Auteur Topic:  OLDTIMERS: do or do not?  (gelezen 11257 keer)

Offline Snorkel

• Trade Count: (0)
  • Crashed!
  • undereZtimated
OLDTIMERS: do or do not?
« Gepost op: 3 januari 2016, 18:41:39 »
Beste oldtimerliefhebbers, restaurateurs en ander gespuis.

Een oldtimer: wat een aantrekkingskracht heeft zo'n mobiel toch. Niets zo puur om naar te kijken, luisteren, ruiken, voelen, rijden...  :drool:
Maar op een meeting of bij het bekijken van een rondrit zie je als buitenstaander waarschijnlijk enkel de mooie kant van de zaak.

Daarom dit topic.  :)

Drop hier al je ervaringen, positieve als negatieve, globale kostenplaatjes, nodige kennis, apparatuur, gereedschap, opbergplaats, benodigdheden en alles waar je ook maar aan denkt waar jij al mee te maken hebt gehad tijdens je zoektocht - aankoop - eigenaarschap - enz...

Alle input is helemaal welkom. Doe hier je verhaal, noteer tips voor mensen die 'in the run' zijn, welke valkuilen waar je bent ingetrapt...

Hopelijk groeit dit topic uit tot een ontmoetingsplaats en vraagbaak voor liefhebbers van (BMW)-oldtimers.

*mods, als die niet op zijn plaats staat hier, verplaats het dan maar.  :)*
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2016, 09:47:33 door d.fine »

Offline henotteke

• World Champion
  • Alpina D4 Biturbo / Alpina B10 / VM77
    • IT-firma
Re: Oldtimer: do or do not?
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2016, 18:58:08 »
hehe, begint het bij ook te kriebelen?

voor mij wordt het een zoektocht naar een aantal originele onderdelen
ik vond het vooral moeilijk om te bepalen wat een correcte prijs is voor een oldtimer, zeker als ze zeldzaam zijn

Offline JohanG

• Pole Position
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2016, 19:00:38 »
Ik ben al jaren fan van oldtimers en ben zelfs na het bezoeken van een oldtimerbeurs beginnen uitkijken naar een oldtimer of klassieker.

Heel veel theoretische kennis vergaard door het lezen van (volgens mij) DE norm inzake oldtimers : http://www.auto-motor-und-sport.de/motor-klassik-8836515.html het oldtimermagazine van Auto Motor und Sport

Uiteindelijk een E30 318is aangekocht en door omstandigheden werd dit plots mijn enige auto en dus daily. (is ondertussen al terug weg, maar er komt er nog wel eentje terug)

Er zullen ongetwijfeld nog andere praktische tips volgen, maar hieronder alvast een greep uit mijn meningen inzake oldtimers :
(ik geef toe dat sommigen deze als té evident zullen vinden, maar het is een aanzet)

- Toestand is belangrijker dan uitvoering : je beleeft meer plezier aan een auto in goede staat met weinig opties, dan omgekeerd
- Je beleeft ook meer plezier aan een bescheiden auto in goede staat dan aan een topper in slechte staat
- Zorg dat je een garage hebt, waar je je auto droog en veilig kan stallen
- Wat je uitspaart aan verzekering en taksen door een oldtimer als daily te gebruiken, geef je extra uit aan onderhoud
- Roest is een grote bedreiging voor een oude wagen, wellicht de grootste; hou een goede carossier achter de hand.
- Een oldtimer remt niet zo goed als een moderne wagen
- Koop niet de eerste die je ziet, kijk eerst rustig goed rond, vroeg of laat komt alles te koop tegen de juiste prijs
- Zorg dat je vertrouwd bent met het model dat je wil, voor je de markt op gaat
- Zorg dat je op de hoogte bent van de technische kant van een wagen en dat je een aantal dingen zelf kan doen
- Geniet!
1992 E34 520iA (daily 2000-2006 verkocht)
1990 E30 318is (daily 2008-2013 verkocht)
2000 E46 323Ci (daily 2013-2014 verkocht)

Offline Nordschleife

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2016, 19:03:17 »
Uw magneetje is uw beste vriend  :)

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+6)
  • World Champion
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2016, 07:49:52 »
Staar je niet blind op km's. Die zijn bij een oldtimer zo goed als onbelangrijk.
Liever een goeie auto met 250.000km, dan een rot exemplaar met 100.000km.
De algemene staat vh voertuig heeft de grootste invloed op de prijs.
Mechanische defecten zijn makkelijker te herstellen dan roest. Het allerbelangrijkste is dat het chassis niet rot is.

