Auteur Topic:  Klachten van dealer  (gelezen 118058 keer)

Offline Woodykipo

• Trade Count: (+6)
  • Race Legend
Re: Klachten van dealer
« Reactie #870 Gepost op: 21 november 2018, 06:15:34 »
Held  :thumbsup:. Wel schandalig als je ziet wat allemaal is stukgegaan zo kort op elkaar. En dat in die prijsklasse *SLIK*.
Hoe meer technologie erop zit hoe meer er kan kapot gaan,hangt volgens mij niet van de prijsklasse af :P

Offline DanyDC

• Trade Count: (0)
  • Qualifying
« Reactie #871 Gepost op: 21 november 2018, 08:36:29 »
Klopt natuurlijk, maar wanneer je als koper dieper in de geldbeugel tast en een duurder model aanschaft dan liggen de verwachtingen wellicht hoger en eigenlijk lijkt het mij logisch dat de kwaliteit en afwerking in verhouding zijn met de betaalde prijs. Het blijft natuurlijk mechaniek en electronica en uiteraard kan er een en ander fout gaan maar ik denk dat het dan de taak is van de dealer en invoerder om een tandje bij te steken.

Offline Dilyra

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #872 Gepost op: 22 november 2018, 01:42:32 »
Klopt natuurlijk, maar wanneer je als koper dieper in de geldbeugel tast en een duurder model aanschaft dan liggen de verwachtingen wellicht hoger en eigenlijk lijkt het mij logisch dat de kwaliteit en afwerking in verhouding zijn met de betaalde prijs. Het blijft natuurlijk mechaniek en electronica en uiteraard kan er een en ander fout gaan maar ik denk dat het dan de taak is van de dealer en invoerder om een tandje bij te steken.

+1
BMW geschiedenis:BMW E90 318d(Sold), E93 320i(Sold), E60 525d(Sold), E61 525d(Sold), F11 520d(Sold), F07 535i(Sold), E92 320d(Sold), E91 335Da (Sold). Heden -> F30 316d *If God doesn't drive BMW, then why is the sky white and blue?* (ook nog gehad: Seat ibiza fr, Alfa Romeo Mito QV, Alfa Romeo 159 ti, VW Passat break 2013, Audi A6 break 2013)

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #873 Gepost op: 29 november 2018, 16:01:17 »
Ikzelf heb eigenlijk nog geen grote klachten gehad met mijn BMW's. Hiervoor reed ik (als verkoper van) met een veel verkocht Frans merk.

Uiteraard is de BMW duurder in aankoop... maar de kwaliteit ligt toch veel hoger. Heb ik het nog niet over betrouwbaarheid, maar gewoon de materialen en vooral de werking van de 'snufjes'. Zit groot verschil op! Simpele dingen zoals de snelheid waarmee de verwarming of airco werken, de mogelijkheden die men niet vernoemt in de catalogus maar die je bij BMW toch kan instellen zoals bvb het automatisch stoppen als je in achteruit te dicht een object nadert. Zo'n extra's heb je daar niet.
Ook de werking die altijd correct is maakt een groot verschil. Wat ben je met parkeersensoren als ze maar de laatste halve meter beginnen detecteren..?

En dan de naverkoop. Mijn wagen is steeds netjes na onderhoud, geen vuile vettige voetafdrukken op de mat, wagen wordt mooi gewassen. Het kost allemaal wel wat meer, maar je krijgt ook meer. Ook dat is kwaliteit.

Enige minpunt: word nu wel meer geconfronteerd met burgers die zich flik voelen op de snelweg als je te snel rijdt lol. En afgunst als ik mijn invalidenkaart leg terwijl je uiterlijk niets aan mij ziet. Vroeger nooit op aangesproken, nu regelmatig. Als invalide mag je dus geen 5 of 7 rijden en moet je sukkelaar zijn. Dat je zelfstandige was en heler dagen uw kloten afdraaide om iets te bereiken doet er uiteraard niet toe, dat ik 20 of meer pillen per dag moet pakken zien ze niet...
Vroeger maakte ik me boos en vroeg ik vriendelijk of ze mijn hand op hun kaak wilden, tegenwoordig niet meer....ik zeg gewoon dat ik die kaart gekocht heb op het internet, dan worden ze helemaal gek en hebben ze iets om over te babbelen 's avonds :)

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #874 Gepost op: 30 november 2018, 10:35:08 »
Ikzelf heb eigenlijk nog geen grote klachten gehad met mijn BMW's. Hiervoor reed ik (als verkoper van) met een veel verkocht Frans merk.

