Auteur Topic: [E46] Xenon of LED  (gelezen 1286 keer)

Offline Funk ErdinÁ

• Trade Count: (+3)
  • Grand Prix Winner
[E46] Xenon of LED
« Gepost op: 29 november 2015, 20:18:06 »
Ik ben aan het overwegen om 1 van die 2 in te bouwen in mijn E46 van 2003 FL voor de koplampen. (H7)

Welk raden jullie aan? Want LED wordt meer en meer gebruikt tegenwoordig bij nieuwere auto's of zou ik toch gewoon blijven bij een xenon?

Welk merk wordt aangeraden?
Ik hoor veel positieve reacties van het merk Pilot, iemand ervaringen hiermee?

Voor een helder wit licht kan ik het beste een 5000k (wit) of een 6000k (wit met een blauwe schijn) pakken als ik mij niet vergis, kan iemand mij hierover meer informeren?

Dan nog een ander vraag, vorige eigenaar van mijn auto heeft ronde LED angel eyes laten inbouwen (voor een facelift, dus geen horseshoe versie) maar de foutmelding is te zien, is dat weg te krijgen?

Offline FJRdude

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
  • E93 325i
Re: Xenon of LED
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2015, 21:07:10 »
Voor foutmeldingen contact @Spasta

Als je Xenons wilt, ga dan voor koplampen met lenzen in, ga geen Xenonlampen in de bestaande halogeenbehuizing proppen, dat krijg je niet deftig afgeregeld.
Voor de keuring zal je volgens mij ook koplampsproeiers moeten hebben (de expertrs hier zullen er meer over weten).

Je moet geen grond bezitten om een boer te zijn!

E93 - 325i  || F48 - 18d   ||  FJR 1300 RP13

Offline Funk ErdinÁ

• Grand Prix Winner
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2015, 21:48:17 »

Voor foutmeldingen contact @Spasta

Als je Xenons wilt, ga dan voor koplampen met lenzen in, ga geen Xenonlampen in de bestaande halogeenbehuizing proppen, dat krijg je niet deftig afgeregeld.
Voor de keuring zal je volgens mij ook koplampsproeiers moeten hebben (de expertrs hier zullen er meer over weten).
Mijn koplampen hebben lenzen, zit gewoon een halogeen achter, dus geen xenon vanuit fabriek.

Koplampsproeiers hoeft niet meer sinds 2012.

Offline Iksree

• Algemene moderator
  • Trade Count: (0)
  • Race Legend
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2015, 21:52:14 »
Automatische hoogteregeling is wel verplicht?
- Signature adjusted for being outdated-

Offline Funk ErdinÁ

• Grand Prix Winner
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2015, 21:53:09 »

Automatische hoogteregeling is wel verplicht?
Dat heeft em ook.

Offline Iksree

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2015, 21:56:52 »
Automatische hoogteregeling op een E46 met halo-verlichting?
Zou de eerste zijn waarvan ik weet heb.

Heb jij geen hoogteverstel wieletje zitten links van je stuur bij je interieurverlichting-dimmer?

Offline Funk ErdinÁ

• Grand Prix Winner
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2015, 21:57:49 »

Automatische hoogteregeling op een E46 met halo-verlichting?
Zou de eerste zijn waarvan ik weet heb.

Heb jij geen hoogteverstel wieletje zitten links van je stuur bij je interieurverlichting-dimmer?

Jawel, heb ik ook.

Offline Spasta

• * Board Sponsor *
  • Trade Count: (+49)
  • World Champion
  • F10 LCI - 520d
    • Bimmer ID
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2015, 23:52:23 »
Xenon verlichting heeft een continu regeling van de hoogte nodig.
Je hebt inderdaad wel een automatische 0-stelling als je de lichten inschakelt maar dat is geen continu regeling.
Ken diverse mensen die al jaren naar de keuring gaan met identiek hetzelfde als u (manuele hoogteregeling) en die er zonder problemen door komen aangezien ze er niet op letten als ze de lenzen in de koplampen zien.
In principe is het niet goed maar dan is er ook snel een halogeenlamp ingezet natuurlijk.

Sproeiers is inderdaad niet meer nodig dus dat is niet zo een probleem.
Op de E46 kan je nog veilig een after market set xenon inbouwen. Op nieuwere modellen geeft dat vaak problemen met lichtmodules die stuk gaan.

Foutmeldingen kan je wegschrijven met de computer, dat kan ik eventueel voor u doen indien gewenst.