Hou er rekening mee dat het onderhoud van een oldie soms hoog kan oplopen, er gaat altijd wel iets stuk aan die oude mechaniek.
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2016, 07:51:42 door Boin »

Offline b_ken

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2016, 08:54:00 »
Mispak u niet aan het budget voor een nette oldtimer. Als je zelf eraan kan werken omdat je de plaats, de tools en de kennis hebt dan valt het nog een beetje mee. Je kan dan een redelijk nette kopen en daar zelf al het nodige aan doen. Als je voor het minste naar een garage moet loopt de rekening enorm op. Je zou in dat geval kunnen opteren om een perfecte te kopen, recent grondig gerestaureerd of uitzonderlijk weinig km's en alle onderhoud gehad. Spijtig genoeg betaal je dan momenteel al een goudprijs voor de aankoop.

Uitzonderingen op het budget zijn de wrakken die er rondkachelen, vaak oude Mercedes diesel. Roest wordt met de borstel dicht geschilderd, liefst in matzwart ook al is de auto wit of maria-blauw. Lichten, remmen, banden ... dat is niet belangrijk want er moet toch niet naar de keuring gegaan worden. En als hij stil valt ... tja ... dan gaan we te voet verder zeker.  ::) Er zijn trouwens landen waar een auto niet enkel de juiste leeftijd moet hebben maar bovendien in een uitzonderlijk goede en originele toestand moet verkeren, om het oldtimer statuut te krijgen. Iets wat men hier ook beter zou invoeren.

Koop ene van 25 jaar en schrijf die snel in, of nog beter, koop ene van 30 jaar. Ene van 23 of 24 jaar nog laten staan tot hij 25 wordt zou kunnen tegenvallen als intussen de leeftijd opgetrokken wordt tot 30j.

Het magneetje, daarmee kun je idd. Op een primitieve manier plamuur ontdekken. So what ? Die van mij heeft ook aan één wielrand een nieuw stuk ingelast gekregen. Het enige laswerk overigens. Uiteraard zit daar plamuur op om dat weer strak te krijgen. Is dat daarom een slechte auto ? De staat van de bodem is al veel belangrijker. Ga je die ook met een magneetje helemaal nagaan ?
Zorg gewoon dat je de bekende roestplaatsen, van het model dat je gaat bekijken, kent en bekijk die gewoon grondig. Als er niets te zien is dan is die gewoon origineel goed ofwel zeer goed hersteld, wat ook geen probleem is.
Als je zelf niet genoeg ervaring hebt ... neem iemand mee die dat wel heeft.
Succes.  :thumbsup:

Offline Philippe DB

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2016, 13:32:09 »
Ik denk dat het oldtimer verhaal heel makkelijk is samen te vatten omdat er twee soorten oldtimer eigenaars zijn:

1. Diegenen die alles zelf kunnen en er de plaats uitrusting en tijd voor hebben.
2. Diegenen die de financiële mogelijkheden hebben een oldtimer te kopen maar er niet zelf kunnen/willen aan werken.

Oldtimer fan 1 kan zich in feite alles kopen en zal er steeds in slagen een restauratie door te voeren of de auto op de baan te houden waarbij hij zelf het budget strak in handen kan houden. Slaagt hij er dit jaar niet in dan is het voor volgend jaar of voor binnen 10 jaar. 

Oldtimer fan 2 doet er goed aan zich een perfect gedocumenteerde restauratie te kopen en zal dan nog moeten oppassen voor de onvoorziene kosten. Die kosten stijgen evenredig met de exclusiviteit van de auto en wil je die wagen perfect en origineel houden moet je gewoon op elk moment mee rekening houden dat je een blanco check dient uit te schrijven.

Er zit tussen 1 & 2 waarschijnlijk ook nog een kruising van beide categorieën maar voor alles wat die kruising niet zelf  kan komt hij automatisch in de blanco check categorie terecht.

Kwaliteitsoldtimers/youngtimers, (en daarmee bedoel ik niet eender wat dat in België na 25 jaar van een oldtimer plaat kan voorzien worden) zeker als je er mee wil rijden, zijn gewoon een peperdure hobby waarbij je nooit weet wat je morgen te wachten staat.