Uiteraard is de BMW duurder in aankoop... maar de kwaliteit ligt toch veel hoger. Heb ik het nog niet over betrouwbaarheid, maar gewoon de materialen en vooral de werking van de 'snufjes'. Zit groot verschil op! Simpele dingen zoals de snelheid waarmee de verwarming of airco werken, de mogelijkheden die men niet vernoemt in de catalogus maar die je bij BMW toch kan instellen zoals bvb het automatisch stoppen als je in achteruit te dicht een object nadert. Zo'n extra's heb je daar niet.
Ook de werking die altijd correct is maakt een groot verschil. Wat ben je met parkeersensoren als ze maar de laatste halve meter beginnen detecteren..?

En dan de naverkoop. Mijn wagen is steeds netjes na onderhoud, geen vuile vettige voetafdrukken op de mat, wagen wordt mooi gewassen. Het kost allemaal wel wat meer, maar je krijgt ook meer. Ook dat is kwaliteit.

Enige minpunt: word nu wel meer geconfronteerd met burgers die zich flik voelen op de snelweg als je te snel rijdt lol. En afgunst als ik mijn invalidenkaart leg terwijl je uiterlijk niets aan mij ziet. Vroeger nooit op aangesproken, nu regelmatig. Als invalide mag je dus geen 5 of 7 rijden en moet je sukkelaar zijn. Dat je zelfstandige was en heler dagen uw kloten afdraaide om iets te bereiken doet er uiteraard niet toe, dat ik 20 of meer pillen per dag moet pakken zien ze niet...
Vroeger maakte ik me boos en vroeg ik vriendelijk of ze mijn hand op hun kaak wilden, tegenwoordig niet meer....ik zeg gewoon dat ik die kaart gekocht heb op het internet, dan worden ze helemaal gek en hebben ze iets om over te babbelen 's avonds :)

Wat de naverkoop bij BMW betreft ben ik niet zo tevreden en als men mijn wagen zou wassen, zou ik ontploffen. Zij weten niet hoe het volgens de regels van de kunst moet.

Ik heb er ook een hekel aan dat men de deur niet dicht doet bij de klink, maar bij de zwarte high gloss b-stijl. Je doet een glazendeur in huis toch ook open of dicht bij de deurgreep in plaats van met je vettige pollen tegen dat glas te duwen?

Als er een merk is waar aftersales van het niveau zijn waar BMW bij verbleekt, dan is het Lexus.

Je vervangwagen staat reeds met ingeschakelde airco te draaien, er liggen voorverpakte vochtige doekjes (eerder handdoekjes van textielkwaliteit in plaats van die flinterdunne babydoekjes) met de Lexus naam op in het opbergvakje, men vraagt terloops wat je graag drinkt en dan staan er twee gekoelde flesjes, blikjes in de bekerhouders.

Als je een vervangauto wenst, dan rekent men niets aan voor die wagen. Er zijn niet veel Lexus dealers in België (1 per provincie ongeveer) dus had mijn broer gevraagd of ik met de zijne wou gaan voor een onderhoudsbeurt. Wagens gewisseld en ik op weg naar de dealer, mij verkneukelend hoe amateuristisch het er zou aan toe gaan bij die veredelde Toyota garage.

‘s Avonds die wagen terug binnengebracht en vergeten terug vol te tanken terwijl ik die halfleeg had gereden. Zo een 2,5 liter hybride zuipt wel wat, ik meld dat dus en men zegt dat de brandstofkost gratis is...

Het onderhoud zelf met alle filters kwam op 400 euro en geen cent meer dan vooraf afgesproken.

Na afloop kreeg ik een bamboe doos met Lexus opschrift met boek voorzien van zeer stevige en luxueuze kaft over de geschiedenis van Lexus.

Het zijn maar details, maar ze blijven wel in het achterhoofd zitten. Ik voelde mij erg gewaardeerd daar.

Dat er mensen zijn die je veroordelen om een niet zichtbare handicap moeten zij weten. De gewone burger is geen agent en heeft zich niet te moeien, zeker niet als je een invalidenkaart hebt.

Praktijkvoorbeeld: de laatste keer in een pretpark kwam een ganse meute kinderen met begeleiders langs de uitgang binnen op een attractie en kreeg voorrang op vertoon van een invalidenpasje. Consternatie alom in de wachtrijen en boze mensen dat die kinderen er niet ziek of invalide uit zagen, tot een van de begeleiders meldde dat het kinderen waren waarvan het er op neerkwam dat ze hun urine niet lang konden ophouden.

Dat kon nog steeds niet op begrip rekenen want toen werd geroepen dat ze maar een pamper moesten omdoen. Die misplaatste jaloezie ook.

