaar geleden x3 tot x5 gegaan.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Idd.. X3 - X5  :'( :'( Als de E46 weg is ga ik op zoek naar een E30 oldie.. Had beter sneller voor eentje gekeken maarjah, ge kiest ni alles int leven e :)
BMW E36 - 318tds - 1996 - SOLD (2x)
Toyota TA22 - Celica GT - 1974 - SOLD
BMW E90 - 325d - 2008 - SOLD
BMW E46 - 320ci - 2004 - Imolarot II - SOLD
Next - In progress

Offline JC

• Grand Prix Winner
  • Freude am Fahren
« Reactie #75 Gepost op: 22 mei 2018, 10:24:50 »
De periodieke keuring voor oldtimers is er eindelijk gekomen.
Een goede zaak voor de liefhebbers.  :thumbsup:
De slecht onderhouden maar dagelijks gebruikte profiteur-bakken zullen eruit vallen.
Wel vervelend voor wie een swap heeft zitten :gayfight:

Citaat
Misbruik oldtimers aan banden gelegd
19 mei 2018 01:00 

Oldtimers moeten vanaf maandag naar de verplichte autokeuring in Vlaanderen.

Die controle moet het misbruik van het fiscaal erg aantrekkelijke oldtimerstatuut ontmoedigen. Auto’s van 25 tot 30 jaar oud worden voortaan jaarlijks gecontroleerd, wagens van 30 tot 50 jaar tweejaarlijks en auto’s ouder dan 50 jaar vijfjaarlijks.

Dat verschil komt er niet toevallig. Het aantal oldtimers in België is de jongste vijf jaar met 40 procent gestegen tot 259.531, maar bij de modellen tussen 25 en 30 jaar oud is een echte explosie aan de gang. Tussen 2012 en vorig jaar verdubbelde het aantal wagens in die laatste categorie tot 66.205.

Daar zijn twee belangrijke redenen voor. Zo zijn auto’s uit pakweg de jaren 90 in veel grotere aantallen geproduceerd dan die uit jaren waarin een wagen voor de happy few was weggelegd. Daar komt bij dat het statuut van oldtimer financieel aantrekkelijk is. Door een achterpoortje liggen zowel de eenmalige inschrijvingsbelasting als de forfaitaire jaarlijkse verkeerstaks van 36,53 euro en de prijs van de verzekering - die vertrekt van het idee dat een oldtimer amper op de weg komt - tot tien keer lager dan bij gewone auto’s.

6000

Zo’n 6.000 auto’s zouden zijn ingeschreven als oldtimer in België om misbruik te maken van het fiscale gunstregime.

Het ‘dagelijks’ gebruik van oldtimers voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer is dan wel verboden, maar dat valt moeilijk te controleren. Daardoor is het misbruik massaal en loopt de overheid heel wat inkomsten mis. De oldtimerfederatie BFOV gaf eerder al toe dat een deel van de oldtimerpiek te verklaren is door misbruik. BFOV-CEO Peeter Henning schatte eind vorig jaar dat het om 6.000 auto’s gaat.

30 jaar

De verplichte keuring moet die oude wagens, soms in heel slechte staat, van de weg halen. Bovendien gaat de minimumgrens voor het oldtimerstatuut vanaf 2022 omhoog van 25 naar 30 jaar. België is een van de laatste Europese landen die die maatregel doorvoeren.

‘Voor de echte liefhebbers en voor het imago van de oldtimersector is dat een goede zaak’, reageert onafhankelijk autotaxateur Gert Beets. Voor verzamelaars met een grote collectie of auto’s in het buitenland betekenen de verplichte keuring en de eventuele herstellingen wel extra kosten en last.

Keuringstoerisme

Voorlopig is de oldtimerkeuring enkel een Vlaams verhaal, maar verwacht wordt dat Wallonië en Brussel snel volgen omdat een keuringsbewijs in heel België geldig is. ‘Gebeurt dat niet, dan bestaat het risico op keuringstoerisme’, stelt Beets. ‘Wie de Vlaamse oldtimerkeuring wil ontwijken, kan dan in Wallonië of Brussel na een eenmalige keuring een keuringsattest krijgen dat in heel België onbeperkt geldig is in de tijd.’

Jeroen Lissens,
Chef Ondernemen

bron: https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie-vlaanderen/Misbruik-oldtimers-aan-banden-gelegd/10013578

Offline bhpaddict

• World Champion
« Reactie #76 Gepost op: 22 mei 2018, 12:35:04 »
6000 misbruiken ?
Allé dat zijn allemaal 4.0 liter wagens die in het huidige regime 3800 euro per jaar moeten neertellen aan vb...
totaal gemiste inkomsten voor de staat: 22,8 miljoen euro per jaar.
Gezien het grote aantal oldies en de terugkomende keuring zal dit jaarlijks met een goed miljoen aan BTW op de keuring ingekort worden. Minus degenen die stoppen met hun hobby door te veel last.
ik weet niet of het "doel" gaat bereikt worden.
E32 '92 740i zilvergrijs shadowline "Raceseven" (daily) - E32 '92 740i brokaatrood "Brokaatje" - E34 '95 540i Touring arcticgrijs 6-speed "El Ultimo" - E34 '92 525i Touring lazuurblauw "Hooligan" - E34 '95 525TDS Touring arctic grijs "toerstoof" - BMW Multitrailer wit "The Bubble" - DODGE RAM SRT-10 '06 "Diceros"