Dit gezegd zijnde als alles tip top in orde is en het zonnetje schijnt is er niet mooiers dan met je oldtimer een uitstapje te organiseren en daarvoor hoef je niet eens een bestemming te hebben. Je komt daaruit waar de mooie wegen (niet steeds evident in Vlaanderen) je naartoe hebben gebracht. Trouwens ook de perfecte manier om nieuwe mensen te leren kennen want er is altijd wel iemand die een babbeltje komt slaan. ;) 
F11 M550d - E60 530d Schnitzer
E9X 320d - E9 3.0 Cs '71
E9 3.0 Csi '72 - 993 4S '96
MB 350 SL '04

Offline flash

• World Champion
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2016, 18:37:30 »
Ik wil vooral 2 dingen meegeven: Goed opletten met roest en een oldtimer niet als daily willen gebruiken. Bespaart je veel kopzorgen en geld.
'11 Opel Vectra A 1.8 GLS => verkocht '13-'14 BMW e34 525i touring '94 => verkocht '14-? BMW e30 324td touring '89 => ongeval en afbraak '16-? BMW e30 324td touring '90 => project
'11-'13 Audi A4 B6 1.9 TDI '01 => verkocht '13-'15 BMW e30 320i=>325i 24v 4d '84 => verkocht '15-? BMW e34 M5 3.6 '89 => garage queen '17-? BMW e30 316i touring '94 => afbraak?
'11-'14 BMW e30 320i NFL 4d '87 => ongeval en afbraak '13-'16 BMW e30 324td 4d '90 => ongeval en afbraak '15-'18 Citroën Berlingo LV 1.6 HDI '06 => verkocht '18-? Nissan Terrano II LV 3.0 TDi '04 => daily beast
'12-'13 BMW e30 318i touring '89 => afbraak [/

Online order66

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2016, 19:13:05 »
Ik zou er zelf misschien over nadenken, moest ik nog plaats hebben. Kan ook genieten van oldtimers kijken. Maar langs de andere kant, de hobbywagen komt al te weinig buiten, wat zou ik dan moeten met een oldtimer :iono:

Offline Boin

• * Board Sponsor *
  • World Champion
« Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2016, 21:01:01 »
Ik zou er zelf misschien over nadenken, moest ik nog plaats hebben. Kan ook genieten van oldtimers kijken. Maar langs de andere kant, de hobbywagen komt al te weinig buiten, wat zou ik dan moeten met een oldtimer :iono:
Een oldie rijden kan je niet vergelijken met een recente auto. De looks, de nostalgie, het spartaanse 'comfort', het anders leren rijden met iets dat quasi geen remmen heeft. Het is ook gwn leuk om zoiets te bezitten, als object om eens naar te kijken in de garage, beetje zoals een exclusief schilderij aan de muur. :P

Offline ADR

• World Champion
« Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2016, 10:32:35 »
Ik wil vooral 2 dingen meegeven: Goed opletten met roest en een oldtimer niet als daily willen gebruiken. Bespaart je veel kopzorgen en geld.

Ik weet wat je wil zeggen, maar dat stuk in 't rood ben ik niet hélemaal akkoord mee, maar ik koop 'n oldie om ervan te genieten, niet als belegging. Dus die moet bij mij redelijk veel de baan op.

my $0.02:
volg je hart en nu kopen want morgen ben je dood, maar koop enkel wat je gemakkelijk kan betalen.

Dave

Offline s2000jan

• Premium Member
  • Crashed!
« Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2016, 10:38:53 »
tof topic !

Ooit wel eens gezien voor een Honda S600 of S800 al dan niet in cabbie formaat, maar jammer genoeg ben ik 'oldtimer fan type 2'
Brownie [2016 BMW F36 - 440i Gran Coupé - Jatoba]
S2000 - 2006 - Moonrock

Offline vinox

• World Champion
« Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2016, 11:53:10 »
Aaaaaah zo'n S600/800, die zijn zalig hè :) Die een keer op Jay Leno was vond ik zo fucking dik :)

Ik val ook onder categorie 2, ik heb twee linkerpoten. Maar waar ne wil is, is ne weg. En nen Haynes. Ik heb voor mijne kerst een proper setje dopsleutels gekregen, axle stands en nog wat ander prul, en ik ga zelf beginnen kutten. Het is een leerproces, maar een dat zo veel fucking voldoening geeft... Iets dat stuk is zelf maken, of gewoon zelf een upgrade doen, het is echt leuk. Hetgeen ik wel doe is ervoor zorgen dat, indien mogelijk, ik iemand heb om mij wat in de gaten te houden. Met twee is het ook leuker om te doen. Ne goeie maat hebben dat wat kan sleutelen is al genoeg. Mijnen huidige garagist laat mij zelf ook wat doen af en toe met de nodige begeleiding, en ik betaal hem gewoon voor de uren die hij aan mij besteedt. Moete wel ne bereidwillige mens hebben ze, maar daar heb ik chance mee :)