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #875 Gepost op: 30 november 2018, 16:56:40 »
Ja, mensen gunnen mekaar niets meer. Heb de indruk dat de verzuring de laatste jaren toeneemt. Vroeger zei ik altijd gedag als ik langs het jaagpad fietste. Nu niet meer, zijn er die kijken alsof ge ne zot zijt. Echter de jeugd lijkt me wel weer opener te zijn. Maar heb de indruk hoe ouder men wordt, des te onverdraagzamer men wordt.
Zou momenteel niet graag aan de receptie staan van een garage. Die mensen krijgen alle chit over zich, net alsof zij de eigenaar ban de garage zouden zijn. Als het echt hoog zou zitten vraag ik naar de patron..,

Offline beemerke2000

• World Champion
« Reactie #876 Gepost op: 8 december 2018, 01:28:56 »
Ja, mensen gunnen mekaar niets meer. Heb de indruk dat de verzuring de laatste jaren toeneemt. Vroeger zei ik altijd gedag als ik langs het jaagpad fietste. Nu niet meer, zijn er die kijken alsof ge ne zot zijt. Echter de jeugd lijkt me wel weer opener te zijn. Maar heb de indruk hoe ouder men wordt, des te onverdraagzamer men wordt.
Zou momenteel niet graag aan de receptie staan van een garage. Die mensen krijgen alle chit over zich, net alsof zij de eigenaar ban de garage zouden zijn. Als het echt hoog zou zitten vraag ik naar de patron..,

Dat is waar. Veel van de jeugd komt tegenwoordig vragen wat je probleem is. Dat had je vroeger zo niet  ;D

Offline RDR

• Grand Prix Winner
« Reactie #877 Gepost op: 8 december 2018, 06:52:32 »
Wij waren diegene die vroegen aan de oudere wat hun probleem was he!

Oftewel "Ei k kleirsj oan va je moedre miskiens?"
"I spent a lot of money on booze, women and fast cars. The rest I just squandered." (George Best)

Offline Tmass

• World Champion
« Reactie #878 Gepost op: 8 december 2018, 15:45:55 »
Enige minpunt: word nu wel meer geconfronteerd met burgers die zich flik voelen op de snelweg als je te snel rijdt lol.

De ironie is dat die zelfverklaarde burgerwachten zichzelf eigenlijk schuldig maken aan verkeersagressie, waar veel zwaardere boetes opstaan dan op een paar km te snel te rijden. Als je dan al te snel rijdt, want veel van die ongeletterden denken dat de snelheid op hun dashboard ook hun effectieve snelheid is en gaan daar dan ook op af. Die jaloezie bij sommige mensen blijft er toch echt inzitten, alsof het de schuld is van iedereen behalve zichzelf dat ze met een Peugeot moeten rondrijden.

Offline chris k

• Trade Count: (+1)
  • World Champion
« Reactie #879 Gepost op: 8 december 2018, 16:12:22 »
Een Opel is tegenwoordig ook Peugeot motor dus die doen ook zo

Offline beemerke2000

• World Champion
« Reactie #880 Gepost op: 11 december 2018, 01:26:00 »
Een Opel is tegenwoordig ook Peugeot motor dus die doen ook zo

In een 1 serie hebben ook peugeot motoren ingezeten.

Offline omba

• Nieuw
  • *
« Reactie #881 Gepost op: 11 december 2018, 07:54:59 »
De BMW-invoerder en sommige dealers doen echt denigrerend en uit de hoogte tegenover hun klanten in de zin van: je mag al blij zijn dat je bij ons een BMW mag kopen, alsof het een uitzonderlijk product is.  Terwijl BMW de laatste jaren zeer 'mainstream' is geworden! 
En zijn genoeg andere merken die het zelfde afwerkingsniveau halen en andere die misschien iets minder kwalitatief zijn maar absoluut sportiever en prettiger rijden (Jaguar, Alfa).
Als ze hun klanten zo uit de hoogte gaan blijven behandelen zou dat op termijn wel eens verkeerd kunnen aflopen voor hen. Op een zeker moment kijken mensen verder dan een 'prestigieuze' badge op de motorkap en een ronkende merknaam, maar zullen ze vooral waar voor hun zuurverdiende centen willen, zowel bij aankoop als bij onderhoud.

Offline arbe

• Grand Prix Winner
« Reactie #882 Gepost op: 11 december 2018, 08:35:23 »
De BMW-invoerder en sommige dealers doen echt denigrerend en uit de hoogte tegenover hun klanten in de zin van: je mag al blij zijn dat je bij ons een BMW mag kopen, alsof het een uitzonderlijk product is.  Terwijl BMW de laatste jaren zeer 'mainstream' is geworden! 
En zijn genoeg andere merken die het zelfde afwerkingsniveau halen en andere die misschien iets minder kwalitatief zijn maar absoluut sportiever en prettiger rijden (Jaguar, Alfa).
Als ze hun klanten zo uit de hoogte gaan blijven behandelen zou dat op termijn wel eens verkeerd kunnen aflopen voor hen. Op een zeker moment kijken mensen verder dan een 'prestigieuze' badge op de motorkap en een ronkende merknaam, maar zullen ze vooral waar voor hun zuurverdiende centen willen, zowel bij aankoop als bij onderhoud.