Offline VerDi

• Pole Position
« Reactie #77 Gepost op: 22 mei 2018, 12:42:54 »
Keuringstoerisme

Voorlopig is de oldtimerkeuring enkel een Vlaams verhaal, maar verwacht wordt dat Wallonië en Brussel snel volgen omdat een keuringsbewijs in heel België geldig is. ‘Gebeurt dat niet, dan bestaat het risico op keuringstoerisme’, stelt Beets. ‘Wie de Vlaamse oldtimerkeuring wil ontwijken, kan dan in Wallonië of Brussel na een eenmalige keuring een keuringsattest krijgen dat in heel België onbeperkt geldig is in de tijd.’

Wat ik hieruit kan opmaken is dat degenen die nu reeds oldtimer zijn en een keuringsattest hebben onbeperkt in de tijd dit voordeel blijven behouden?
There's no such thing as overpowered...
http://shop.kapaza.be/VerDi/

Offline Animal

• Pole Position
  • /// M - REAL MEN USE 3 PEDALS
« Reactie #78 Gepost op: 22 mei 2018, 12:50:15 »
De periodieke keuring voor oldtimers is er eindelijk gekomen.
Een goede zaak voor de liefhebbers.  :thumbsup:
De slecht onderhouden maar dagelijks gebruikte profiteur-bakken zullen eruit vallen.
Wel vervelend voor wie een swap heeft zitten :gayfight:

bron: https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie-vlaanderen/Misbruik-oldtimers-aan-banden-gelegd/10013578

Snel gaan keuren in brussel/wallonie dus ! HELD

THANKS!!!!

Offline Draje

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
    • BelleVue
« Reactie #79 Gepost op: 22 mei 2018, 13:25:56 »
Keuringstoerisme

Wat ik hieruit kan opmaken is dat degenen die nu reeds oldtimer zijn en een keuringsattest hebben onbeperkt in de tijd dit voordeel blijven behouden?

Dat vermoed ik niet, zou zelf dom zijn van de regering.

Offline Draje

• World Champion
    • BelleVue
« Reactie #80 Gepost op: 22 mei 2018, 13:26:39 »
Snel gaan keuren in brussel/wallonie dus ! HELD

THANKS!!!!

Denk niet dat het zou lukken, anders zouden tot op heden de walen naar vlaanderen gaan voor een keuring van hun wagens onder 30 jaar.

Offline VerDi

• Pole Position
« Reactie #81 Gepost op: 22 mei 2018, 13:51:42 »
Op mijn keuringsbewijs staat althans onbeperkt geldig dacht ik.
There's no such thing as overpowered...
http://shop.kapaza.be/VerDi/

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #82 Gepost op: 22 mei 2018, 14:48:47 »
Op het keuringsbewijs van een oldtimer staat niet onbeperkt geldig, maar er staat ook geen datum op tot waar het geldig is. het vermeldt "staat van het voertuig".  Met de nieuwe wetgeving zullen deze keuringsbewijzen weldra hun geldigheid wel verliezen. Nog vlug gaan keuren, of achteraf in Wallonië gaan keuren gaat niet helpen om te ontsnappen.

Hier is zo al ene die niet meer goed slaapt s'nachts denk ik:
 https://www.facebook.com/groups/373505649441486/permalink/1618891238236248/?sale_post_id=1618891238236248&ref=messenger_share

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • Race Legend
« Reactie #83 Gepost op: 22 mei 2018, 15:02:24 »
Ja die staat op 2dehands ook.

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline Draje

• World Champion
    • BelleVue
« Reactie #84 Gepost op: 22 mei 2018, 15:12:06 »
Oude bewijzen zullen niet onbeperkt geldig blijven met de nieuwe wetten, zowel in vlaanderen als wallonië en BXL..

Blij dat ik me toegespitst heb op moto's  ^-^

Offline JC

• Grand Prix Winner
  • Freude am Fahren
« Reactie #85 Gepost op: 22 mei 2018, 15:16:58 »
Hier is zo al ene die niet meer goed slaapt s'nachts denk ik:
 https://www.facebook.com/groups/373505649441486/permalink/1618891238236248/?sale_post_id=1618891238236248&ref=messenger_share

Omdat niet iedereen Facebook heeft... Het is deze:
https://www.2dehands.be/auto-onderdelen-accessoires/auto-onderdelen/bmw/bmw-e30-335i-426098531.html

Hij denkt van te stoppen met zijn hobby, toevallig wel :greddy:

Zo zullen er nog velen volgen denk ik de komende tijd.

Offline b_ken

• Medewerker
  • Crashed!
« Reactie #86 Gepost op: 22 mei 2018, 15:56:57 »
Ik blijf een keuring voor oldtimers een goede zaak vinden. Maar voor zo een projecten vind ik het jammer dat er geen mogelijkheden zijn om dat eenvoudig gekeurd te krijgen.
Het is wel een vrij recent project, en die keuring zit er al lang aan te komen, dus vind ik het niet echt verstandig om nog aan zo iets te zijn begonnen.

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • Race Legend
« Reactie #87 Gepost op: 22 mei 2018, 16:18:23 »
Blij dat mijn OT OEM staat.

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”