Wat betreft het bezitten ervan... Niets is te vergelijken met een oldtimer/youngtimer man. Seriously. Kunnen instappen van uw daily vervoershok in een auto waar ge echt voor het plezier mee gaat rijden, het verschil voelen tussen het moderne, hedendaagse, veelal door elektronica ondersteunde en daardoor vaak saaie rijden en het mechanische, emotionele, pure, eerlijke autorijden... je verliest jezelf erin, echt waar. Het is moeilijk om te beschrijven, maar in ne nieuwen auto, wat voor auto dan ook, stap ik niet in, en voor ik nog maar iets doe... gewoon ff zitten... het stuur vastpakken... de geur opsnuiven (fuck arbre magic, long live old car smell)... het is gewoon een beleving allemaal, een die ge in geen enkele moderne auto zult terugvinden. Een oudere auto spreekt met je, je voelt en hoort ALLES. Hij/zij zal mss zelfs af en toe ne keer bijten, maar geeft zo veel voldoening when you get it right.

Bezinnen eer ge begint bij een oldtimer... het heeft zeker zin, maar toch niet al te veel hoor. Er gaan altijd dingen zijn, zelfs aan een goed verzorgde auto zoals de mijne. Joris heeft hem erg goed verzorgd, maar hij had ook een rot krikpunt ze. En in week 1 stond ik al langs de kant met een gescheurde waterkoelingsslang. Het gaat u geld kosten, want er gaat altijd wel iets kapot, en stukken, zelfs al doet ge het zelf, kosten ook geld. Maar het is mij al elke cent dubbel en dik waard geweest. Elk ritje in 't zonneke, elk boerenbaantje, elke bocht op de Ring, elke keer ik een streep trek ergens, en zelfs elk ritje op de snelweg tussen het plebs. Oldtimers zijn de shit man. Dit alles had ik nooit geschreven voor ik Gandalf had ze, maar dien auto heeft in mij een heel ander type autoliefhebber losgemaakt. YOLO mag dan een pubermongooltjes uitspraak zijn, you do only live fucking once, dus doe het gewoon, ge gaat er zo hard geen spijt van hebben.

Offline Snorkel

• Crashed!
  • undereZtimated
« Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2016, 11:54:24 »
De looks, de nostalgie, het spartaanse 'comfort', het anders leren rijden met iets dat quasi geen remmen heeft. Het is ook gwn leuk om zoiets te bezitten, als object om eens naar te kijken in de garage, beetje zoals een exclusief schilderij aan de muur. :P

Kijk, dat vind ik dus ook. Een oldie is geen puur transport, het is iets... bijzonders.  :D
Persoonlijk vind ik het dan ook plezant om daar de hele geschiedenis van uit te pluizen, boekjes over verzamelen, originele paperassen bij vast te krijgen... Dat ruikt speciaal, of die nu draait of niet, dat ademt plezier, nostalgie, historie. 

Ik lees in ieder geval al jullie comments met veel plezier door!  :thumbsup:

Offline b_ken

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2016, 11:58:17 »
Ik weet wat je wil zeggen, maar dat stuk in 't rood ben ik niet hélemaal akkoord mee, maar ik koop 'n oldie om ervan te genieten, niet als belegging. Dus die moet bij mij redelijk veel de baan op.

my $0.02:
volg je hart en nu kopen want morgen ben je dood, maar koop enkel wat je gemakkelijk kan betalen.

Dave

Ik zie mijn oldtimer ook niet als belegging. Anders stond hij nu trouwens te koop. Ik rij er dus mee als ik zin heb, weer of geen weer. Maar dat is nog iets anders als een daily. Daaronder versta ik dat je die echt dagelijks nodig hebt, dat het bijna uw enigste vervoer is. En dat gaat toch wel eens tegenvallen met een oldtimer. Als er dan eens wat aan scheelt dan heb je niet alle tijd om dat te herstellen, om wisselstukken bij elkaar te zoeken etc.
Ik denk dat het eerder dat is dat Flash bedoelt.
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2016, 12:14:29 door b_ken »

Offline Nordschleife

• World Champion
« Reactie #15 Gepost op: 5 januari 2016, 12:12:16 »
Kijk, dat vind ik dus ook. Een oldie is geen puur transport, het is iets... bijzonders.  :D
Persoonlijk vind ik het dan ook plezant om daar de hele geschiedenis van uit te pluizen, boekjes over verzamelen, originele paperassen bij vast te krijgen... Dat ruikt speciaal, of die nu draait of niet, dat ademt plezier, nostalgie, historie. 