Ik ben bij BMW altijd fantastisch ontvangen. Beter als bij bvb Range Rover/Jaguar een paar maanden geleden, waar ik uiteindelijk vertrokken ben vooraleer iemand me heeft aangesproken.
2018 K1600GTL "Spezial".
2018 Tesla Model X 100D.

Offline order66

• Trade Count: (+4)
  • World Champion
« Reactie #883 Gepost op: 11 december 2018, 13:52:52 »

Het probleem ligt bij het aantal firmawagens. Dat aandeel is bij BMW danig groot, dat ze die ene privéklant niet echt nodig hebben. Wacht tot de firmawagens gekortwiekt worden, wat er sowieso eens aankomt. Dan zullen ze wel anders piepen.

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #884 Gepost op: 14 december 2018, 08:36:14 »
Ik ben bij BMW altijd fantastisch ontvangen. Beter als bij bvb Range Rover/Jaguar een paar maanden geleden, waar ik uiteindelijk vertrokken ben vooraleer iemand me heeft aangesproken.

Idem hier, ben naar Jaguar geweest. Officiële dealer in zuid w vl, maar wat een trieste showroom... Iets te drinken geven kennen ze niet, in het openstaande raam van de wagen in de showroom zat een gigantisch spinnenweb, airco was ook te kostelijk om in te schakelen dus het was om dood te vallen van de hitte.

Als je vragen stelt over het koppel van de motor: “Oei, dat weet ik niet, niemand vraagt zoiets en das ook niet belangrijk.” Serieus?

Ik had verwacht dat Jaguar op premium niveau zou staan, maar ik vond het interieur irl wat goedkoop aanvoelen voor zijn prijs, wat die wagen niet slecht maakt!!

Bij BMW ben ik door verkopers ook altijd goed ontvangen geweest, als ik een proefrit vraag krijg ik die zelfs een ganse dag mee, dat zit allemaal goed.

Het is die verrekte naverkoop die zo een dooddoener is om tig redenen. De beste ervaring die ik ooit had, met grote voorsprong, was bij Lexus. Mocht BMW dat kopiëren dan zouden ze heel mss hun after sales prijzen nog kunnen verantwoorden.

Offline midas

• World Champion
« Reactie #885 Gepost op: 14 december 2018, 09:21:00 »
Het probleem ligt bij het aantal firmawagens. Dat aandeel is bij BMW danig groot, dat ze die ene privéklant niet echt nodig hebben. Wacht tot de firmawagens gekortwiekt worden, wat er sowieso eens aankomt. Dan zullen ze wel anders piepen.

Dit klopt volledig vind ik  :thumbsup:
Privéklanten zagen en zeuren meestal wel aangezien het gaat om hun zuur verdiende centen terwijl de leaseklanten bijna nooit vervelende vragen stellen,vandaar dat ze opteren voor de gemakkelijkste "klanten".
Het sakhir monster in actie

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #886 Gepost op: 14 december 2018, 10:02:43 »
Dit klopt volledig vind ik  :thumbsup:
Privéklanten zagen en zeuren meestal wel aangezien het gaat om hun zuur verdiende centen terwijl de leaseklanten bijna nooit vervelende vragen stellen,vandaar dat ze opteren voor de gemakkelijkste "klanten".

Vind ik ook. Een leaseklant claimt meestal alles op kosten van garantie/leasemaatschappij, de prive klant (particulier of ondernemer) betaalt alles zelf als die niet kiest voor een leaseproduct.

Ik hoop ook dat om die reden het aantal firmawagens gekortwiekt wordt, niet dat ik een ander geen firmawagen gun ofzo, hoor. Maar misschien moesten bedrijven maar eens overschakelen op andere merken voor hun wagenpark, 't zal rap gedaan zijn bij BMW met zijn klanten scheef te bezien.

OF: de wetgeving zou moeten aangepast worden waardoor automerken contractueel niet kunnen bedingen dat je bij hen op onderhoud moet, dat je dat ook mag uitbesteden aan onafhankelijke garages. Je kunt er van op aan dat 70 procent dan op een ander gaat, waar het minimaal een pak goedkoper is en de service (lees: kwaliteit van de uitgevoerde werken waar het toch om draait in plaats van een schotel met gebak in een werkruimte bij de dealer) beter is.

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #887 Gepost op: 20 december 2018, 06:57:13 »
Die wetgeving is rond 2008 reeds in die zin veranderd hoor Pannenkoek. Maar tussen wet en praktijk zit uiteraard een verschil. In ieder geval is de garantie wettelijk gezien niet meer afhankelijk van de plaats van onderhoud, enkel de voorschriften qua onderhoud dienen gerespecteerd te worden.