Gr. Hans

Offline Funk ErdinÁ

• Grand Prix Winner
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2015, 00:12:06 »

Xenon verlichting heeft een continu regeling van de hoogte nodig.
Je hebt inderdaad wel een automatische 0-stelling als je de lichten inschakelt maar dat is geen continu regeling.
Ken diverse mensen die al jaren naar de keuring gaan met identiek hetzelfde als u (manuele hoogteregeling) en die er zonder problemen door komen aangezien ze er niet op letten als ze de lenzen in de koplampen zien.
In principe is het niet goed maar dan is er ook snel een halogeenlamp ingezet natuurlijk.

Sproeiers is inderdaad niet meer nodig dus dat is niet zo een probleem.
Op de E46 kan je nog veilig een after market set xenon inbouwen. Op nieuwere modellen geeft dat vaak problemen met lichtmodules die stuk gaan.

Foutmeldingen kan je wegschrijven met de computer, dat kan ik eventueel voor u doen indien gewenst.

Gr. Hans

I.v.m. de automatische regeling, het is niet dat ik alleen een manuele regeling heb van binnen naast het stuur maar ook als ik mijn lampen aan zet zie ik mijn lichten automatisch omhoog gaan, dus ging ik ervan uit dat ik gesettled was met dat i.c.m. de lenzen dat ik heb in mijn koplampen. Alleen nog een aftermarket xenon setje.

Welk wordt nu aangeraden, een Pilot? Iemand ervaring hiermee, of nog wat betere alternatieven?

Hans, ik zie in u profiel een website van bimmerid, ben je zelfstandig of gewoon als bijberoep? Lommel zie ik, is niet zo ver van mij.

Offline Funk ErdinÁ

• Grand Prix Winner
« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2015, 00:15:28 »
Natuurlijk ben ik ook een LED setje aan het overwegen i.p.v. Xenon moest dat meer aangeraden worden. Dus voor de kenners, ik heb wat raad/info nodig.

Offline Iksree

• Algemene moderator
  • Race Legend
« Reactie #10 Gepost op: 30 november 2015, 19:27:58 »
Zoals ik al dacht : je hebt dus geen automatische hoogteregeling.
Je spiegels gaan dan gewoon 'in rust' als je de wagen uitzet, en wanneer je start gaan ze terug naar de nulpositie zoals Spasta aanhaalt.

Ik kan aangeven dat ik hier, met mijn E46 en OEM Xenon koplampen meermaals voor afgekeurd ben geworden.
Bij mij kwamen ze telkens controleren als ik geen manuele hoogteregeling had.
Ik spreek nu over +10j geleden.

De dag van vandaag zal dit minder en minder voorvallen, gezien meer en meer wagens standaard Xenon hebben.

Of zoals Spasta zegt, even de xenon ampule eruit en de gewone halo erin en klaar :-)

Wel een zeer leuke upgrade uiteraard.

Offline Funk ErdinÁ

• Grand Prix Winner
« Reactie #11 Gepost op: 12 december 2015, 16:31:36 »
Thanks voor de uitleg mannen.

Ik weet genoeg.

Mag dicht.

Offline ADLER

• Nieuw
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 12 december 2015, 18:04:41 »
Even dit..

Xenon achteraf inbouwen vereist in BelgiŽ nog steeds volgende voorwaarden (wegcode.be):
- e- of E-goedgekeurd
- behoud originele kleur (uitstraling)
- voldoen aan reglementaire eisen inzake plaatsing
- reglementair verplichte lichten aanwezig

In Nederland moet je geen koplampsproeiers meer hebben!

Correct me als ik foutief ben, maar in de Belgische wetgeving staat dit nog steeds. Als het standaard bij aflevering van de wagen ingebouwd zit is dit een andere zaak. Constructeurs hebben richtlijnen die moeten worden opgevolgd (hoogteregeling, lichtsterkte, ...). Indien er Xenon "standaard" is ingebouwd staat dit staat mee op je COC (toch in de constructeur zijn gegevens) vermeld!  ;)

Of heeft er iemand een artikelnummer in de wet waarin wordt gezegd dat koplampsproeiers (bij achteraf inbouw) niet meer noodzakelijk zijn?
« Laatst bewerkt op: 12 december 2015, 18:06:50 door ADLER »
BMW E91 320D LCI

Offline Kevinphiltjens

• Nieuw
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 12 september 2018, 11:37:10 »
Ik overweeg om op F31 gewone koplampen te vervangen naar LED koplampen. Moet ik nog dingen veranderen om dan geen problemen te hebben op vlak van keuring?

thanks!

Offline OlivierV

• Qualifying
« Reactie #14 Gepost op: 12 september 2018, 13:06:15 »
Wagen moet gecodeerd worden achteraf. Waar laat je dit doen? Kostprijs?