Ik lees in ieder geval al jullie comments met veel plezier door!  :thumbsup:

Dan zal je niet veel (onverwachte) kosten hebben  :P

Online WJJ

• Premium Member
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
« Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2016, 16:39:57 »
Leuk topic Snorkel, dit volg ik zeker en vast. Leuk om alle meningen te horen over eigenaars die zo verliefd zijn op hun auto!  :thumbsup:

Offline Grote Smurf

• Crashed!
« Reactie #17 Gepost op: 6 januari 2016, 16:41:23 »
Mijne is geen oldie,maar toch tracht ik alle mogelijke lectuur erover te pakken te krijgen  :P

Online order66

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #18 Gepost op: 6 januari 2016, 16:54:50 »
Mijne is geen oldie,maar toch tracht ik alle mogelijke lectuur erover te pakken te krijgen  :P

+1 :thumbsup:

Offline b_ken

• Medewerker
  • Race Legend
« Reactie #19 Gepost op: 6 januari 2016, 17:01:09 »
Gelijk heb je.  :thumbsup:
Hij is geen 25 (of 30) maar het is sowieso een dikke klassieker die dat verdient.

Offline Laurent1602

• World Champion
« Reactie #20 Gepost op: 8 januari 2016, 17:40:30 »
Om kort op de vraag te antwoorden: do! :D Uiteraard zijn de dingen die hierboven vermeld werden niet te verwaarlozen, maar als dat goed zit... Nog 1 iets dat ik niet gezien heb (of over gelezen heb): zorg dat je een plaats hebt om hem binnen te zetten. Ik passeer vaak aan een huis waar altijd 2 a 3 klassieke Benzen buiten staan in weer en wind, en dat is gewoon jammer om te zien. Het zijn misschien niet de speciaalste, maar het is toch een pak gezonder om die binnen te zetten!

Offline E21hartgeB

• Qualifying
« Reactie #21 Gepost op: 8 januari 2016, 18:16:12 »
Ik ben al van mijn 18 bezig met het opbouwen van een mini collectie oldtimers / youngtimers, voor  mensen die nog echt willen rijden en zich niet gewoon willen verplaatsen van A naar B met een halve robot  ;D is dat de max .. koop een goede basis .. techniek is meestal goedkoper te herstellen dan carrosseriewerk .. goeie restaurateurs zijn zeer moeilijk te vinden en enorm duur.

Kijk dus altijd eerst naar de carrosserie, motorisch moet het geen wrak zijn maar wat olielekkage of zelf blauwe rook is niet het einde van de wereld.  Km stand is onbelangrijk als de historie klopt.  Ik heb een e30 gehad met 456000km bij aankoop, die reed nog als nieuw .. ok zeer veel autosnelweg km gedaan maar ook goed onderhouden.

Koop ook iets dat net geen oldtimer is, heb ik ook steeds zo gedaan nu ook weer met de e36 ///M en ik heb al mijn wagens een pak minder betaald dan wat ze waard worden eens ze oldtimer zijn .. heb ik ze voor de waarde .. NEEN, ik heb geen showroom queens .. ik ben een rijder, zelfs met de zeer zeldzame e21 323i hartge ga ik een week rondknallen in de alpen, moet kunnen, zonde volgens sommigen maar ze zijn gemaakt om te rijden dus dat moeten ze ook doen, stilstaan is vergaan.

Naar toekomstige waarde ben je uiteraard beter af met het topmodel uit een reeks, e21 323i, e30 m3, e36 m3 maar ook de e30 318is, de e36 318is 4 deurs is nu nog een slimme aankoop, net geen oldtimer, lage cilinderinhoud en kleine oplage.

Het feit dat een wagen volledig moet gerestaureerd zijn is ook voorbij, patina is vandaag de dag even gezocht als perfect gerestaureerd, wat gebruikssporen is dus ok.

Kostprijs, tja als je zelf niets van mechaniek kent kan het duur zijn maar kijk maar eens wat onderhoud van een moderne wagen kost, daar val je van achterover!!

Verzekeringen zijn mits een dagelijkse wagen erbij spotgoedkoop, aansluiten bij een BFOV erkende club en je kan al een verzekering afsluiten vanaf 90€ / jaar

Als laatste verwacht niet van een oldtimer met 170pk dat die even snel is als je moderen diesel met 140pk, je altijd verplaatsen in de tijdsgeest van toen anders ben je snel teleurgesteld

Zo dat was het zowat  :)

« Laatst bewerkt op: 8 januari 2016, 18:23:14 door E21hartgeB »
e30 318i 1987
e30 320is 1988
e36 m3 3.0 1994
Abarth Tourismo 2016

Offline JohanG

• Pole Position
« Reactie #22 Gepost op: 9 januari 2016, 22:51:36 »
Om kort op de vraag te antwoorden: do! :D Uiteraard zijn de dingen die hierboven vermeld werden niet te verwaarlozen, maar als dat goed zit... Nog 1 iets dat ik niet gezien heb (of over gelezen heb): zorg dat je een plaats hebt om hem binnen te zetten. Ik passeer vaak aan een huis waar altijd 2 a 3 klassieke Benzen buiten staan in weer en wind, en dat is gewoon jammer om te zien. Het zijn misschien niet de speciaalste, maar het is toch een pak gezonder om die binnen te zetten!