In die periode veranderde eigenlijk veel voor de dealers, maar de constructeurs-invoerders hebben hier zeer handig op ingespeeld. Om een voorbeeldje te geven, vroeger had een dealer een bepaalde afgelijnde regio. Wettelijk mag dat niet meer en moet het mogelijk zijn voor iedereen om eender waar dealer te worden. De invoerders moeten natuurlijk de wetgeving volgen en er was dus eerst enige ongerustheid. Maar die mannen, geholpen door de constructeur, hebben natuurlijk wel topmensen in dienst om lucratief om te gaan met die nieuwe wet. Simpel gezegd, ze laten iedereen toe dealer te worden maar hebben hier zoveel voorwaarden aan gekoppeld dat het quasi onmogelijk is dit te doen zonder hun goedkeuring...

Offline Winternacht

• Pole Position
« Reactie #888 Gepost op: 20 december 2018, 10:43:31 »
Veel hangt natuurlijk van de verkoper af ook, bij BMW Smets super ontvangen door Tom...vage interesse in een M2 maar toen nog niet echt concrete plannen. De enige die ze hadden stond toen pas in de showroom, direct aan gezet, zet er u maar in geeft maar is goed gas  :thumbsup:

Bij Ford in Aarschot gaan zien voor een RS, stonden er toen 3 te koop in de toonzaal...geen verkoper te zien, toen ik na 20 min iemand aansprak...kijk maar is gerust rond...euh what..dat heb ik juist 20 minuten gedaan.
Ik stond op het punt van daar direct te tekenen, er stond eentje exact met de specs die ik wou maar ik ben daar buiten gegaan en Ford komt er nu niet meer in.
2002 E46 ///M3 Titansilber 6MT
Performance short shift-KW V1-Grom

Offline midas

• World Champion
« Reactie #889 Gepost op: 20 december 2018, 12:47:45 »
Veel hangt natuurlijk van de verkoper af ook, bij BMW Smets super ontvangen door Tom...vage interesse in een M2 maar toen nog niet echt concrete plannen. De enige die ze hadden stond toen pas in de showroom, direct aan gezet, zet er u maar in geeft maar is goed gas  :thumbsup:

Bij Ford in Aarschot gaan zien voor een RS, stonden er toen 3 te koop in de toonzaal...geen verkoper te zien, toen ik na 20 min iemand aansprak...kijk maar is gerust rond...euh what..dat heb ik juist 20 minuten gedaan.
Ik stond op het punt van daar direct te tekenen, er stond eentje exact met de specs die ik wou maar ik ben daar buiten gegaan en Ford komt er nu niet meer in.

Verkopen is een kunst,en een goede verkoper is goud waard  :thumbsup:
Het sakhir monster in actie

Offline S62M

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
« Reactie #890 Gepost op: 20 december 2018, 21:36:07 »
Elke verkoop is belangrijk. Maakt voor de verkoper niet uit of de wagen bedoeld is voor particulier of professioneel gebruik. Het is trouwens veel leuker om een wagen te verkopen aan iemand die er moet voor werken dan aan iemand die er moet mee werken. De passie is vaak ver zoek bij een fleet klant. Het respect voor de wagen nog minder. Sommigen laten NOOIT hun auto wassen, komen te laat op onderhoud,... Ze gebruiken het als een camionet.

Ze kiezen wat binnen budget past en met een zo duur mogelijke uitstraling voor de buurman, want in de ogen van Jan Modaal is dat rechtevenredig met inkomen. Klopt natuurlijk niet. Bovendien besturen zij ook de saaiste uitvoeringen in het segment. De platste diesels en de kaalste optielijst. Freude am fahren is dan slechts een mythe. Loyaliteit is ook het minst bij dat soort klant. Vaak geen ambassadeurs voor het merk. Het boeit hen niet. Binnen vier jaar is het een Mercedes. "Als mijn werkgever alles betaalt, is het voor mij goed." Gelukkig moeten we dit niet veralgemenen. Er zijn nog veel fleet klanten die bewust voor een bepaald merk kiezen en er zorg voor dragen alsof de wagen van hen is.

Veralgemeen geen eenmalige ervaring. Bij elke dealer, bij gelijk welk merk zitten er minder service gerichte of commercieel gehandicapte medewerkers aan de desk. Dat is zo, in elke sector. Niet iedereen maakt de juiste klik bij een eerste contact. Ik kan soms ook arrogant overkomen terwijl ik het goed bedoel, maar puur omdat iemand jouw stijl minder vindt, komt er geen klik. Omgekeerd hebben wij dat ook. Stel je open voor dat eerste contact. Geef iedereen een kans, en kom zonder vooroordelen over die beruchte BMW verkoper. Als beide partijen zich comfortabel voelen in een eerste gesprek, komt het altijd goed.

Neem van mij aan dat BMW ver boven alle andere merken staat als het gaat om klantenbeleving en service. De inzet die daarin steekt is buitengewoon in onze sector.

Ik heb gelukkig de ervaring om mij daar te mogen over uitspreken. Ik spreek in naam van dealer personeel. Ik ben geen verkoper. Ik wil dat gewoon even kwijt, omdat het niet altijd de meest aangename jobs zijn. Je moet uit het juiste hout gesneden zijn om jarenlang in de vuurlinie te kunnen blijven staan van de klant en hun steeds hogere eisen.

