Auteur Topic:  1999 - E36/8 - Z3 Coupé - 2.8 - Arktiszilver  (gelezen 14635 keer)

Offline navigator

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
Re: 1999 - E36/8 - Z3 Coupé - 2.8 - Arktiszilver
« Reactie #150 Gepost op: 20 mei 2020, 23:29:40 »
Ik was 42 toen ik mijn coupé kocht, vooral om te toeren op rustige wegen (lees : weinig verkeer waar je kan doorrijden).  Maar tevens op circuits gereden ermee, club & forumritten, weekendtrips, etc. Alle gelegenheden werden gebruikt om de Z3 te rijden en te genieten. Ondertussen zijn we 17 jaar verder en gaan we er minstens een week/jaar mee op vakantie  en ongeveer 4 à 5 weekendtrips.  Ik rij dagelijks veel km's met een lease auto (diesel, automaat) en iedere keer weer is het vertrekken met de Z3 een plezier.  En btw, ik trek me niks aan van verkoopwaarde of dergelijke, heb 'm wel laten taxeren voor de verzekering, maar ben er vrij zeker van dat 'm de familie niet zal verlaten, met 2 carfreaks van zonen  ;)

Offline Fred

• Pole Position
« Reactie #151 Gepost op: 21 mei 2020, 10:39:31 »
Mijn huidige daily is een passat R-line. Op zich geen trage jongen met 190pk en 400nm koppel. Hij heeft me aangenaam verrast, de eerste keer dat ik een testrit deed. De huidige generatie volkswagens hebben een grote stap vooruit gemaakt wat betreft rij eigenschappen. Rijplezier daarentegen moeten ze nog even goed bekijken. Ik begrijp perfect wat je bedoelt. Elke uitstap met de Z is een feest in vergelijking daarmee.

@ tom, ik heb nooit het genoegen gehad om in een M te rijden, laat staan een Z3 M. Ik heb het ook nooit overwogen omdat M voor mij synoniem staat aan piekvermogen in hoge toeren. Daar hou ik niet zo van. Ik wil iets die vlot oppakt met veel koppel. Daarom leek de 2.8 het perfecte blok voor mij. Maar wat je zegt klopt volledig, het voelt soms lui aan. Het is niet dat ik echt meer power wil. Gevoelsmatig heeft dat blok gewoon wat meer adem nodig.

@ laurent, de Z gaat niet snel weg. Er zijn in deze categorie naar mijn mening weinig alternatieven. Enige opvolger die op mijn lijstje staan zijn e46 M3, Porsche 996 of de vorige generatie boxster. Aankoop is 1 ding, onderhoud en taxen is een aander. De Z is voor zijn geld imo met weinig te evenaren, tenzij met een Z4. De taxen vallen goed mee, onderhoud ook en over het algemeen is de 2.8 behoorlijk bulletproof. Dus met dat in het achterhoofd weet ik niet of ik hem wel ooit weg doe. Maar je hebt wel een punt, als ik hem toch zou verkopen, dan zijn dergelijke aanpassingen geen slimme zet.

Offline Tom

• Oneliner
  • Trade Count: (+1)
  • Race Legend
« Reactie #152 Gepost op: 21 mei 2020, 11:32:51 »
Dan moet je maar eens met een Z3M rijden, bakken koppel onderin. :)
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Geert

• Trade Count: (+2)
  • World Champion
« Reactie #153 Gepost op: 23 mei 2020, 20:21:24 »
Ik moet al een heel eind terug in de tijd gaan, maar wat ik mij nog herinner van mijn Z3MCoupe is hetgeen wat Tom zegt, onderin had die echt wel een bak koppel.
Dat 3.2 blok is sterker onderin dan een 3.0, dat sowieso.
Al was mijn voorkeur wel het 3.0 S50 blok, is persoonlijk maar dat blok klinkt nog wat rauwer en het vermogen moet je iets meer bovenin gaan zoeken.

Ofwel zou je eens moeten proberen om met een goede Z3M te rijden, dan zal je meteen zien dat je dat blok best "lui" kunt rijden door het koppel onderin, die moet je echt niet altijd planken om vooruit te komen.
Misschien is dat dan wel iets om nog eens naar over te stappen?
Enkel heb je nu wel een heel zuivere met lage km stand.. of die M dat dan waard is (vooral meerprijs) voor het weinige gebruik moet je zelf uitmaken.
Met de gedachte die ik nu heb zou ik uw auto daar zelf ook niet meteen voor wisselen, je hebt gewoon een tijdloze klassieker en een heel mooie!
Qua vermogen mist die 2.8 misschien net wat maar hij heeft even goed andere kwaliteiten.
Ik zou er alvast niet mee beginnen prullen, inlaat mod enz.. of het dat waard is betwijfel ik.
Dan zou je eerst eens met eentje moeten rijden en meteen terug overstappen of het allemaal wel zoveel verschil is.
Alles went, na een tijdje (als het al veel doet) ga je nog altijd meer vermogen willen volgens mij.