Ik had dat al vermeld  ;)
En inderdaad, had ik een garage gehad, de E30 was nooit vertrokken...  :'(
Maar een klassieker laten buitenslapen  :jpshakehead: daar worden ze echt niet beter van en als autoliefhebber word je daar ook niet vrolijk van. Regen, dauw, vocht, vogelpoep, bladeren, zon, ...  :-X

Offline JohanG

• Pole Position
« Reactie #23 Gepost op: 9 januari 2016, 22:53:47 »
Ik ben al van mijn 18 bezig met het opbouwen van een mini collectie oldtimers / youngtimers, voor  mensen die nog echt willen rijden en zich niet gewoon willen verplaatsen van A naar B met een halve robot  ;D is dat de max .. koop een goede basis .. techniek is meestal goedkoper te herstellen dan carrosseriewerk .. goeie restaurateurs zijn zeer moeilijk te vinden en enorm duur.

Kijk dus altijd eerst naar de carrosserie, motorisch moet het geen wrak zijn maar wat olielekkage of zelf blauwe rook is niet het einde van de wereld.  Km stand is onbelangrijk als de historie klopt.  Ik heb een e30 gehad met 456000km bij aankoop, die reed nog als nieuw .. ok zeer veel autosnelweg km gedaan maar ook goed onderhouden.

Koop ook iets dat net geen oldtimer is, heb ik ook steeds zo gedaan nu ook weer met de e36 ///M en ik heb al mijn wagens een pak minder betaald dan wat ze waard worden eens ze oldtimer zijn .. heb ik ze voor de waarde .. NEEN, ik heb geen showroom queens .. ik ben een rijder, zelfs met de zeer zeldzame e21 323i hartge ga ik een week rondknallen in de alpen, moet kunnen, zonde volgens sommigen maar ze zijn gemaakt om te rijden dus dat moeten ze ook doen, stilstaan is vergaan.

Naar toekomstige waarde ben je uiteraard beter af met het topmodel uit een reeks, e21 323i, e30 m3, e36 m3 maar ook de e30 318is, de e36 318is 4 deurs is nu nog een slimme aankoop, net geen oldtimer, lage cilinderinhoud en kleine oplage.

Het feit dat een wagen volledig moet gerestaureerd zijn is ook voorbij, patina is vandaag de dag even gezocht als perfect gerestaureerd, wat gebruikssporen is dus ok.

Kostprijs, tja als je zelf niets van mechaniek kent kan het duur zijn maar kijk maar eens wat onderhoud van een moderne wagen kost, daar val je van achterover!!

Verzekeringen zijn mits een dagelijkse wagen erbij spotgoedkoop, aansluiten bij een BFOV erkende club en je kan al een verzekering afsluiten vanaf 90€ / jaar

Als laatste verwacht niet van een oldtimer met 170pk dat die even snel is als je moderen diesel met 140pk, je altijd verplaatsen in de tijdsgeest van toen anders ben je snel teleurgesteld

Zo dat was het zowat  :)

:bow: ook voor je collectie, trouwens!

Offline Boyki007

• Pole Position
  • YOLO
    • Onze online shop
« Reactie #24 Gepost op: 11 januari 2016, 12:30:38 »
Uw magneetje is uw beste vriend  :)
+1
1963 MGB Roadster
1963 Vespa VBB 150cc
1979 Honda Dax OT
2014 BMW F31 325D
1996 BMW M3 Cabrio