Maar steeds welkom, we zullen u goed verzorgen. You are King!  :-*
« Laatst bewerkt op: 20 december 2018, 21:39:12 door S62M »
De fun zit in het sperdifferentieel!!!

Offline chris k

• World Champion
« Reactie #891 Gepost op: 20 december 2018, 22:14:09 »
Spijtig dat men tegenwoordig lang op voorhand een afspraak moet maken voor onderhoud ....wachttijden van weken tegenwoordig .

Offline dobbelsteen

• World Champion
« Reactie #892 Gepost op: 21 december 2018, 11:20:10 »
Neem van mij aan dat BMW ver boven alle andere merken staat als het gaat om klantenbeleving en service. De inzet die daarin steekt is buitengewoon in onze sector.

Niet dat ik je niet wil geloven, maar zijn er daar dan onderzoeken van waarvan we de resultaten kunnen zien?
Ik heb met de 3 Duitsers ervaring, van elk van die 3 heb ik met meerdere dealers ervaring. En ik merk nu eigenlijk totaal geen verschil tussen de 3, voor mij ligt het verschil vooral in de dealer zelf en niet het merk.
Maar ik ben maar 1 persoon met die ervaring.
Work hard, play hard

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #893 Gepost op: 21 december 2018, 12:58:11 »
Die wetgeving is rond 2008 reeds in die zin veranderd hoor Pannenkoek. Maar tussen wet en praktijk zit uiteraard een verschil. In ieder geval is de garantie wettelijk gezien niet meer afhankelijk van de plaats van onderhoud, enkel de voorschriften qua onderhoud dienen gerespecteerd te worden.

In die periode veranderde eigenlijk veel voor de dealers, maar de constructeurs-invoerders hebben hier zeer handig op ingespeeld. Om een voorbeeldje te geven, vroeger had een dealer een bepaalde afgelijnde regio. Wettelijk mag dat niet meer en moet het mogelijk zijn voor iedereen om eender waar dealer te worden. De invoerders moeten natuurlijk de wetgeving volgen en er was dus eerst enige ongerustheid. Maar die mannen, geholpen door de constructeur, hebben natuurlijk wel topmensen in dienst om lucratief om te gaan met die nieuwe wet. Simpel gezegd, ze laten iedereen toe dealer te worden maar hebben hier zoveel voorwaarden aan gekoppeld dat het quasi onmogelijk is dit te doen zonder hun goedkeuring...

De wetgeving is veranderd voor de wettelijke garantie. Maar... Het derde, of vierde of vijfde jaar bij BMW (als je bijkoopt) is commerciële garantie en daarop is de wet niet van toepassing. Als je dan als constructeur zegt dat je enkel garantie krijgt als je bij hen een set velgen koopt of met een zotte hoed op de macarena wil dansen op de toekomstige begrafenis van een of ander staatshoofd, dan mag zij voorwaarden stellen gezien het niet om wettelijke garantie gaat. Zij zijn die commerciële garantie niet verplicht dus is er ook geen afwijking van wetgeving vermits die niet van toepassing is.

De wettelijke garantie kent bvb geen kilometerbeperking. Toch staat er max 200 k bij BMW. Dat mag voor de commerciële garantie, maar is ongeldig voor de wettelijke gezien die het begrip Km beperking niet kent.

Offline Tom

• Oneliner
  • Race Legend
« Reactie #894 Gepost op: 27 december 2018, 23:26:36 »
Ik was een aantal weken geleden bij Van Osch voor een flutonderdeeltje af te halen voor mijn oude BMW waar zij buiten de onderdelenverkoop nooit wat aan gehad hebben.
Ik kwam daar om 18.30u aan, magazijn al lang gesloten, het onderdeel ging bij een verkoper liggen. Ik ben daar zeeer vriendelijk behandeld. Zo opvallend vriendelijk dat ik het hier kom posten. Ik werd zelfs geholpen voor een klant die een afspraak met een verkoper had ! Bij Davo hebben ze correcter behandeld als de marginaal die ik ben, een onderdeel van 50 cent komen kopen gekleed als een zwerver. De receptionist toonde weinig interesse in mijn aanwezigheid ( don't blame him  :D ) en de magazijnier gaf mij de indruk dat hij mij maar een rare snuiter vond.
Nur Tote Motoren werden beatmet

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #895 Gepost op: 28 december 2018, 01:51:50 »
Ik was een aantal weken geleden bij Van Osch voor een flutonderdeeltje af te halen voor mijn oude BMW waar zij buiten de onderdelenverkoop nooit wat aan gehad hebben.
Ik kwam daar om 18.30u aan, magazijn al lang gesloten, het onderdeel ging bij een verkoper liggen. Ik ben daar zeeer vriendelijk behandeld. Zo opvallend vriendelijk dat ik het hier kom posten. Ik werd zelfs geholpen voor een klant die een afspraak met een verkoper had ! Bij Davo hebben ze correcter behandeld als de marginaal die ik ben, een onderdeel van 50 cent komen kopen gekleed als een zwerver. De receptionist toonde weinig interesse in mijn aanwezigheid ( don't blame him  :D ) en de magazijnier gaf mij de indruk dat hij mij maar een rare snuiter vond.