Bijhouden of inruilen op iets dat deze kan overtreffen 8)
2007 - BMW 630i
2012 - Porsche Cayman R

Offline navigator

• Qualifying
« Reactie #154 Gepost op: 24 mei 2020, 12:34:37 »
Dan zou je eerst eens met eentje moeten rijden en meteen terug overstappen of het allemaal wel zoveel verschil is.
Alles went, na een tijdje (als het al veel doet) ga je nog altijd meer vermogen willen volgens mij.

Ik heb indertijd eens met M Coupé van PJ gereden, toen die te koop was.  Leuke ervaring en zeker een verschil met mijn 2.8.  Maar dan ga je nadenken : de mijne had minder km's en leeftijd, de meerkost van de M, het feit dat je een auto "voor de lol" hebt staan, met nog kids in huis.  Ik heb alvast geen spijt dat ik de mijne gehouden heb...

Offline Fred

• Pole Position
« Reactie #155 Gepost op: 26 mei 2020, 14:34:07 »
Hoe graag ik ook mijn Z heb, als ik dan iets anders zou kopen dan is het niet een M Coupé. Hoe bijzonder die motor ook is, de rest van de ervaring blijft min of meer hetzelfde. Dan koop ik met dat geld liever een mooie 987 Boxster S. Volgens mij een fantastische sportwagen die allround goed inzetbaar is.

Ik heb nog wat tripjes in gedachten die ik zeker nog met de Z wil gedaan hebben. Eens die lijst afgerond is zien we dan wel weer waar mijn gedachten op staan 😄. Ik noteer dat de intake-mod op weinig liefde kan rekenen hier. Als liefhebbers al geen voordeel inzien van zo’n mod. Dan zal het bij een verkoop (ooit) zéker niet geapprecieerd worden...

Voorlopig ga ik enkel nog de dikkere stabilisatorstangen laten steken, en verder blijven soigneren zoals we al bezig waren.

Bedankt voor de input!

Offline henotteke

• Premium Member
  • World Champion
  • Jaguar F-Pace / BMW Z4 E89 35iS / Alpina B10
    • IT-firma
« Reactie #156 Gepost op: 26 mei 2020, 15:16:05 »
Voorlopig ga ik enkel nog de dikkere stabilisatorstangen laten steken, en verder blijven soigneren zoals we al bezig waren.

Bedankt voor de input!

amen

Offline Fred

• Pole Position
« Reactie #157 Gepost op: 26 mei 2020, 17:07:50 »
Tijd voor plaatjes

Hopelijk gaat ie ook wat minder schuren met dikkere stabi's  :-[. Hangt toch serieus door achteraan... De bilsteins zijn een stuk dieper ingezakt sedert de plaatsing.

« Laatst bewerkt op: 26 mei 2020, 17:12:38 door Fred »

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • Race Legend
« Reactie #158 Gepost op: 26 mei 2020, 18:53:56 »
Dat zijn tenminste nog knappe, originele lijnen :thumbsup:

F10 535i N55 Havana Zimt - E46 ///M3 Tiag Imolared - E34 ///M5 Daytona Violet

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Offline navigator

• Qualifying
« Reactie #159 Gepost op: 27 mei 2020, 00:34:47 »

Hopelijk gaat ie ook wat minder schuren met dikkere stabi's  :-[. Hangt toch serieus door achteraan... De bilsteins zijn een stuk dieper ingezakt sedert de plaatsing.

Fred, ik denk dat we toch dezelfde set-up hebben ?  Ik rij ook met Bilsteins met H&R veren, zo'n 3,5cm lager.  Eveneens 17" en 15mm spoorverbreders. Ik heb toch geen last van doorzakken of schuren van de achterbanden.   

Offline Fred

• Pole Position
« Reactie #160 Gepost op: 27 mei 2020, 13:00:41 »
Veel verschil zal er niet zijn. Jij hebt 8,5j et 41 en ik heb 9j et 26. Dat is een verschil van 21,5 mm.

Met jouw spacers eebij spreken we dan nog over 6,5 mm. Schuurt ook maar langs 1 kant 🤷‍♂️.