Offline Boyki007

• Pole Position
  • YOLO
    • Onze online shop
« Reactie #25 Gepost op: 11 januari 2016, 13:12:54 »
Destijds ben ik ook begonnen met zoeken naar een leuke oldtimer ter vervanging van mijn moto.
Ik wou met 2 op een redelijk comfortabele manier kunnen rondrijden met het dak er af en zelfs bij regen een toerke kunnen doen.
Omdat ik toch een beetje anders ben dan de meesten ben ik begonnen met een MGB ipv de klassieke kever  ^-^
Ik val voor de klassieke looks van engelse en italiaanse oldtimers en vermits italianen qua mechaniek voor geen meter betrouwbaar zijn en bovendien voor je ogen kunnen rotten opteerde ik destijds voor de engelse oldtimers omdat die alleen maar fragiel zijn op de kas. De mechaniek is best wel ok voor zo oud te zijn.
Mijn keuze voor MG kwam uiteindelijk omdat die qua mechaniek net iets betrouwbaarder zijn dan Triump alhoewel Triumph wel de meest vinnige motoren heeft. Aston Martin deed niet mee omdat ik daar het budget niet voor had ;D. Nog steeds niet trouwens.
Voor ik er ene naar mijn goesting en binnen budget vond, ben ik makkelijk naar 25 exemplaren gaan kijken om uiteindelijk in mijn eigen geboortedorp een exemplaar naar mijn goesting te vinden.
Ik heb qua mechaniek totaal geen ervaring en als je met een oldtimer begint, is het zeker raadzaam om je er toch wat meer in te verdiepen. Ikzelf had destijds met de MG om te beginnen enkele mechanische issues om die terug rijdend te krijgen en ik ben hier toen in Mol en in de buurt bij 15 garages langsgeweest om te vragen of ze die konden maken en geen enkele heeft me toen kunnen verder helpen. Om de doodeenvoudige reden dat ze daar gene pc kunnen op inpluggen die hen vertelde welke delen ze moesten repareren.
Daarom inderdaad is het zeker opportuun om een werkplaatshandboek aan te schaffen en die s'avonds naast uw madam in bed even rustig door te nemen en alle informatie tot jou te laten komen.
Gelukkig voor mij begon het Syntra hier in Turnhout kortelings erna met cursussen van oldtimer restauratie.
Dit zowel voor het mechanische gedeelte als voor de carroserie en de electriciteit.
Ik heb hier alle modules van gevolgd omdat dat telkens modules van 6 weken waren en er werden ook geen examens van afgenomen.
Maar hier heb ik tijdens die paar weken enorm veel geleerd wat voor oldtimers zeker belangrijk is om te weten.
Zo kan ik ondertussen, kleppen regelen, ontsteking fijn aftellen, carbus afgregelen, remmen plaatsen, een differentiel reviseren en zelfs in de lessen carrosserie heb ik mogen lassen, lood leggen en plamuren.
Echt heel nuttig om te volgen en bovendien gewoon fijn om op die manier soortgenoten te leren kennen.

Na al die zever van hierboven heb ik uiteraard nog tips voor je.
* Should you do it? Als je er het geld voor hebt (inclusief onderhoud) en uw vrouw is akkoord, zeker! Geld op een spaarboekje brengt toch niets meer op.
* Bepaal eerst welk merk en type jouw voorkeur draagt.
* Onthou: when the top goes down, the price goes up.
* Wagens van + 25 of 30 jaar mag je, ongeacht merk, type en staat, echt stilaan wel gaan beschouwen als een belegging. Zowel mijn MG, Vespa, Dax en zelfs al de M3 zijn momenteel meer waard als wat ik er voor gegeven heb. Straks gaat ook de markt in China open en mogen de rijke Chinezen klassieke auto's kopen in Europa. Dus de prijzen gaan echt nog wel stijgen van die dingen. Los van die stomme taxen hier in België.
* Zoek je op voorhand ook goed op waar je nog (makkelijk) aan onderdelen kan geraken en hoe kostelijk ze zijn.
* Investeer in een goed werkplaatshandboek.
* Probeer zo een cursus te volgen in het Syntra. Het is plezant en heel leerrijk.
* Neem jouw tijd om op zoek te gaan. Onthou dat de jacht "op" zeker zo plezant is als het rijden met.
* Informeer je goed op voorhand naar de kwalen of gebreken van de door jouw gekozen oldtimer.
* Ga naar verschillende soorten auto's kijken. Zowel de rotte exemplaren als de concours exemplaren. Het zal je zeker helpen om voor jezelf uit te maken welke richting je uit wil.
* Investeer na aankoop toch maar in een abonnement op VAB of touring. Vroeg of laat zal je wel eens in panne gaan staan.
* Heb je een oldtimer welke nog rijd op patines (contactpuntjes) investeeer in electronische ontsteking ==> een wereld van verschil  ;D
* Investeer, afhangelijk van de leeftijd en jouw auto en jouw kunnen uiteraard ook in enkele extra onderdelen. Zo ga ikzelf meestal op weg met een beperkte sleutelset, extra bougies, bougiekabel, delcokap, benzinefilter. Heb ik ze al nodig gehad? Ja, maar wel om iemand anders te depanneren  ::)
* Afhankelijk van merk en model, zal je oldtimers tegen komen met een olielek(je). Bij engelse auto's bijvoorbeeld is dat nu eenmaal zo. Een engelsman zonder lek, heeft gewoon geen olie in het blokje  ;D
* Als je voor een cabrio zou gaan, hou er rekening mee dat die kappen van toen nog niet de kwaliteit hadden van de kappen van nu. Dus je zal echt wel nog wat nat worden tijdens een bui.