Uiterlijk vertoon kan bedriegen. Het is niet omdat iemand daar staat in zijn bekladde broek, dat hij geen meewerkend zaakvoerder van een goeddraaiende firma kan zijn of een goed verdienende bouwvakker of of of...

Veel van die gasten in kostuum of in merkkledij van de duurdere soort hebben - uiteraard niet altijd - vaak geen nagel om aan de uitlaat te krabben en mogen 's avonds boterhammetjes met brolchoco eten terwijl een nog dikkere trui aangetrokken wordt omdat de verwarming een graadje lager moet ...

Verkopers weten dat meestal wel dat mensen die daadwerkelijk bezig zijn met geld verdienen dan wel hun financiële zaakjes op orde hebben, zich niet noodzakelijk hoeven te profileren. Receptionisten zien dat niet, zij hebben het te druk met niet bijgevulde of niet in de mate van volgens de facturatie vermelde aangevulde vloeistoffen aan te rekenen.

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #896 Gepost op: 28 december 2018, 23:11:28 »
Pannenkoek... ivm die wettelijke en commerciele garantie: dat klopt natuurlijk.

Ik ben eerst een 10-tal jaar zelfstandige geweest en deed in tweedehandswagens (nog in de goei periode, jaren 90). Daarna heel mooi aanbod gekregen van Renaultdealer die me kende. Stond toen voor een keuzemoment verder gaan als zelfstandige of mijn vrijheid beetje opgeven en werknemer worden. Maar aanbod was zo mooi dat de keuze snel gemaakt was... Had een heel goede periode gehad als zelfstandige (steeds min 60 auto's in stock) maar merkte op het einde van de jaren 90 toch dat er verschuivingen waren. Export viel stil, particulieren werden veeleisender (ze hebben gelijk) waardoor garantieperiodes langer moesten. Gevolg was dat de winstmarge omhoog moest, tweedehandswagens werden duurder met alle gevolgen van dien, contante betalingen werden aan banden gelegd enz..

Ben dan Renaults beginnen verkopen. (ja datzelfde Renault dat me uiteindelijk slecht behandelde). En eerlijk, ik kon nog bij andere merken in de omgeving beginnen. Maar als verkoper is Renault een ideaal merk. De meest verkochte wagen die periode. En vooral het clienteel, je had alle lagen. Was eigenlijk een beetje bang om voor een merk als BMW of Mercedes te werken. Kan me iets voorstellen bij het aantal would be kopers van M series en zo. En het grootste deel verkoop is leasing. Renault-kopers zijn meestal gezinnen. Later kwam er Dacia bij en ook dat clienteel veel eigenlijk zeer goed mee. Meestal mensen die nadachten over noden en centen. Men denkt snel aan marginalen, maar in werkelijkheid waren het dikwijls mensen met redelijk gespekte rekeningen die een Dacia kochten. Of mensen die een nieuwe kochten ipv een 'mooiere' tweedehandswagen van enkele jaren oud.
Eender welk voorkomen of taalgebruik, elke mens die de showroom binnen kwam, was een potentiele koper. Wat zeg ik, was een koper. Kocht hij niet bij mij, dan kocht die wel bij de concurrentie. Dus voor elke bezoeker ging je de volle 100 procent. En als er geen klant binnen kwam, dan haalde je klanten naar de showroom. Welke verkoper doet het nog, eens kijken in het klantenbestand op zoek naar mensen die potentieel aan een nieuwe toe waren ? Voorbeelden genoeg, zelfstandigen die hun wagen bijna 5 jaar hebben, particulieren met een oude wagen, mensen die kosten krijgen aan hun wagen, mogelijkheden waren legio.
Of gewoon een brief opstellen en versturen naar het volledige klantenbestand voor een persoonlijk initiatief. Succes gegarandeerd. Elke kandidaat een testrit aanbieden, er bijna op staan dat ze ereens mee rijden. Voor particulieren is dat een ervaring! Eens met een nieuwe auto rijden, dat doet hun echt zin krijgen.
Man man, ik deed het graag. En weet je wat het leukste was ? De verkoop ging erg goed en steeg elk jaar door een aktieve aanpak. Maar vooral... iedere klant ging buiten met het idee de zaak van het jaar gedaan te hebben. Dat is de kunst, iedereen kan offertes maken en korting geven. Maar een klant dat speciale gevoel (met dezelfde cijfers als de concurrenten want veel marge heb je niet) geven waardoor hij koopt en zeer gelukkig de showroom buiten gaat, elke keer weer kicken! En dat 300 keer per jaar, elke dag nog heb ik spijt dat ik niet meer kan werken.

