Destijds ben ik ook begonnen met zoeken naar een leuke oldtimer ter vervanging van mijn moto.
Ik wou met 2 op een redelijk comfortabele manier kunnen rondrijden met het dak er af en zelfs bij regen een toerke kunnen doen.
Omdat ik toch een beetje anders ben dan de meesten ben ik begonnen met een MGB ipv de klassieke kever

Ik val voor de klassieke looks van engelse en italiaanse oldtimers en vermits italianen qua mechaniek voor geen meter betrouwbaar zijn en bovendien voor je ogen kunnen rotten opteerde ik destijds voor de engelse oldtimers omdat die alleen maar fragiel zijn op de kas. De mechaniek is best wel ok voor zo oud te zijn.
Mijn keuze voor MG kwam uiteindelijk omdat die qua mechaniek net iets betrouwbaarder zijn dan Triump alhoewel Triumph wel de meest vinnige motoren heeft. Aston Martin deed niet mee omdat ik daar het budget niet voor had

. Nog steeds niet trouwens.
Voor ik er ene naar mijn goesting en binnen budget vond, ben ik makkelijk naar 25 exemplaren gaan kijken om uiteindelijk in mijn eigen geboortedorp een exemplaar naar mijn goesting te vinden.
Ik heb qua mechaniek totaal geen ervaring en als je met een oldtimer begint, is het zeker raadzaam om je er toch wat meer in te verdiepen. Ikzelf had destijds met de MG om te beginnen enkele mechanische issues om die terug rijdend te krijgen en ik ben hier toen in Mol en in de buurt bij 15 garages langsgeweest om te vragen of ze die konden maken en geen enkele heeft me toen kunnen verder helpen. Om de doodeenvoudige reden dat ze daar gene pc kunnen op inpluggen die hen vertelde welke delen ze moesten repareren.
Daarom inderdaad is het zeker opportuun om een werkplaatshandboek aan te schaffen en die s'avonds naast uw madam in bed even rustig door te nemen en alle informatie tot jou te laten komen.
Gelukkig voor mij begon het Syntra hier in Turnhout kortelings erna met cursussen van oldtimer restauratie.
Dit zowel voor het mechanische gedeelte als voor de carroserie en de electriciteit.
Ik heb hier alle modules van gevolgd omdat dat telkens modules van 6 weken waren en er werden ook geen examens van afgenomen.
Maar hier heb ik tijdens die paar weken enorm veel geleerd wat voor oldtimers zeker belangrijk is om te weten.
Zo kan ik ondertussen, kleppen regelen, ontsteking fijn aftellen, carbus afgregelen, remmen plaatsen, een differentiel reviseren en zelfs in de lessen carrosserie heb ik mogen lassen, lood leggen en plamuren.
Echt heel nuttig om te volgen en bovendien gewoon fijn om op die manier soortgenoten te leren kennen.
Na al die zever van hierboven heb ik uiteraard nog tips voor je.
* Should you do it? Als je er het geld voor hebt (inclusief onderhoud) en uw vrouw is akkoord, zeker! Geld op een spaarboekje brengt toch niets meer op.
* Bepaal eerst welk merk en type jouw voorkeur draagt.
* Onthou: when the top goes down, the price goes up.
* Wagens van + 25 of 30 jaar mag je, ongeacht merk, type en staat, echt stilaan wel gaan beschouwen als een belegging. Zowel mijn MG, Vespa, Dax en zelfs al de M3 zijn momenteel meer waard als wat ik er voor gegeven heb. Straks gaat ook de markt in China open en mogen de rijke Chinezen klassieke auto's kopen in Europa. Dus de prijzen gaan echt nog wel stijgen van die dingen. Los van die stomme taxen hier in België.
* Zoek je op voorhand ook goed op waar je nog (makkelijk) aan onderdelen kan geraken en hoe kostelijk ze zijn.
* Investeer in een goed werkplaatshandboek.
* Probeer zo een cursus te volgen in het Syntra. Het is plezant en heel leerrijk.
* Neem jouw tijd om op zoek te gaan. Onthou dat de jacht "op" zeker zo plezant is als het rijden met.
* Informeer je goed op voorhand naar de kwalen of gebreken van de door jouw gekozen oldtimer.
* Ga naar verschillende soorten auto's kijken. Zowel de rotte exemplaren als de concours exemplaren. Het zal je zeker helpen om voor jezelf uit te maken welke richting je uit wil.
* Investeer na aankoop toch maar in een abonnement op VAB of touring. Vroeg of laat zal je wel eens in panne gaan staan.
* Heb je een oldtimer welke nog rijd op patines (contactpuntjes) investeeer in electronische ontsteking ==> een wereld van verschil

* Investeer, afhangelijk van de leeftijd en jouw auto en jouw kunnen uiteraard ook in enkele extra onderdelen. Zo ga ikzelf meestal op weg met een beperkte sleutelset, extra bougies, bougiekabel, delcokap, benzinefilter. Heb ik ze al nodig gehad? Ja, maar wel om iemand anders te depanneren

* Afhankelijk van merk en model, zal je oldtimers tegen komen met een olielek(je). Bij engelse auto's bijvoorbeeld is dat nu eenmaal zo. Een engelsman zonder lek, heeft gewoon geen olie in het blokje

* Als je voor een cabrio zou gaan, hou er rekening mee dat die kappen van toen nog niet de kwaliteit hadden van de kappen van nu. Dus je zal echt wel nog wat nat worden tijdens een bui.
En vooral, vergelijk dergelijk auto nooit met jouw daily. Dat zal in alle opzichten anders rijden.
Veel succes in de zoektocht naar en de aankoop van.
Oh en nog dit.
Oldtimers kunnen mogelijks verslavend werken.
Ik ging na de MGB echt niets meer bijkopen.
Maar ondertussen staan hier dus een MGB, een oude Vespa, een oude Dax en een M3 cabrio als hobby-item.
Ik kan je niet garanderen dat het hier effectief bij 1 voertuig zal stoppen...