En vooral, vergelijk dergelijk auto nooit met jouw daily. Dat zal in alle opzichten anders rijden.

Veel succes in de zoektocht naar en de aankoop van.
Oh en nog dit.
Oldtimers kunnen mogelijks verslavend werken.
Ik ging na de MGB echt niets meer bijkopen.
Maar ondertussen staan hier dus een MGB, een oude Vespa, een oude Dax en een M3 cabrio als hobby-item.
Ik kan je niet garanderen dat het hier effectief bij 1 voertuig zal stoppen...

« Laatst bewerkt op: 11 januari 2016, 13:15:25 door Boyki007 »
1963 MGB Roadster
1963 Vespa VBB 150cc
1979 Honda Dax OT
2014 BMW F31 325D
1996 BMW M3 Cabrio

Offline ADR

• World Champion
« Reactie #26 Gepost op: 11 januari 2016, 14:05:08 »
een collega oldie liefhebber uit Turnhout/Mol.  :thumbsup:
Kans is groot dat we nog samen op één of andere cursus gezeten hebben bij Syntra. Ik vond die inderdaad ook heel leerrijk en door vakbekwame mensen gebracht + de bierkaart daar in de cafetaria was ook best imposant.

MvG,
Dave

Offline Boyki007

• Pole Position
  • YOLO
    • Onze online shop
« Reactie #27 Gepost op: 11 januari 2016, 15:06:26 »
een collega oldie liefhebber uit Turnhout/Mol.  :thumbsup:
Kans is groot dat we nog samen op één of andere cursus gezeten hebben bij Syntra. Ik vond die inderdaad ook heel leerrijk en door vakbekwame mensen gebracht + de bierkaart daar in de cafetaria was ook best imposant.

MvG,
Dave
De Luc Vansant van mechanica was de max.
Die stond zelfs met zijn Duvel in de hand les te geven  :thumbsup:
Zalig om op die manier les te krijgen.
1963 MGB Roadster
1963 Vespa VBB 150cc
1979 Honda Dax OT
2014 BMW F31 325D
1996 BMW M3 Cabrio

Offline d.fine

• Algemene moderator
  • Trade Count: (+10)
  • Kart-Hero!
  • Carpe diem!
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #28 Gepost op: 15 januari 2016, 09:52:25 »
Sticky van gemaakt :)

Zelf niet echt op zoek naar een oldtimer, maar mijn doelstelling is de Z te kunnen houden tot lang nadat deze oldtimer is geworden :D
De verzameling van originele documenten van en rond de M is al aardig aan het groeien.
Nu zijn de meeste dingen nog vrij betaalbaar, maar ik denk dat dat binnen een jaar of 10 zal veranderen.
Kan ook tegenvallen natuurlijk, maar ik doe het niet voor de potentiële waarde. Ik ben gewoon zot van die wagen :P
'My ears are bleeding, my spine has a performant deformity and my arse has lost all feeling. It's a bit hardcore but somehow strangely appealing'

Offline PIRRE.

• Premium Member
  • World Champion
Re: OLDTIMERS: do or do not?
« Reactie #29 Gepost op: 15 januari 2016, 11:01:27 »
Honda S800. Mijn vader heeft zo ene nieuw gekocht in 68-69. Toen zijn eerste auto, spreekt nog vol lof over zijn hondake. Heeft er wat op circuit en rallye gereden. Motor was wel aan revisie toe op 80k. Maakte toen ook 8000-9000 rpm.
Foto van toen hij amateur rallye reed.

Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW E46 ///M3 coupe silbergrau 6MT 2004 --->  weekend toy    VMR CSL's 19' - Bilstein B6 - H&R lowered - eisenmann - EBC yellowstuff - Performance shortshift - PPE power
BMW F87 ///M2 competition DKG 2018 Hockenheim Silber---> daily
Kreidler RS 50 golfgrun 5 bak 1979 ---> cafe moto 60cc KT 6 poorter - 20mm mikuni - homoet/baan uitlaat - 9,5 pk

We will never see high revving motors pushed far like the S54 from BMW ever again, and that my friends is not joy, it's sad.