Offline DHL

• Pole Position
« Reactie #897 Gepost op: 28 december 2018, 23:12:00 »
Ik wou m'n verhaal eens kwijt, sorry gasten :)

Offline S62M

• Trade Count: (+3)
  • World Champion
« Reactie #898 Gepost op: 28 december 2018, 23:52:54 »
Mooi verhaal.
Zoals het hoort te zijn.
Ik geloof erin dat er vandaag ook nog zo'n verkopers bestaan.
No sorries.
De fun zit in het sperdifferentieel!!!

Offline Pannenkoek

• World Champion
« Reactie #899 Gepost op: 29 december 2018, 01:16:04 »
Pannenkoek... ivm die wettelijke en commerciele garantie: dat klopt natuurlijk.

Ik ben eerst een 10-tal jaar zelfstandige geweest en deed in tweedehandswagens (nog in de goei periode, jaren 90). Daarna heel mooi aanbod gekregen van Renaultdealer die me kende. Stond toen voor een keuzemoment verder gaan als zelfstandige of mijn vrijheid beetje opgeven en werknemer worden. Maar aanbod was zo mooi dat de keuze snel gemaakt was... Had een heel goede periode gehad als zelfstandige (steeds min 60 auto's in stock) maar merkte op het einde van de jaren 90 toch dat er verschuivingen waren. Export viel stil, particulieren werden veeleisender (ze hebben gelijk) waardoor garantieperiodes langer moesten. Gevolg was dat de winstmarge omhoog moest, tweedehandswagens werden duurder met alle gevolgen van dien, contante betalingen werden aan banden gelegd enz..

Ben dan Renaults beginnen verkopen. (ja datzelfde Renault dat me uiteindelijk slecht behandelde). En eerlijk, ik kon nog bij andere merken in de omgeving beginnen. Maar als verkoper is Renault een ideaal merk. De meest verkochte wagen die periode. En vooral het clienteel, je had alle lagen. Was eigenlijk een beetje bang om voor een merk als BMW of Mercedes te werken. Kan me iets voorstellen bij het aantal would be kopers van M series en zo. En het grootste deel verkoop is leasing. Renault-kopers zijn meestal gezinnen. Later kwam er Dacia bij en ook dat clienteel veel eigenlijk zeer goed mee. Meestal mensen die nadachten over noden en centen. Men denkt snel aan marginalen, maar in werkelijkheid waren het dikwijls mensen met redelijk gespekte rekeningen die een Dacia kochten. Of mensen die een nieuwe kochten ipv een 'mooiere' tweedehandswagen van enkele jaren oud.
Eender welk voorkomen of taalgebruik, elke mens die de showroom binnen kwam, was een potentiele koper. Wat zeg ik, was een koper. Kocht hij niet bij mij, dan kocht die wel bij de concurrentie. Dus voor elke bezoeker ging je de volle 100 procent. En als er geen klant binnen kwam, dan haalde je klanten naar de showroom. Welke verkoper doet het nog, eens kijken in het klantenbestand op zoek naar mensen die potentieel aan een nieuwe toe waren ? Voorbeelden genoeg, zelfstandigen die hun wagen bijna 5 jaar hebben, particulieren met een oude wagen, mensen die kosten krijgen aan hun wagen, mogelijkheden waren legio.
Of gewoon een brief opstellen en versturen naar het volledige klantenbestand voor een persoonlijk initiatief. Succes gegarandeerd. Elke kandidaat een testrit aanbieden, er bijna op staan dat ze ereens mee rijden. Voor particulieren is dat een ervaring! Eens met een nieuwe auto rijden, dat doet hun echt zin krijgen.
Man man, ik deed het graag. En weet je wat het leukste was ? De verkoop ging erg goed en steeg elk jaar door een aktieve aanpak. Maar vooral... iedere klant ging buiten met het idee de zaak van het jaar gedaan te hebben. Dat is de kunst, iedereen kan offertes maken en korting geven. Maar een klant dat speciale gevoel (met dezelfde cijfers als de concurrenten want veel marge heb je niet) geven waardoor hij koopt en zeer gelukkig de showroom buiten gaat, elke keer weer kicken! En dat 300 keer per jaar, elke dag nog heb ik spijt dat ik niet meer kan werken.

Met veel plezier gelezen en fijn om te weten dat er ondanks de scheve schaats bij Renault een gezonde portie autopassie aan je is blijven kleven.  :)

Mag ik zo boertig zijn om te vragen waarom Renault (je werkgever) je plots rot behandelde? Als ik het zo een beetje lees, was je een goede verkoper, dan is natrappen door die Boursinfretters bij Renault toch een beetje gemeen...